مراحل درمان ونیر کامپوزیت دندان (آشنایی با 8 مرحله اصلی درمان)

25 فروردین 03 ترمیمی و زیبایی مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

برای اصلاح طرح لبخند با کمک ونیرهای کامپوزیتی معمولاً مراحل مشخصی طی می‌شود. در این صفحه تلاش کرده ایم تا به مراجعان درباره آنچه قرار است طی درمان کامپوزیت ونیر دندان تجربه کنند اطلاعات مختصری ارائه دهیم. اگر شما هم قصد انجام این درمان زیبایی را دارید حتما تمام مراحل کامپوزیت ونیر دندان را در ادامه مطالعه بفرمایید. شما عزیزان می توانید به جز نوشتار پیش رو، فیلم مراحل انجام کامپوزیت دندان را در ویدئوی زیر مشاهده بفرمایید.

مرحله اول: انتخاب نوع کامپوزیت و تعیین رنگ متناسب با دندان

کامپوزیت ماده ارزشمندی در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و توسط کمپانی ها و تحت برندهای متفاوت ساخته می شود. اولین گام از مراحل کامپوزیت ونیر دندان، انتخاب نوع کامپوزیت مورد استفاده توسط دندانپزشک و سپس انتخاب رنگ و سایه آن است.

کامپوزیت ها در سایه های رنگی متفاوتی تولید می شود و دندانپزشک متخصص کامپوزیت قبل از استفاده از هر نوع کامپوزیتی ابتدا سایه رنگ دندان های مراجع را مشخص می کند تا بر اساس رنگ آن،  رنگ کامپوزیت نیز انتخاب شود. اگر رنگ متناسب با سایر دندان ها انتخاب نشود طرح لبخند غیر طبیعی و نازیبا خواهد بود.

ترکیبی از نظر و تشخیص دندانپزشک همراه با سلیقه مراجع در انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر دخیل هستند و معمولا باید بر سر انتخاب یک رنگ اتفاق نظر شکل بگیرد. البته باید به این نکته توجه شود که در نهایت دندانپزشک ممکن است برای لایه های مختلف زیرین و سطحی یا برای پوشاندن عیوب جزئی مثل لبه های ساییده شده دندان ها یا ترمیم های دیگر، رنگ و سایه متفاوتی را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: نحوه بستن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت

مرحله دوم: آماده سازی دندان

قبل از اینکه هر کدام از اصلی ترین مراحل کامپوزیت ونیر دندان شروع شوند دندانپزشک سطح دندان ها را به خوبی تمیز می کند و از وجود هر نوع ذرات غذا، جرم، پلاک میکروبی و … پاکسازی می کند.

عکس گام دوم از مراحل کامپوزیت ونیر دندان (آماده سازی دندان)

اگر دندان مراجع سالم باشد و علائم پوسیدگی وجود نداشته باشد مراحل اتصال کامپوزیت ها آغاز می شود. اما در صورت وجود هر نوع پوسیدگی یا مشکلات دیگر، دندانپزشک ابتدا آن ها را برطرف کرده و سپس اقدام به  انجام ونیر کامپوزیت می کند. (عکس فوق گامل اول از مراحل کامپوزیت دندان فاصله دار)

مرحله سوم: اعمال اسید اچ

بعد از تمیز شدن کامل دندان ها، ماده ای به نام اسید اچ اعمال می شود. اسید اچ (Acid etchant) به صوت محلول و ژل اسید فسفریک است و قبل از شروع اصلی ترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان روی مینا اعمال می شود. با اعمال این ژل فضاهای میکروسکوپی در مینای دندان ایجاد می شود تا باندینگ یا اتصال کامپوزیت به سطح دندان بهتر صورت بگیرد. در واقع اسید اچ کاری می کند تا سطح مینای دندان حالت زبری پیدا کرده و کامپوزیت به واسطه باندهای دندانی بتواند به مینا پیوند مستحکمی برقرار کند.

عکس گام سوم از مراحل کامپوزیت ونیر دندان (اعمال ماده اسید اچ)

مرحله چهارم و پنج: اعمال کامپوزیت به سطح دندان و فرم دادن به آن روی دندان

در این گام از مراحل کامپوزیت دندان، بعد از اینکه بستر مناسب برای اتصال کامپوزیت ایجاد شد، دندانپزشک با کمک ابزار خود خمیر کامپوزیت را به سطح دندان اعمال می کند و آن را روی سطح دندان پخش می کند یا فرم می دهد. شاید فرم یا شکل دهی ماده کامپویت به دندان از مهمترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان باشد. این مرحله نیاز به تمرکز قابل توجهی دارد و نیازمند مهارت و تجربه کافی دندانپزشک است.

عکس گام چهارم و پنجم از مراحل کامپوزیت ونیر دندان (اعمال کامپوزیت دندان)

طی این مرحله دندانپزشک با مهارت و تجربه ای که دارد باید کامپوزیت را به شکلی هنرمندانه بر روی نقاط هدف در سطح دندان قرار دهد و آماده سخت شدن کند.

مرحله شش: لایت کیورینگ دندان

کامپوزیت بعد از فرم دهی باید سخت شود. اینکار با کمک  دستگاه لایت کیور صورت می گیرد. این فرآیند از جالبترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان است و معمولا به صورت لایه لایه انجام داده می شود. یعنی هر لایه از کامپوزیت که روی دندان قرار گرفت و شکل و فرم گرفت، با لایت کیورینگ سفت و سخت می شود. و برای اینکه کامپوزیت به خوبی سخت شود لازم است تا هر دندان به اندازه 10 تا 4 ثانیه در معرض نور قرار بگیرید.

عکس گام ششم از مراحل کامپوزیت ونیر دندان (لایت کیورینگ کامپوزیت)

علت اینکه کامپوزیت به صورت لایه لایه اعمال و سفت می شود این است که کار کردن با حجم زیادی از کامپوزیت سخت است و ممکن است فرم دهی آن با مشکل مواجه شود. علاوه بر آن انقباض کامپوزیت که حیت سخت شدن اتفاق می افتد به حداقل رسیده و کیفیت بالاتری از درمان انجام می گردد.

مرحله هفتم: پالیش کردن سطح کامپوزیت (از ظریف ترین مراحل کامپوزیت دندان)

اکنون که تمام لایه‌های کامپوزیتی روی هم قرار گرفته و فرایند لایت کیور صورت گرفته، نوبت به پالیش کردن و صیقل دادن آن می رسد. زیرا تا این مرحله کامپوزیت ها هنوز دقیقا  شبیه به دندان ما نیستند و ظاهری مشابه با مینای دندان ندارند.

پالیش کردن که با کمک دیسک ها و نوارهای سمباده انجام می شود به جهت فرم دادن، ایجاد شفافیت و طبیعی به نظر رسیدن کامپوزیت صورت می گیرد. با اینکار می توان زوایای هر دندان را به شکل درستی اصلاح کرد و ظاهری زیبا و طبیعی تر به دندان کامپوزیت شده بخشید.

عکس گام هفتم از مراحل کامپوزیت ونیر دندان (پالیش کردن کامپوزیت)

برخلاف تصور برخی از مراجعان، این مرحله از انجام ونیر کامپوزیت دندان هیچ درد یا احساس ناخوشایندی ندارد .

مرحله هشتم: ارزیابی بایت  (نحوه قرارگیری دندان های دو فک بر یکدیگر)

بعد از پالیش نهایی کامپوزیت، تنها مرحله‌ای که باقی می‌ماند ارزیابی بایت یا نحوه قرارگیری دندان ها بر هم است. هدف از ارزیابی این است که مراجع بایتِ بدون مشکلی داشته باشد و ونیرهای کامپوزیتی در نحوه جویدن او تداخلی ایجاد نکنند.

ارزیابی بایت تقریباً از مهمترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان است و حتماً باید انجام داده شود. زیرا اتصال و شکل نهایی کامپوزیت‌ها باید به نحوی باشد که در جویدن و گاز گرفتن و یا حتی صحبت کردن فرد مشکلی پیش نیاید.

برای این ارزیابی ساده، از یک کاغذ کاربنی استفاده می‌شود. این کاغذ بین دندان‌های دو فک قرار می‌گیرد و شخص به آرامی دندان‌های خود را روی کاغذ فشار می‌دهد تا نحوه قرار گیری سطح جونده دندان‌ها ارزیابی شود. اگر در حین این کار مشخص شود که وضعیت قرارگیری دندان ها روی هم مناسب نیست، مجددا تغییراتی روی کامپوزیت ونیر ها اعمال می شود.

پاسخ به سوالات رایج

آیا تمام مراحل کامپوزیت ونیر در یک جلسه انجام می شود؟

اگر تعداد دندان های تحت درمان کم باشد و یا به جای فول کامپوزیت ونیر، درمان پارشیل (جزئی) انجام شود، درمان در یک جلسه انجام می شود. اگر تعداد دندان ها زیاد باشد به بیش از یک جلسه زمان نیاز است تا مراجع مدت زیادی روی یونیت ننشینند و موجب بی حوصلگی ایشان نشود.

لمینت بیشتر طول می کشد یا درمان کامپوزیت ونیر؟

قطعا لمینت دندان درمانی طولانی تر است که نیازمند تعداد جلسات بیشتر بوده و بین آماده سازی دندان ها تا رسیدن لمینت ها از لابراتوار فاصله خواهد افتاد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید