5 دسته درمانی که یک متخصص درمان ریشه انجام می دهد

24 مهر 02 اندو مقالات 10 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

در این نوشتار تلاش شده تا درباره متخصص درمان ریشه و اقداماتی که برای مراجعان انجام می دهد توضیحاتی ارائه شود. همچنین در انتهای همین مقاله توضیح داده شده که چرا به جای استفاده از “متخصص عصب کشی دندان” بهتر است از “متخصص درمان ریشه یا متخصص ریشه دندان” استفاده شود.

متخصص درمان ریشه کیست؟

مخصص درمان ریشه یا اندونتیست، دندانپزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های ریشه دندان‌ها و بافت های درون آن تخصص دارد. این دندانپزشک با استفاده از تصویربرداری و بکارگیری تکنیک های دندانپزشکی، مشکلات پالپ و ریشه دندان را تشخیص داده و درمان می کند.

چرا ممکن است به یک اندودنتیست نیاز داشته باشیم؟

دندان درد شدید

با اینکه افراد می توانند بعد از درد شدید و یا پوسیدگی های بسیار عمیق به نزد یک متخصص اندو مراجعه کنند، اما کمتر پیش میاید افراد مستقیما به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنند. آن ها غالبا توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص دیگر به اندودنتیست ها ارجاع داده می شوند.

در واقعا دندانپزشک با توجه به نتایج معاینه و گرافی های تهیه شده و وضعیت دندان، تصمیم می گیرد بیمار را به یک اندودنتیست ارجاع دهد. زیرا ممکن است وضعیت موجود نیاز مبرمی به دانش و مهارت این متخصص داشته باشد.

به عنوان مثال برای مدیریت هریک از شرایط زیر ممکن است نیاز باشد تا به یک اندودنتیست مراجعه شود:

دریافت مشاوره و معاینه تخصصی (Consultation and Diagnosis)

به دلیل وجود شبکه عصبی گسترده در داخل حفره دهان و در مجاورت آن، گاهی ممکن است دردِ مربوط به یک دندان آسیب دیده در صورت، گوش، سر و یا حتی در اطراف دندان های دیگر احساس شود. بنابراین گاهی اوقات تشخیص منشاء درد در دهان و مخصوصاً در ارتباط با دندان ها کار آسانی نیست.

متخصص عصب کشی در حال معاینه دندان

در چنین مواردی متخصص درمان ریشه می تواند با دقت بیشتری منشاء درد را پیدا کند و در خصوص روش های درمان به شما مشاوره بدهد. بنابراین چنانچه دندان درد مزمنی تجربه می کنید می توانید مستقیما برای یک ویزیت تخصصی و دریافت مشاوره درمان به یک اندودنتیست مراجعه کنید.

درمان آسیب ها و شکستگی های عمقی دندان (Dental injuries)

دندان‌ها شامل بافت های پوششی (مینا و عاج) و بافت های داخلی مثل عروق و اعصاب (پالپ) هستند. در صورت شکستگی یک دندان، علاوه بر آسیب به بافت پوششی، ممکن است بافت داخلی دندان نیز تحت تأثیر قرار گیرد. اگر شکستگی دندان به قدری شدید و عمقی باشد به طوری که راهی به پالپ باز کند، بافت داخلی دندان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احتمالاً موجب التهاب و درد شدید خواهد شد.

البته چنانچه شکستگی جزئی بوده و فقط سطوح پوششی را تحت تاثیر قرار دهد، می توان به یک متخصص ترمیمی و زیبایی و یا یک دندانپزشک عمومی باتجربه مراجعه کرد. آن ها با دقت شکستگی را ترمیم می کنند. اما برای درمان شکستگی های عمقی و پیچیده دندانی، بهتر است به یک متخصص درمان ریشه یا اندودانتیست مراجعه کنید. این دندانپزشک با استفاده از تجهیزات پیشرفته، می‌تواند بافت داخلی دندان را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، ریشه دندان را نیز درمان کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ترمیم دندان شکسته

درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی (Root canal therapy)

زمانی که بافت داخلی دندان (پالپ) به دنبال پوسیدگی شدید دندان دچار التهاب یا عفونت شود، دندانپزشک عمومی و یا سایر متخصصان دندانپزشکی شما را به یک اندودنتیست ارجاع می‌دهند تا برای شما درمان ریشه یا روت کانال تراپی انجام شود.

عکس کانال ریشه دندان پوسیده

در این روش، اندودانتیست به دقت پالپ عفونی را حذف کرده، کانال ریشه را تمیز و ضدعفونی می کند و در نهایت آن را با مواد خاصی پر خواهد کرد.

گرچه دندانپزشک عمومی نیز می‌تواند درمان ریشه دندان یا به اصطلاح عامه (عصب کشی دندان) را انجام دهد، اما در مواردی که دسترسی به ناحیه درمان محدود است و یا سیستم کانال‌های ریشه دندان پیچیده‌تر است، دندانپزشک عمومی ممکن است تصمیم بگیرد که بیمار را به یک متخصص درمان ریشه معرفی کند. با توجه به این که اندودانتیست‌ها در مدیریت درد بسیار متخصص هستند، انجام درمان توسط آن ها به گونه‌ای عالی، بی‌درد و راحت تر خواهد بود.

درمان مجدد ریشه (Retreatment)

اگرچه نادر است، اما گاهی اوقات، یک دندان درمان ریشه شده ممکن است بهبود پیدا نکند یا به هر دلیلی دچار درد شود. در واقع گاهاً دندان در ابتدا به درمان ریشه پاسخ می‌دهد، اما بعد از مدتی درد یا عفونتش مجدداً شروع می‌شود. در این موارد، دندان باید مجدداً درمان ریشه شود.

درمان دوباره ریشه دندان به طور معمول به دو جلسه نیاز دارد، اما تعداد ویزیت‌ها بسته به موارد خاص متفاوت است. انجام درمان دوباره ریشه برای دندانی که قبلاً درمان شده، معمولاً نسبت به درمان اولیه دشوارتر است. درمان مجدد این ریشه ها معمولاً دارای موانع خاصی است که پیچیدگی ها و چالش های خودش را دارد بنابراین توصیه می شود در این شرایط به جای دندانپزشک عمومی به یک متخصص درمان ریشه مراجعه شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درمان ریشه مجدد و بررسی علل عدم موفقیت درمان ریشه قبلی

جراحی اندودنتیک (Endodontic surgery)

چنانچه از طریق کانال ریشه نتوان به عفونت داخلی دسترسی یافت و یا در حالتی که درمان مجدد عصب کشی امکان پذیر نباشد، متخصص ریشه دندان اقدام به جراحی ریشه می کند. جراحی ممکن است با 3 تکنیک  کورتاژ آپیکال، آپیکوکتومی و پر کردن رتروگراد انجام شود و قاعدتا انجام آن نیاز به دانش، مهارت و تجربه بسیار زیاد یک اندودنتیست خواهد داشت.

انجام این جراحی می تواند به حفظ و ماندگاری طولانی مدت دندان آسیب دیده کمک کند. اگر مراجع مایل باشد که دندان طبیعی خود را حفظ کند می تواند در این خصوص با یک متخصص درمان ریشه خوب صحبت کند.

متخصص عصب کشی در حال جراحی ریشه دندان

اندودنتیست ها در چه مراکزی فعالیت می کنند؟

متخصصان درمان ریشه معمولا در مطب های شخصی و یا در کلینیک های دندانپزشکی بزرگتر به مراجعان خدمات ارائه می دهند. معمولا در یک کلینیک دندانپزشکی بزرگ حداقل یک متخصص درمان ریشه وجود دارد تا با همکاری سایر دندانپزشکان پاسخگوی نیازهای مراجعان باشند.

چطور یک متخصص درمان ریشه پیدا کنیم؟

اولین روش برای یافتن یک اندودنتیست، درخواست ارجاع از یک دندانپزشک عمومی است. شما می توانید از دندانپزشک خود بخواهید که در صورت نیاز شما را به متخصصی قابل اعتماد و متبحر که می شناسد ارجاع دهد.

جستجو در دندانپزشکان از طریق سایت سازمان نظام پزشکی و یا انجمن های مرتبط با متخصصین درمان ریشه ایران نیز ایده خوبی برای یافتن تعدادی متخصص در نزدیکی محل زندگی شما است.

همچنین با جستجو در اینترنت می توانید لیستی از متخصصان را پیدا کنید و از طریق تماس یا مراجعه مستقیم برای شروع درمان خود نزد یکی از این متخصصان اقدام کنید.

حین پیدا کردن یک متخصص درمان ریشه خوب به چه نکاتی توجه کنیم؟

تلاش کنید پیرامون مشکلات ریشه دندان انتخاب یک متخصص را در اولویت قرار دهد. برای مسائل پیچیده مراجعه به متخصص بهتر است زیرا دانش و مهارت متخصصان بسیار بیشتر از هر دندانپزشک غیرمتخصص دیگری است. این متخصصان به صورت روزانه با کیس ها و موارد مختلفی روبرو هستند و به اندازه کافی در مدیریت مسائل مرتبط با ریشه دندان آگاه هستند.

چرا به اندودنتیست ها متخصص عصب کشی گفته می شود؟

متاسفانه اصطلاح عصب کشی به اشتباه در میان مردم جا افتاده است. از آنجا که در برخی از فرآیندهای درمان ریشه بافت پالپ آلوده که ممکن است شامل اعصاب نیز باشد، برداشته می شود، برخی از مردم به اشتباه اصطلاح عصب کِشی و یا عصب کُشی را بکار می برند و به متخصصی که این اقدام را انجام می دهد نیز گفته می شود متخصص عصب کشی.

این در حالیست که اصطلاح درست “درمان ریشه دندان” است و به دندانپزشکی که در این زمینه تخصص دارد، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه گفته می شود. بنابراین بهتر است از استفاده از اصطلاح نادرست متخصص عصب کشی اجتناب شود.

کاربر گرامی در صورت تمایل می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و طرح پرسش های خود از متخصص ریشه دندان با مجموعه آرتمان درمان تماس بگیرید و یا برای دریافت نوبت اقدام کنید.

10 پاسخ به "5 دسته درمانی که یک متخصص درمان ریشه انجام می دهد"

جابر محبی نسب
سلام ممنون از اطلاعات شما بنده سوالی ذهعنم رو درگیر کرده و اون هم اینه که /آیا خود متخصص عصب کشی که شما در اینجا دربارهش صحبت کردید، میتونه کار ترمیم دندان بعد از عصب کشی رو انجام بده؟ مثلا روکش کنه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، اکثر متخصصین فقط در فیلد کاری خودشان فعالیت می کنند اما تعداد محدودی از متخصصین درمان های دیگر را هم در صورت لزوم و به صلاحدید انجام می دهند.
مهرانگیز ریاحی
سلام بسیار عالی توضیح دادید من یک سوال داشتم. 2 دندان پشت نیشم، از لحاظ شماره نمیدونم کدومه تا بگم فقط ریشه ها باقی موندن و بالاتر از لثه چیزی نیست. الان درد هم دارم نمیدونم به عصب رسیده یا نه، این رو باید عصب کشی کنم به نظرتون؟ و اینکه بعدش میشه درستش کرد راهی هست؟ و یا باید اون رو کلا بکشم و یک چیزی جایگزینش کنم؟ ؟؟
    آرتمان درمان
    با سلام، اگر ریشه دندان بلند و سالم باشد به نحوی که میزان مناسبی از طول ریشه با جراحی و یا بدون جراحی در داخل استخوان باقی بماند، معمولا آن ریشه درمان شده و به عنوان پایه استفاده شده و پست و کور و روکش می شود. در حالتی که طول ریشه کوتاه باشد دندان خارج شده و ایمپلنت جایگزین آن می شود.
ناشناس
سلام و عرض خسته نباشید پسر من 5 سالشه و یکی از دندان های عقبیش پوسیدگی شدید داره، بردم پیش دندانپزشک عمومی متاسفانه سرشون خیلی شلوغ بود و فقط گفتن نیاز به درمان ریشه داره و باید برید پیش دندانپزشک کودکان یا متخصص درمان ریشه. میخواستم بپرسم دندان شیری واقعا نیاز به درمان ریشه و عصب کشی داره؟ آیا بچه اذیت نمیشه واسه عصب کشی؟ نظر شما چیه در این مورد؟
    آرتمان درمان
    با سلام، بله برای دندان های شیری هم درمان ریشه انجام می شود تا دندان تا زمان رویش دندان دائمی جایگزینش در دهان حفظ شود. بهتر است به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه فرمایید که کودک شما در محیطی که برای اطفال طراحی شده و با پرسنل آموزش دیده آرامش بیشتری را تجربه کند و توسط متخصص اطفال درمان دندانش انجام شود.
لطفا جواب بدید
سلام من توی یه شهر کوچک هستم و دسترسی به متخصص عصب کشی هم ندارم. لطفا لطفا بگید آیا میتونم به دندانبزشک عمومی مراجعه کنم؟ آیا کار درستی هست<
    آرتمان درمان
    با سلام، بسیاری از اوقات دندانپزشکان عمومی متبحر و با تجربه درمان ریشه را بسیار موفقیت آمیز انجام می دهند و نتیجه درمان تفاوتی نخواهد داشت.
مهری بهادری
سلام خسته نباشید من اوضاع دندان عقلم واقعا خرابه چند روزه درد امونم نمیده میترسم چیزی بخورم آیا باید عصب کشی کنم یا باید بکشم؟
    آرتمان درمان
    با سلام، در مورد دندان عقل زمانی درمان ریشه انجام می شود که دندان به طور کامل رویش یافته و در قوس فکی باشد و با دندان مقابل در تماس باشد و در عین حال دسترسی کامل برای انجام درمان ریشه وجود داشته باشد. اگر دندان این شرایط را داشته باشد و میزان تخریب تاج آن به اندازه ای باشد که تاج دندان قابل بازسازی باشد، درمان ریشه انجام می شود. سلامت باشید
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید