آشنایی با 2 روش اصولی مسواک زدن (روش bass و Rolling Stroke)

21 آبان 02 کلینیک پیشگیری 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

مسواک زدن واقعا یکی از اصول و پایه های سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن است. در این مقاله از اهمیت انجام منظم این اقدام صحبت می کنیم و 2 روش اصلی برای تمیز کردن دندان ها را توضیح می دهیم.

چرا مسواک زدن از اهمیت زیادی برخوردار است؟

مسواک زدن دندان ها برای حفظ بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی ما یک امر ضروری است. با این اقدام ساده می توانیم از مزایای زیر برخوردار شویم:

از بین بردن پلاک و جرم

وقتی غذا می خورید، باکتری های موجود در دهان با ذرات غذا و بزاق ترکیب می شوند و یک لایه چسبناک به نام پلاک تشکیل می دهند. پلاک می تواند روی دندان ها و خط لثه شما جمع شود و منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. مسواک زدن منظم به از بین بردن پلاک کمک می کند، از تجمع آن و تشکیل تارتار که پلاک سخت شده است، جلوگیری می کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

باکتری های موجود در پلاک، اسیدهایی تولید می کنند که به مینای دندان حمله می کنند و منجر به پوسیدگی دندان می شوند. مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به حذف باکتری ها و پلاک ها کمک می کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و سلامت دندان های شما را حفظ می کند.

پیشگیری از بیماری لثه

بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به بیماری لثه شود که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود. بیماری لثه شامل التهاب و عفونت لثه و بافت های اطراف آن است. این شرایط می تواند باعث التهاب لثه، خونریزی، بوی بد دهان، از دست دادن دندان  شده و حتی بر سلامت کلی شما تاثیر بگذارد. مسواک زدن منظم به حذف پلاک و باکتری کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.

خوش بو شدن دهان

مسواک زدن به از بین بردن باکتری ها و ذرات غذایی که می توانند باعث بوی بد دهان شوند کمک می کند. این اقدام همانطور که اشاره کردیم همچنین به حذف پلاک کمک می کند،  زیرا پلاک باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان می شود. مسواک زدن منظم همراه با تمیز کردن زبان و نخ دندان کشیدن به حفظ یک نفس تازه کمک می کند.

مزایای دیگر برای سلامت کلی بدن

 بهداشت خوب دهان با سلامت کلی بدن مرتبط است. سلامت دهان و دندان ضعیف با بیماری های سیستمیک مختلف مانند بیماری های قلبی عروقی، عفونت های تنفسی، دیابت و پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط است. با مسواک زدن منظم دندان های خود می توانید به کاهش خطر ابتلا به این مشکلات کمک کنید.

روش صحیح مسواک زدن چیست؟

ما دو روش برای این منظور داریم که هر دو روش را در این بخش آموزش داده ایم:

روش Bass

  • مسواک را به صورت مایل روی دندان‌هایتان نگه دارید، به طوری که مقداری از الیاف مسواک با لثه شما در تماس باشد.
  • مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط طولی دندان‌ها قرار دهید.
مسواک زدن
  • مسواک را با حرکات عقب و جلو و حرکات نوسانی کوتاه حرکت دهید. نوک الیاف مسواک باید در یک مکان بماند اما سر مسواک باید عقب و جلو برود. این کار موجب می‌شود الیاف مسواک به آرامی به زیر لثه برود. مسواک زدن را به اندازه ۲۰ حرکت نوسانی تکرار کنید.
  • این نوع حرکت را برای بخش بیرونی و داخلی همه دندان‌ها تکرار کنید.
  • انتهای الیاف مسواک می‌تواند برای تمیز کردن سطح زبان استفاده شود. 

روش Rolling Stroke

  • کناره مسواک را در محل اتصال لثه با دندان قرار دهید، به طوری که الیاف مسواک به سمت لثه باشند.
  • برای خم شدن الیاف مسواک، آن را روی دندان فشار دهید.
  • مسواک را به آرامی، به صورت چرخشی و به سمت پایین حرکت دهید.
  • کل حرکات را ۵ بار برای هر دندان یا هر گروه از دندان‌ها تکرار کنید.

بهترین وقت برای مسواک زدن چه زمانی است؟

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نیز بین دندان‌هایتان را با نخ دندان تمیز کنید. بهتر است شب قبل از خوابیدن،حتمااز مسواک و نخ دندان استفاده شود.

چطور مسواک خود را تمیز نگه داریم؟

بعد از مسواک زدن، مسواک خود را کاملا با آب بشویید تا باقی‌مانده خمیر دندان و اجرام روی آن از بین بروند. مسواک را در صورت امکان به صورت عمودی قرار دهید و اجازه دهید مسواک در معرض هوا قرار گیرد تا برای استفاده بعدی کاملا خشک شود. در صورتی که بیش از یک مسواک در کنار هم قرار دارند، برای جلوگیری از آلودگی تماسی، آن‌ها را جدا از هم قرار دهید.

چند وقت یکبار باید مسواک خود را عوض کنیم؟

لازم است مسواک را هر ۳ تا ۴ ماه یکبار عوض کنیم. الیاف مسواک به مرور فرسوده و ساییده می‌شوند و تاثیر تمیز کردن آن‌ها کاهش می‌یابد. مسواک بچه‌ها باید به دفعات بیشتری عوض شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید