همه چیز درباره جراحی دندان عقل و کشیدن دندان عقل به روش معمولی

1 آبان 02 مقالات 6 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

دندان‌های عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شوند، آخرین مجموعه دندان‌هایی هستند که در دهان رشد می‌کنند و معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست ظاهر می‌شوند. این دندان‌ها 4 عدد هستند و در هر فک دو عدد از آن‌ها درست پشت دندان آسیاب دوم وجود دارد. در این نوشتار درباره کشیدن دندان عقل مطالبی ارائه شده و خواندن آن برای مراجعانی که نیازمند جراحی دندان عقل و یا کشیدن معمولی آن هستند مفید خواهد بود.

آیا دندان عقل حتما باید کشیده شود؟

دندان عقل فقط زمانی باید کشیده شود که یا خود دندان به هر دلیل دچار مشکل است و یا در دهان باعث بروز مشکل می شود. وگرنه دندان عقل آناتومیکی که کاملا رویش یافته و داخل قوس قرار گرفته و با دندان مقابل خود در تماس است، حتما حفظ و نگهداری می شود.

چه زمانی نیاز به کشیدن دندان عقل داریم؟

دندان عقل اغلب به منظور پیشگیری و یا مدیریت و درمان مشکلات زیر کشیده می‌شوند:

  • نهفتگی: دندان عقل ممکن است نهفته یا نیمه نهفته باشد. به این معنی که فضای کافی برای رویش یا رشد طبیعی ندارند. این می‌تواند باعث درد، عفونت یا آسیب به دندان‌های اطراف شود. یک دندان عقل نهفته می‌تواند به صورت کامل داخل استخوان فک گیر کرده باشد، به صورت نیمه در اسختوان باشد و یا اینکه از استخوان بیرون باشد؛ اما بافت لثه بخشی از اطراف آن را احاطه کرده باشد.
  • شلوغی و ازدحام: وقتی فضای کافی در فک برای رشد دادن دندان عقل وجود نداشته باشد، می‌تواند به دندان‌های مجاور فشار وارد کند و باعث جابجایی و کج شدن آنها شود.
  • عفونت لثه: دندان عقل نیمه نهفته می‌تواند به لثه فشار وارد کند و این مساله باعث ورود باکتری‌ها شده و در نهایت عفونت ایجاد کند.
  • پوسیدگی: تمیز کردن صحیح دندان عقل ممکن است دشوار باشد که این مساله منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.
  • کیست یا تومور: در موارد نادر، دندان عقل ممکن است کیست استخوان فک یا تومور ایجاد کند که می‌تواند به دندان‌های اطراف، استخوان فک و اعصاب آسیب برساند.
  • درمان ارتودنسی: در برخی موارد، ارتودنتیست‌ها ممکن است برای جلوگیری از عوارض در طول درمان ارتودنسی، کشیدن دندان عقل را توصیه کنند.

به طور خلاصه، دندان عقل معمولاً زمانی کشیده می‌شود که مشکلی ایجاد کند یا پتانسیل ایجاد مشکلاتی مانند نهفتگی، شلوغی، عفونت، پوسیدگی، کیست یا تومور را داشته باشد یا در طول درمان ارتودنسی نیاز به خارج کردنشان باشد.

عکس دندان عقل

برای کشیدن دندان عقل به چه دندانپزشکانی مراجعه کنیم؟

برای کشیدن دندان عقل می‌توانید به دندانپزشک عمومی، متخصص جراحی لثه و ایملپنت یا جراح دهان مراجعه کنید.

دندانپزشکان عمومی برای کشیدن دندان‌هایی آموزش دیده‌اند که کاملاً از لثه بیرون آمده‌اند. از سوی دیگر، جراحان دهان و متخصصان لثه و ایمپلنت، دندانپزشکانی هستند که برای کشیدن دندان‌هایی در موقعیت‌های پیچیده و غیر معمول آموزش دیده‌اند.

اگر برای کشیدن دندان به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کرده‌اید ولی او در ارزیابی‌های خود، موقعیت دندان را نامناسب می‌داند، ممکن است شما را برای ارزیابی تخصصی‌تر و درمان به یک جراح دهان ارجاع دهد. جراح دهان شما را معاینه و ارزیابی می‌کند سپس بر اساس این ارزیابی جراحی دندان عقل را برایتان انجام خواهد داد.

روش کشیدن دندان عقل چیست؟

این دندان‌ها (و به طور کلی تمامی دندان‌های دیگر) می‌توانند به روش معمولی یا به صورت جراحی کشیده شوند. دندانپزشک بعد از بررسی تصاویر رادیوگرافی (opg یا پری اپیکال) مشخص می‌کند که کدامیک از این دو روش برای بیرون کشیدن دندان شما مناسب‌تر است.

تفاوت جراحی دندان عقل با روش معمولی چیست؟

تفاوت اصلی بین جراحی دندان عقل و کشیدن آن به روش معمول، سطح پیچیدگی آن‌هاست. روش معمول کشیدن دندان عقل، شامل برداشتن دندان‌هایی است که به طور کامل از خط لثه بیرون زده‌ان و بدون دردسر با ابزارهای معمولی کشیده می شوند.

دندانپزشک با ابزارهای خاص خود دندان را شل کرده و سپس به راحتی آن را از حفره بیرون می‌کشد. این یک روش نسبتاً ساده است و توسط دندانپزشک عمومی قابل انجام است.

عکس دندان عقل نهفته

با این حال، اگر دندان نهفته بوده یا به طور کامل رویش نیافته باشد، ممکن است جراحی دندان عقل لازم باشد. همچنین زمانی که دندان عقل دچار شکستگی شدید شده و یا به دلیل پوسیدگی بخش زیادی از تاج آن از بین رفته نیاز به جراحی دندان عقل داریم. در این حالت، دندانپزشک یا جراح دهان باید برش‌هایی در بافت لثه ایجاد کند تا به دندان دسترسی پیدا کند و آن را از استخوان فک خارج کند. آن‌ها ممکن است نیاز به برداشتن مقداری از استخوان اطراف برای دسترسی به دندان داشته باشند و ممکن است برای بستن برش نیاز به بخیه باشد.

جراحی عقل عموماً یک روش پیچیده‌تر از روش معمول است و ممکن است نسبت به کشیدن ساده به زمان و بهبودی بیشتری نیاز داشته باشد. همچنین هزینه کشیدن دندان عقل به روش جراحی بیشتر است و افراد می بایست هزینه بیشتری به نسبت روش غیر جراحی پرداخت کنند.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین کشیدن دندان عقل با جراحی و روش معمول، سطح پیچیدگی این روش است، به طوری که برای دندان‌های نهفته یا نیمه رویش شده، جراحی ضروری است.

بعد از کشیدن دندان عقل باید چه دستورالعمل‌هایی را دنبال کنیم؟

پس از کشیدن دندان عقل، مراقبت مناسب از محل حفره برای بهبود سریع‌تر و جلوگیری از عوارض احتمالی بسیار مهم است. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل وجود دارد:

دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را دنبال کنید

دندانپزشک یا جراح دهان دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از محل استخراج و مدیریت هرگونه ناراحتی یا تورم به شما ارائه می‌دهد. رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها برای اطمینان از بهبودی مناسب و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.

کنترل خونریزی

پس از کشیدن دندان عقل یا جراحی آن، دندانپزشک یک تکه گاز را درون حفره قرار می‌دهد تا به کنترل خونریزی لثه کمک کند. شما باید گاز را حداقل 30 تا 45 دقیقه بعد از عمل گاز بگیرید تا لخته خون تشکیل شود. اگر خونریزی ادامه داشت، می‌توانید در صورت نیاز گاز را جایگزین کنید یا به جای آن از چای کیسه‌ای مرطوب استفاده کنید.

از کمپرس یخ استفاده کنید

می‌توانید هر بار 15 تا 20 دقیقه، چند بار در روز کمپرس یخ را روی صورت خود قرار دهید تا به کاهش تورم و ناراحتی کمک کنید.

داروی ضد درد مصرف کنید

دندانپزشک شما ممکن است برای کمک به کنترل هر گونه ناراحتی یا درد پس از عمل، داروهای مسکن تجویز کند. حتماً مطابق تجویز دارو را مصرف کرده و بیش از مقدار تجویز شده دارو نخورید.

غذاهای نرم بخورید

در چند روز اول پس از کشیدن دندان عقل، از غذاهای نرمی استفاده کنید که به راحتی جویده می‌شوند و محل استخراج را تحریک نمی‌کنند. از غذاهای ترد یا سفت و همچنین غذاهای تند و داغ خودداری کنید.

از سیگار کشیدن و نوشیدن از طریق نی اجتناب کنید

سیگار کشیدن و نوشیدن از طریق نی بعد از جراحی دندان عقل می‌تواند خطر عوارضی مانند خشکی حفره را افزایش دهد، بنابراین مهم است که حداقل چند روز پس از عمل از این فعالیت‌ها خودداری کنید.

محل حفره را تمیز نگه دارید

می‌توانید به آرامی دهان خود را با آب نمک بشویید تا محل استخراج را تمیز نگه دارید اینکار باعث بهبودی بهتر می‌شود. با این حال، مراقب باشید که خیلی شدید دهان خود را آبکشی نکنید تا لخته خونی آسیب نبیند.

ویزیت‌های بعدی را فراموش نکنید

مهم است که در هر قرار ملاقات بعدی با دندانپزشک یا جراح دهان خود شرکت کنید و علائم یا عوارض غیرعادی مانند تب، خونریزی بیش از حد یا درد شدید را گزارش دهید. با مراقبت مناسب، اکثر افراد پس از کشیدن دندان عقل در عرض چند روز تا یک هفته بهبود می‌یابند.

عکس یک دندانپزشک عمومی

مزایای کشیدن دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقل فواید متعددی دارد، برخی از مهم‌ترین مزایای اینکار شامل موارد زیر می‌شود:

پیشگیری از مشکلات دندانی در آینده

دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات دندانی از جمله شلوغی بیش از حد، پوسیدگی و عفونت شود. حذف آن‌ها می‌تواند از ایجاد این مشکلات در آینده جلوگیری کند.

تسکین درد و ناراحتی

دندان‌هایی که به صورت غیر طبیعی رشد کرده‌اند می‌تواند باعث درد، ناراحتی و تورم در لثه و فک شود. کشیدن دندان عقل در این موارد می‌تواند باعث تسکین این علائم شود.

بهبود بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن دندان‌های عقل دشوار است و قرار گرفتن آنها در پشت دهان آنها را مستعد پوسیدگی و عفونت می‌کند. حذف آن‌ها می‌تواند بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشد و خطر ابتلا به مشکلات دندانی را کاهش دهد.

تکنیک مناسب مسواک زدن بعد از کشیدن دندان

کاهش خطر کیست و تومور

دندان عقل نهفته گاهی اوقات می‌تواند منجر به ایجاد کیست یا تومور شود که می‌تواند باعث آسیب به دندان‌ها و استخوان‌های مجاور شود. حذف آن‌ها می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

جلوگیری از آسیب به دندان‌های مجاور

دندان عقلی که به صورت زاویه‌ای رشد می‌کند می‌تواند به دندان‌های مجاور فشار وارد کند و به ریشه‌های آن‌ها آسیب برساند یا حتی منجر به از دست رفتن آنها شود. برداشتن دندان عقل در این شرایط می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

در حالی که کشیدن دندان عقل یک روش متداول و ایمن است، اما ممکن است در برخی موارد با خطرات و عوارضی همراه باشد. البته چنانچه دندانپزشک کار خود را به خوبی انجام دهد و مراجع نیز به توصیه‌ها عمل کند هیچ عوارضی رخ نخواهد داد.

به هر حال در صورت بروز، برخی از عوارض کشیدن دندان عقل شامل موارد زیر می‌شود:

  • حفره خشک: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لخته خونی که در محل استخراج تشکیل می‌شود از جای خود خارج شود و استخوان و اعصاب زیرین را آشکار کند. حفره خشک می‌تواند باعث درد شدید شود و روند بهبودی را به تأخیر بیندازد.
عکس حفره خشک بعد از کشیدن دندان
  • عفونت: عفونت می‌تواند در محل حفره دندان کشیده شده رخ دهد و باعث تورم، درد و تب شود.
  • آسیب عصبی: در طول کشیدن دندان عقل، ممکن است اعصاب مجاور آسیب ببیند و منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در زبان، لب‌ها یا گونه‌ها می‌شود.
  • خونریزی: خونریزی می‌تواند در حین یا بعد از کشیدن رخ دهد و در برخی موارد ممکن است بیش از حد باشد.
  • مشکلات سینوسی: دندان عقل بالایی به سینوس‌ها نزدیک است و کشیدن آن گاهی باعث مشکلات سینوسی مانند احتقان یا عفونت و یا حتی آسیب به دیواره آن می‌شود.
  • آسیب به دندان‌های مجاور: در حین کشیدن عقل؛ دندان‌های مجاور یا درمان‌های انجام شده روی آن‌ها مثل پر کردگی‌ها یا روکش‌ها آسیب ببینند.
  • عوارض ناشی از بیحسی: استفاده از بیحسی گاهی اوقات می‌تواند عوارضی مانند واکنش‌های آلرژیک، تهوع یا استفراغ ایجاد کند.

در نهایت توجه به این نکته مهم است که اگرچه این عوارض ممکن است رخ دهند، اما نسبتاً نادر هستند و اکثر افراد پس از کشیدن دندان عقل، بهبودی آرامی را تجربه می‌کنند. برای کاهش خطر عوارض، مهم است که دستورالعمل‌های دندانپزشک پس از عمل را به دقت دنبال کنید و هرگونه علائم یا نگرانی غیرعادی را گزارش کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره جراحی دندان عقل و (روش کشیدن معمولی)

آیا جراحی دندان عقل تنها باید توسط دندانپزشک متخصص صورت می گیرد؟

خیر چنانچه دندان در موقعیت چندان پیچیده ای قرار ندارد، می توان به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کرد. اما در هر صورت نیازاست که جراحی ها را به دستان یک جراح دندان با تجربه بسپارید تا نتیجه درمان به خوبی پیش برود.

تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت چگونه است؟

حقیقت آن است که این اقدام چندان تاثیری روی وضعیت چهره ندارد. تنها کشیدن تعداد زیادی از دندان ها می تواند باعث تغییر وضعیت چهره شود.

کشیدن دندان عقل بالا راحت تر است یا پایین؟

این کاملا به مهارت دندانپزشک بستگی دارد ولی در کل کشیدن دندان عقل بالا به دلیل نزدیکی به حفره سینوس صورت از پیچیدگی های بیشتری برخوردار است.

6 پاسخ به "همه چیز درباره جراحی دندان عقل و کشیدن دندان عقل به روش معمولی"

شمشادکی
سلام من ۱۸ سالمه، احساس میکنم دندان عقلم که هنوز در نیامده عفونت کرده و وخت جویدن درد میکنه، باید بکشم یا صبر کنم ببینم کی در میاد کامل؟،
ناشناس
دندان عقل که یکمی از لثه روش باشه هم باید با جراحی خارج بشه؟ کاملا سالمه ولی درد زیادی دارم ازش🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
    آرتمان درمان
    میزانی از دندان که خارج از استخوان هست تعیین می کند که دندان نیاز به جراحی دارد یا خیر، به طور کلی انجام جراحی در صورت نیاز برای جلوگیری از فشار و آسیب بافتی است.
نیماساعدی
سلام عرض خسته نباشید خدمت شما من دندان عقلم بخش زیادیش پوسیده شده از قبل هم زیر لثه بود بعدا درآمد. امروز هم یک مقداریش که پوسیده بود شکست. میخام این رو بکشم شما آیا نیاز به جراحی داره یا همینجوری بدون جراحی خارج کیشه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، اگر میزانی از بافت دندانی بیرون از استخوان باشد که با وسایل خاص مخصوص کشیدن دندان بتوان به آن نیرو وارد کرد، این احتمال هست که بتوان بدون جراحی دندان را خارج کرد. اما اگر بافت اندکی از دندان بیرون از استخوان باشد معمولا برای جلوگیری از فشار و آسیب بافتی جراحی انجام می شود که دندان راحت تر خارج گردد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید