همه چیز درباره تعویض کامپوزیت ونیر قدیمی دندان به زبان ساده

20 مهر 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

زمانی که باندینگ کامپوزیت ونیر روی دندان‌های به شکلی اصولی و هنرمندانه انجام شود، طرح لبخند به طرز چشمگیری زیباتر می‌شود. با این حال، این روش، یک درمان دائمی نیست و با گذشت زمان ممکن است به هر دلیلی مانند تغییر رنگ، وارد شدن آسیب به باند و …. نیاز به تعویض کامپوزیت ونیر قدیمی دندان وجود داشته باشد. آنچه در این صفحه می‌خوانید توضیحات کاملی درباره نحوه ریمو کردن کامپوزیت‌ ونیرها از سطح دندان‌ها است. اگر فکر می‌کنید به این فرآیند نیاز دارید خواندن این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد.

میزان ماندگاری و دوام کامپوزیت ونیر چقدر است؟

ونیرهای کامپوزیتی معمولاً بین 5 تا 10 سال دوم می‌آورند. در صورتی که به درستی از آن‌‎ها مراقبت شود ممکن است طول عمرشان بیشتر شود. اما در نهایت پس از سپری شدن طول عمر مفیدشان یا تغییر رنگ و شکستگی و هر نوع آسیب دیگر، نیاز به تعویض کامپوزیت ونیر قدیمی دندان و جایگزینی آن‌ها احساس می‌شود. زمانی که ونیرهای کامپوزیتی به انتهای طول عمر مفید خود می‌رسند، می توان با کمک دندانپزشک متخصص کامپوزیت آن ها را برداشت.

آیا امکان ترمیم کامپوزیت ونیر دندان وجود دارد؟

به دلیل از دست رفتن ویژگی‌های ظاهری و زیبایی ونیرهای کامپوزیتی، امکان ترمیم آن‌ها وجود ندارد و بهتر است که به جای تلاش برای ترمیم، به فکر تعویض و جایگزینی آن‌ها باشیم. تعویض کامپوزیت ونیر قدیمی دندان یک روش سریع و بدون درد است. پس از آنکه کامپوزیت‌ها برداشته شد می‌توانید با کمک دندانپزشک جایگزین‌شان کنید.

چه زمانی باید ونیر کامپوزیت دندان را جایگزین کرد؟

اگر دیگر از ظاهر ونیرهای کامپوزیتی خود راضی نیستید، و چندین سال از اتصال آن‌ها گذشته، می‌‌توانید جهت تعویض آن‌ها به نزد دندانپزشک خود مراجعه کنید. همچنین اگر به هر دلیلی ونیرهای شما دچار تغییر رنگ، شکستگی، لب پر شدگی و یا ساییدگی شده، زمان آن رسیده که به فکر تعویض آن‌ها باشید.

تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان به چه صورت است؟

برداشتن ونیر کامپوزیت

پس از ویزیت و ارزیابی اولیه با کمک فرزهای ظریف دندانپزشکی، کامپوزیت ونیر برداشته می شود. چنانچه رنگ کامپوزیت با رنگ مینای دندان مغایرت داشته باشد برداشتن یا ریمو کردن آن  بهتر صورت می گیرد. زیرا اختلاف رنگ قابل توجه کامپوزیت و مینا موجب می شود دندانپزشک فقط مواد کامپوزیتی را بردارد و با فشار جزئی ناشی از فرز به طور ناخواسته به مینا آسیب نزند. همچنین در مواردی که باند ونیر کامپوزیت دچار مشکل باشد (به عنوان مثال لب پر شدکی یا شکستگی وجود داشته باشد) نیز برداشتن و ریمو مواد بهتر صورت می‌گیرد.

در این موارد برداشتن ونیر کامپوزیت دشوارتر خواهد بود

اما گاهی اوقات کامپوزیت به خوبی و بسیار اصولی به دندان باند شده و رنگ آن تفاوت چندانی با رنگ مینای دندان ندارد. به عبارتی کامپوزیت باند شده کاملا سالم است و رنگ مناسبی دارد اما به هر دلیل مراجع قصد دارد که کامپوزیت خود را بردارد. در چنین شرایطی برداشتن و تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان بسیار دشوارتر و زمانبرتر خواهد بود.

صرف زمان و دقت در برداشتن کامپوزیت ونیرها بسیار مهم است

در کیس هایی این چنینی دندانپزشک به آرامی و به صورت مکرر با فرز مشغول برداشتن کامپوزیت ونیر می شود. او پس از استفاده از فرز، هر بار به جهت اینکه رنگ کامپوزیت و دندان نزدیک به هم است، وضعیت دندان را چک می کند تا مبادا به مینا آسیب وار شود. پس از اینکه کامپوزیت ونیر تا حد زیادی برداشته شد و به مینا رسید، دندانپزشک استفاده از فرز را متوقف می کند.

در نهایت استفاده از مولت های لاستیکی در دستور کار قرار می گیرد

در مراحل نهایی برای برداشتن کامل بقایای کامپوزیت که ممکن است به صورت جزئی روی دندان باقی مانده باشد از مولت های لاستیکی استفاده می شود. این مولت ها تاثیری بر روی مینای دندان ندارند یعنی نمی توانند به آن آسیب بزنند اما به خوبی روی کامپوزیت تاثیر گذاشته و آن را بر می دارند.

آیا تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان خطرناک است؟

خیر مادامی که برای برداشتن و تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان از ابزارها و تکنیک صحیح استفاده شود، هیچ خطری متوجه مراجع نخواهد بود. دندانپزشک پیش از برداشتن ونیرها به کلیه نکات محافظتی توجه می کند و مانع از بروز آسیب به دندان یا بخش های دیگر صورت خواهد شد.

تعویض بی خطر ویر کامپوزیت دندان

البته در برخی از موارد (مانند مورد بالا که رنگ کامپوزیت و رنگ دندان نزدیک به هم است) ممکن است در بخش های کوچکی از مینا آسیب های مختصر ایجاد شود. مثلا ممکن است فرز مقدار بسیار کمی از مینا را در یک ناحیه از دندان لمس کرده و آسیب بزند. چون مراجع احتمالا در مراحل بعدی دوباره ونیر کامپوزیت خواهد کرد یا دندان هایش را لمینت می کند، جای نگرانی وجود ندارد و آن ناحیه با کامپوزیت و یا لمینت محافظ خواهد شد.

برداشتن کامپوزیت ونیر چقدر طول می کشد؟

این فرآیند معمولا طی یک جلسه انجام داده می شود و همانطور که در بخش های قبل نیز به آن اشاره شد، می تواند زمانبر نیز باشد. مخصوصا اگر رنگ کامپوزیت و دندان بسیار نزدیک به هم باشد روند ریمو کمی طولانی تر خواهد بود.

درمان های جایگزین بعد از تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان چه هستند؟

مراجع بعد از برداشتن ترمیم کامپوزیت ونیر دندان و تمیز کردن کامل سطوح دندانی، می تواند دست کم به دو روش زیر، دوباره زیبایی را به لبخندش بازگردانده و برای چندین سال یا تا آخر عمر از دندان هایش مراقبت کند:

اتصال ونیر کامپوزیت جدید

در ساده ترین حالت مراجع می تواند پس از تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان، دوباره از دندانپزشک بخواهد اقدام به نصب و باندینگ مجدد کامپوزیت کند. این روش سریع و بدون درد است و می‌توان آن را در تنها در یک جلسه درمانی انجام داد. مراجع باید بعد از نصب کامپوزیت جدید مطابق معمول از آن مراقبت کرده و به توصیه های دندانپزشک عمل کند.

کامپوزتی ونیر دندانی

اتصال لمینت های سرامیکی

چنانچه مراجع تمایلی به نصب مجدد ونیر کامپوزیت نداشته باشد می تواند درباره اتصال لمینت سرامیکی به دندان هایش با دندانپزشک صحبت کند. لمینت های دندانی علاوه بر اینکه زیبایی طبیعی تر و بیشتری دارند، دوام و ماندگاری مناسبی دارند. آن ها در صورت مراقبت اصولی می توانند تا 20 سال نیز دوام داشته باشند. برای نصب این ونیرها نیاز است که مراجع دست کم 2 جلسه به مطب دندانپزشک مراجعه کند.

آیا بلافاصله از برداشتن و تعویض ونیر کامپوزیت ونیر می توان درمان بعدی را آغاز کرد؟

پس از ریمو کامل ونیرها باید چند روز تا 1 هفته صبر کرد سپس اقدام به انجام درمان دیگر کرد. زیرا حین برداشتن کامپوزیت ممکن است به صورت جزئی حساسیت دندان و لثه ایجاد شود و دندانپزشکان ترجیح می دهند چند روز صبر کنند تا این موارد برطرف شده آنگاه اقدام به باندینگ مجدد کامپوزیت کنند یا دندان ها را با لمینت های سرامیکی بپوشاند.

لمینت دندان به جای تعویض کامپوزیت ونیر

از طرفی چون ممکن است فرآیند ریمو طولانی شود، مراجع و دندانپزشک هر دو کمی خسته خواهند شد و تحمل انجام درمان طولانی مدت دیگری را نخواهند داشت. بنابراین در هر صورت بهتر است یک وقفه زمانی در نظر گرفته شود.

چه زمانی نیاز به برداشتن و تعویض ترمیم کامپوزیت معمولی دندان داریم؟

در بخش های قبل درباره نحوه ریموو کردن ونیر کامپوزیت قدیمی توضیحاتی ارائه شد اما ترمیم های معمولی کامپوزیتی هم ممکن است یک زمانی نیاز به تعویض داشته باشند.

علل اصلی نیاز به ریموو کردن با برداشتن ترمیم معمولی کامپوزیت دندان، پوسیدگی و تغییر رنگ زیاد مخصوصا تغییر رنگ های مارجین یا لبه ای کامپوزیت (یعنی تغییر رنگ در محل اتصال کامپوزیت به دندان) است. وقتی کامپوزیت تغیر رنگ های لبه ای عمیق و زیادی داشته باشد، معمولا زمان تعویض آن رسیده است. همچنین در ترمیم های معمولی (غیر ونییر) ممکن است به دلیل اینکه کامپوزیت به خوبی پلیمریزه و سخت نشده، یا به هر دلیلی جذب آب داشته و یا حتی کامپوزیت کیفیت قابل قبولی ندارد نیز، باید اقدام به برداشتن و تعویض ترمیم کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید