کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان، کدامیک برای رفع زردی دندان مناسب است؟

15 بهمن 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

تغییر رنگ دندان‌ها یکی از رایج‌ترین شکایات مراجعان دندانپزشکی است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا دندان‌ها دچار تغییر رنگ شده و یا روی آن‌ها لکه می‌افتد. دندانپزشکان بر اساس اینکه علت یا ماهیت تغییر رنگ چیست، برای برطرف آن، درمان‌های متفاوتی در نظر می‌گیرند. در این صفحه قصد داریم درباره برطرف کردن زردی و تغییر رنگ دندان‌ها با دو روش توضیحاتی ارائه دهیم و ببینیم برای برطرف کردن این مشکلات، از بین کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان کدامیک بهتر است.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان روشی است که به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. با این درمان تغییر رنگ‌های دندانی ناشی از غذا‌ها، نوشیدنی، سیگار و افزایش سن به خوبی برطرف می‌شود. علاوه بر این، روش‌های جدید سفید کردن دندان حتی می‌تواند لکه‌های دندانی ناشی از مصرف تتراسایکلین که عمیقتر هستند را نیز از بین ببرد.

عکس بلیچینگ دندان

بسته به هدف افراد از انجام این درمان و درجه تغییر رنگی که مد نظرشان است، می‌توان از بین 3 روش بلیچینگ دندان، یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کرد.

سفید کردن دندان در خانه

اگر لکه‌ها و تغییر رنگ دندان جزئی تا متوسط باشد، سفید کردن در خانه ممکن است موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل باشد. دندانپزشکان در این روش قالب‌ها یا تری های اختصاصی برای دندان‌های هر شخص سفارش داده و سپس مواد سفید کننده نیز در اختیار مراجعان قرار می‌دهند.

عکس بلیچینگ دندان در خانه

دندانپزشک، به مراجع نحوه استفاده از تری‌ها و روش کار را توضیح می‌دهد. بسته به میزان تغییر رنگ مورد انتظار، مراجع می‌بایست حداقل دو هفته تری‌هایی که درون آن‌ها ژل سفید کننده قرار داده می‌شود را روی دندان‌ها قرار می‌دهد.

بلیچینگ دندان در مطب

اگر مراجعان به دنبال نتایج فوری هستند و مایلند در مدت زمان کوتاهتری دندان‌هایشان چند پرده سفیدتر شود، بلیچینگ دندان در مطب گزینه مناسب‌تری خواهد بود. در این روش، برعکس روش خانگی، تمام مراحل توسط دندانپزشک و در ایمنی کامل انجام می‌شود. مدت زمان درمان می‌تواند بین 30 دقیقه تا 1.5 ساعت انجام شود و نتایج قابل قبولی همراه خواهد داشت.

عکس بلیچنگ دندان در مطب

دیپ بلیچینگ یا ترکیب بلیچینگ در مطب با لیزر و بلیچینگ در خانه

اگر لکه‌های دندانی تیره‌تر باشند یا سایر روش‌های سفید کردن دندان‌ها به تنهایی موثر نبوده‌اند، بلیچینگ عمیق با لیزر دیود می‌تواند گزینه خوبی باشد. دیپ بلیچینگ ترکیبی از درمان های داخل مطب با کمک لیزر دندانپزشکی و بلیچینگ خانگی است که نتایج چشمگیر با ماندگاری بالایی دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت یک ماده بسیار کاربردی در دندانپزشکی است. از کامپوزیت در ساده‌ترین حالت برای پر کردن ساده دندان استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ونیر برای زیبایی دندان‌ها مورد استفاده است. در نهایت این ماده برای بازسازی و بیلداپ دندان‌های آسیب دیده به عنوان روشی محافظه کارانه کابرد زیادی دارد.

کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان دو درمان متفاوت هستند و اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند اما هر دو می‌توانند یک هدف مشترک نیز داشته باشند. در این هدف مشترک از کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان می‌توان برای سفیدتر نشان دادن دندان‌ها استفاده کرد. با این تفاوت که در بلیچینگ لکه‌ها واقعا از بین می روند اما در باندینگ کامپوزیت لکه ها به جای اینکه از بین بروند، پوشانده می شوند. تصویر زیر نمونه ای قبل و بعد از درمان کامپوزیت دندان است.

عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندان

دقیقا چه افرادی نیاز به بلیچینگ دندان دارند؟

همانطور که در بخش های قبل ذکر شد، افرادی که لکه های دندانی دارند و یا با تغییر رنگ دندان ها مواجه هستند می توانند با درمان بلیچینگ، رنگ دندان را برگردانند. نتایج بلیچینگ طبیعی است و اینطور نیست که دندان ها بیش از حد سفید شوند. چنانچه مراجع انتظار داشته باشد دندان هایش بیش از حد و به صورت غیرطبیعی سفید شوند، بهتر است درباره روش های دیگری مانند لمینت دندان یا کامپوزیت با دندانپزشک خود صحبت کند.

چه افرادی به کامپوزیت دندان نیاز دارند؟

اگر فرد پوسیدگی دندان داشته باشد یکی از گزینه های پر کردن دندان او بعد از تراشیدن آثار پوسیدگی، کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان همرنگ دندان است و ترمیمی بسیار طبیعی است.

در حالت دیگر اگر دندان های قدامی مراجع دچار شکستگی، لب پر شدگی، یا ترک خوردگی باشد و یا دچار تحلیل شده باشند می تواند با باندینگ کامپوزیت دندان آن را به خوبی ترمیم کرد. کامپوزیت دندان همچنین می تواند یک گزینه مقرون به صرفه به جای لمینت های سرامیکی باشد. یکی از ساده ترین کاربردهای کامپوزیت دندان کمک به پوشاندن یا رفع زدی دندان هایی است که با هیچ روش دیگری از بین نرفته است.

کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان کدامیک برای رفع زردی دندان ها مناسب تر هستند؟

هر دو درمان قادرند تغییر رنگ دندان را به روش های مختلفی برطرف کنند. اما آیا هر کسی که دندان هایش تغییر رنگ یافته می تواند به انتخاب خود کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان را جهت درمان برگزیند؟

عکس قبل و بعد سفید کردن دندان ها

قاعدتاً اینگونه نیست. برای پاسخ به این سوال باید ابتدا ماهیت و نوع لکه یا تغییر رنگ دندانی را بررسی کرد. بلیچینگ تقریبا قادر است تمام لکه های ایجاد شده سطح مینای دندان و کمی از عمق آن را برطرف کند اما لکه هایی هستند که با این روش قابل برگشت نیستند. به عنوان مثال تغییر رنگ یا لکه های زیر با بلیچینگ قابل برطرف شدن نیستند:

  • تغییر رنگ دندان که بسیار عمیق بوده و مربوط به زیر لایه مینا
  • تغییر رنگ ناشی  از پوسیدگی دندان ها
  • تغییر رنگ ناشی از مصرف برخی داروها
  • تغییر رنگ های ناشی از آسیب دیدگی دندان ها
  • لکه و تغییر رنگ های دندان ها بعد از درمان ریشه یا عصب کشی

بنابراین اگر مراجع یکی از مشکلات مذکور را داشته باشد انتخاب دندانپزشک، بین کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان، می تواند کامپوزیت باشد.

برای اصلاح طرح لبخند من بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟

مراجعان بهتر است قبل از تصمیم گیری برای انتخاب کامپوزیت دندان یا بلیچینگ دندان جهت رفع زردی دندان ها و لکه آن ها، حتما با یک دندانپزشک و ترجیحا متخصص ترمیمی و زیبایی مشورت کنند. زیرا در نهایت این متخصصان هستند که می توانند با معاینه و ارزیابی وضعیت دندانِ مراجعان، درمان مناسب را انتخاب کنند. بنابراین پیش از هر اقدامی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید