همه چیز درباره لبخند لثه ای و روش اصطلاح آن

19 شهریور 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند که حدود 10 درصد بزرگسالان 20 تا 30 ساله لبخند لثه‌ای دارند. از این 20 تا 30 درصد بیشترین افراد خانم‌ها هستند و آقایان کمتر چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند. این وضعیت لبخند، می‌تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اغلب افراد به دنبال آن هستند که چنین مشکلی را با کمک دندانپزشکان و مخصوصا یک متخصص ترمیم و زیبایی دندان بهبود بخشند. در این مقاله به طور کامل با این مشکل، علل و علائم و در نهایت نحوه درمان یا اصلاح لبخند لثه ای آشنا خواهید شد.

لبخند لثه ای چیست؟

معمولا زمانی که یک شخص می‌خندد در حالت طبیعی تنها دندان‌هایش در طرح لبخند نمایان است. و اصولا یا بافت لثه در لبخند دیده نمی‌شود یا بسیار جزئی دیده می‌شود. اگر حین لبخند، بخش زیادی از نمای لبخند “لثه” باشد، اصطلاحا می‌گویند که شخص دارای لبخند لثه ای است. اصلاح این وضعیت یکی از اقداماتی است که در اصلاح طرح لبخند صورت می‌گیرد.

در یک لبخند لثه‌ای چه مواردی غیرطبیعی است؟

البته تعریف دقیقی برای لبخند لثه ای وجود ندارد و همه چیز به نگاه ما نسبت به این وضعیت بستگی دارد. ممکن است در فرهنگ‌های مختلف این لبخند هیچ مشکلی نداشته باشد و هیچ تعریف خاصی برای آن در آن فرهنگ وجود نداشته باشد. اما طبق چیزی که متخصصان درباره این لبخند می‌گویند، دست کم 3 ویژگی زیر در چنین لبخندی دارای مشکل است:

عکس لبخند لثه ای
  • طول و شکل دندان‌ها
  • نحوه حرکت لب‌ها هنگام لبخند زدن
  • زاویه فک در مقایسه با بقیه صورت

علل ایجاد لبخند لثه ای چیست؟

این مشکل می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی مشکلات در بافت لثه، دندان، فک و لب می‌تواند در شکل‌گیری لبخند لثه ای تاثیر مستقیم داشته باشند. و در برخی افراد عوامل دیگری نظیر دارو درمانی می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. در ادامه با مهم‌ترین علل ایجاد این لبخند آشنا خواهید شد.

مشکلات بافت لثه

گاهی اوقات ممکن است دندان‌ها بر اثر رشد بیش از حد بافت لثه‌ها، کوتاه‌تر به نظر برسند زیرا لثه با رشد زیاد خود می‌تواند پایین آمده و سطح فوقانی دندان‌ها را بپوشاند. این مشکل در میان بسیاری از افراد شایع است. افراد می‌توانند با کمک یک پروسه زیبایی با نام “جراحی افزایش طول تاج دندان” به یک لبخند ایده آل دست پیدا کنند. در این جراحی با تغییر اندازه و یا کوتاه کردن بافت لثه، کاری می‌کنند تا طول تاج دندان به حالت طبیعی خودش بازگردد.

عکس لبخند لثه ای ناشی از تورم بافت لثه

مشکلات دندان‌ها

در روند رویش دندان‌ها تغییرات طبیعی وجود دارد که می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن دندان‌ها و لبخند لثه ای شود. به عبارتی ممکن است دندان یا دندان‌هایی به خاطر اختلال در روند رویش‌شان به صورت کامل از لثه بیرون نیایند. در این افراد می‌توان با کمک روش‌های تخصصی دندانپزشکی زیبایی کاری کرد که طول دندان بیشتر شود. ونیر‌های دندانی شامل لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت و … و همچنین استفاده از انواع روکش دندان در مواردی که بافت دندان‌ها به دلایل مختلف دچار تخریب زیاد شده است، می‌تواند به افزایش طول دندان و کمک به کاهش لبخند لثه ای موثر باشند.

 همچنین ممکن است حین رشد و رویش دندان از لثه، ممکن است دندان‌ها کمی شیب به داخل داشته باشند که در این حالت لثه نیز به موازات دندان به داخل کشیده شده، در نتیجه پایین آمده و لبخند لثه ای به وجود می‌آید.

مشکلات مربوط به لب‌ها

معمولا و در حالت طبیعی زمانی که لبخند کامل و عمیق می‌زنید لب بالایی 4 تا 8 میلی متر از حالت استراحت خود جابجا می‌شود. اگر لب بالایی بیش از این فاصله جابجا شود یا از حالت طبیعی خارج شود بافت لثه در معرض دید قرار گرفته و لبخند شما لثه ای می‌شود.

در این مشکل عملکرد عضلات کنترل کننده لب باید اصلاح شود تا لب‌ها حین لبخند خیلی بالا نروند. درمان می‌تواند موقت یا دائمی باشد. در حالت موقت از بوتاکس برای فلج کردن عضلات بالابرنده لب استفاده می‌شود و در درمان بلند مدت از جراحی کمک گرفته می‌شود تا موقعیت لب و عضله‌های لب تثبیت شود.

عکس قبل و بعد از درمان لبخند لثه ای

مشکلات چانه و استخوان فک

در برخی افراد ماگزیلا یا فک بالا نسبتا بزرگتر از حالت معمولی است.  به این وضعیت  در اصطلاح  Vertical Maxillary Excessگفته می‌شود. این افراد به دلیل بزرگی فک بالا حین لبخند زدن، لبخند لثه ای دارند. برای برطرف کردن این مشکل در چنین افرادی نیاز به جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک است. این عمل یک پروسه پیچیده و دشوار است اما نتایج قابل توجهی دارد.

عکس قبل و بعد از اصلاح لبخند لثه ای

دارو درمانی

برخی از داروها می‌توانند باعث رشد بیش از حد لثه در اطراف دندان‌های شما شوند. این وضعیت به عنوان هایپرپلازی لثه شناخته می‌شود. برخی از داروهایی که از تشنج جلوگیری می‌کنند، سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می‌کنند و یا فشار خون بالا را درمان می‌کنند می‌توانند باعث رشد بیش از حد لثه‌ها شوند. دیلانتین، سیکلوسپورین و انواع مسدود کننده‌های کانال کلسیم از این دست داروها هستند. درمان بیماری زمینه‌ای و مدیریت مصرف دارو می‌تواند به حل این معضل کمک کند.  رشد بیش از حد بافت لثه می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال شود.

روش اطلاح  این طرح لبخند چیست؟

برخی از مهم‌ترین روش‌های اصلاح لبخند لثه ای در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند. در خصوص این روش‌ها با متخصص ترمیمی و زیبایی دندان خود بیشتر صحبت کنید.

جرم گیری و روت پلنینگ

اگر بافت اضافی لثه شما به دلیل عفونت یا التهاب ایجاد شده باشد ، متخصص و دندانپزشک شما ممکن است با استفاده از روش درمان اسکیلینگ و روت پلنینگ (جرم گیری دندان) به بهبود آن کمک کند. در واقع اصلاح لبخند لثه ای با جرمگیری دندان و درمان بیماری لثه اولین خط درمان برای بسیاری از بیماران است.

اصطلاح لبخند لثه ای با لیزر

برای از بین بردن بافت اضافی لثه که دندان‌ها را احاطه کرده می‌توان از لیزر کمک گرفت. لیزر در این روش بافت اضافی را از اطرف دهان جدا کرده و یا از بین می‌برد. این روش به طور گسترده در کشورهای مختلف استفاده می‌شود و بسیار ایمن و کم خطر است.

عکس اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

جراحی تغییر موقعیت لب

اگر لب‌های شما دلیل لبخند لثه ای شما هستند، ممکن است دندانپزشکتان جراحی تغییر موقعیت لب را به شما پیشنهاد دهد. این روش موقعیت لب‌های شما را نسبت به دندان‌هایتان تغییر می‌دهد.

این روند جراحی با برداشتن بخشی از بافت همبند زیر لب بالایی شما انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود عضلات بالابرنده واقع در ناحیه لب و بینی، لب بالایی دندان شما را بیش از حد بالا نبرد. مطابق یک بررسی علمی در سال 2019، بیمارانی که این روش را انجام داده‌اند پس از 2 سال از عمل جراحی از نتایج راضی بودند. در بسیاری از موارد ، نتایج دائمی هستند، اما احتمال عود نیز وجود دارد.

جراحی ارتوگناتیک

اگر استخوان فک شما دلیل چنین لبخندی باشد ممکن است با توصیه یک دندانپزشک لازم باشد تا به یک جراح دهان مراجعه کنید تا برای اصلاح لبخند لثه ای اقدامات تخصصی تری انجام شود. این جراح برای بهبود طرح لبخند مشکل استخوان فک شما را با جراحی ارتوگناتیک برطرف می‌کند. این روش باعث ایجاد تعادل در طول فک بالا و پایین می‌شود.

جراحی برای اصلاح لبخند لثه ای

البته شاید لازم باشد هم با یک متخصص ارتودنسی و هم با یک جراح فک و صورت ملاقات کنید. احتمالاً یک یا چند اسکن از دهان شما گرفته می‌شود تا مشخص شود که فک شما در چه موقعیتی قرار دارد و چگونه باید جراحی شود. گاهی اوقات، قبل از جراحی فک ، باید از بریس ارتودنسی یا سایر وسایل ارتودنسی دندان استفاده کنید تا مطمئن شوید دندان ها و قوس‌های فکی شما به خوبی تراز شده‌اند.

درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

اگر هنگام لبخند زدن لب‌های شما به  طور قال توجهی از خط لثه بالاتر می‌رونند می‌توانید با کمک تزریق بوتاکس به طور موقت با کنترل عضلات کنترل کننده حرکات لب لبخند لثه ای را اصلاح کنید. مطابق یک مطالعه حدود 99 درصد افرادی که مشکل عضله لب دارند با کمک این روش با بهبود طرح لبخند همراه بوده‌اند.

اصلاح لبخند لثه ای با هیالورونیک اسید

روش دیگر برای اصلاح موقت لبخند لثه‌ای (ناشی تحرک بیش از حد عضلات لب) شامل تزریق مواد فیلر یا پر کننده پوستی مانند اسید هیالورونیک است. مواد پرکننده حرکت واحدهای عضلانی لب را تا 8 ماه محدود می‌کنند.

پاسخ به سوالات رایج درباره اصلاح گامی اسمایل

آیا درمان خانگی لبخند لثه ای امکان پذیر است؟

خیر این مشکل باید توسط پزشک یا دندانپزشک اصلاح شود و نمی توان با خوددرمانی یا اقدامات خانگی آن را مدیریت کرد.

آیا لبخند لثه ای در کودکان باید اصلاح شود؟

در بیشتر موارد با انجام ارتودنسی می توان این مشکل را در کودکان برطرف کرد. اما چنانچه کودک بزرگ تر شود نیز می تواند همچنان مشکل لثه ای بودن لثه یا گامی اسمایل را در آنان برطرف کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید