بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد و چطور نتایج آن را طولانی تر کنیم؟

8 بهمن 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

بسته به نوع روش سفید کردن دندان‌ها، دوام بلیچینگ دندان می‌تواند بین چند ماه تا چند سال باشد. در این صفحه ما ابتدا عوامل موثر بر ماندگاری بلیچینگ دندان را بررسی کرده‌ایم و سپس با 7 نکته، توضیح داده‌ایم چگونه و از چه طریقی می‌توان نتایج بلیچینگ دندان در مطب را تا 3 سال افزایش داد.

ماندگاری بلیچینگ دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی عوامل مختلفی بر میزان ماندگاری و دوام نتایج سفید کردن دندان‌ها تاثیر می‌گذارند اما مهم‌ترین آن‌ها  نوع بلیچینگ، سبک زندگی و سن و سال افراد است که در ادامه توضیح داده شده‌اند.

1. نوع روش سفید کردن دندان‌ها

مهم‌ترین عاملی که تعیین می‌کند میزان ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است، روشی است که برای اینکار در نظر می‌گیرید. بر این اساس، زمانی که در مطب دندانپزشک و با روش‌های اصولی، دندان‌ها سفید شود، بیشترین ماندگاری را خواهیم داشت.

دوام بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک

افرادی که آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشک را تجربه می‌کنند، در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان، و توصیه به دستورالعمل‌های دندانپزشک ،می‌توانند انتظار داشته باشند دندان‌هایشان به مدت 1 تا 3 سال تا حد زیادی سفیدی خود را حفظ کند.

روش‌هوم بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها در خانه نیز می‌تواند تا چند ماه ماندگار باشد. اما چون روشی ایمن نیست، معمولاً توسط دندانپزشکان توصیه نمی‌شود. مگر اینکه برای بهتر شدن نتایج آفیس بلیچینگ تجویز شود.

دوام بلیچینگ دندان در خانه

سایر روش‌های سفید کردن دندان‌ها مانند استفاده از قلم‌های سفید کننده، کیت‌های بلیچینگ خانگی، دهانشویه‌ها، خمیر دندان‌ها و نوارهای سفید کننده نیز دوام بسیار کمتری دارند و بیشتر از چند هفته تا چند ماه نخواهند بود.

2. سبک زندگی افراد

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید “ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم” و تا حدی دندان‌های ما نیز همینطور هستند! اگر یک رژیم غذایی پر از خوراکی‌های رنگدانه‌دار داشته باشیم، قطعاً دوام بلیچینگ دندان پایین خواهد بود. همچنین اگر افراد بعد از سفید شدن دندان‌ها سیگار بکشند یا سایر دخانیات را استعمال کنند، الکل بنوشند و …. قطعا نه تنها رنگ دندان‌ها برمی‌گردد بلکه سلامت کلی دهان و  دندان نیز به خطر خواهد افتاد.

در این خصوص، خوشبختانه ما مراجعانی داریم که به جهت داشتن یک سبک زندگی سالم نتایج حاصل از درمان بلیچینگ آن‌ها طولانی‌تر شده و این نشان می‌دهد که سبک زندگی یک عامل بسیار مهم و تاثیر‌گذار بر میزان ماندگاری روش‌های سفید کردن دندان‌ها است.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای سلامت دهان و دندان

3. سن و سال

متاسفانه با افزایش سن، مینای دندان به طور طبیعی نازک می‌شود. این باعث می‌شود عاج یا دنتین (که رنگی مایل به زرد دارد) بیشتر در معرض دید قرار گرفته و دندان‌ها نیز کمی زرد رنگ به چشم بیایند. همین امر باعث می‌شود که نتایج بلیچینگ در سنین بالا چندان قابل توجه نباشد و دوام زیادی نیز نداشته باشد. مثلاً اگر دوام بلیچینگ در مطب برای یک شخص جوان با سبک زندگی سالم 1.5 سال است، ممکن است برای یک فرد سالخورده با همین شرایط کمتر از 1 سال باشد.

تاثیر سن و سال بر عمر بلیچینگ دندان

چطور دوام بلیچینگ دندان را افزایش دهیم؟

اکنون که پی بردید بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد، نوبت به معرفی برخی راهکارها جهت افزایش ماندگاری بلیچینگ و سفید ماندن دندان‌ها است. دنبال کردن 7 نکته زیر می‌تواند به شما کمک کند برای مدت زمان طولانی سفیدی و درخشندگی دندان های خود را حفظ کنید.

1. کاهش مصرف برخی خوراکی‌ها

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها به دلیل قدرت لکه‌کنندگی قوی، دشمنان سفیدی دندان‌ها هستند. برخی از متداول‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توانند تاثیر منفی بر روی ماندگاری و دوام بلیچینگ داشته باشند عبارتند از:

  • قهوه
  • چای
  • توت‌ها
  • شراب قرمز و سفید (تمام نوشیدنی های حاوی الکل)
  • سس گوجه فرنگی
  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین
تصویر قهوه و شکلات

با مصرف مداوم این غذاها و نوشیدنی‌ها، بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟ قطعا کمتر از چند ماه. بنابراین برای افزایش دوام بلیچینگ دندان بهتر است مصرف این خوراکی‌ها و نمونه‌های مشابه را کاهش دهیم. همچنین مهم است که پس از مصرف آن‌ها، دهان را با آب تمیز شستشو دهیم تا اثرشان کمتر شود.

2. افزایش مصرف غذاهای مفید برای دندان‌ها

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کرفس و سیب که مملو از آب هستند، هنگام جویدن به تولید بیشتر بزاق در دهان کمک می‌کنند. بزاق به خنثی کردن اسیدهایی کمک می‌کند که به مینای دندان آسیب می رسانند و دندان‌های ما را بیشتر در معرض تغییر رنگ و لکه قرار می‌دهند.

پنیر و لبنیات نیز یکی دیگر از مواد غذایی عالی برای دندان‌های ما هستند. به دلایل مشابه، جویدن پنیر و برخی لبنیات به افزایش تولید بزاق کمک می‌کند. آن‌ها همچنین دارای کلسیم و فسفر زیادی هستند که به قوی نگه داشتن مینای دندان کمک می‌کنند.

شیر برای تقویت نتایج بلیچینگ دندان

این مواد، در مجموع شما را در برابر پوسیدگی دندان و لکه‌ها مقاوم می‌کنند. بنابراین برای افزایش دوام بلیچینگ دندان حتما غذاهای مقوی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات بیشتری میل کنید.

3. مسواک زدن

همیشه نمی‌توان از آسیب برخی غذاها و نوشیدنی‌ها به دندان جلوگیری کرد. زیرا ما نمی‌توانیم برای حفظ دندان‌ها قید مصرف بیشتر خوراکی‌ها را بزنیم. در عوض، می‌توانیم با شستشوی دهان بعد از مصرف هر غذایی، محیط دهان را تمیز کرده و از نظر PH آن را متعادل کنیم.

همچنین مسواک زدن 30 دقیقه تا 1 ساعت پس از مصرف غذا نیز می‌تواند بهترین نتایج را هم برای سلامتی دهان و دندان و هم افزایشِ ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان داشته باشد.

خرید یک مسواک ایده‌آل برای دندان‌ها (با سری مناسب، موی نرم و تازه) می‌تواند تا حد زیادی به افزایش ماندگاری هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ کمک کند. همچنین اجرای تکنیک‌های صحیح و اصولی مسواک زدن می‌تواند به بهبود وضعیت مینای دندان و پیشگیری از تحلیل آن منجر شود.

4. نوشیدن مایعات از نی

به جز آب، بیشتر نوشیدنی‌های دیگر ممکن است موجب تغییر رنگ دندان‌ها و آسیب به مینای دندان در دراز مدت شوند. بنابراین ایده خوبی است که بعد از سفید کردن دندان‌ها، برای افزایش ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان از نی برای نوشیدن برخی مایعات استفاده کنید.

انواع نی برای کمک به افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

نوشیدنی‌های انرژی‌زا، حاوی الکل یا کافئین بالا از این دست مایعات هستند که می‌توانید هرازچندگاهی آن‌ها را با نی بنوشید تا دست کم با جلوی دندان ها برخورد نداشته باشند و آسیبی به سفیدی دندان‌ها وارد نکنند. برای حصول بهترین نتیجه، انتهای نی را حداقل تا نیمه در دهان خود قرار دهید تا نوشیدنی‌تان به بیرون دندان‌هایتان برخورد نکند.

5. عدم استعمال دخانیات

برای افرادی که سیگار می‌کشند تنها چند ماهِ کوتاه زمان نیاز هست تا دندان‌ها به سبب نیکوتین و قطران موجود در سیگار تغییر رنگ بدهند. بنابراین حدس بزنید برای افراد سیگاری بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

بله این یعنی افراد سیگاری حتی اگر به تازگی بلیچینگ دندان انجام داده باشند، با استعمال سیگار، چند ماه بعد از درمان، دوباره با تغییر رنگ دندان ها روبرو می‌شوند. (متاسفانه این تنها مشکل سیگار کشیدن نیست، بعد از ماه‌ها و سال‌ها، سیگار می‌تواند باعث بروز بیماری‌های لثه، ایجاد لکه‌های متعدد روی دندان و پوسیدگی و عفونت دندان‌ها شود. )

6. ویزیت منظم دندانپزشک

برای بیشتر مراجعان، سفید شدن دندان‌ها در مطب، شروعی دوباره برای جدی گرفتن بیشتر بهداشت دهان و دندان است. آن‌ها اغلب تمایل دارند تا بعد از سفید شدن دندان‌هایشان به صورت منظم به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنند. اینکار می‌تواند تا حد زیادی به دوام و ماندگاری بلیچینگ دندان و اثرات آن منجر شود.

ویزیت منظم برای افزایش مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان

طی هر جلسه ویزیت، وضعیت دندان ها بررسی می شود و در صورت وجود هر نوع مشکلی احتمالی در دهان و دندان، فورا روند درمان آغاز می شود. این به افزایش سطح سلامت دهان و دندان نیز کمک می کند.

7. استفاده از هوم بلیچینگ دندان

دندانپزشک (معمولا متخصص ترمیمی و زیبایی) بعد از اتمام بلیچینگ دندان در مطب، ممکن است برای برخی از مراجعانش بلیچینگ دندان در خانه را تجویز کنند. تری یا قالب اختصاصی برای دندان‌های مراجع و ژل سفید کننده از جمله اقلامی هستند که به عنوان کیت هوم بلیچینگ به مراجع داده می‌شود.

دندانپزشک آموزش های لازم در خصوص نحوه سفید کردن دندان ها در خانه را ارائه می کند. و شخص می تواند مطابق با دستور دندانپزشک به جهت افزایش دوام و ماندگاری بلیچینگ دندان از کیت و اقلام درون آن استفاده کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید