راهنمای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان (نکات اصلی)

22 آذر 00 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

از آنجا که لمینت‌ها معمولاً برای پوشش دندان‌های قدامی در نظر گرفته می‌شوند، همواره قابل مشاهده بوده و رنگ یا شکل ظاهری آن‌ها مورد توجه و قضاوت افرادی خواهد بود که طرح لبخند را می‌بینند. بنابراین یکی از چالش‌های افرادی که به دنبال نصب لمینت هستند، انتخاب رنگ لمینت دندان است. ما در این صفحه نکاتی در خصوص انتخاب رنگ ونیرهای پرسلنی یا لمینت ارائه داده‌ایم. خواندن محتویات این صفحه به شما کمک می‌کند در انتخاب سایه رنگ ونیرهای خود هوشمندانه‌تر عمل کنید.

چرا از پرسلن یا لمینت برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود؟

پرسلن که جهت ساخت لمینت سرامیکی دندان بکار می رود تا این لحظه از رایجترین و کاربردی‌ترین مواد دندانپزشکی است که از آن برای ساخت ونیر دندانی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این ماده، داشتن شباهت ظاهری بسیار زیاد به مینای دندان است.

جنس و ساختار لمینت به گونه‌ای است که در مقابل نور رفتاری مشابه با مینای دندان دارد. این یعنی اگر لمینت به سطح دندان متصل شود می‌تواند تا حد زیادی شبیه به مینای دندانی خودمان به نظر برسد. البته نه به همان اندازه زیبا و طبیعی، اما بیشتر از هر ماده دندانپزشکی دیگر شبیه به مینا است.

چرا انتخاب رنگ پرسلن لمینت اهمیت زیادی دارد؟

متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان بر این باورند که تمام روش‌های بکار رفته برای زیباسازی دندان‌ها، می‌بایست هنرمندانه باشند و در نهایت تا آنجا که ممکن است زیبا  و طبیعی جلوه کنند. این اصل و باور در خصوص لمینت دندان نیز کاملا صادق است.

یکی از جنبه‌های طبیعی بودن لمینت‌ها، هماهنگی رنگ و شکل‌شان با دندان‌های طبیعی خودمان است. یعنی نباید رنگ آن‌ها را طوری انتخاب کرد که چندین پرده و به صورت غیرطبیعی سفید و روشن باشند. زیرا در این صورت همه متوجه می‌شوند درمان لمینت انجام شده.

اما اگر رنگ لمینت‌های سرامیکی به درستی انتخاب شده باشد، هیچ کس نمی‌تواند متوجه شود روی کدام دندان‌هایتان ونیر لمینت نصب شده است. انطباق رنگ‌ها در دندانپزشکی و چگونگی انتخاب رنگ درست توسط دندانپزشک از دیگر فاکتورهایی است که باید با توجه به نوع پوست و رنگ مو تعیین شود.

آیا باید رنگ تمام لمینت‌ها یکسان و یکدست باشد؟

 اگر در همین لحظه در آینه لبخند بزنید، متوجه خواهید شد تمام دندان‌هایی که در طرح لبخند شما هستند یک رنگ نیستند. آن‌ها سایه‌های رنگی یکسانی ندارند و مقداری با هم متفاوت هستند. به همین دلیل بهتر است رنگ لمینت دندان یا مجموعه‌ای از لمینت‌ها به صورت کاملاً یکسان انتخاب نشود بلکه سایه‌های رنگی نزدیک به هم را انتخاب کنیم.

بر چه اساسی سایه رنگ لمینت را انتخاب کنیم؟

در طی فرآیند طراحی و ساخت لمینت دندان، از نمونه رنگ موسوم به چرخه رنگ ویتاپن یا (VitaPan) برای مشخص کردن رنگ لمینت دندان استفاده می‌شود. در این چرخه چهار دسته رنگی داریم که به ترتیب A، B، C و D هستند.

A تا D دسته‌های رنگی اصلی هستند و هر کدام از آن‌ها درجاتی بین 1 تا 4 دارند. مثلا A1،A2،A3 و   A4 . در این درجه بندی عدد یک نشان‌دهنده روشن‌ترین رنگ هر دسته است و عدد 4 تیره‌ترین سایه رنگی آن دسته.

دسته های A تا D  نشان دهنده چه رنگ هایی هستند؟

هر کدام از 4 دسته نامبرده نشان دهنده طیف رنگی خاصی است:

  • A1 تا A4 (قرمز-قهوه ای)
  • B1 تا B4 (قرمز-زرد)
  • C1 تا C4 (خاکستری)
  • D1 تا D4 (قرمز-خاکستری)

تاریخچه انتخاب رنگ لمینت دندان

از اولین زمانی که لمینت‌های سرامیکی یا پرسلنی (از سال 1985) در دندانپزشکی زیبایی بکار رفتند، تاکنون از همین پالت انتخاب رنگ برای مشخص کردن رنگ لمینت سرامیکی استفاده می‌شود.

همچنین از سال 2000 میلادی به این سو نیز یک نمونه رنگ جدیدتر به نام BL معرفی شد که با مشخص کردن سفیدترین سایه رنگ دندان کار می‌کند. BL در حقیقت مخفف عبارت بلیچینگ یا سفید کردن دندان است. در این سیستم تعیین رنگ، سفیدترین سایه رنگ دندان از سفیدترین سایه‌ای که در چرخه رنگ ویتاپن تعیین شده بود؛ روشن‌تر گردید. این رنگ‌ها سفیدی بیش از حد و فراتر از سفیدترین سایه رنگ ویتاپن ارائه می دهند. در سیستم رنگ بلیچینگ دسته‌های رنگی از BL1 تا BL4 هستند.

سفیدترین رنگ لمینت دندان چه رنگی است؟

روشن‌ترین و سفیدترین رنگ لمینت بر اساس سیستم رنگ بندی جدید همانطور که ذکر شد، BL1 است اما سفیدی حاصل شده با این روش غیرطبیعی است. بنابراین اگر شخص قصد داشته باشد به صورت طبیعی لمینت سرامیکی انجام دهد می‌بایست سایه رنگ هایی که متناسب با دندان های مجاور و طبیعی خودش هست را انتخاب کند. مثلاً در پالت رایجA1  و A2  رنگ‌های بهتر و طبیعی‌تری هستند.

متخصص ترمیمی و زیبایی چطور بهترین رنگ لمینت را مشخص می‌کند؟

دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی معمولاً بر اساس پالت، جدول یا سیستم رنگی که در بخش‌های بالاتر معرفی شد، بهترین رنگ لمینت دندان را برای مراجعان خود تعیین می‌کند. جهت تعیین مناسب‌ترین و بهترین رنگ، چند نمونه ونیر با رنگ‌های متفاوت در روبروی دندان‌های جلو شما قرار خواهد گرفت تا متناسب با رنگ سایر دندان ها و خصوصیات چهره شما، بهترین رنگ انتخاب شود.

لازم به ذکر است که انتخاب رنگ ونیرها،  آن هم در مطب دندانپزشک همواره با چالش هایی همراه است. زیرا به عنوان مثال ممکن است رنگ انتخاب شده برای یک لمینت سرامیکی در نور زرد، طبیعی و متناسب باشد، اما در نور سفید کمی با دندان‌های دیگر متفاوت جلوه کند. بنابراین همیشه انتخاب رنگ ونیرهای پرسلنی کمی زمانبر خواهد بود و نیازمند تبجر، تجربه و تیزبینی دندانپزشک است.

2 نکته مهم در انتخاب بهترین رنگ برای ونیرهای سرامیکی

1. به طبیعی بودن لبخند خود فکر کنید

دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی همواره به مراجعانی که تمایل به نصب لمینت دارند پیشنهاد می‌کنند تا طبیعی‌ترین سایه رنگی موجود را، بر اساس رنگ دندان‌های خودشان انتخاب کنند. هرچه رنگ انتخابی شما طبیعی‌تر و نزدیک به دندان‌های دیگرتان باشد، قطعاً بعد از درمان و حتی سالیان بعد از آن، رضایت بیشتری از لبخند خود خواهید داشت.

2. به دندانپزشک خود اعتماد کنید

متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان تجربه، مهارت و دانش بالایی در خصوص درمان‌ها و پروسه های زیبایی دندان دارند. آن‌ها در واقع هنرمندانی هستند که با در نظر گرفتن عواملی مانند رنگ پوست، خصوصیات چهره، رنگ چشم و …. در تلاشند بهترین لبخند را به شما هدیه دهند. به همین جهت بهتر است به دندانپزشک و متخصص خود اعتماد کنید و انتخاب یا توصیه‌های او را در تصمیمات خود لحاظ کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید