بلیچینگ دندان در خانه چیست و چطور انجام می شود؟

4 بهمن 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

متخصصان معتقد هستند که سفید کردن دندان‌ها مخصوصاً با روش بلیچینگ ، باید همیشه توسط دندانپزشک انجام شود. افراد چه با کمک بلیچینگ دندان در مطب (روی صندلی دندانپزشکی) و چه با کمک بلیچینگ خانگی با تری یا قالب‌های اختصاصیِ تجویز شده توسط دندانپزشک، می‌توانند دندان‌های خود را سفید کنند. اما به هیچ عنوان نباید به روش‌های خانگی دیگر اعتماد کرد. زیرا آن‌ها با عوارض زیادی همراه هستند و مورد تأیید دندانپزشکان نیستند. در ادامه با عوارض بلیچینگ دندان در خانه با روش‌های رایج و پرخطر بیشتر آشنا خواهید شد.

بلیچینگ دندان در خانه به تجویز دندانپزشک

در اصل زمانی که صحبت از روش بلیچینگ دندان در منزل مطرح می‌شود منظور استفاده از تری‌های اختصاصی (قالب های دندانی) و ژل‌های سفید کننده با درصد کمتر است که توسط دندانپزشک تجویز می‌شود. بهتر است بدانید که سفید کردن دندان‌ها با تری‌های اختصاصی (custom-fitted trays) مادامی که توسط دندانپزشک تجویز شده و کاملاً مطابق دستورالعمل‌ها انجام شود ایمن و بی خطر است.

عکس قالب های بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه با تری و ژل می‌تواند مستقیماً برای مراجع تجویز شود و یا به عنوان راهی جهت افزایش نتایج بلیچینگ دندان در مطب و یا تمدید آن در نظر گرفته شود. اما بهتر است حتی قبل از انجام چنین روشی حتماً با یک دندانپزشک (مخصوصاً متخصص ترمیمی و زیبایی دندان) مشورت کرد.

روش بلیچینگ دندان در منزل چطور انجام می‌شود؟

در این روش پس از ویزیت و معاینه تخصصی دهان و دندان‌ها، دندانپزشک از دندان‌های مراجع قالب می‌گیرد و بر اساس فرم دندان‌ها، 1 یا 2 تری اختصاصی برای مراجع در لابراتوار یا حتی در مطب ساخته می‌شود.

این تری‌ها در واقع کاملاً متناسب با اندازه و موقعیت دندان‌های مراجع هستند و کسی جز ایشان نمی‌تواند از تری‌های استفاده کند. دندانپزشک همچنین مقداری ژل سفید کننده که مبتنی بر موادی همچون پراکسید هیدروژن با درصد مناسب و کم جهت انجام بلیچینگ در خانه است را به مراجع ارائه می‌دهد.

برای بلیچینگ دندان در خانه مراجع می‌بایست معمولاً چند ساعت در طول روز یا شب به مدت 1 یا 2 هفته‌ تری حاوی ژل را روی دندان‌ها قرار دهد. پراکسید هیدروژن یا هر عامل سفید کننده دیگر که در ژل موجود است، به سطوح خارجی مینای دندان نفوذ می‌کند و لکه‌ها یا تغییر رنگ‌ها را از بین می‌برد و دندان‌ها را درخشان تر و سفیدتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: با مهم ترین مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان آشنا شوید

مزایای سفید کردن دندان‌ها با تری و ژل سفید کننده چیست؟

مزایای سفید کردن دندان با سینی‌های تجویز شده توسط دندانپزشک عبارتند از:

  • سفارشی است: تری‌هایی که مراجع بر روی دندان‌هایش می‌گذارد به صورت سفارشی تهیه می‌شود و تضمین می‌کند که ژل سفید کننده به طور یکنواخت بر تمامی سطوح دندان‌ها توزیع شده و بهترین نتایج ممکن را به دست آورد.
  • به شرط واجد شرایط بودن ایمن است: از آنجایی که‌تری ها به طور خاص برای دندان‌های شما طراحی شده‌اند، خطر کمتری در خصوص تماس ژل با لثه‌ها یا سایر بافت های نرم در دهان وجود دارد که این می‌تواند از بروز تحریک یا حساسیت جلوگیری کند. به طور کلی اگر واقع مراجع واجد شرایط باشد و به درستی آموزش‌های دندانپزشک را پیاده کند خطری پیش نخواهد آمد.
  • نتایج توسط دندانپزشک بررسی می‌شود: دندانپزشک پیشرفت فرآیند بلیچینگ دندان در خانه را زیر نظر خواهد داشت و در صورت نیاز مراجع را راهنمایی می‌کند تا مطمئن شود که به نتایج دلخواه و ایمن دست پیدا کند.

یک نکته در خصوص بلیچینگ دندان در منزل

توجه به این نکته ضروری است که بلیچینگ دندان در خانه با تری‌های اختصاصی ممکن است برای همه مناسب نباشد. افرادی که دندان‌های حساس یا برخی مشکلات دندانی خاص دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای این درمان نباشند. لذا در این خصوص بسیار مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا سفید کردن دندان با تری برای شما مناسب است یا خیر.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد و چطور نتایج آن را طولانی تر کنیم؟

سایر روش‌های سفید کردن دندان در خانه

اشاره شد که منظور از بلیچینگ دندن در منزل، بکار بردن مواردی است که توسط دندانپزشک تجویز شده و روش استفاده از آن‌ها نیز توسط دندانپزشک به مراجع آموزش داده شده است. با این حال برخی روش‌های دیگر وجود دارند که متاسفانه مردم آن‌ها را نیز به عنوان روش‌های بلیچینگ می‌شناسند که اینطور نیست. در واقع این روش‌ها که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند توسط دندانپزشکان و مراجع علمی مورد تأیید نیستند زیرا ایمنی دندان‌ها را به خطر می‌اندازند.

کیت‌های بلیچینگ در خانه

کیت‌های بلیچینگ دندان در خانه بدون نسخه و دستور پزشک به راحتی قابل خریداری هستند. سازندگان این کیت‌ها ادعا می‌کنند آن‌ها کاملاً ایمن هستند و به خوبی به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده که در واقع آن‌ها می‌توانند منجر به مشکلات بافت گوارشی، دندان درد، تحلیل لثه و آسیب عصبی شوند. بنابراین به جهت بالا بودن عوارض بلیچینگ دندان در خانه با کمک این کیت‌ها، بهتر است از آن‌ها استفاده نشود.

به جز عوارض نامبرده، یک مشکل اساسی دیگر در خصوص کیت‌های سفید کننده وجود دارد. این کیت‌ها در واقع به دلیل پخش نابرابر مواد سفید کننده بر روی دندان‌ها، می‌توانند باعث ناهاهنگی در رنگ دندان‌ها شوند و این چیزی نیست که شما واقعاً به دنبال آن هستید.

قلم‌های سفید کننده دندان (تجربه بیشترین عوارض بلیچینگ دندان در خانه با این روش است)

یکی دیگر از روش‌های بلیچینگ دندان در خانه، استفاده از قلم‌های سفید کننده است. در این روش نیز از پراکسید هیدروژن برای سفید شدن دندان‌ها استفاده می‌شود و مانند تمامی روش‌های بلیچینگ خانگی، در این روش نیز درصد مواد سفید کننده اندک است. بنابراین میزان سفید شدن دندان‌ها کم و تاثیرات کوتاه مدت خواهند بود.

چه افراد از روش استفاده این قلم‌ها آگاه باشند چه نباشند، استفاده بیش از حد از قلم‌های سفید کننده معمولاً با عوارضی همراه است. برای مثال یکی از عوارض بلیچینگ دندان در خانه و با قلم‌های سفید کننده می‌تواند تحریک لثه و حساسیت دندان‌ها باشد.

دندانپزشکانی که تمرکز زیادی بر درمان‌های بلیچینگ دارند معتقدند که استفاده از قلم‌های سفید کننده می‌تواند در دراز مدت عوارض بیشتری برای سلامت لثه و دندان‌ها داشته باشد بنابراین نباید به عنوان روشی جهت بلیچینگ خانگی انتخاب شوند.

نوار و چسب‌های سفید کننده دندان

نوار یا چسب‌های سفید کننده دندان معمولاً قیمت مناسبی دارند و به راحتی نیز قابل سفارش هستند و اگر یکی دوبار از آنها استفاده کرده باشید احتمالاً متوجه شده‌اید لبخندی روشن‌تر و سفیدتر خواهید داشت. با این حال، این نوارها در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند باعث آسیب و حساسیت شدید و دردناک در دندان‌ها شوند.

حساسیت دندان تنها یکی از عوارض بلیچینگ دندان در خانه با این روش است، در موارد دیگر ممکن است افراد متوجه شوند روی بافت لثه آن‌ها، لکه‌های سفید رنگ ریز ایجاد شده است. آن‌ها همچنین می‌توانند به صورت ناهمگون دندان‌ها را سفید کنند زیرا یک روش درست، اصولی و حرفه‌ای نیستند. بنابراین حتی در صورت تمایل، استفاده از آن‌ها بیشتر از یک دوره در سال به هیچکس (مخصوصاً افرادی که حساسیت دندان دارند) توصیه نمی‌شود.

خمیر دندان جوش شیرین!

جوش شیرین یک سفید کننده طبیعی دندان است، بنابراین استفاده از خمیردندان حاوی این ماده به سفید شدن دندان‌ها در کوتاه مدت کمک می‌کند. اما این خمیردندان‌های خانگی می‌توانند به سایش مینای دندان کمک کنند. در واقع استفاده طولانی مدت از جوش شیرین می‌تواند به راحتی باعث ضعیف شدن و سایش مینای دندان شود.

نکته‌ای که در خصوص استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد این است که، اولاً تأثیر این روش کاملاً موقتی و زودگذر است، بنابراین برای اینکه دندان‌ها برای یک مدت طولانی سفید باشند، افراد باید به صورت مکرر از آن برای سفید شدن دندان‌ها کمک بگیرند که این خود می‌تواند به حساسیت بیشتر دندان‌ها منجر شود.

از طرفی افرادی که با پوسیدگی دندان (و حفرات دندانی) روبرو هستند ممکن است با این روش متوجه شوند که علائم پوسیدگی دندان‌هایشان به مرور زمان بدتر نیز می‌شود. بنابراین یکی دیگر از عوارض بلیچینگ دندان در خانه با کمک مواد خانگی، تشدید علائم پوسیدگی و بدتر شدن آن است.

خمیر دندان‌های سفید کننده

خمیر دندان‌هایی در مارکت‌ها وجود دارند که مخصوص سفید کردن دندان‌ها هستند. در فرمول این مسواک‌ها مواد سفید کننده و صد البته ساینده‌ای همچون پراکسید هیدروژن وجود دارد. این خمیر دندان‌ها را معمولاً در طول 2 هفته استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود نتایجی هرچند ضعیف در سفید کردن دندان‌ها داشته باشد.

استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده برای افرادی که مینای دندانی ضعیفی دارند به هیچ عنوان توضیه نمی‌شود زیرا اینکار باعث افزایش تحلیل مینا و حساسیت دندان می‌شود. در واقع بروز حساسیت و یا بدتر شدن آن، یکی از عوارض بلیچینگ دندان در خانه با کمک خمیر دندان‌های سفید کننده است. اگر این خمیر دندان‌ها توسط متخصص تجویز نشده باشند بهتر است از آن‌ها استفاده نشود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پروسه جرم گیری دندان و پاسخ به سوالات پیرامون آن

استفاده از روغن‌های گیاهی برای سفید کردن دندان در خانه

استفاده از روغن‌های گیاهی برای بالا بردن سلامت دهان و دندان یک روش بسیار قدیمی است. در این روش که تحت عنوان اویل پولینگ (Oil pulling) شناخته می‌شود. به اندازه 1 قاشق غذاخوری از روغن یک گیاه درمانی برای شستشوی دهان استفاده می‌شود. افرادی که این روش  را امتحان می‌کنند معمولاً به مدت 15 تا 20 دقیقه روغن را در داخل دهان خود می‌چرخانند و معتقدند اینکار سموم دهان و دندان را خارج کرده، سلامتی را افزایش داده و باعث سفید شدن دندان‌ها در خانه می‌شود.

با این حال، تا به امروز هیچ مدرک علمی خاصی مبنی بر کارآمدی این روش وجود ندارد. البته شاید با اینکار تغییرات مثبت اندکی حاصل شود اما چیزی که ما از بلیچینگ دندان به دنبالش هستیم را با روش اویل پولینگ به دست نخواهیم آورد.

چرا ایمن‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها، آفیس بلیچینگ است؟

متخصصان ترمیمی و زیبایی برای سفید کردن دندان‌ها با کمک فرآیند بلیچینگ، آموزش‌های کافی را دیده‌اند و اینکار را به صورت حرفه‌ای و صد البته بدون خطر انجام می‌دهند. آن‌ها مواد سفید کننده را با درصد بالایی و بدون آسیب به لثه، مینای دندان و یا بخش‌های دیگر دهان انجام می‌دهند.

در این روش که معمولاً در یک جلسه و نهایتاً در 2 جلسه صورت می‌گیرد، دندان‌ها به صورت یکنواخت تا چند پرده سفید می‌شوند. ماندگاری این روش نیز می‌تواند ماه‌ها و حتی بیش از 1 سال مشروط بر عمل به توصیه‌های دندانپزشک و نسخه خانگی که دندانپزشک به افراد می‌دهد ادامه داشته باشد.

انجام بلیچینگ در مطب متخصص اگر با کمک لیزر دیود انجام شود حتی فواید بیشتری نیز به همراه دارد. زیرا با کمک لیزر دیود هیچ آسیب احتمالی به مینای دندان وارد نمی‌شود و مواد سفید کننده به خوبی فعال شده و رنگدانه‌های موجود در سطح مینا را از بین می‌برند. با این روش هیچ یک از عوارض بلیچینگ دندان در خانه که در این مقاله عنوان شد را تجربه نخواهید کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید