آفیس بلیچینگ چیست و چه تفاوتی با هوم بلیچینگ دارد؟

23 بهمن 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

این روزها سفید کردن دندان‌ها یکی از علل اصلی مراجعه به مراکز دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان است. چیزی که در این مقاله می‌خوانید توضیحات کامل و جامعی در این خصوص است. پس از خواندن این مقاله، به طور کامل با مفهوم آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک آشنا خواهید شد و درک بهتری از این درمان پیدا خواهید کرد.

عکس قبل و بعد از بلیچینگ دندان

بلیچینگ چیست؟

به سفيد كردن دندان ها در دندان پزشکی اصطلاحاً بلیچینگ (Bleaching) گفته می شود. از این اصطلاح ممکن است در هر جایی استفاده شود و مختص به یک فیلد خاص نیست. زمانی که از این واژه در دندانپزشکی استفاده شود، به آن بلیچینگ دندان نیز اطلاق می‌شود. که به دو صورت آفیس بلیچینگ (Office Bleaching) و بلیچینگ در منزل (Home Bleaching) انجام داده می‌شود. در هر دو روش از مواد شیمیایی خاصی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود که در این مقاله با روش سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی بیشتر آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: هر چیزی که باید درباره انواع روش بلیچینگ دندان ها بدانید

آفیس بلیچینگ چیست؟

به سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک عمومی یا یک متخصص ترمیمی و زیبایی اصطلاحا آفیس بلیچینگ (In-Office Teeth Whitening) نیز گفته می‌شود. طی این روش که در ادامه مراحل آن کاملا توضیح داده شده است، متخصص به صورت کاملا ایمن و با کمک تجهیزات تخصصی، دندان‌های مراجعان را سفید می‌کند. تفاوت این روش با روش هوم بلیچینگ در نوع  تجهیزات بکار رفته و غلظت مواد سفید کننده دندان است. با روش آفیس طی یک تا دو جلسه، دندان‌ها سفید می‌شوند، اما در روش هوم، باید به مدت حداقل چند هفته از این مواد برای سفید شدن دندان‌ها استفاده کرد.

چه کسی می‌تواند آفیس بلیچینگ انجام دهد؟

اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید می‌توانید دندان‌های خود را با این روش در مطب متخصص ترمیمی و زیبایی دندان سفید کنید. زیرا به بهترین شکل سفید می‌شوند:

  • تغییر رنگ ناشی از افزایش سن: با گذشت زمان، دندان‌ها به رنگ زرد، قهوه ای، سبز یا خاکستری تیره متمایل می‌شوند که ممکن است به دلیل وراثت و یا غذاهایی باشد که می‌خورید. دندان‌هایی که به این شکل تغییر رنگ می‌دهند با این روش بهتر  سفید می‌شوند.
  • دندان‌هایی که با مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، شراب قرمز، سبزیجات و میوه‌های تیره و … دچار تغییر رنگ شده‌اند.
  • تغییر رنگ ناشی از استعمال دخانیات.

چه کسانی نباید آفیس بلیچینگ انجام دهد؟

آفیس بلیچینگ برای افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند توصیه نمی‌شود:

  • حساسیت دندان و لثه: برای جلوگیری از بروز حساسیت‌های بیشتر، دندانپزشک شما احتمالاً پلاک‌های سفید کننده با غلظت کم پراکسید کاربامید (که غلظتش از پراکسید هیدروژن کمتر است) را توصیه  کند.
  • تغییر رنگ شدید و عمقی دندان: برخی از لکه‌ها در برابر سفیدکننده‌های با غلظت بالا مقاوم هستند. در چنین مواردی متخصص ترمیمی و زیبایی دندان سایر روش‌ها را توصیه می‌کند. به عنوان مثال باندینگ دندان، ونیرها مانند لمینت دندان و یا کامپوزیت ونیر و در موارد محدودی روکش دندان گزینه‌های جایگزین هستند.
  • دندان‌هایی که با افزایش سن با تحلیل مینای دندان مواجه شده‌اند و دچار سایش هستند.

مراحل بلیچینگ دندان در مطب به چه صورت است؟

مشاوره اولیه

اولین قدم این است که برای مشاوره با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. در طول این قرار ملاقات، می توانید اهداف، انتظارات و هر گونه نگرانی که ممکن است در مورد بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک داشته باشید را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی شما همچنین معاینه کاملی از دندان ها و لثه های شما انجام می دهد تا از سالم بودن آن‌ها برای شروع درمان اطمینان حاصل کند.

اقدامات پیش از شروع درمان

در این مرحله علت تغییر رنگ دندان های شما بررسی می شود و سپس سایه رنگ نهایی که باید بعد از بلیچینگ حاصل شود تعیین می شود. قبل از شروع فرآیند آفیس بلیچینگ نیز، دندانپزشک ممکن است از دندان های شما عکس بگیرد تا سایه اولیه آن ها را ثبت کرده و روند پیشرفت درمان را پیگیری کند. دندانپزشک‌تان پیش از شروع درمان؛ همچنین ممکن است دندان های شما را جرمگیری و تمیز کرده تا هر گونه پلاک میکروبی یا هر عامل دیگری که می تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند را از بین ببرد.

تعیین سایه دندان قبل از بلیچینگ دندان در مطب

محافظت از بافت‌های نرم

برای محافظت از لثه‌ها، لب‌ها و سایر بافت‌های نرم در دهان در برابر مواد سفید کننده آفیس بلیچینگ، دندانپزشک از وسایل و ابزار محافظتی خاصی استفاده می کند. در واقع برای درمان تنها باید سطح دندان ها در معرض ژل سفید کننده قرار بگیرد. این کار برای به حداقل رساندن خطر حساسیت یا تحریک ناشی از عوامل سفید کننده ضروری است.

ایمنی بلیچینگ دندان

استفاده از ماده سفید کننده

دندانپزشک یک ژل حاوی عامل سفید کننده را روی دندان های شما اعمال می کند. این عامل معمولاً حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید به عنوان ماده فعال است. ژل معمولاً به صورت مستقیم به سطح دندان ها اعمال می شود و بعد از آن از نور برای فعال کردن عوامل سفید کننده استفاده می شود.

ژل سفید کننده آفیس بلیچینگ

دوره انتظار

در این مرحله از آفیس بلیچینگ، پس از استفاده از ژل سفید کننده، باید مدت زمان مشخصی، معمولاً حدود 15 تا 30 دقیقه، صبر کنید تا عامل سفید کننده عمل کند. در طول این مدت، بسته به امکاناتی که مطب دندانپزشکی ارائه می دهد، می توانید روی صندلی دندانپزشکی استراحت کنید یا تلویزیون تماشا کنید یا به موسیقی گوش دهید.

شستشو ژل سفید کننده و ارزیابی

پس از گذشت زمان لازم جهت تاثیر گذاری ژل سفید کننده بلیچینگ دندان در مطب، دندانپزشک ژل را از روی دندان های شما شستشو می دهد. سپس ایشان نتایج را ارزیابی می کند تا مشخص شود که آیا جلسات اضافی برای دستیابی به سطح مطلوب سفیدی لازم است یا خیر.

جلسات اضافی (در صورت نیاز)

بسته به سایه اولیه دندان ها و نتیجه دلخواه شما، ممکن است به چندین جلسه بلیچینگ در مطب دندانپزشک نیاز داشته باشید. اگر جلسات اضافی لازم باشد، دندانپزشک آنها را در فواصل زمانی مناسب، معمولاً به فاصله یک هفته، برنامه ریزی می کند تا به دندان های شما اجازه بهبودی داده ضده و حساسیت به حداقل برسد.

مراقبت ها و دستورالعمل های پس از درمان

عکس قبل و بعد از بلیچینگ دندان

پس از انجام درمان آفیس بلیچینگ، دندانپزشک دستورالعمل های مراقبت های پس از درمان را در اختیار شما قرار می دهد. توجه به این نکته مهم است که مراحل و تکنیک های خاص ممکن است بسته به مطب دندانپزشکی و نوع روش بلیچینگ دندان مورد استفاده متفاوت باشد. همیشه بهترین کار این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا جزئیات فرآیند و هر دستورالعمل یا توصیه خاصی که ممکن است برای شما داشته باشد را برایتان توضیح دهد.

بیشتر بخوانید: با مهم ترین مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان آشنا شوید

مزایای آفیس بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک در مقایسه با سایر روش‌های سفید کردن دندان مزایای متعددی دارد. برخی از مهم ترین مزایا عبارتند از:

انجام حرفه ای درمان توسط دندانپزشک

متخصصان ترمیمی و زیبایی یا دندانپزشکان عمومی، دانش و تجربه زیادی در روش های سفید کردن دندان دارند. آنها می توانند سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کنند و مناسب ترین درمان سفید کننده را برای شما تعیین کنند.

تخصص آنها تضمین می کند که آفیس بلیچینگ برای شما به بهترین شکل انجام شود. این درحالیست که بلیچینگ دندان در منزل ممکن است به اندازه کافی به صورت حرفه ای انجام نشود و با وجود دریافت آموزش توسط بیمار، همراه با ایراداتی باشد.

انجام درمان سفارشی برای بیماران

در روش بلیچینگ دندان در مطب، دندانپزشکان می توانند درمان شخصی سازی شده را بر اساس نیازهای خاص شما ارائه دهند. آنها می توانند شدت عامل سفید کننده را برای رسیدن به سطح مطلوب روشنایی مد نظر شما تنظیم کنند و در عین حال خطر حساسیت یا آسیب دندانی را به حداقل برسانند. طرح‌های درمانی سفارشی‌شده می‌توانند نگرانی‌های فردی مانند تغییر رنگ دندان ناشی از داروها را برطرف کنند.

استفاده از ژل های سفید کننده استاندارد و قوی تر

دندانپزشکان در مقایسه با محصولات بدون نسخه و حتی روش بلیچینگ در خانه، به مواد سفید کننده قوی تری دسترسی دارند. این سفید کننده های حرفه ای حاوی غلظت های بالاتری از مواد فعال مانند پراکسید هیدروژن هستند که امکان حذف موثر لکه ها و نتایج قابل توجه را فراهم می کند.

دندانپزشکان روش بلیچینگ دندان در مطب را با ژل های استاندارد که سال های طولانی با موفقیت امتحان خود را پس داده اند انجام می دهند. منظور از استاندارد بودن ژل ها آن است که چنین ژل هایی به عنوان یک ژل مبدا در ساخت سایر ژل ها استفاده می شود و سایر ژل ها را بر اساس آن ها ارزیابی می کنند.

نتایج سریع‌ و فوری‌تر

آفیس بلیچینگ دندان معمولاً نتایج سریع‌تر و فوری‌تری نسبت به درمان‌های خانگی دارد. با یک جلسه بلیچینگ در مطب دندانپزشک اغلب می‌توانید دندان‌های خود را چندین درجه روشن تر کرده و تنها در یک بار ویزیت، رنگ دندان‌های خود را بهبود ببخشید.

ایمن بودن درمان

هنگامی که در مطب دندانپزشکی تحت درمان بلیچینگ قرار می گیرید، دندانپزشک و تیم او اقدامات احتیاطی را برای محافظت از لثه ها، لب ها و سایر بافت های نرم در دهان شما انجام می دهند. آنها از موانع و محافظ های خاصی برای محافظت از این مناطق در برابر عوامل سفید کننده استفاده می کنند و خطر تحریک یا آسیب را به حداقل می رساند.

ارائه آموزش های توسط دندانپزشک

دندانپزشکان بعد از انجام بلیچینگ دندان در مطب، می توانند راهنمایی هایی را در مورد مراقبت های پس از درمان ارائه دهند. مثلاً دندانپزشک به شما خواهد گفت که از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن است مجددا به تغییر رنگ دندان هایتان منجر شود اجتماب کنید تا نتایج درمان طولانی تر شود.

آموزش به بیمار توسط دندانپزشک

رسیدگی به سایر مشکلات دندانی

در حین انجام آفیس بلیچینگ دندان، دندانپزشکان می توانند سایر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنند. با ترکیب سفید کردن دندان ها با یک معاینه جامع، می توانید از سلامت کلی دهان خود اطمینان حاصل کنید.

معایب بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک چیست؟

  • هزینه بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک نسبت به روش های دیگر کمی بیشتر است.
  • بسته به عواملی مانند سن، وراثت و نوع تغییر رنگ دندان، نتایج می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد.
  • سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک نیز یک راه حل دائمی برای سفید ماندن دندان‌ها نیست. مدت کوتاهی پس از اتمام پروسه، باز هم دندان‌ها می‌توانند دچار تغییر رنگ شوند. بنابراین متخصص ترمیمی و زیبایی دندان اغلب توصیه می‌کند که پس از این فرآیند، از روش هوم بلیچینگ با دوزهای کمتری از مواد سفید کننده استفاده کنید تا تداوم سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک بیشتر شود و لبخند شما برای مدت طولانی‌تری سفید بماند.

پاسخ به سوالات رایج درباره بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک

آیا آفیس بلیچینگ درد دارد؟

اکثر بیماران در این روش درمانی هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند، خصوصا اگر پروسه درمان به کمک لیزر انجام شود احتمال درد باز هم کمتر خواهد بود. اگر احیانا پس از فرآیند درمانی شخص احساس حساسیت در دندان‌ها داشته باشد با مسکن کنترل شده و کاملا گذرا خواهد بود.

قبل از مراجعه به مطب متخصص چه کارهایی باید انجام دهیم؟

افراد بهتر است برای دستیابی به بهترین نتایج قبل از مراجعه به مطب متخصص خود، اقدامات زیر را انجام دهند:
– مسواک زدن دندان‌ها و استفاده از نخ دندان
– به جهت جلوگیری از خشک شدن لب بهتر است در صورت امکان از یک چرب کننده لب استفاده کنند
– کسانی که آستانه تحمل پایینی دارند برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از انجام فرآیند درمان، از یک مسکن مانند ایبوبروفن استفاده کنند.

آفیس بلیچینگ در چند جلسه انجام می‌شود؟

خوشبختانه آفیس بلیچینگ دندان از جمله پروسه‌هایی است که تنها در یک یا دو جلسه می‌توان آن را انجام داد. به طور معمول طی یک یا دو جلسه کامل می‌توانید با یک لبخند سفید و درخشان از مطب متخصص ترمیمی و زیبایی دندان خود خارج شوید. اگرچه بسته به نتایج یا نتیجه دلخواه شما، ممکن است یک جلسه دیگر نیاز داشته باشید تا به چیزی که می‌خواهید برسید. با این حال برای ادامه سفید ماندن دندان‌ها در خانه، احتمالا متخصص به شما توصیه می‌کند که از کیت‌های هوم بلیچینگ نیز استفاده کنید.

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک چقدر دوام دارد؟

اگر درمان به خوبی انجام شود و مراجع به تمام توصیه های دندانپزشک عمل کند انتظار می رود که نتایج درمان بیش از 1 سال دوام داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدت زمان ماندگاری این درمان به صفحه “دوام بلیچینگ دندان” مراجعه کنید.

طی فرآیند سفید کردن دندان‌ها در مطب متخصص از چه نورهایی استفاده می‌شود؟

در فرآیند بلیچینگ دندان از نورهای خاصی جهت فعال کردن عامل سفید کننده (به عنوان مثال پراکسید هیدروژن) استفاده می‌شود. در واقعا این عامل سفید کننده باید فعال شود تا بتواند دندان‌ها را سفید کند. برای این منظور از سه نور مختلف کمک گرفته می‌شود:

  • نور ال ای دی (LED)
  • پلاسما آرک (plasma arc)
  •  هالوژن (halogen)
نورهای استفاده شده برای بلیچینگ در مطب دندانپزشک

نوع نوری که به بهترین شکل ممکن پراکسید هیدروژن را فعال می‌کند در طیف آبی است. این امر به این دلیل است که مولکول‌های پراکسید هیدروژن در این طول موج، نور را بهتر به خود جذب می‌کنند و زودتر فعال می‌شوند.

آیا از نور لیزر نیز برای سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک استفاده می‌شود؟

سفید کردن دندان‌ها با انواع مختلفی از انواع لیزرها انجام می‌شود. یکی از بی‌خطرترین این لیزرها، لیزر دیود است که در مدت زمان کوتاه باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از مزایای بلیچینگ با لیزر دیود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمان کوتاه پروسه درمان
  • حساسیت کمتر دندان‌ها در این روش
  • اثربخشی بیشتر در این پروسه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید