9 نکته ضروری برای مراقبت از لمینت دندان

14 شهریور 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

لمینت دندان یک درمان زیبایی بسیار محبوب است که می تواند طرح لبخند شما را به یک شاهکار خیره کننده تبدیل کند. مانند هر درمان دندانپزشکی دیگر، لمینت ها نیز، نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارند تا دوام و ماندگاری که انتظارش را دارید، داشته باشند. تلاشمان در این مقاله این است که روش های مراقبت از لمینت دندان را برای کاربران محترم توضیح دهیم و به آن ها کمک کنیم تا زیبایی و کارایی لمینت های خود را برای سالیان طولانی حفظ کنند.

 9 نکته بسیار ساده در مراقبت از لمینت دندان

 لمینت‌ها بیشتر از دندان‌های خودتان به مراقبت نیاز ندارند و تمام نکاتی که برای حفظ سلامتی دندان‌های طبیعی خودتان بکار می‌برید را به همان شکل، برای لمینت‌ها انجام دهید کافی است. این نکات را حتماً متخصص لمینت شما که معمولا یک متخصص زیبایی و ترمیمی دندان است به شما توضیح خواهد داد و ما در این مقاله تنها به صورت مختصر این نکات و موارد را مرور می‌کنیم.

1. لمینت دندان باید همیشه تمیز نگهداری شود

 همانطور که پیشتر هم خواندید، شما باید به همان اندازه که از دندان‌های واقعی خود مراقبت می‌کنید، از لمینت دندانی نیز مراقبت کنید. مطابق معمول روزانه، دوبار در شبانه روز با یک خمیر دندان خوب مسواک بزنید و از نخ دندان نیز کمک بگیرید. مسواک زدن از زمانی که لمینت به دندان‌های شما متصل می‌شود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های لثه شود. که این موضوع ممکن است به تحلیل لثه ها منجر شود.

عکس تحلیل لثه در صورت عدم مراقبت از لمینت دندان

تحلیل لثه برای کسانی که لمینت دارند بسیار هراس آور است. زیرا با عقب نشینی بافت لثه و تغییر موقعیت خط لثه، لبه‌های لمینت نیز در معرض دید قرار می‌گیرند. و ظاهری غیر طبیعی به طرح لبخند شما می‌بخشد.

2. از خمیر دندان مناسب استفاده کنید

برخی از خمیر دندان‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که قدرت ساینگی زیادی دارند. این خمیر دندان‌ها باعث سایش دندان و لمینت شما می‌شوند. زمانی که برای خرید خمیر دندان به فروشگاه یا داروخانه مراجعه می‌کنید برچسب روی بسته بندی  خمیر دندان را بخوانید و محتویات یا مواد تشکیل دهنده آن را مطالعه کنید.

به عنوان یک راهنمایی ساده برای تهیه یک خمیر دندان مخصوص لمینت، اگر خمیر دندان انتخابی شما دارای موادی از قبیل پراکسید هیدروژن و بی کربنات سدیم یا جوش شیرین است احتمالا گزینه مناسبی برای مراقبت از لمینت دندان نخواهد بود.

خمیر دندان مخصوص لمینت برای مراقبت از لمینت دندان

پراکسید هیدروژن نوعی خاصیت سایشی و خورندگی برای سطح لمینت‌ها دارد و بی کربنات سدیم نیز باعث تغییر رنگ آن‌ها خواهد شد. بر همین اساس و به طور کلی، ممکن است انتخاب محصولات ژله‌ای به جای محصولات خمیری، برای تمیز کردن دندان ها و لمینت مناسب‌تر باشد. زیرا حاوی هیچ یک از مواد ذکر شده نیستند. از طرفی چون لمینت دندان خودش تقریبا سفید و همرنگ دندان‌هایتان است، برای مراقبت از آن‌ از خمیر دندان‌های سفید کننده نیز استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب لمینت می‌شوند.

3- اجسام سفت و سخت را با دندان و لمینت گاز نگیرید

متاسفانه برخی افراد از دندان‌های خود به جز برای جویدن مواد غذایی، برای مقاصد اشتباهی استفاده می‌کنند. برای مثال، باز کردن درب بطری‌ها می‌تواند یک مثال واضح در این خصوص باشد. متأسفانه چنین فعالیتی نه فقط برای دندان‌ها، بلکه برای لمینت نیز مضر است. اگر عادت دارید که برخی اجسام مانند مداد، خودکار، یا حتی یخ را به صورت ناخودآگاه به دندان بگیرید، برای مراقبت از لمینت دندان خود از این کار اجتناب کنید.

4. مراقب آنچه می‌خورید باشید

مراقبت از لمینت دندان تنها محدود به مورد بالا نمی‌شود. و بهتر است از جویدن غذاهای سفت و سخت (خواکی‌هایی مانند هویج خام، سیب کال، ته‌دیگ ضخیم و سفت، برش‌های گوشتی شامل قطعات ریز استخوان و …) نیز اجتناب شود. مخصوصا اگر وعده غذایی یا میان وعده شما قندی و یا اسیدی است.

عکس لمینت دندان لب پر شده

نکته دیگر در این خصوص، عدم نوشیدن مایعاتی است که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. هرچند که لمینت به این سادگی‌ها رنگ نمی‌گیرد، اما مصرف بی‌رویه این نوشیدنی‌ها و بهداشت ضعیف دندان می‌توانند علاوه بر ایجاد تغییر رنگ در لبه‌های لمینت، باعث تغییر رنگ دندان زیرِ لمینت شده و در نتیجه بر رنگ لمینت دندان اثر بگذارند.

5. نوشیدن الکل را بسیار محدود کنید

 مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی باعث نرم شدن ونیر کامپوزیت‌های باند شده به دندان می‌شود و کیفیت لمینت دندان را کاهش می‌دهد. گرچه این، به معنای شل شدن لمینت‌ها نیست، اما خط اتصال لمینت به دندان و لثه را در معرض آسیب، پوسیدگی و تغیر رنگ قرار می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که الکل لزوما تنها در نوشیدنی‌های الکی وجود ندارد و ممکن است حتی در خمیر دندان‌ها یا دهانشویه‌ها نیز وجود داشته باشد. بنابراین حین خرید این محصولات و موارد مشابه دیگر حتما برچسب بسته‌بندی‌ها را بررسی کنید.

6. مراقب دندان قروچه باشید

 دندان قروچه یا براکسیسم یا سابیده شدن عمدی و غیر عمدی دندان‌ها به هم می‌تواند برای برخی از افراد یک معضل مزمن باشد. اگر در هنگام خواب دندان قروچه می‌کنید حتما قبل از اینکه لمینت دندان نصب کنید از کمک یک پزشک یا دندانپزشک کمک بگیرید. دندان قروچه فرآیند مراقبت از لمینت دندان را دشوارتر می‌کند و اگر بدون رسیدگی و درمان، لمینت دندان نصب کنید احتمال ترک برداشتن یا شکستن لمینت وجود خواهد داشت. برای مدیریت این مشکل دست کم می‌توانید حین خواب، گارد دهان و دندان استفاده کنید.

عکس محافظ دهان

7. یک مسواک مخصوص لمینت تهیه کنید

مسواک زدن برای سلامتی دندان و طول عمر لمینت شما یک مزیت شگفت انگیز است، اما فقط در صورت استفاده از یک مسواک مناسب می‌توانید از این مزیت بهره ببرید. مسواکی انتخاب کنید که نرم باشد. مسواک را بعد از هر 3 تا 6 ماه نیز عوض کنید.

8. گارد دهان و دندان سفارش دهید

اگر به ورزش‌هایی مانند بوکس، تکواندو، کشتی یا ورزش‌های رزمی دیگر اشتغال دارید، برای محافظت و مراقیت از لمینت دندان خود، حتما از محافظ دهان استفاده کنید. زیرا این کار تأثیر هر نیرویی که به لمینت وارد می‌شود را به حداقل می‌رساند. بنابراین برای مراقبت از لمینت دندان خود حین ورزش کردن و یا زمانی که احتمال برخورد چیزی به صورت و دهان وجود دارد از گارد دهان استفاده کنید.

9. مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید

به دو دلیل شما باید بعد از نصب لمینت دندان به طور مرتب به متخصص ترمیمی و زیبایی خود مراجعه کنید. اول اینکه دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات لثه و دندان که دو عامل تاثیرگذار بر کیفیت و وضعیت لمینت دندان هستند، جلوگیری کنید. و دوم اینکه دندانپزشکان هر مشکل موجود و احتمالی مانند ترک برداشتن لمینت، تغییر رنگ، تضعیف اتصال لمینت به دندان و … را تشخیص داده و قبل از بدتر شدن وضعیت، آن‌ها را تعمیر کرده یا جایگزین می‌کنند.

مشورت با دندانپزشک برای راهنمایی گرفتن درباره مراقبت از لمینت دندان

لمینت‌ها ماندگاری دائمی ندارند (مهم‌ترین نکته در مراقبت از لمینت دندان)

به خاطر داشته باشید که همه ونیر های دندانی مانند هر چیز دیگری دوام و ماندگاری بینهایت ندارند. آن ها را باید بعد از یک دوره زمانی خاصی تعویض و جایگزین کرد. لمینت ها می‌توانند در صورت مراقبت صحیح تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی به دندان های شما متصل باشند. اما این امر تنها نیازمند مراقبت مناسب دارد. هرچقدر تعهد و مسئولیت شما در نگهداری از آن ها بیشتر باشد، میزان ماندگاریشان نیز بیشتر خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید