اصول مراقبت از ونیر کامپوزیت دندان (برای افزایش عمر کامپوزیت)

22 آبان 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

ونیرهای کامپوزیتی امروزه نسبت به گذشته دوام، ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند. آن‌ها می‌توانند به طور متوسط 5 سال دوام بیاورند. آن ها نیاز به پالیش دوره ای داشته و معمولاً پس از این بازه زمانی، در صورت تمایل، نیاز به تعویض دارند. آنچه در این مقاله می‌خوانید، روش‌ها و نکات مراقبت از کامپوزیت ونیر دندان است. دنبال کردن این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا طول عمر کامپوزیت ونیر را افزایش دهید و برای چند سال بیشتر از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید.

خانمی که درمان فول کامپوزیت ونیر انجام داده اند

چطور با مراقبت از ونیر کامپوزیت به افزایش ماندگاری آن کمک کنیم؟

متخصص ترمیمی و زیبایی معمولاً از هر درمانی که انجام می ده با صبر و حوصله درباره مراقبت های بعد از آن درمان توضیحات کاملی ارائه می دهد. بنابراین شما چه یک درمان ساده مانند پر کردن دندان انجام دهید و یا لمینت دندان داشته باشید، حتما توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی به شما ارائه خواهد داد.

این توصیه‌ها شامل برخی بایدها و نبایدها هستند. ما در ادامه به توضیح خلاصه برخی از مهم‌ترینِ بایدها و نبایدها که به افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت منجر می‌شوند خواهیم پرداخت. انجام اقدامات زیر بهترین روش برای مراقبت از گکامپوزیت ونیر دندان و افزایش طول عمر آن هستند:

1. تمیز کردن مرتب آن‌ها

به همان اندازه که دندان‌های طبیعی خودمان نیاز به رسیدگی و تمیز شدن دارند، ونیر کامپوزیت‌ها نیز نیاز به مراقبت کافی و تمیز شدن اصولی دارند. حتی بعد از اینکه دندان‌ها کامپوزیت شدند، اهمیت بهداشت دهان و دندان بیشتر خواهد بود.

تمیز نکردن دندان‌ها با وجود کامپوزیت و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند موجب تغییر رنگ کامپوزیت، دندان‌های طبیعی خودمان و همچنین مشکلات لثه شود. مخصوصا اگر با وجود ونیر کامپوزیت، به بیماری لثه دچار شویم، احتمال دارد که خط لثه عقب رفته و فاصله قابل توجهی بین کامپوزیت و لثه ایجاد شود. این مساله می‌تواند هم زیبایی لبخند را به خطر بیندازد و هم روند درمان بیماری لثه را با مشکل روبرو کند.

ویدئوهای آموزش بهداشت دهان و دندان را ببینید

مجموعه دندانپزشکی آرتمان درمان در راستای ارتقای هرچه بیشتر سطح بهداشت دهان و دندان، بخش ویدئوهای آموزشی را در سایت خود راه اندازی کرده است. با مشاهده ویدئوهای این بخش به از اطلاعات مفید آن استفاده کنید.

2. انتخاب محصولات دندانپزشکی مخصوص کامپوزیت دندان

بعد از اغلبِ درمان‌های ترمیمی و زیبایی، اهمیت رسیدگی مناسب به بهداشت دهان و دندان بیشتر می‌شود. افراد بهتر است محصولات بهداشت دهان و دندان را متناسب با نوع درمانی که انجام داده‌اند تهیه کنند.

محصولات دندانپزشکی مراقبت از کامپوزیت ونیر دندان در دست یک آقا

به عنوان مثال، ممکن است دندانپزشک برای مراقبت از ونیر کامپوزیت توصیه کند مارک خمیر دندان، مسواک یا دهانشویه خاصی استفاده شود و یا خصوصیاتی که این محصولات باید داشته باشند را به مراجع توضیح می‎‌دهد. البته ما دقیقاً محصولات دندانپزشکی ویژه‌ای نداریم که مختص مراقبت از کامپوزیت دندان باشند، اما آن‌ها بهتر است ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت

خمیر دندان مورد استفاده برای تمیز کردن دندان‌های کامپوزیت شده نباید حاوی مواد ساینده مانند پراکسید هیدروژن یا بی‌کربنات سدیم باشد. زیرا اولی موجب سایش سطح کامپوزیت شده و دومی نیز باعث از دست رفتن رنگ و خصوصیات ظاهری کامپوزیت ونیر خواهد شد.

مسواک مخصوص کامپوزیت

عکس چند مسواک مخصوص مراقبت از کامپوزیت ونیر دندان

به طور کلی بهتر است برای تمیز کردن پروتزهای دندانی و کامپوزیت باند شده به دندان‌ها، از مسواکی با موهای نرم استفاده شود. سفت و زبر بودن موهای مسواک می‌تواند به مرور زمان باعث تحلیل ونیر شده و عمر کامپوزیت را کاهش دهد.

دهانشویه مناسب برای دندان های کامپوزیت شده

بعد از باندینگ کامپوزیت به دندان، همچنان امکان شستشوی داخل دهان با دهانشویه‌ها وجود دارد. البته باید اینبار در انتخاب دهانشویه مناسب دقت شود و ترجیحاً دهانشویه فاقد الکل را انتخاب و استفاده کنیم.

دهانشویه مخصوص مراقبت از کامپوزیت ونیر دندان

3. ویزیت منظم دندانپزشک

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که هر 6 ماه یکبار جهت چکاپ دندانپزشکی به یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی مراجعه شود. بسیار مهم است که جلسات ویزیت و چکاپ دندانپزشکی را همچنان پس از اتصال کامپوزیت به دندان انجام دهیم. اینکار می‌تواند دست کم 3 مزیت بزرگ به همراه داشته باشد:

  • دندانپزشک، دهان و دندان را طی این جلساتِ دوره‌ای، بررسی و معاینه می‌کند. چنانچه کوچکترین مشکلی در خصوص سلامتی دهان و دندان وجود داشته باشد دندانپزشک آن را تشخیص داده و سریعاً درمان می‌کند.
  • همچنین کامپوزیت باند شده به دندان به خوبی از نظر شکل ظاهری، وجود شکستگی، تحلیل و یا نیاز به تعویض چک می‌شود.
  • متخصص کامپوزیت همچنین آموزش‌های لازم جهت مراقبت از ونیر کامپوزیت یا افزایش طول عمر کامپوزیت دندان به مراجع ارائه خواهد شد.
ویزیت منظم بعد از کامپوزیت

انجام این کارها می‌تواند ماندگاری ونیر کامپوزیت‌ها را کاهش دهد

1. عادات نامناسب

داشتن عاداتی مانند باز کردن درب بطری، جویدن ناخن، گاز زدن اجسام سفت و سخت، جویدن خوراکی‌های بسیار سفت و …. می‌تواند به راحتی طول عمر کامپوزیت ونیر را کاهش دهد. بنابراین باید تا آنجا که ممکن است این عادات را مدیریت کرد.

همچنین در صورتی که شخص ورزش تماسی انجام می‌دهد بهتر است حتما حین ورزش از محافظ دهان استفاده کند تا در صورت برخورد ضربه به صورت و دندان‌ها، آسیبی به کامپوزیت وارد نشود.

2. دندان قروچه (بدترین کاهنده طول عمر کامپوزیت ونیر)

حساسیت، درد و سایش دندان، تنها برخی از عوارض ناشی از دندان قروچه یا براکسیسم هستند. افراد ممکن است به صورت ناخودآگاه در خواب و یا کاملا آگاهانه در بیداری ساییدن دندان‌ها به هم را تجربه کنند.

خانمی که در حال دندان قروچه است

متاسفانه به دلیل اینکه دندان قروچه فشار زیادی را به دندان‌ها (مخصوصاً دندان های جلو) وارد می‌کند، احتمال ترک برداشتن، شکستن و یا خرد شدن کامپوزیت باند شده به سطح دندان وجود دارد. با دندان قروچه طول عمر کامپوزیت ونیر به شدت کاهش یافته و ممکن است نیازمند تعویض و درمان مجدد باشد.

افرادی که دندان قروچه دارند بهتر است پیش از اتصال کامپوزیت ونیر به دندان‌ها، با کمک یک دندانپزشک، این عادت را مدیریت کنند و یا دست کم پس از باندینگ کامپوزیت از محافظ یا گارد دهان استفاده کنند.

3. سیگار کشیدن

تمامی انواع دخانیات بدون استثناء تاثیرات بدی بر سلامتی بدن ما انسان‌ها بر جای می‌گذارند. مشخصاً سیگار تاثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان دارد و به جز مشکلاتی مانند بوی بد دهان، موجب تغییر رنگ دندان‌ها نیز می‌شود.

مردی که یک سیگار روشن در دست دارد

توصیه می‌شود افرادی که عاادت به سیگار کشیدن دارند و در عین حال ونیر کامپوزیت روی دندان‌هایشان انجام شده است، سیگار را کاملاً ترک کنند یا حداقل مصرف آن را به شدت محدود کنند. زیرا زیبایی که ونیر کامپوزیت به لبخند می‌بخشد، به راحتی توسط سیگار تخریب خواهد شد. و به زودی تغییر رنگ و لکه بر روی آن شکل می گیرد.

4. نوشیدن الکل

نوشیدن الکل می‌تواند روی طول عمر ونیر کامپوزیت دندان تاثیر منفی داشته باشد. در واقع الکل به مرور زمان باعث صدمه زدن به پیوند بین کامپوزیت و سطح دندان می‌شود. بنابراین باید از سوء‌مصرف الکل اجتناب شود.

نوشیدن الکل همچنین موجب بروز آسیب به لمینت سرامیکی دندان نیز می‌شود و می‌تواند خشکی دهان را نیز به همراه داشته باشد که این مورد هم بر روی ماندگاری ونیرهای دندانی تاثیر بدی خواهد گذاشت.

5. مصرف این غذاها

وقتی موضوع مراقبت از ونیر کامپوزیت دندان اشت، بهتر است که از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های زیر اجتناب شود:

  • غذاها و خوراکی‌های سفت مانند میوه و سبزیجات خام یا آب نبات
  • غذاهای چسبنده
  • غذاهای خیلی شیرین و اسیدی
  • گاز زدن انواع گوشت‌ها
  • غذاهایی که حاوی رنگدانه‌های فراوانی هستند (مانند گوجه فرنگی، نوشابه‌ها، انواع توت‌ها، سس کچاپ، چای یا قهوه و ….)
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید