چرا باید نخ دندان استفاده کنیم؟ (+ راهنمای نحوه استفاده از نخ دندان)

3 آذر 02 کلینیک پیشگیری 2 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

تلاش برای بهبود بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامتی لبخند بسیار ضروری است. در حالی که مسواک زدن دندان های ما یک روش معمول در این خصوص است، اما متاسفانه بسیاری از افراد، اغلب اهمیت نخ دندان در روتین بهداشت دهان و دندان را نادیده می گیرند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا نخ دندان ابزاری حیاتی در حفظ سلامت دهان و دندان است و نحوه استفاده از نخ دندان به صورت صحیح را با هم مرور می کنیم.

مقدمه ای بر نخ دندان

نخ دندان یک رشته نازک است که معمولاً از نایلون یا پلاستیک ساخته می شود و به طور خاص برای تمیز کردن فضاهای باریک بین دندانی طراحی شده است. این نخ به اشکال مختلف از جمله نخ دندان مومی، بدون موم، طعم‌دار و نواری موجود است. این ابزار کاربردی، نقش حیاتی در از بین بردن پلاک و ذرات غذایی که مسواک نمی تواند به آنها برسد، ایفا می کند.

عکس نخ دندان

چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

مسواک زدن به تنهایی کافی نیست (اولین و مهم ترین دلیل)

مسواک زدن تنها ۶۰% سطوح دندانی را تمیز می کند و ۴۰% مابقی (که سطوح بین دندانی را تشکیل می دهند) تنها با نخ کشیدن تمیز می شوند. بنابراین به این دلیل که مسواک زدن واقعا برای داشتن دندان های سالم کافی نیست، ما از نخ دندان کشیدن به عنوان یک اقدام مکمل برای تمیز کردن سطوح بین دندانی استفاده می کنیم.

کاهش میزان پوسیدگی و بیماری لثه

اگر نحوه استفاده از نخ دندان به درستی صورت بگیرد، این اقدام به طور موثر تجمع پلاک ها در لابلای دندان ها را از بین می برد. این اقدام موثر همچنین به از بین بردن ذرات غذایی گیر کرده در بین دندان ها کمک می کند و خطر پوسیدگی بین دندانی و بیماری لثه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

پیشگیری از بوی بد دهان

نخ دندان کشیدن باکتری ها و بقایای مواد غذایی که باعث بوی بد دهان می شوند را از بین می برد و به شما نفس تازه و خوشایندتری می دهد. این مساله به خصوص در افرادی که دندان های نامرتب دارند کمک زیادی می کند زیرا به دلیل نامرتبی، ذرات ریز غذا در حد فاصل بین دندان ها به سختی قابل دسترسی خواهد بود و بنابراین احتمال ایجاد بوی بد دهان را تقویت می کند. اما با نخ دندان کشیدن می توان از بروز این مساله پیشگیری کرد.

عکس خانم و آقایی که  به دلیل بوی بد دهان دستشان را جلوی دهانشان گذاشته اند.

کمک به افزایش طول عمر و دوام کارهای دندانپزشکی

یکی از مزیت های کشیدن نخ دندان این اغلب فراموش می شود، کمک به حفظ بهتر و افزایش دوام انواع کارهای دندانپزشکی است. چه پر کردن دندان انجام شده باشد و یا درمان های ترمیمی و زیبایی مانند لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، بلیچینگ و … صورت گرفته باشد و یا انواع پروتزهای دندانی مانند روکش دندان، ایمپلنت دندان، بریج، دنچر و … انجام شده باشد، استفاده از نخ دندان می تواند به شما کمک کند که دوام این موارد را بیشتر کنید و برای مدت زمان طولانی تر از آن ها استفاده کنید.

چند بار در روز باید نخ دندان بکشیم؟

تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها یک بار در روز توصیه می‌شود، زیرا پلاک دندانی فقط با مسواک زدن از بین نمی‌رود و اگر این پلاک‌ها روی دندان باقی بمانند در نهایت می‌توانند تبدیل به کلکولوس یا جرم دندان شده و بیماریهای لثه و پوسیدگی را باعث شوند. بنابراین باید پس از یادگیری نحوه استفاده از نخ دندان، روزی یک بار این کار را انجام داد.

نحوه استفاده از نخ دندان به چه شکل است؟

یکی از مهم ترین اقدامات برای هر شخص این است که نحوه استفاده از نخ دندان را به خوبی فرا گرفته و سپس آن را اجرا کند. برای دریافت بهترین نتیجه از کشیدن نخ دندان، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مانند عکس زیر حدودا ۴۵ سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید. بیشتر نخ را بین انگشت‌های میانی دو دستتان بپیچانید و فقط چند سانتی‌متر از آن را برای کشیدن بین دندان‌ها باقی بگذارید.
  • نخ دندان را محکم بین انگشت شست و اشاره‌تان نگه دارید و با 1-2 سانتیمتر از نخ قرار گرفته بین انگشتان نخ زدن را شروع کنید .
نحوه استفاده از نخ دندان
  • نخ دندان را به آرامی و با حرکت رفت و برگشت اره ای بین دو دندان حرکت دهید تا از محل تماس دندانهاعبور کند، سپس از رفتن نخ دندان به داخل شیار لثه اطمینان حاصل کنید.
نحوه کشیدن نخ دندان
  • نخ دندان را کاملا چسبیده به دندان نگاه داشته و با چند حرکت به سمت بالا وپایین (البته در ناحیه زیر تماس دندانها) از تمیز شدن هر دو سطح دندانی مجاور هم اطمینان حاصل کنید. هیچگاه نخ
نحوه انجام حرکات حین استفاده از نخ دندان

دندان را با فشار یا به صورت ناگهانی بکار نبرید چرا که این کار می‌تواند موجب بریدن بافت ظریف لثه در اطراف دندان شود.

  •   خارج کردن نخ دندان از بین دندانها با یک حرکت ترجیحا رو به خارج بهتر است صورت گیرد .
  • زمانی که به سراغ دندان دیگر خود می‌روید، از بخش تمیز نخ دندان استفاده کنید.
  • سطح پشتی اخرین دندان در هر فک را هنگام نخ کشیدن فراموش نکنید.
  • پس از اتمام نخ زدن کلیه ی دندان ها، دهان را به خوبی با آب بشویید.

باورهای غلط رایج در مورد نخ دندان کشیدن را بیشتر بشناسید

از دیرباز برخی باور نادرست و رایج در خصوص این اقدام بهداشت دهان و دندان وجود داشته که متاسفانه هنوز هم وجود دارد:

باور نادرست اول: نخ دندان کشیدن یک اقدام اختیاری است

اینکار در واقع یک مرحله اختیاری در بهداشت دهان و دندان نیست. این یک تمرین ضروری است که مکمل مسواک زدن بوده و به شما در دستیابی به سلامت دهان و دندان کمک می کند.

باور نادرست دوم: نخ دندان کشیدن باعث آسیب لثه می شود

خیر! در واقع اگر نحوه استفاده از نخ دندان را به خوبی فرا گرفته باشیم، این کار کاملا بی خطر است و به لثه های شما آسیب نمی رساند. استفاده از حرکات ملایم و کنترل شده برای جلوگیری از آسیب به بافت لثه در این خصوص بسیار مهم است. اگر بیماری لثه دارید سعی کنید از یک متخصص دندانپزشکی درباره استفاده یا عدم استفاده از نخ دندان مشورت کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره نحوه استفاده از نخ دندان

آیا می توانم از یک نخ دندان چند بار استفاده کنم؟

استفاده مجدد از نخ دندانی که قبلا از آن استفاده شده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. نخ دندان برای یک بار مصرف طراحی شده است تا از بهداشت و اثربخشی بهینه آن اطمینان حاصل شود.

آیا نخ دندان کشیدن درد دارد؟

زمانی که نخ دندان کشیدن به درستی انجام شود نباید دردناک باشد. اگر در حین انجام این کار احساس درد یا ناراحتی کردید، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی مانند التهاب لثه یا تکنیک نامناسب باشد. در صورت تداوم درد با دندانپزشک خود مشورت کنید و یا در نحوه استفاده از نخ دندان خود تجدید نظر کنید.

آیا کودکان می توانند از نخ دندان استفاده کنند؟

بله، برای کودکان به محض داشتن دو دندان مجاور می توانید نخ دندان کشیدن را شروع کنید. با این حال، کودکان خردسال ممکن است برای اطمینان از انجام تکنیک مناسب و جلوگیری از آسیب به ساختارهای دهانی نیاز به کمک یا نظارت باشند. در این خصوص با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید تا در مورد شیوه های صحصح نخ دندان کشیدن متناسب با سن کودک خود راهنمایی دریافت کنید.

آیا جایگزینی برای نخ دندان سنتی وجود دارد؟

بله، روش های جایگزینی برای تمیز کردن فاصله بین دندان وجود دارد. مسواک های اینترادنتال یا بین دندانی،  واتر جت ها و نخ دندان های آماده (دستی) برخی از گزینه‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان جایگزینی برای نخ دندان سنتی استفاده شوند. روشی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

دلیل خونریزی حین نخ دندان کشیدن چیست؟

اغلب به دلیل آن است که اینکار به طور نامنظم انجام می شود. اگر هر روز نخ دندان استفاده شود دیگر خونریزی وجود نخواهد داشت.

2 پاسخ به "چرا باید نخ دندان استفاده کنیم؟ (+ راهنمای نحوه استفاده از نخ دندان)"

Tara
سلام خوب بود فیلمم میزاشتید برای آموزش
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید