هرچیزی که باید درباره پروتز دندان پارسیل بدانید (دندان مصنوعی تکه ای)

22 شهریور 02 پروتز خدمات آرتمان درمان 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

از دست دادن دندان ها می تواند به طور قابل توجهی بر اعتماد به نفس و توانایی ما برای جویدن و نحوه صحیح صحبت کردن تأثیر بگذارد. خوشبختانه، پیشرفت های دندانپزشکی گزینه های مختلفی را برای جایگزینی دندان های از دست رفته و بازیابی لبخند ما ارائه می دهد که یکی از آنها پروتز پارسیل (یا پارشیل) است. در این نوشتار هرچیزی که باید درباره این پروتزها بدانید را به زبان ساده توضیح داده ایم.

عکس پروتز دندان مصنوعی پارسیل فلزی

پروتز جزئی دندان چیست؟

پروتز پارسیل دندان (partial tooth prosthesis) که به عنوان دندان مصنوعی تکه ای نیز شناخته می شود، یک پروتز دندانپزشکی است که جایگزین دندان های از دست رفته می شود و عملکرد و زیبایی لبخند شما را بازیابی می کند.

پروتز دندان مصنوعی تکه ای برخلاف پروتز کامل دندان، برای جایگزینی یک یا چند دندان کشیده شده در فک بالا یا پایین استفاده می‌شود. این پروتز، زمانی استفاده می‌شود که تعدادی دندان سالم در ردیف دندان‌ها وجود داشته باشد.

به طور معمول، پروتز پارسیل دندان توسط تعدادی گیره به دندان‌های طبیعی شخص وصل می‌شود. این نوع پروتز، متحرک است و می‌توان آن را از دهان خارج کرد. دندان مصنوعی های تکه ای در فک پایین توسط نواحی لثه‌ای (جای خالی دندان‌ها) و در فک بالا توسط کام (سقف دهان) حمایت می‌شوند. به طور کلی آن ها به مدت چندین سال قابل استفاده هستند.

جنس دندان های مصنوعی و بیس بکار رفته در پروتزهای پارسیل چیست؟

پروتزهای پارسیل دندان بسیار دقیق طراحی و ساخته می‌شوند. در اغلب این پروتزها از نوعی آلیاژ فلزی سبک، سخت و مقاوم استفاده می‌شود. دندان‌های مصنوعی به کار رفته در پروتز پارسیل، از جنس سرامیک، رزین یا پلاستیک هستند.

این دندان‌ها در رزین یا پلاستیک‌هایی به رنگ صورتی قرار می‌گیرند تا ظاهری شبیه به لثه طبیعی ایجاد کنند. سپس اجزای دندان و لثه مصنوعی روی زیرسازی از جنس آلیاژ فلزی قرار می‌گیرند.

انواع پروتز دندان تکه ای کدامند؟

پروتزهای پارسیل دندان سه نوع کلی دارند: پارسیل اکریلی – فلزی، پارسیل اکریلی – سیمی و پارسیل تمام اکریلی این 3 نوع پروتز پارسیل هستند. هر کدام از این پروتزها در ادامه بیشتر توضیح داده شده اند.

پروتز پارسیل اکریلی– فلزی (Cast metal and acryle)

این نوع پروتز پارسیل دارای یک چارچوب فلزی است که استحکام و دوام عالی را ارائه می دهد. این یک انتخاب محبوب برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته است که ثبات دندان مصنوعی را برای فرد استفاده کننده به ارمغان می آورد.

عکس پروتز دندان پارسیل
عکس دندان مصنوعی پارسیل فلزی

پروتز پارسیل تمام اکریلی (all acryle)

دندان مصنوعی تکه ای اکریلیکی از مواد اکریلیک بادوام ساخته شده که با رنگ لثه شما مطابقت دارد. آنها نسبت به پروتزهای با بیس فلزی قیمت کمتری دارند و گزینه مناسبی برای جایگزینی موقت یا فوری دندان های از دست رفته هستند.

برخی از پروتزهای تمام آکریلیکی اصطلاحاً با نام دندان مصنوعی فلکسی یا انعطاف پذیر نیز شناخته می شوند. این ها از مواد انعطاف پذیر به نام Valplast ساخته می شوند که تناسب راحت تری را ارائه می دهند و عملا نرم هستند. آنها یک انتخاب عالی برای کسانی هستند که به صورت موقت و تا زمان آماده شدن ایمپلنت دندان خود منتظر هستند.

عکس دندان مصنوعی ژله ای

پروتز پارسیل اکریلی – سیمی (acryle and wire)

دندان مصنوعی پارشیل سیمی، که به عنوان پروتز پارسیل فریمی نیز شناخته می شوند، از یک چارچوب سیمی فلزی با گیره هایی استفاده می کنند که برای ثبات در اطراف دندان های باقی مانده قرار داده می شوند. این نوع پروتز سبک وزن بوده و تناسب مطمئنی را فراهم می کند.

عکس دندان مصنوعی آکریلیکی سیمی

مزایای پروتز دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

بهبود قدرت جویدن و گفتار

از دست دادن دندان ها می تواند جویدن صحیح غذا را دشوار کند و ممکن است بر گفتار شما تأثیر بگذارد. پروتزهای دندان مصنوعی پارسیل توانایی جویدن و صحبت کردن را به راحتی باز می گردانند و به شما امکان می دهند از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید و به وضوح ارتباط برقرار کنید.

بازیابی زیبایی طرح لبخند

پروتز پارسیل دندان نه تنها جایگزین دندان های از دست رفته می شود بلکه زیبایی لبخند شما را نیز بهبود می بخشد. این پروتز فاصله های خالی بین دندان های شما را پر کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

جلوگیری از کج شدن و جابجایی دندان های باقی مانده

وقتی دندانی از دست می‌رود، دندان‌های مجاور ممکن است شروع به جابجایی به سمت فضای خالی ایجاد شده کنند و باعث ناهماهنگی و کج شدن سایر دندان شود. پروتز دندان مصنوعی پارسیل با حفظ فضا و نگاه داشتن موقعیت دندان های باقی مانده دراز این جابجایی آن ها جلوگیری می کند.

گزینه مقرون به صرفه

در مقایسه با سایر گزینه های جایگزینی دندان مانند کاشت ایمپلنت دندان، پروتز کامل دندان یا بریج ها، هزینه دندان مصنوعی تکه ای کمتر است. شما می توانید با صرف هزینه کمتر، لبخند خود را بازیابی می کنند.

چطور از دندان مصنوعی تکه ای مراقبت و نگهداری کنیم؟

مراقبت و نگهداری مناسب برای افزایش طول عمر پروتز دندان مصنوعی پارسیل و حفظ سلامت دهان ضروری است. برای اینکه بتوانید عمر پروتزهای خود را افزایش دهید لازم است که به توصیه ها و نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید:

  • بهداشت کامل دهان و دندان را به صورت روزانه در نظر داشته باشید. پروتزهای خود را روزانه تمیز کنید تا ذرات غذا و پلاک لابلای آن ها را از بین ببرید. آن ها را به آرامی با یک مسواک نرم و پاک کننده دندان مصنوعی غیر ساینده مسواک بزنید. برای تمیز کردن آن ها، از استفاده از خمیر دندان معمولی خودداری کنید، زیرا ممکن است بیش از حد ساینده باشد و به مواد سازنده آسیب برساند.
  • برای اطمینان از اینکه پروتز پارسیل در وضعیت خوبی قرار دارد و به درستی بر روی قوس فکی قرار می گیرد، معاینات منظمی را با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. دندانپزشک شما همچنین سلامت دندان‌ها و لثه‌های باقی‌مانده شما را ارزیابی می‌کند تا هرگونه مشکلات احتمالی را برطرف کند.

بررسی نگرانی های رایج و پاسخ به سوالات متداول

آیا می توانم به طور معمول با پروتز دندان پارسیل غذا بخورم؟

بله، شما می توانید به طور معمول با دندان مصنوعی خود غذا بخورید. با این حال، توصیه می‌شود ابتدا با غذاهای نرم‌تر شروع کنید و به تدریج غذاهای سفت‌تر و جویدنی‌تر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

پروتز دندان مصنوعی تکه ای چقدر دوام می آورد؟

طول عمر این پروتزها به عوامل مختلفی از جمله نحوه مراقبت از آن ها و سلامت کلی دهان و دندان فرد استفاده کننده بستگی دارد. به طور متوسط، یک پروتز پارسیلدندان که به خوبی نگهداری می شود می تواند 5 تا 10 سال قبل از نیاز به تعویض یا تنظیم دوام بیاورد.

آیا می توانم با این پروتزهای مصنوعی بخوابم؟

به طور کلی توصیه می شود که هنگام خواب، دندان مصنوعی تکه ای خود را بردارید تا به لثه ها و دندان های باقی مانده فرصت استراحت و بهبودی بدهید. با این حال، برای مشاوره شخصی بر اساس شرایط خاص خود، با دندانپزشکتان مشورت کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید