علت شکستن و افتادن لمینت دندان چیست و با لمینت شکسته چه کنیم؟

5 مهر 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

هرچند که بیشتر افراد با مراقبت اصولی بسیار ساده و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می توانند برای مدت زیادی از لمینت های سرامیکی خود لذت ببرند، اما در مواقعی امکان شکستگی لمینت ها یا بروز هرگونه آسیب به آن ها وجود دارد. تصور اینکه یک زمان لمینت ها دچار مشکلاتی مانند شکستگی، ترک خوردگی، لب پر شدگی و حتی افتادگی شوند بسیار سخت است. در این مقاله علل بروز این مشکلات را بررسی کرده و روش های مدیریت افتادن لمینت دندان را تا زمان ترمیم و درمان مجدد توضیح داده ایم.

علت افتادن لمینت دندان یا شکستن آن چیست؟

لمینت‌های دندان طوری ساخته می‌‍شوند که طول عمر و ماندگاری بالایی در شرایط عادی داشته باشند. اما در برخی موقعیت‌ها ممکن است دوام آن‌ها زیر سوال برود و دچار شکستگی شده یا بیفتند. مهم ترین عللی که باعث شکستن لمینت دندان و یا افتادن لمینت دندان می‌شوند عبارتند از:

اتصال ضعیف لمینت به دندان‌ها

اولین دلیل شایع که می‌تواند باعث افتادن لمینت دندان شود یا بعدا باعث بروز شکستگی، لب پر شدگی و … شود، اتصال نامناسب یا بی‌کیفیت لمینت به دندان است. سمنت یا چسپی که برای اتصال لمینت‌ها به دندان‌ها استفاده می‌شود اگر به اندازه کافی کیفیت نداشته باشد، یا تکنیک اتصال سمنت به دندان و سپس اتصال لمینت اصولی نباشد، پس از مدت زمان کوتاهی، ممکن است لمینت دچار تغییر موقعیت شده یا از دندان جدا شود.

از همین رو، انتخاب یک متخصص لمینت دندان خوب یا متخصص ترمیمی و زیبایی دندان که در تمام مراحل نصب لمینت دقت کافی دارد و تکنیک‌های مناسبی بکار می‌برد از اهمیت زیادی برخوردار است.

پوسیدگی ثانویه دندان

دومین عامل شایع که می‌تواند در شکستن یا افتادن لمینت دندان نقش داشته باشد پوسیدگی دندان است. دندانی که لمینت شده نیز ممکن است در مواردی دچار پوسیدگی شود و این مساله فقط مخصوص دندان های طبیعی نیست. در واقع خود لمینت پوسیدگی ایجاد نمی کند بلکه ممکن است پوسیدگی برطرف نشده یا تکنیک نامناسب نصب، بعدها باعث بروز پوسیدگی شود. همانطور که پوسیدگی گسترش می‌یابد، اتصال لمینت به دندان نیز ضعیف شده تا در نهایت به صورت جزئی یا کامل لمینت خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: 11 روش پیشگیری از پوسیدگی دندان که هر کسی باید بداند

سایش دندان‌ها

از مهم‌ترین علل شکستن لمینت دندان، سایش دندان ها به هم است. مثلا افرادی که عادت به دندان قروچه در طی خواب یا بیداری دارند، زودتر از افراد دیگر کیفیت لمینت‌های خود را از دست خواهند داد.

فشار وارد شده از سوی دندان‌ها به ساختار و بدنه لمینت (مخصوصا لبه‌های آن) می‌تواند باعث ترک برداشتن و یا شکستن کامل لمینت به مرور زمان شود. از همین رو تا زمانی که دندان قروچه یا عادت ساییدن دندان‌ها به هم کنترل نشود، بهتر است که از هیچ نوع ونیر دندانی برای زیبایی بخشی به طرح لبخند استفاده نشود.

افتادن لمینت دندان

عدم مراقبت مناسب از لمینت ها

یکی از دلایل محتمل دیگر، برای توجیه شکستن لمینت یا افتادن آن سهل‌انگاری و بی‌توجهی به لمینت‌ها است. ونیرهای دندانی پوسته‌های ظریف و نازکی هستند و بنابراین نیازمند مراقبت هستند. هرچند که بیشتر از دندان واقعی مراقبت نیاز ندارند، اما اگر به توصیه‌های متخصص ترمیمی و زیبایی خود جهت مراقبت از لمینت‌ها مراقبت نکنید، به مرور زمان ممکن است شاهد افتادن لمینت دندان خود باشید.

برای مثال بهتر است که با لمینت دندان غذاهای نرم خورده شود، مواد خوراکی حاوی رنگدانه‌ها کمتر مصرف شود، دندان قروچه مدیریت شود، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه شود و ….

بیشتر بخوانید: 9 نکته ضروری برای مراقبت از لمینت دندان

برخورد ضربه مستقیم به دهان

چنانچه به صورت و یا مشخصا به دهان و دندان ها ضربه و نیروی شدیدی وارد شود احتمال شکستکن لمینت دندان و افتادنش وجود دارد. در واقع این مساله در تصادفات با خودرو، در منازعات و درگیری ها و یا حین انجام ورزش های تماسی بسیار محتمل است.

فرسودگی لیمنت به مرور زمان

در نهایت آخرین علت محتمل افتادن لمینت دندان، فرسودگی آن به مرور زمان است به نحوی که پس از مثلا 15 سال و یا بیشتر دچار آسیب هایی می شوند که البته طبیعی تلقی می شود. صورت با گذشت زمان، ممکن است آن‌ها به آرامی از دندان جدا ‌شوند زیرا پیوند چسبنده آن‌ها به سطح دندان، پس از چندین سال ممکن است ضعیف شده و باعث افتادن یا جدا شدن جزئی لمینت شود.

با لمینت شکسته شدن یا افتاده چه کنیم؟

به عنوان یک قاعده کلی، وقتی لمینت دندان می‌شکند یا می‌افتد یا به هر طریقی آسیب می‌بیند، خودتان سعی نکنید آن را به دندان بچسپانید. تلاش شما برای چسپاندن مجدد لمینت ممکن است باعث وارد شدن آسیب بیشتر به آن شود. این کار را تنها به متخصص ترمیمی و زیبایی خود بسپارید. و به طور کلی در خصوص افتادن لمینت دندان، جدا شدن یا شکستن آن به موارد و نکات زیر توجه کنید.

اگر لمینت دچار آسیب فیزیکی شده به این نکته توجه کنید

اگر لمینت دچار شکستگی، لب پر شدن و خلاصه آسیب فیزیکی شده آن را در یک جعبه کوچک قرار داده و به مطب متخصص خود ببرید. او درباره نحوه جایگزینی لمینت توضیحات کاملی ارائه خواهد کرد و وضعیت دهان و دندان پس از این اتفاق را به خوبی بررسی می کند.

اگر سن لمینت شما بالا است

چنانچه برای مدت زمان طولانی است که لمینت انجام داده‌اید و اکنون با گذشت زمان متوجه شل شدن آن شده‌اید به یک متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید. دندان‌های شما باید معاینه شوند و وضعیت آن‌ها پس از تمیز شدن سطح‌شان بررسی شود. سپس اقدام به نصب لمینت جدید کنید و یا درباره نحوه اصلاح مجدد طرح لبخند با دندانپزشک صحبت کنید.

در این موارد احتمالا نیاز به تجدید نظر است

اگر مدت زمان زیادی از نصب لمینت نگذشته و متوجه شل شدن، شکستن و یا افتادن لمینت شده‌اید و خودتان هیچ بی‌ملاحظه‌گی انجام نداده‌اید که باعث بروز این اتفاق شود، احتمالا ایراد از اتصال لمینت به دندان است. اگر قرار است دندانپزشک از همان چسپ و تکنیک برای اتصال مجدد لمینت استفاده کند بهتر است از او درخواست کنید که در نوع مواد و تکنیک مورد استفاده تجدید نظر کند و یا به یک دندانپزشک دیگر مراجعه کنید.

اگر دندان آسیب دیده و نمی‌توان آن را لمینت کرد چه کنیم؟

اگر آسیب به دندان باعث افتادن لمینت دندان شده و این آسیب وسیع و گسترده باشد، به جای نصب مجدد لمینت دندان احتمالا باید به فکر یک درمان جایگزین مانند بیلداپ دندان یا روکش کردن دندان باشید. بیلداپ یک درمان محافظه کارانه است که زیبایی طبیعی دندان را بازمی گرداند و روکش نیز یک روش تهاجمی است که به عنوان آخرین راهکار درمان در نظر گرفته می شود.

با تاکید بیشتر، خودتان جهت اتصال لمینت اقدام نکنید

به یاد داشته باشید که هرگز سعی نکنید لمینت افتاده خود را حتی اگر آسیب ندیده و کاملا سالم است خودتان بچسپانید. چسب مورد استفاده برای چسباندن لمینت به دندان، نوع خاصی از چسب‌های دندانپزشکی است و تنها در دسترس دندانپزشکان قرار دارد. بنابراین به این راحتی‌ها قادر به تهیه آن نخواهید بود. اگر با چسپ معمولی لمینت افتاده را بچسپانید ممکن است با عوارض خاصی روبرو شوید. زیرا مواد بکار رفته در چسپ‌های معمولی برای ما سمی است.

چطور از شکستگی و افتادن لمینت پیشگیری کنیم؟

در حالی که آسیب های ناشی از گذر زمان و فرسودگی طبیعی، خارج از کنترل ما هستند، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطر لب پر شدگی، ترک خوردگی یا شکستگی لمینت و افتادن آن انجام دهید. بیایید برخی از اقدامات پیشگیرانه در این خصوص را بررسی کنیم:

پیشگیری از ضربات و تروما

اگر درگیر ورزش های تماسی هستید اطمینان حاصل کنید که از محافظ دهان برای محافظت از دندان ها و لمینت های خود در برابر هرگونه ضربه احتمالی استفاده می کنید. همواره مراقب محیط اطراف خود باشید و برای جلوگیری از حوادثی که به لبخند شما آسیب می زند، اقدامات احتیاطی لازن را انجام دهید.

همچنین اگر عادت به دندان قروچه شبانه دارید بسیار مهم است که به فکر مدیریت و کنترل آن باشید. بهتر است برای اینکار از مشاوره یک دندانپزشک بهره مند شوید. تا زمان کنترل مشکل دندان قروچه، بهتر است برای پیشگیری از لب پر شدگی، ترک خوردگی و یا شکستگی لمینت دندان از گارد دهان استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

داشتن روال مناسب بهداشت دهان و دندان برای حفظ کیفیت و طول عمر لمینت دندان شما بسیار مهم است. دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم تمیز کنید و برای اینکار از خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید. همچنین روزانه نخ دندان بکشید و با دهانشویه بدون الکل دهان خود را شستشو دهید تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کرده و به پیشگیری از شکستگن لمینت کمک کنید.

معاینات منظم دندانپزشکی

هرگز قدرت مراقبت های پیشگیرانه دندان را دست کم نگیرید! برای معاینات منظم با دندانپزشک یا متخصص لمینت خود برنامه ریزی کنید تا بتوانید به صورت دوره ای هم دهان و دندان خود را ویزیت کنید و هم با کمک دندانپزشک هر گونه مشکل در خصوص لمینت های خود را در اولین فرصت و حتی پیش از وقوع برطرف کنید.

رژیم غذایی متعادل و بیشتر نرمی در نظر داشته باشید

بیشتر افرادی که دچار شکستگی و افتادن لمینت دندان می شوند معمولا تمایل دارند با دندان هایشان خوراکی ها یا اشیاء سفت و سخت را گاز گرفته یا بجوند. بسیار مهم است که به هیچ عنوان از دندان ها به عنوان وسیله باز کردن چیزی استفاده نشود و تنها غذاهای نرم بخوریم. همچنین اگر تمایل به مصرف خوراکی های سفت و سخت دارید بهتر است آن ها را پوره کرده و یا اینکه قطعه قطعه کنید که بهتر و تحت فشار کمتری جویده شوند. اینکار تا حد زیادی مانع شکستگی از افتادن لمینت دندان می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید