تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان چیست؟

19 مهر 02 ترمیمی و زیبایی 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

اگر هنوز متوجه فرق بین بلیچینگ، ونیر کامپوزیت و لمینت دندان نشده‌اید و یا نمی‌دانید از بین این 3 گزینه درمانی کدامیک برای شما مناسب است، خواندن محتویات این صفحه می‌تواند به شما کمک کند دید بهتری نسبت به هر سه درمان داشته باشید. در این مقاله شما با تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان آشنا می‌شوید.

تعریف لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ دندان

بیایید هر درمان را به طور جداگانه با عکس و ویدئو توضیح دهیم تا بتوانیم تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ را بهتر درک کنیم:

لمینت دندان

لمینت نوعی ونیر دندانی (Dental Veneers) است. ونیرها لایه‌ها و پوسته‌های نازکی هستند که به جهت زیبایی و گاهی در کنار زیبایی، ترمیم دندان‌ها به سطح دندانی متصل می‌شوند. آن‌ها به خوبی طرح لبخند را اصلاح می‌کنند. ونیرها یا از جنس سرامیک هستند یا از کامپوزیت.

لمینت‌های سرامیکی شناخته‌شده‌ترین ونیرهای دندانی هستند که ممکن است آن‌ها را با نام لمینیت دندان نیز بشناسید.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت (composite) یکی از پرکاربردترین مواد مصرفی در دندانپزشکی امروزی است. از این ماده برای ساخت انواع ترمیم‌های غیر مستقیم در لابراتوار مانند اینله و انله، یا ترمیم‌های مستقیم دندانی در مطب دندانپزشک استفاده می‌شود.

در ساده‌ترین حالت، از کامپوزیت برای پر کردن دندان هایی که دچار پوسیدگی شده‌اند استفاده می‌شود. در موارد دیگر می‌توان برای اصلاح طرح لبخند، لایه‌های کامپوزیت را به عنوان ونیر به سطوح دندانی اعمال کرد که در این صورت به آن ونیر کامپوزیت گفته می‌شود.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان (Tooth-bleaching) یکی از موثرترین شیوه‌های سفید کردن دندان یا (Tooth whitening) است. در این روش از مواد سفید کننده شیمایی مانند هیدروژن پراکسید با درصدهای متفاوت استفاده می‌کنند تا دندان‌ها چند پرده سفید و روشن‌تر شوند. بلیچینگ دندان را می‌توان با درصدهای بالاتر مواد بلیچینگ در مطب دندانپزشک و در ایمن‌ترین شرایط انجام داد و یا اینکه با درصدهای پایین تر مواد و بدون کمک دندانپزشک آن را در خانه تدارک دید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان  در کاربرد چیست؟

با توجه به مطالبی که تا اینجا ذکر شد، احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید که لمینت‌ها و ونیرهای کامپوزیتی هر دو جزء خانواده ونیرها هستند و با بلیچینگ دندان تفاوت‌های زیادی دارند. بنابراین ما با دو دسته درمان مواجهیم که هر کدام برای مقاصد متفاوتی استفاده می‌شوند. در ادامه برای روشن شدن تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان، کاربرد هر کدام را بررسی کرده‌ایم.

کاربرد ونیرهای دندانی: چه زمانی از لمینت و ونیر کامپوزیت استفاده می‌کنیم؟

ونیرها عموما برای برطرف کردن عیوب ظاهری دندان‌ها و بهتر دیده شدن آن‌ها استفاده می‌شوند. به عنوان مثال از لمینت و ونیر کامپوزیت می‌توان برای برطرف کردن موارد زیر کمک گرفت:

فاصله بین دندان ها

البته از کامپوزیت می‌توان برای اهداف بزرگتری مانند بازسازی یا بیلداپ گسترده دندان استفاده کرد، این مورد از لمینت دندان بر نمی‌آید. زیرا با کامپوزیت می‌توان در ضخامت بالا تمام بخش‌های تاج دندان را ترمیم کرد. اما لمینت‌ تنها به صورت یک لایه نازک سطح جلویی دندان را پوشش می‌دهد.

کاربرد بلیچینگ دندان: هدف از انجام بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ دندان فرآیند رایجی در دندانپزشکی است که صرفاً برای یک هدف و آن هم سفید کردن دندان‌ها و برطرف کردن برخی لکه‌های دندانی انجام می‌شود. برعکس ونیرها، هیچ یک از مشکلاتی که در بخش قبل مطرح شد با بلیچینگ دندان برطرف نمی‌شوند، در واقع بهتر است اینگونه بیان شود که بلیچینگ زمانی کاربرد دارد که هیچ کدام از این مشکلات وجود ندارند و شکایت اصلی، تنها بدرنگی دندان ها است.

بنابراین از اینجا می‌توان متوجه شد که اصلی ترین تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان در نوع کاربرد و هدف از انجام آن‌ها است که کاملا با هم متفاوت هستند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان  در نحوه اجرا و مراحل درمان

مراحل نصب لمینت دندان

  • معاینه و ویزیت اولیه
  • تراشیدن ضخامت بسیار نازکی از مینای دندان
  • گرفتن قالب از دندان
  • انتخاب رنگ لمینت متناسب با رنگ سایر دندان‌ها
  • نصب لمینت موقت
  • فرستادن قالب دندانی به لابراتوار و ساخته شدن آن
  • آماده شدن لمینت دائمی دندان و نصب نهایی آن
  • پالیش و اتمام درمان

مراحل درمان کامپوزیت

  • ویزیت و ارزیابی اولیه
  • آماده کردن دندان (با حداقل آمادگی همراه است)
  • تمیز کردن دندان‌ها
  • مشخص کردن سایه رنگ کامپوزیت شما
  • اعمال لایه لایه خمیر کامپوزیت به سطح دندان
  • لایت کیورینگ کامپوزیت (سخت کردن هر لایه کامپوزیت در سطح دندان)
  • پالیش نهایی و اتمام درمان

مراحل بلیچینگ دندان

  • ویزیت و معاینه اولیه
  • مشخص شدن علت تغییر رنگ و یا لک دندان
  • تمیز کردن دندان‌ها
  • محافظت از بافت لثه با ژل مخصوص
  • اعمال ژل سفید کننده به دندان‌ها
  • استفاده از لیزر یا لایت مخصوص جهت افزایش اثربخشی عوامل سفید کننده
  • انجام چندباره اعمال ژل و فعال کردن آن
  • اعمال ژل های رمینرالیزه و اتمام درمان

از لحاظ هزینه یا تعرفه، 3 روش مذکور چه تفاوتی با هم دارند؟

از آنجا که هر 3 روش تفاوت‌های زیادی با هم دارند قاعدتا از نظر تعرفه درمان و نحوه برآورد هزینه با هم تفاوت‌هایی دارند. از میان هر 3 درمان، هزینه بلیچینگ دندان به نظر کمتر است و هزینه لمینت دندان بیشتر است. ونیرهای کامپوزیتی نیز به ازای هر دندان، هزینه‌ای ما بین دو درمان دیگر دارد.

کدام‌یک از این درمان‌ها برای من مناسب است؟

با خواندن مطالب این صفحه تا حد زیادی تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دندان چه از نظر نوع درمان، چه کاربردشان و مراحل انجام آن‌ها آشنا شدید. بنابراین احتمالا اکنون خودتان می‌دانید کدامیک از درمان‌های نامبرده برای شما مناسب‌تر است. با این حال برای جمع‌بندی اجازه دهید پاسخ عنوان این بخش را اینگونه بیان کنیم:

اگر دندان‌های ما صرفاً دچار تغییر رنگ سطحی و موقت شده و ما قصد سفید شدن طرح لبخند را داشته باشیم، باید به فکر بلیچینگ دندان باشیم. با کمک بلیچینگ دندان در یک جلسه درمانی نه چندان طولانی، دندان‌های ما در محدوده رنگ های طبیعی چند پرده سفید خواهند شد و این سفیدی لبخند ممکن است در صورت مراقبت اصولی 1 تا 3 سال و حتی بیشتر ادامه داشته باشد.

اگر انتظارات ما از سفیدی دندان‌ها خارج از رنگ های طبیعی باشد و دوست داشته باشیم دندان‌هایمان بیشترین حالت سفیدی را داشته باشند می‌توانیم به فکر لمینت‌های سرامیکی و ونیر کامپوزیت باشیم.

در نهایت اگر دندان‌های ما با مشکلاتی فراتر از تغییر رنگ مواجه است و به عنوان مثال دارای شکستگی، لب‌ پر شدگی و یا بی نظمی باشند، روش درمان با بلیچینگ، چاره کار نیست. ما به ونیرهای دندانی مانند لمینت و ونیر کامپوزیت برای درمان شرایط خود نیاز داریم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید