6 نکته کلیدی برای انتخاب یک متخصص ایمپلنت خوب

9 آذر 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

بدون شک ایمپلنت دندان به عنوان یکی از مهم‌ترین و با دوام ترین روش‌های جایگزینی دندان‌های غائب و از دست رفته در نظر گرفته می‌شود. سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل مشکلات شدید دندانی و یا غائب بودن دندان‌ها، برای جراحی ایمپلنت به دندانپزشکان و متخصصان مراجعه می‌کنند. اگر شما نیز کاندید جراحی ایمپلنت هستید و در حال تلاش برای یافتن یک متخصص ایمپلنت دندان خوب هستید این نوشتار را مطالعه بفرمایید. خواندن 6 نکته زیر می‌تواند به شما کمک کند تا متخصص بهتری برای خود انتخاب کنید.

1. تحصیلات و مدارک مورد نیاز برای جراحی ایمپلنت

در حال حاضر  چیزی به نام متخصص ایمپلنت دندان وجود ندارد زیرا ایمپلنتولوژی به عنوان یک تخصص دندانپزشکی خاص و دارای ساختار آکادمیک، تعیین نشده است. با این حال، دندانپزشکانی وجود دارند که مقدار قابل توجهی از زمان، هزینه و انرژی خود را صرف کسب آموزش مناسب و سایر مدارک مرتبط با ایمپلنتولوژی دندان کرده‌اند و در حوزه کاری خود می‌توانند جراحی ایمپلنت انجام دهند.

مدراک مرتبط با متخصص ایمپلنت

در دندانپزشکی، متخصصانی هستند که در زمینه تخصصی خود آموزش‌های زیادی در مورد جراحی ایمپلنت دیده‌اند. اگر شخصی قصد جایگزینی دندان با ایمپلنت‌ها را داشته باشد می‌تواند به یکی از این دندانپزشکان که در میان مردم با نام متخصص ایمپلنت نیز شناخته می‌شوند مراجعه کنند:

متخصص لثه و جراحی ایمپلنت

پریودنتیست (Periodontist) یا متخصص لثه، یک دندانپزشک آموزش دیده است که بر پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری پریودنتال تمرکز دارد. در واقع هر چیزی که بر بافت لثه‌ها و سایر ساختارهای نگهدارنده دندان تأثیر می‌گذارد در حوزه کاری یک متخصص لثه است.

پریودنتیست‌ها فراتر از دندانپزشکی عمومی در زمینه بیماری‌های پریودنتال، ایمپلنت‌های دندانی و سایر درمان‌های مرتبط با لثه آموزش دریافت می‌کنند. از آنجا که آن‌ها جراحی ایمپلنت نیز انجام می‌دهند می‌توان گفت که پریودنتیست ها در واقع متخصص ایمپلنت دندان نیز هستند.

آن‌ها همچنین می‌توانند طیف وسیعی از روش‌های جراحی، از جمله پیوند لثه، جراحی کاهش طول پاکت پریودنتال، و روش‌های بازسازی را برای کمک به بازیابی بافت‌های آسیب‌دیده انجام دهند.

متخصص پروتزهای دندانی

پروتزهای دندانی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به طراحی، ساخت و نصب دندان‌های مصنوعی و پروتزهای دندانی می‌پردازد. متخصصین پروتز که با نام پروستودنتیست (Prosthodontist) شناخته می‌شوند برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و ترمیم دندان‌ها، لثه‌ها و فک‌های آسیب دیده با پروتزهای دندانی مانند پروتز، بریج دندان و ایمپلنت به طور ویژه آموزش دیده‌اند. می‌توان گفت که یک متخصص پروتزهای دندانی در واقع نوعی متخصص ایمپلنت دندان نیز می‌باشد زیرا این درمان را به خوبی برای بیماران خود انجام می‌دهد.

عکس یک متخصص ایمپلنت که در تخصص پروتزهای دندانی فعالیت می کند

متخصص پروتزهای دندانی از نزدیک با تکنسین‌های دندان‌پزشکی کار می‌کنند تا پروتزهای دندانی سفارشی ایجاد کنند که راحت، کاربردی و از نظر زیبایی‌شناختی پاسخگوی نیاز بیماران باشند. متخصصان پروتز همچنین درمان‌های پیچیده و پیشرفته دندانی از جمله بازسازی کامل دهان و توانبخشی دهان را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پروتز ایمپلنت دندان

جراح دهان و دندان

جراحان دهان و فک و صورت (Oral and Maxillofacial Surgeon) نیز واجد شرایط انجام جراحی ایمپلنت دندان هستند. در واقع این جراحان یکی از آموزش دیده‌ترین و با تجربه ترین متخصصان در این زمینه محسوب می‌شود. آن‌ها آموزش‌های گسترده‌ای را در دندانپزشکی و جراحی گذرانده‌اند و در انجام جراحی‌های پیچیده دهان از جمله کاشت ایمپلنت دندان، پیوند استخوان و روش‌های لیفت سینوس مهارت دارند. جراح دهان و دندان اغلب انتخاب ارجح برای بیمارانی است که به جراحی‌های پیچیده ایمپلنت نیاز دارند، زیرا در هر دو روش دندانپزشکی و جراحی تخصص دارند.

هرچند سخت است که گفت از بین دندانپزشکانی که متخصص ایمپلنت شناخته می‌شوند، کدامیک بهترین انتخاب برای افراد است، اما اگر شخصی نیاز به درمان‌های پیچیده جایگزینی دندان داشته باشد می‌تواند به عنوان بهترین متخصص ایمپلنت به نزد جراحان دهان، فک و صورت مراجعه کند.

دندانپزشکان عمومی باتجربه

دندانپزشکان عمومی در شرایطی که جراحی ایمپلنت به سادگی و بدون پیچیدگی قابل انجام باشد، می‌توانند این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، در صورتی که فضای لازم برای قرارگیری ایمپلنت وجود داشته باشد و نیازی به انجام جراحی‌های دیگر نباشد، یک دندانپزشک عمومی باتجربه که دوره‌های ایمپلنتولوژی را پشت سر گذرانده، می‌توان درمان را انجام دهد.

اما در شرایط پیچیده‌تری مانند نیاز به فک یا انجام جراحی‌های دیگر، تخصصی‌ترین دندانپزشکان یعنی جراحان دهان، فک و صورت یا دندانپزشکان تخصصی ایمپلنتولوژی باید این کار را انجام دهند.

چطور مدارک، سوابق و سایر اطلاعات یک متخصص ایمپلنت را پیدا کنیم؟

بهتر است در مورد سابقه دندانپزشکان مختلف که به عنوان متخصص ایمپلنت شناخته می‌شوند تحقیق کنید. بیوگرافی آنها را در وب سایت‌هایشان بررسی کنید. بیشتر متخصصان سوابق تحصیلی خود (از جمله آموزش‌های تخصصی در خصوص کاشت ایمپلنت دندان)، سازمان‌های حرفه‌ای که به آنها تعلق دارند و سایر اطلاعات مهم را ارائه می‌کنند. همچنین جستجوی اطلاعات آن‌ها از سایت نظام پزشکی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تحقیق در زمینه آموزش‌ها و مدارک تحصیلی پزشکان و دندانپزشکان است.

2. میزان تجربه یک متخصص ایمپلنت

تجارب در هر زمینه‌ای می‌تواند از فاکتورهای موفقیت باشد. قطعاً تجربه بالا می‌تواند اطمینان بخش باشد و به مراجعان حس امنیت بدهد. همانطور که افراد از انجام جراحی مغز توسط یک پزشک عمومی احساس راحتی نمی‌کنند، قاعدتاً افرادی که تمایل به جراحی ایمپلنت دارند از انجام آن توسط یک دندانپزشک بی تجربه و یا غیر متخصص نیز هراس خواهند داشت.

در حالی که آموزش تخصصی در خصوص کاشت ایمپلنت کاملاً ضروری است، به سادگی، هیچ جایگزینی برای تجربه عملی در این خصوص وجود ندارد. بنابراین، علاوه بر داشتن دانش کافی و آموزش مناسب در مورد ایمپلنتولوژی، برای یک متخصص دندانپزشکی بسیار مهم است که حداقل سه تا پنج سال تجربه در کاشت دندان داشته باشد.

یک متخصص ایمپلنت باتجربه صدها مورد را در طول دوران حرفه‌ای خود به انجام رسانده و این مساله می‌تواند به مراجعان و بیماران اطمینان و آرامش بدهد. داشتن سال‌ها تجربه به عنوان متخصص ایمپلنت، دندانپزشک را قادر می‌سازد تا در رسیدگی به انواع درمان‌ها و موارد بیمار ماهر باشد و در عین حال اطمینان حاصل کند که این روش تا حد امکان روان و بدون استرس برای بیمار پیش می‌رود.

عکس یک متخصص ایمپلنت باتجربه در تهران

تعداد سال‌هایی که دندانپزشک کاشت دندان انجام می‌دهد بسیار مهم است زیرا منحنی یادگیری برای این تخصص خاص بسیار شیب دار است. هر فردی کیس دندان منحصر به فرد خود را دارد و سالها تجربه عملی لازم است تا دندانپزشک واقعاً در این زیر شاخه متخصص شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، وسعت دانش متخصص ایمپلنت آینده شما در مورد انواع مختلف ایمپلنت است. دندانپزشکان زیادی وجود دارند که فقط در مورد یک سیستم ایمپلنت آموزش دیده‌اند که دانش آنها و انتخاب‌هایی را که به بیماران خود ارائه می‌دهند محدود می‌کند. بهتر است به دنبال متخصص دندانپزشکی ایمپلنت باشید که طیف وسیعی از درمان‌ها را انجام داده است.

فلسفه معقول در ارائه مراقبت‌های دندانی

هر چقدر هم که شگفت انگیز باشد، ایمپلنت دندان برای هر مراجعی که از راه برسد مناسب در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین یک متخصص ایمپلنت دندان که اصول و رفتار حرفه‌ای استفاده می‌کند، هیچگاه اشتیاق بیش از حد برای انجام جراحی ایمپلنت برای همه بیماران را ندارد. زیرا علیرغم اینکه ایمپلنت دندان اغلب به عنوان بهترین راه حل طولانی مدت برای ترمیم دندان در نظر گرفته می‌شود، این روش مطمئناً با خطرات خاصی همراه است.

یک متخصص واقعی ایمپلنت دندان به جای اینکه به طور خودکار جراحی ایمپلنت را توصیه کند، وقت کافی صرف می‌کند تا همه گزینه‌ها را با دقت بررسی کرده و با هر بیمار در مورد روش‌هایی که می‌توانند دندان‌های خود را ترمیم کنند صحبت کند. او شما را در انتخاب بهترین درمانی که می‌توانید دریافت کنید، بسته به نیازهای دندانی منحصر به فرد، سلامت دهان، ترجیحات شخصی، بودجه و سایر عوامل راهنمایی می‌کند.

 سابقه خوب و نظرات مثبت کافی

خواندن نتایج و بازخوردهای بیماران در انتخاب یک متخصص ایمپلنت دندان بسیار مفید باشد. متخصصان حتماً تصاویر قبل و بعد از کاشت ایمپلنت یا مستندات زیادی از کیس های مختلفی که توسط آن‌ها انجام شده دارند. این داده‌ها را می‌توانید از وبسایت ها، شبکه‌های اجتماعی و یا مستقیماً از متخصص ایمپلنت مدنظر خود دریافت کنید.

نظرسنجی درباره بهترین متخصصان ایمپلنت در اینترنت

همچنین، نظرات بیماران یک دندانپزشک خاص را به صورت آنلاین جستجو کنید تا از کیفیت درمان و مراقبت‌های ارائه شده توسط ایشان مطلع شوید.

5. موقعیت مکانی مناسب و فضای آرامش بخش

دریافت کامل ایمپلنت دندان معمولاً مستلزم مراجعات متعدد به متخصص ایمپلنت شما است. این بازدیدها شامل مشاوره اولیه، جراحی، طراحی و قرار دادن‌ترمیم نهایی ایمپلنت شما و پیگیری‌های متعدد است. بنابراین، بهتر است دندانپزشکی را انتخاب کنید که کلینیک آن در مکانی امن و راحت باشد.

به یاد داشته باشید که ایمپلنت شامل عمل جراحی است، بنابراین مهم است که آن را در مکانی بسیار آرام انجام دهید تا به کاهش اضطراب و استرس شما در کل فرآیند کمک شود. برای این منظور می‌توانید کلینیک دندانپزشکی که در نزدیکی منطقه شما است را انتخاب کنید، یا به یک منطقه دیگر (حتی شهر دیگری) برای این منظور بروید.

6. هزینه مناسب و گزینه‌های پرداخت انعطاف پذیر

مانند بسیاری از چیزهای مهم دیگر، وقتی نوبت به کاشت ایمپلنت دندان می‌رسد، بهتر است متوجه باشیم اختصاص تعرفه‌های کمتر توسط یک متخصص ایمپلنت دندان، به معنای آن نیست که درمان‌های خوب و قابل قبولی توسط ایشان انجام نمی‌شود یا متخصص خوبی نیستند. برعکس، درخواست هزینه‌های بسیار بالا توسط یک متخصص ایمپلنت دیگر نمی‌تواند این تضمین را بدهد که ایشان بهترین درمان را انجام می‌دهند و برای انتخاب شدن ارجح‌تر هستند.

هزینه ایمپلنت دندان

بنابراین به عنوان آخرین نکته، مهم است از قضاوت دندانپزشکان متخصص ایمپلنت تنها بر اساس نرخ آنها خودداری شود. بلکه انتخاب آن‌ها بهتر است بر اساس معیارهای دیگری که در این مقاله به آنها پرداختیم صورت گیرد.

چطور به صورت اینترنتی یک متخصص ایمپلنت خوب پیدا کنیم؟

خوشبختانه تعداد زیادی از متخصصان ایمپلنت دندان در هر شهری، از دورترین نواحی گرفته تا آن هایی که در تهران هستند، سایت اینترنتی دارند و یا اینکه در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. شما می توانید با جستجو در گوگل به راحتی تعدادی از این متخصصان را یافته و بعد از تحقیقات اولیه یا مراجعه به مطب آن ها، درمان ایمپلنت دندان خود را در نزد یکی از آن ها آغاز کنید.

حتی برخی از وب دایرکتوری ها وجود دارند که اسامی و اطلاعات بهترین متخصصان ایمپلنت در هر شهر را لیست کرده اند و به راحتی قابل دسترس هستند. مثلا شما می توانید با جستجوی این عبارات در گوگل یا در این وب دایرکتوری ها لیستی از بهترین متخصصان را بیابید: (مثال ها برای شهر تهران است شما می توانید به جای تهران، نام شهر خود را در این عبارات وارد کنید):

جستجوی گوگل به دنبال بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران (مثال)
  • متخصص ایمپلنت در تهران
  • متخصص ایمپلنت دندان در تهران
  • بهترین متخصص ایمپلنت در شرق تهران
  • لیست ۱۰ تایی بهترین متخصص ایمپلنت دندان
  • بهترین دکتر ایمپلنت در تهران
  • بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران
  • فوق تخصص ایمپلنت در غرب تهران

لازم به ذکر است که نباید بعد از دیدن اولین اسامی یا لیست ها فورا اقدام به شروع درمان کرد. از آنجا که درمان ایمپلنت درمانی زمانبر، گران و حساس است، باید بعد از سبک و سنگین کردن تمام جوانب اقدام به شروع درمان کرد. در این میان به دنبال متخصصانی باشید که تجربه قابل توجهی در خصوص کاشت انواع ایمپلنت های دندانی داشته اند تا کیفیت درمان و ماندگاری نتایج بیشتر باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید