آمادگی های قبل از درمان ریشه (9 نکته ساده برای آمادگی 100 درصد قبل از درمان)

16 آبان 02 مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

روت کانال تراپی یا درمان ریشه که به اشتباه در میان مردم به اسم عصب کشی دندان جا افتاده است، یک روش دندانپزشکی است که می‌تواند دندان عفونت زده شما را نجات دهد و مانع از کشیده شدنش شود. خوشبختانه در حال حاظر درمان ریشه نسبت به چند سال پیش راحت‌تر انجام می‌شود و مدت زمان بهبودی کوتاه‌تری نیز دارد. حتی خبر خوب این است که اگر با آمادگی بیشتری برای انجام این درمان به متخصص درمان ریشه مراجعه کنید درصد موفقیت درمان بیشتر می‌شود و از درمان رضایت بیشتری خواهید داشت. چیزی که در این مقاله می‌خوانید، چند نکته ساده در خصوص آمادگی‌ های قبل از درمان ریشه است.

چطور خود را برای درمان ریشه انجام دهیم؟

1. تحقیق کنید، سؤال بپرسید و ابهامات خود را برطرف کنید

انجام هر کاری (به خصوص اگر نمی‌دانید چه چیزی با انجام آن در انتظاری شماست) می‌تواند باعث اضطراب و تنش شود. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید درباره درمان ریشه اطلاعات کافی ندارید، ممکن است استرس و اضطراب شما زیاد شود و یا دچار سردرگمی شوید. با جستجو در اینترنت می‌توانید درباره درمان‌های ریشه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

پرسشی درباره درمان ریشه دارید؟

چنانچه قبل از شروع درمان های ریشه دندان سوالی دارید می توانید با ما در آرتمان درمان یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان داشته باشید. همچنین متخصصان از طریق تماس تلفنی آماده پاسخ به سوالات شما پیش از شروع درمان ریشه هستند.

2. یک متخصص درمان ریشه خوب پیدا کنید

یکی از حیاتی‌ترین آمادگی‌ های قبل از درمان ریشه یافتن یک دندانپزشک حاذق و با تجربه در این خصوص است. شما می‌توانید برای این درمان به یک دندانپزشک عمومی باتجربه و یا یک متخصص اندو (متخصص درمان ریشه) مراجعه کنید. اما توصیه می‌شود که درمان در نزد یک متخصص اندو انجام شود. برای آشنایی با این متخصص و تمام اقداماتی که برای شما انجام می‌دهد به صفحه “متخصص درمان ریشه دندان” مراجعه فرمایید.

متخصص درمان ریشه

3. 24 ساعت قبل از عمل از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید

نیکوتین موجود در محصولات تنباکو می‌تواند مسیر جریان خون در رگ‌های شما را تغییر دهد و این مساله می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی همچون خونریزی در طول و بعد از روت کانال تراپی شود.

 سیگار کشیدن همچنین می‌تواند زمان بهبودی شما را کاهش دهد. به طور مشابه الکل نیز می‌تواند دهان شما را خشک کند، بر نحوه لخته شدن خون شما تأثیر بگذارد، باعث افزایش ضربان قلب شده و حتی عملکرد سیستم عصبی مرکزی شما را کاهش دهد. بنابر این یکی از مهمترین آمادگی‌ های قبل از درمان ریشه عدم مصرف این مواد است.

4. خوب بخوابید

یکی از آمادگی‌ های قبل از درمان ریشه داشتن خواب و استراحت کافی قبل از شروع درمان است. البته شاید برایتان دشوار باشد که با وجود درد و ناراحتی بتوانید خوب بخوابید، اما تا آنجا که برایتان مقدور است شب قبل از درمان ریشه را به خوبی بخوابید تا مطمئن شوید که بدن شما در بهترین حالت برای درمان قرار دارد. 

خوابیدن قبل از عصب کشی دندان

5. قبل از قرار ملاقاتتان یک مسکن مصرف کنید

در حالی که روش‌های امروزی روت کانال تراپی باعث ناراحتی کمتری نسبت به قبل می‌شود، اما هنوز هم می‌توانید انتظار درجه‌ای از درد و ناراحتی را داشته باشید. مصرف مسکن قبل از روت کانال می‌تواند به کاهش برخی از ناراحتی‌هایی که ممکن است در طول و بلافاصله پس از عمل تجربه کنید، کمک کند.

در خصوص مصرف مسکن حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین مسکن مصرفی را به شما معرفی کند. اما معمولاً مسکن‌های بدون نسخه که نیازی به تجویز دندانپزشک ندارند نیز کافی هستند.

6. قبل از درمان ریشه یک غذای سبک بخورید

متخصص درمان ریشه، دندان و بافت اطراف آن را قبل از شروع پروسه، بی حس می‌کند. این بیحسی ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا کاملاً از بین برود. از همین رو ممکن است خوردن و نوشیدن بعد از درمان ریشه کمی دشوار باشد بنابراین برای جلوگیری از احساس گرسنگی بلافاصله بعد از کانال ریشه، یک وعده غذایی کوچک را به فاصله چند ساعت قبل از درمان ریشه میل کنید.

غذا خوردن قبل از درمان ریشه

7. یک همراه با خود داشته باشید

اکثر افراد برای کنترل درد و ناراحتی ناشی از درمان ریشه فقط به یک بی حس کننده موضعی نیاز دارند و بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانند پس از اتمام درمان به تنهایی به خانه بازگردند. با این حال اگر تصور می‌کنید درد شما شدید است و ممکن است درمان ریشه شما با پیچیدگی‌هایی همراه باشد احتمالاً نیاز به دوز بیشتری از داروی بی حس کننده خواهید داشت و مدت زمان درمان نیز بیشتر می‌شود.

در چنین شرایطی ممکن است نتوانید خودتان به تنهایی به خانه بازگردید و بهتر است یک نفر را به عنوان همراه با خودبه کلینیک بیاورید.

8. استرس خود را مدیریت کنید

در دستورالعمل آمادگی‌های بعد از درمان ریشه افراد مختلف با شرایط مختلف در نظر گرفته می‌شوند. برخی از افراد بنا به دلایلی به طور کلی فوبیای دندانپزشکی دارند. به این معنی که از انجام درمان‌های دندانپزشکی هراس دارند و ترجیح می‌دهند تا آنجا که ممکن است درمان را به تعویض بی اندازند. اگر شما نیز از انجام درمان ریشه دندان هراس یا استرس دارید، سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: روش های مقابله با استرس و اضطراب قبل از درمان ریشه

9. در صورت نیاز مرخصی بگیرید

به عنوان آخرین نکته در خصوص آمادگی‌ های قبل از درمان ریشه بحث استراحت را مطرح می‌کنیم. استراحت کافی به بدن شما این امکان را می‌دهد که سریع‌تر بهبود یابد. حداقل تا 48 ساعت پس از درمان ریشه دندان افراد باید از انجام فعالیت‌های شدید مانند ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

ورزش و تحرک شدید پس از کانال ریشه خیلی زود می‌تواند منجر به خونریزی شود و حتی باعث ایجاد احساس درد در دهان شود. همچنین انجام مشاغل پرمخاطره و سنگین نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. بنابراین اگر فکر می‌کنید کار، شغل یا فعالیت شما سنگین است، می‌توانید از روز درمان ریشه تا دست کم 1 روز بعد از آن مرخصی دریافت کنید.

پرسشی درباره درمان ریشه دارید؟

چنانچه قبل از شروع درمان های ریشه دندان سوالی دارید می توانید با ما در آرتمان درمان یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان داشته باشید. همچنین متخصصان از طریق تماس تلفنی آماده پاسخ به سوالات شما پیش از شروع درمان ریشه هستند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید