ایمپلنت فوری دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت های معمولی دارد؟

20 مرداد 01 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

کاشت ایمپلنت فوری روشی است که در آن ایمپلنت های دندانی بلافاصله پس از کشیدن دندان در فک قرار داده می شوند. این یک روش جدید است که در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. با کاشت ایمپلنت فوری دیگر نیازی نیست مراحل متعدد انجام شود و یا برای مدت طولانی (6 تا 8 ماه) صبر کرد. بلکه بیش از 80 درصد فرآیند تنها در یک جلسه انجام می شود. آنچه در این صفحه آمده، توضیحات کلی در خصوص ایمپلنت های فوری و تفاوتشان با ایمپلنت های معمولی است.

آیا واقعا درمان ایمپلنت در یک روز انجام داده می شود؟

بله امکان کاشت ایمپلنت تنها در یک روز وجود دارد. برای اینکار دندان کشیده می شود و بلافاصله بعد از آن ایمپلنت فوری نیز کاشته می شود. اما این لزوما به معنای اتمام کامل درمان در یک جلسه و به صورت آنی نیست. اولا که از کشیدن دندان تا کاشت ایمپلنت چند ساعت زمان نیاز است. ثانیا بارگزاری پروتز ایمپلنت (که معمولا روکش است) با تاخیر انجام می شود.

یعنی درست است که ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن در جای دندان خارج شده قرار می میگیرد اما پروتز آن در جلسه دیگری نصب می شود. معمولا بارگزاری پروتز دندان می تواند در خوش بینانه ترین حالت 48 ساعت بعد از کاشت انجام شود و یا اینکه 3 ماه بعد از کاشت صورت بگیرد. و از انجایی که بهتر است ایمپلنت با استخوان جوش خورده و مستحکم شود، پروتز نیز بعد از 3 ماه نصب می شود. بنابراین در کل کاشت ایمپلنت فوری نباید همراه با بارگزاری فوری در نظر گرفته شود بلکه منظور کاشت فوری فیکسچر به همراه بارگزاری تاخیری پروتز است.

چه افرادی می توانند ایمپلنت فوری انجام دهند؟

متاسفانه تنها در شرایط خاص و در برخی افراد امکان این درمان وجود دارد. اولین شرط این است که شخص حتما دندانش را نکشیده باشد. سایر شرایط و ملزومات کاشت ایمپلنت فوری عبارتند از:

  • برخورداری از سلامت عمومی مناسب
  • داشتن تراکم کافی بافت استخوان در محل کاشت ایمپلنت
  • غیر سیگاری بودن فرد داوطلب (یا اینکه از چند ماه قبل مصرف سیگار ترک شده و یا کاهش یافته باشد)
  • نداشتن بیماری لثه
  • نداشتن بیماری خودایمنی
  • نداشتن بیماری مزمن
  • نداشتن عادت دندان قروچه یا براکسیزم در فرد

فواید جراحی کاشت ایمپلنت فوری چیست؟

  • نتایج درمان سریعتر و مراحل کمتر هستند
  • کاشت ایمپلنت های فوری به حفظ ساختار بافت نرم کمک می کند.
  • به استخوان فک آسیبی نمی رسد و نیاز به حداقل تهاجم به بافت استخوان را دارد
  • هزینه های جانبی کمتری نسبت به هزینه ایمپلنت دندان معمولی دارد

معایب و عوارض ایمپلنت فوری دندان چیست؟

با وجود اینکه این روش کاشت می تواند مزایای زیادی داشته باشد اما فراموش نکنیم که هر روش جراحی صرف نظر از مزایا، برخی معایب و عوارض احتمالی نیز دارد. تعدادی از نکات منفی که در خصوص ایمپلنت فوری وجود دارد عبارتند از:

  • چنانچه کاشت فوری ایمپلنت برای افرادی که شرایط کافی جهت انجام این پروسه را ندارند کاشته شود به احتمال زیاد محکوم به شکست خواهد بود.
  • انجام این درمان نیاز به متخصصین باتجربه و آموزش دیده دارد و هر کسی قادر به انجام آن نیست.
  • هرچند که در یک جلسه انجام داده می شود اما همان یک جلسه بسیار طولانی خواهد بود و بیمار ممکن است خسته شود.
  • خطر کاهش حجم استخوان در طی فرآیند بهبودی وجود دارد زیرا روند کاشت ممکن است ساختار حمایت کننده ایمپلنت را به خطر بی‌اندازد و به طور موثر توانایی تحمل وزن آن را کاهش دهد.
  • کسانی که تراکم استخوانی کافی ندارند نمی توانند ایمپلنت فوری انجام دهند

کاشت ایمپلنت به روش مرسوم

به طور مرسوم، ایمپلنت‌ها طی مراحل مشخص و در بازه زمانی نسبتا طولانی به طور کامل جایگزین دندان از دست رفته می‌شوند. در این موارد بسته به اینکه قبل از کاشت ایمپلنت، نیاز به پیوند استخوان است یا خیر، رویکردی دو یا سه مرحله‌ای وجود دارد.

مرحله اول

اگر دندان در قوس فکی باشد و شخص قصد کشیدن و جایگزین کردن آن را داشته باشد، در مرحله اول، میبایست دندان کشیده شود. اما در روش مرسوم برخلاف روش کاشت ایمپلنت فوری، بعد از کشیدن دندان، بیمار باید حداقل 2 تا 3 صبر کند تا استخوان فک به خوبی بهبود پیدا کند.

مرحله دوم

بعد از این مدت تراکم استخوان فک در محل کشیده شدن دندان ارزیابی خواهد شد. چنانچه تراکم استخوانی در این بخش کافی باشد جراحی جهت کاشت فیکسچر ایمپلنت انجام خواهد گرفت. بعد از کاشت ایمپلنت 3 ماه طول خواهد کشید تا ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد و به طور کامل بهبود یابد.

لازم به ذکر است که اگر بیمار از چندین ماه یا حتی چندین سال پیش دندان خود را از دست داده باشد نیاز به پیوند استخوان خواهد داشت و ابتدا باید عمل پیوند انجام شود. بعد از جراحی پیوند ممکن است 1.5 تا 3 ماه زمان نیاز باشد تا استخوان بهبود یافته و ایمپلنت کاشته شود. ما در خصوص ایمپلنت فوری این مرحله را نداریم معمولا زیرا استخوان تراکم کافی دارد و ما دندانپزشک می تواند ایمپلنت فوری را بعد از کشیدن در استخوان بکارد.

مرحله سوم

در این مرحله پس از فیکس شدن پایه ایمپلنت در استخوان فک و بهبودی استخوان، نوبت به بارگزاری پروتز ایمپلنت می رسد. در این مورد نیز مشابه با پروسه کاشت ایمپلنت فوری، نوع پروتز، بیشتر روکش دندان است.

معایب کاشت ایمپلنت به روش معمولی

  • در این روش بیش از یک پروسه انجام می شود و هر کدام هزینه بر هستند (کشیدن دندان، پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت)
  • به طور کلی زمان بهبودی در این روش طولانی تر از زمان بهبودی و ریکاوری ایمپلنت فوری است.
  • خطر ایجاد عفونت در غشای پریودنتال وجود دارد.
  • هزینه زیادی دارد

مقایسه کلی کاشت ایمپلنت فوری در مقابل کاشت ایمپلنت به روش معمولی

موارد مقایسه

ایمپلنت فوری دندانایمپلنت های دندانی معمولی
هزینه درمانبه طور کلی به دلیل کاهش تعداد بازدید، مقرون به صرفه تر است.به دلیل تعداد ویزیت های دندانپزشکی بیشتر و درمان های جانبی زیادی نیاز است و زیاد مقرون به صرفه نیست.
نتایجنتایج می تواند ضعیف تر از ایمپلنت های معمولی باشد. مزیت بزرگ این روش کوتاه بودن فرآیند درمان استنتایج طبیعی تر و با ماندگاری بیشتری همراه هستند. نکته منفی طولانی بودن دوره درمان است
مدت زمان درمانمعمولا انجام جراحی و قرار دادن پروتز در یک روز انجام می شود. اما بیمار همچنان باید برای مشاوره و همچنین بررسی های بعدی بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کند. با این حال، کل فرآیند از مشاوره اولیه تا یک لبخند جدید معمولاً کمتر از 2 هفته طول می کشد.کل فرآیند ممکن است 6 تا 8 ماه طول بکشد تا بیماران بتوانند از یک مجموعه جایگزین دندان بهره ببرند. برخی از این بیماران ممکن است مجبور باشند در تمام این دوره بدون دندان باشند.
کاندیدای مناسبفقط برخی شرایط خاص و برخی بیماران برای ایمپلنت فوری دندان مناسب هستند.با توجه به طولانی بودن روند کاشت و امکان آماده سازی بیماران، همه افراد می توانند کاندید این روش باشند.
میزان موفقیتخطر شکست ایمپلنت فوری در برخی موارد در مقایسه با ایمپلنت های دندانی معمولی بیشتر است.  95 درصد میزان موفقیت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید