توضیح اینله و انله به زبان ساده + شرح مراحل

11 مهر 02 مقالات 2 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

در دندانپزشکی چندین نوع روش برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده و یا دچار پوسیدگی وجود دارد. بسته به اینکه مقدار آسیب دیدگی چقدر است و چه بخش‌هایی را درگیر کرده، ما از روش‌های خاصی برای ترمیم استفاده می‌کنیم. پر کردن دندان و روکش کردن دندان دو روش شناخته شده ترمیم هستند، اما اینله و انله دندان نیز وجود دارند که شاید کمتر نامشان به گوش شما خورده باشد. آنچه در این مقاله می‌خوانید اطلاعاتی است درباره این دو روش ترمیمی مهم.

اینله و انله چیست؟

در دندانپزشکی برخلاف پر کردن ساده دندان که یک درمان یا ترمیم مستقیم است، اینله (inlays) و انله (onlays) دو روش ترمیم غیر مستقیم دندان هستند. بدین معنی که آن‌ها نه در داخل مطب دندانپزشک و به صورت مستقیم، بلکه در لابراتوار و به صورت غیرمستقیم ساخته می شوند. دندانپزشک در ترمیم های غیر مستقیم، ابتدا پوسیدگی را رفع کرده و سپس دندان را تمیز و آماده می کند.

قالب گرفتن اینله و انله

در گام بعدی از حفره ایجاد شده (بعد از رفع پوسیدگی) قالب گرفته و آن را برای ساخت به لابراتوار می فرستد. لابراتوار بر اساس قالب، ترمیم های غیرمستقیم را ایجاد کرده و برای نصب به مطب دندانپزشک ارسال می کند. در جلسه بعدی، دندانپزشک ترمیم های اینله و انله را در جایگاه خود قرار می دهد و بیمار می تواند درمان را تمام شده در نظر بگیرید.

کاربرد اینله و انله چیست؟

از این دو روش برای ترمیم غیر مستقیم دندان‌های پره مولر و مولر (به ترتیب آسیاب کوچک و آسیاب بزرگ شامل دندان های عقل) استفاده می‌شود. زمانی که آسیب وارد شده یا پوسیدگی به این دندان‌ها به قدری زیاد باشد که ساختار نگهدارنده کمی برای حمایت از پرکردگی وجود داشته باشد و از طرفی آسیب آنقدر زیاد نباشد که روکش دندان استفاده شود، از اینله و انله برای ترمیم استفاده می‌شود. در واقع از این دو روش برای ترمیم پوسیدگی‌های متوسط و نسبتا شدید استفاده می‌شود که سطوح جونده و یا لبه های آن ها چار آسیب شده.

فرق بین اینله و انله چیست؟

از اینله دندان برای ترمیم دندان‌هایی استفاده می‌شود که سطوح جونده آن‌ها (در وسط) آسیب دیده ولی لبه‌ها سالم هستند. اما انله دندان زمانی کاربرد دارد که علاوه بر بخش مرکزی، سطح جونده دندان به همراه یک یا بیش از یک لبه نیز درگیر پوسیدگی و آسیب شده باشد. به عبارت ساده‌تر، هر دوی این روش‌ها برای ترمیم سطوح جونده و دچار پوسیدگی کاربرد دارند، با این تفاوت که گستره تحت پوشش آن‌ها متفاوت است.

فرق اینله و انله در کنار هم

جنس اینله و انله از چیست؟

از مواد مختلفی می توان برای انجام این دو پروسه استفاده کرد. برخی از مهم‌ترین مواد بکار رفته در ساخت آن‌ها عبارتند از:

فرق اینله و انله با پر کردن دندان به شکل معمولی چیست؟

پر کردن دندان یک پروسه بسیار رایج و یک روش مستقیم است که طی یک جلسه انجام داده می‌شود. در این روش با استفاده از موادی مانند کامپوزیت و آمالگام دندان‌هایی که دچار پوسیدگی جزئی تا متوسط هستند پر می‌شوند. تا زمانی که بخش‌های سالم و باقی مانده دندان پوسیده بتوانند از پرکردگی حمایت کنند و مانع از افتادنشان شوند، دندانپزشکان از پر کردن برای ترمیم دندان استفاده می‌کنند.

اما زمانی که پوسیدگی متوسط و بدتر باشد، به طوری که بخش‌های باقی مانده دندان برای پشتیبانی از مواد پر کردنی دندان ناکافی باشد، به سراغ این دو روش می‌رویم. این دو روش غیر مستقیم هستند و برای نصب شدن نیاز به بیش از 1 جلسه دارند. همچنین قیمت اینله و انله به نسبت پر کردگی دندان بیشتر است زیرا نیازمند صرف هزینه برای کارهای لابراتواری می باشد.

فرق اینله و انله با روکش دندان چیست؟

گاهی اوقات دندان ممکن است به قدری آسیب دیده باشد که نه پرکردگی، نه بیلداپ و نه اینله و انله قادر به ترمیم آن نباشند. در این شرایط برای حفظ دندان از پوسیدگیِ بیشتر و بازگرداندن عملکرد و ظاهرش، نیاز است از روکش دندان کمک گرفته شود. روکش دندان به فاصله کمی از خط لثه جایگزین بخش از دست رفته دندان می‌شود. در واقع روکش ها درمانی به منظور بازسازی دندان و آخرین راه حل نجات دندان هستند.

فرق اینله انله و روکش دندان

مزایای اینله و انله دندان چیست؟

برخی از مهم‌ترین فواید این دو نوع ترمیم دندان در ادامه توضیح داده شده است.

به حفظ دندان کمک می‌کنند

برخلاف روکش‌های دندانی که برای نصب آن‌ها نیاز است تا بخش زیادی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود، برای نصب اینله و انله نیاز کمی به تراشیدن دندان داریم. این باعث می‌شود که هم دندان دوباره ترمیم شده و هم ماندگاری آن بیشتر شود.

استحکام و قدرت دندان را بیشتر می‌کنند

برای ساخت آن‌ها از مواد با استحکام بالاتر نسبت به ترمیم‌های مستقیم استفاده می‌شود و همین باعث شده که طول عمر و ماندگاری اینله و انله در برابر پریدگی‌ها و شکستگی‌ها بیشتر باشد.

کمتر دچار تغییر رنگ می‌شوند

ماهیت مواد تشکیل دهنده آن‌ها به گونه‌ای است که به نسبت مواد پرکننده دندان  کمتر دچار تغییر رنگ می‌شوند. بنابراین با گذشت زمان ظاهر بهتر و طبیعی‌تری به دندان می‌دهند.

به ارتقای بهداشت دهان و دندان کمک می‌کنند

از آنجا که اینله‌ها و انله‌ها از مواد سرامیکی و کامپوزیتی به شکل غیر مستقیم درست شده و در لابراتوار گلیز یا پرداخت می‌شوند، تجمع پلاک میکروبی روی آن‌ها کمتر از مواد ترمیمی مستقیم است.

اینله و آنله چگونه نصب می‌شوند؟

کسانی که دندان‌هایشان نیازمند ترمیم غیر مستقیم با این دو روش است باید اقدامات انجام شده در مراحل زیر را دنبال کنند:

عکس اینله و آنله

مرحله 1: در صورت لزوم حذف پر کردگی قبلی

در اولین مرحله باید محل پوسیدگی تمیز شود. تمام بقایای پوسیدگی تراشیده می‌شود و بستر مناسب قرارگیری اینله یا انله آماده می‌شود. در بعضی موارد دندان از قبل پر شده اما پرشدگی افتاده است. متخصص ابتدا پرکردگی‌های قبلی را کاملا حذف می‌کند سپس محل آن را تمیز می‌کند.

مرحله 2 : تهیه قالب اینله و انله

سپس از حفره ایجاد شده یا آسیب دیده قالب گرفته می‌شود. قالب‌گیری دقیق از دندان به تکنسین لابراتوار این امکان را می‌دهد که اندازه، شکل و ظاهر دقیق محل ترمیم را دربیارود.

مرحله 3: پر کردن موقت محل پوسیدگی

قالب‌ها را به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستند تا دقیقا بر اساس آن‌ها و از مواد باکیفیت اینله و انله ساخته شوند. تا زمان آماده شدن آن ها لازم است که به جهت مراقبت دندان از سرما، گرما یا مواد خوراکی، از مواد پر کننده موقت استفاده شود.

مرحله 4 : قرار دادن قطعات آماده شده در محل

در مرحله آخر که طی جلسه دوم انجام می‌شود، متخصص مواد پر کننده موقت را برداشته و با کمک چسب یا سمنت مخصوص، اینله یا انله را به دندان آسیب دیده و آماده شده متصل می‌کند

قرار دادن اینله و آنله دندان

طول عمر یا میزان ماندگاری اینله و انله چقدر است؟

در شرایطی که از آن ها به خوبی مراقب شود و تمام توصیه‌های متخصص ترمیمی و زیبایی دندان رعایت شود، طول عمر و مدت ماندگاری این ترمیم‌های غیرمستقیم از 15 تا 20 سال خواهد بود. اما اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، احتمالا مدت زمان ماندگاری آن ها کاهش پیدا خواهد کرد.

مدت زمان دوام این ترمیم ها به چه عواملی بستگی دارد؟

چندین عامل مختلف وجود دارد که می‌تواند در طول عمر ترمیم‌های غیرمستقیمی مانند اینله تأثیر بگذارد برخی از این عوامل عبارتند از:

  • محل و موقعیت دندان ترمیم شده
  • نوع مواد استفاده شده
  • سطح بهداشت دهان و دندان بیمار
  • مقدار نیروی روزانه وارد شده به دندانی که ترمیم شده

چه دندانپزشکانی این روش ترمیم را انجام می‌دهند؟

چنانچه نیازمند ترمیم دندان با روش‌های نامبرده هستید، می‌توانید به دندانپزشک عمومی یا متخصص ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه کنید. مجموعه آرتمان درمان نیز این پروسه‌ها را در لیست خدمات خود دارد.

اینله و آنله کامپوزیتی بهتر است یا بیلداپ دندان با کامپوزیت؟

حقیقت این است که همه چیز در نهایت به تشخیص دندانپزشک ترمیمی و زیبایی و همچنین ترجیح بیمار بستگی دارد. اگر بیمار قصد داشته باشد که درمان مستقیم انجام دهد و نمی تواند آنقدر صبر کند تا آماده سازی ترمیم ها توسط لابراتوار انجام شود، بهتر است بیلداپ دندان انجام شود.

فرق اورلی با اینله و آنله چیست؟

اورلی در واقع زمانی مورد نیاز است که سطوح جونده و لبه ها آسیب دیده اند. این در واقع شبیه به یک روکش نصفه و نیمه تر است که روی دندان قرار می گیرد و ترمیمی بسیار گسترده تر از اینه و آنلی است.

2 پاسخ به "توضیح اینله و انله به زبان ساده + شرح مراحل"

M Nasim
سلام من یک محصل هستیم در افغانستان درسها و معلومات تان خیلی مفید و دلچسپ است من از دیدنی درسها تان لذت میبریم تشکر از خدامات تان
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید