لمینت دندان و هر چیزی که باید درباره آن بدانید (مهم ترین توضیحات)

1 بهمن 02 ترمیمی و زیبایی خدمات آرتمان درمان 18 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

لمینت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینت‌ها می‌توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ها، تا سالیان سال پابرجا خواهد بود. این مقاله حاوی اطلاعات و نکاتی در خصوص لمینت های سرامیکی، کاربرد، نحوه نصب، مزایا، طول عمر و سایر نکات مرتبط با آن‌ها است و خواندن آن برای افرادی که تصمیم به انجام لمینت دندان دارند می‌تواند مفید باشد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندانی یا ونیر پرسلن ها (Porcelain) نوعی ونیر (Veneer) یا لایه نازک پوششی دندان هستند. آن ها در واقع لایه های نازک سرامیک هستند که به منظور زیبایی لبخند و یا ترمیم برخی از عیوب ظاهری دندان‌ها به صورت اختصاصی تهیه شده و به سطح قدامی یا جلویی دندان ها متصل می شود.

ونیرهای پرسلینی معمولاً از مواد سرامیکی خاصی که ساخته می‌شوند که شفافیت و رنگ طبیعی دندان‌های ما را تقلید می‌کنند. این مساله تضمین می کند که روکش ها به طور یکپارچه با دندان های دیگر هماهنگ شده و لبخندی هماهنگ و طبیعی ایجاد می کنند.

لمینت سرامیکی دندان در چه مواردی کاربرد درمانی دارد؟

همانطور که اشاره شد، از لمینت دندان برای برطرف کردن طیف وسیعی از عیوب ظاهری و مشکلات دندانی استفاده می شود. برخی از مهم ترین مشکلات ظاهری که توسط این ونیرهای سرامیکی برطرف می شود عبارتند از:

  • انواع تغییر رنگ های داخلی ناشی از:
  • بالا رفتن سن
  •  ساییده شدن دندان ناشی از عوامل مکانیکی و شیمیایی
عکس تغییر رنگ داخلی (1) که با لمینت دندان می تواند پوشش داده شود.
  •  نقایص رشدی و تکاملی مینایی
تصویر دندان های یک فرد که دچار تغییر رنگ شده و با لیمنتا سرامیکی دندان قابل درمان است
  • فلوئوروزیس
تصویر دندان های دچار فلوئوروزیس
  •  تغییر رنگ ناشی از مصرف تتراسایکلین
تصور دندان هایی که به واسطه مصرف تتراسایکلین دچار تغییر رنگ شده و لمینت سرامیکی
  • تغییر رنگ دندان های درمان ریشه شده که در مقابل بلیچینگ مقاوم هستند
تغییر رنگ ناشی از درمان ریشه که با لمینت سرامیکی بهبود میابد
  • تصحیح شکل دندان هایی که فرم آناتومیک صحیح ندارند مانند دندان های ثنایای دوم
تصویر دندان های ثنایای دوم
تصوی دندان لب پر شده در فک بالا
فاصله بین دندان ها
  • تغییر رنگ های خارجی دندان که با بلیچینگ از بین نمی روند
  • افرادی که به دلایل مختلف از جمله بهداشت دهانی ضعیف در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان قرار دارند. در این موارد ابتدا باید پوسیدگی ها تحت درمان قرار گرفته و کنترل شوند و سپس درمان لمینت انجام شود.
  • در دندان‌هایی که لثه ها و بافت های اطراف آن در وضعیت سلامتی قرار ندارند. در این حالت اولویت با درمان لثه ها و بافت پریودنتال است و پس از برقراری سلامتی است که می توان به لمینت برای زیبایی بیشتر فکر کرد.
  • در  دندان های بسیار نامرتب ( مانند دندان‌های چرخیده یا روی هم افتاده) ، ابتدا باید درمان ارتودنسی انجام شود و سپس از لمینت  برای زیبایی بیشتر بهره برد.
  • در بیماران با مشکل دیپ بایت که در واقع همپوشانی زیاد دندان های پیشین است، به دلیل نیروهای جویدن نامناسب ممکن است  شکستگی  ونیرهای سرامیکی ایجاد شود. از این رو ابتدا باید مشکل با ارتودنسی درمان شده و سپس لمینت ونیر بکار رود.
عکس تغییر رنگ داخلی (2) که با لمینت دندان می تواند پوشش داده شود.

در چه مواردی نمی توان از لمینت دندان برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد؟

از آنجا که لمینت ها بیشترین باند را با مینای دندان برقرار می کنند، زمانی که مینای کافی جهت باند یا اتصال لمینت ها به دندان وجود ندارد بهتر است گزینه ها ی درمانی دیگری را جایگزین نمود، مانند موارد زیر:

عکس دندان هایی که نباید لمینت شوند
  • در مواردی که تراش دندان ها باید تا زیر لثه ادامه پیدا کند.
  • در صورت وجود پوسیدگی های بین دندانی وسیع و متعدد که میزان زیادی از سطح مینای دندان که برای باند لازم است کم می شود و حتی پس از حذف پوسیدگی ها و انجام ترمیم های کامپوزیتی، باز هم باند لمینت ها به این ترمیم ها باندی قوی نخواهد بود.
  • در صورت وجود سایش های شدید بر روی دندان ها، ممکن است اجبار استفاده از انواع روکش ها جایگزین امکان کاربرد لمینت ها شود.
عکس دندان هایی که نباید لمینت شوند

 مزایای لمینت دندان چیست؟

  • حفظ ساختار دندان، در لمینت ها تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از یک سطح دندان تراش داده میشود که در مقایسه با انواع مختلف روکش ها که تراش دور تا دور دندان ها انجام شده و بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان برداشته می شود، درمانی بسیار محافظه کارانه تر محسوب می گردد.
  • به دلیل این عمق تراش کم و محدود به مینا معمولاً نیازی به تزریق بی حسی نمی باشد.
  • زیبایی طبیعی، در لمینت های سرامیکی انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری، در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ نمی شوند.
  • باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  • سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینت کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  • مقاومت خوب در برابر سایش

 معایب لمینت‌های سرامیکی دندان چیست؟

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی
  • عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  • هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به ونیرهای کامپوزیتی
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک بسیار موثر است (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود)

مراحل انجام درمان لمینت به چه ترتیب است؟

برای انجام درمان ونیر سرامیکی ابتدا باید به یک متخصص لمینت دندان باتجربه مراجعه کنید و سپس مراحل درمان را آغاز کنید:

1. تشخیص و طرح درمان

تصاویر ذهنی بیمار از لبخندی که خواهان آنست در اولین جلسه ملاقات و مصاحبه با بیمار باید مد نظر قرار بگیرد. همچنین ارزیابی های صورتی و دندانی که به همان اندازه تکنیک و مواد به کار رفته در طرح درمان های زیبایی اهمیت دارند، باید به دقت انجام شوند.

زمانی که طرح درمان زیبایی، ترمیم دندان ها در منطقه زیبایی صورت را هم شامل می شود، نه تنها باید به شکل و رنگ دندان ها توجه کرد بلکه شکل صورت و لبها، خط لبی فک فوقانی و تحتانی و همچنین رنگ پوست نیز باید مورد توجه واقع شود.

بررسی ارتباط ظاهر دندان ها با خصوصیات چهره

دندان ها می توانند برای تأکید بر یک خصوصیت مثبت زیبایی یا پوشاندن یک ویژگی نازیبا در چهره به کار بروند، به عنوان مثال بیماری که صورت باریک دارد ممکن است که دندان های باریک و بلند برای همخوانی با چهره بخواهد یا دندان‌های کوتاهتر و گردتر برای کوتاهتر بنظر آمدن چهره را ترجیح دهد.

بررسی رنگ پوست و هارمونی آن با رنگ دندان ها

همچنین مهم است که رنگ پوست و هارمونی آن با رنگ دندان ها نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد به ویژه زمانی که احتمال تغییر آن در طول زمان وجود دارد. برای مثال اگر لمینت سرامیکی در طرح درمان یک بیمار سفید پوست که خیلی برنزه شده استفاده می شود، مدت زمان و تمایل بیمار به نگهداری و حفظ پوست برنزه قبل از انتخاب رنگ دندان باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر تیرگی پوست موقتی است و رنگ پوست به حالت روشن اصلی بر خواهد گشت، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری در انتخاب رنگ لمینت دارد، ونیرهایی که در مقابل پوست برنزه، روشن و بسیار سفید به چشم می آیند با برگشت رنگ پوست به روشنی اولیه زرد و کمتر درخشان به نظر خواهند رسید.

برای نیل به نتایج عالی تمامی موارد کنار هم در طرح درمان زیبایی باید مد نظر قرار بگیرند.

2. تراش و قالبگیری دندان ها

در این مرحله 3 کار اصلی شامل تراش دادن دندان ها، تعیین رنگ و قالبگیری انجام داده می شود:

تراش دندان ها

در تراش دندان‌ها، نکته ای که حائز اهمیت است انجام حداقل میزان تراش بر روی دندان ها است. در واقع میزان تراش باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می‌شود که لمینت برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینت به دندان می شود.

عکس دندان های آماده شده برای نصب لمینت

تعیین رنگ لمینت ها

با استفاده از راهنمای رنگ، رنگ نهایی لمینت ها بر اساس رنگ پایه ی دندان ها و همچنین با لحاظ کردن نظر و سلیقه ی خود شخص انتخاب می شود. ممکن است ار چند رنگ با شفافیت های مختلف برای ساخت لمینت استفاده شود.

تعیین رنگ لمینت

قالبگیری از دندان ها

پس از تکمیل تراش، از دندان‌ها و لثه‌های اطراف آن‌ها قالب تهیه شده و جهت ساخت لمینت ها به لابراتوار فرستاده می شود.

3. قرار دادن لمینت ها

پس از آماده شدن ونیرهای سرامیکی در لابراتوار، دندانپزشک لمینت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه ها ی آن ها ارزیابی می شود.

مرحله ی بعدی چک کردن رنگ لمینت هاست. لمینت ها با رنگ انتخاب شده ساخته شده اند، اما از آنجایی که به دلیل ضخامت اندکی که دارند شفاف یا ترانسلوسنت هستند، با چسب ها یا سمان های مخصوص که محلول در آب هستند ودقیقا رنگ سمان نهایی را دارند بر روی دندان ها قرار داده می شوند. به این صورت لمینت ها همان رنگی را که پس از باند دائمی به دندان ها خواهند داشت را نشان می دهند. رنگ لمینت ها  بررسی می شود. اگر رنگ قابل قبول بوده و نظر بیمار را نیز تامین می کند، در مرحله بعد آماده سازی لمینت ها آغاز می شود.

نکته مهم در خصوص آماده سازی سطح داخلی لمینت ها

بهتر است آماده سازی سطح داخلی لمینت ها توسط دندانپزشک و نه لابراتوار انجام شود تا مراحل کار و زمان بندی آن ها با دقت رعایت شود و باند قوی تر و مستحکم تری حاصل گردد.

پس از انجام مراحل متعدد آماده سازی لمینت ها و همچنین سطوح دندان ها، سمان رزینی در سطح داخلی لمینت ها قرار گرفته و روی دندان ها نشانده می شوند. سپس اضافات سمان برداشته شده و نوردهی با دستگاه لایت کیور به منظور سخت شدن کامل سمان رزینی انجام می شود.

اتصال لمینت ها به دندان ها

چطور لمینت ها با ضخامت کمی که دارند دچار شکستگی نمی‌شوند؟

سرامیک‌ها موادی شکننده هستند و در مقابل نیروهای فشاری و خمشی مقاومت کمی دارند. لمینت ها ی سرامیکی در ضخامت های اندکی که ساخته می شوند تا زمانی که بر روی دندان ها باند نشده اند، بسیار شکننده هستند. اما زمانی که لمینت ها بوسیله ی ماده ای حد واسط به نام سمان رزینی بر روی دندان باند شده و می چسبند، بوسیله ی بافت زیرین ساپورت شده و حمایت می شوند.

در این حالت نیروهایی که به لمینت ها وارد می شود، از آن ها عبور می کنند و در واقع این ساختار دندانی مستحکم و قوی زیر لمینت هاست که نیروهای وارده را تحمل می کند.

آیا لمینت بدون تراش دندان امکان‌پذیراست؟

از مواردی که جدیداً مورد توجه قرار گرفته  قرار دادن لمینت های سرامیکی روی دندان بدون تراش می باشد. این ایده « لمینت بدون تراش دندان» ممکن است ظاهراً خوشایند به نظر برسد، اما در صورتی که بیمار و دندان مورد نظر مناسب انتخاب نشده باشد موجب ایجاد مشکلات بیشتری در آینده خواهد شد.

لمینت بدون تراش دندان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

در حالتی که دندان مورد نظر  به مقدار خیلی کمی از محل اصلی خود عقب تر قرار گرفته یا فضای بین دندانی مشاهده می شود یا زمانی که فضای باز در لبه دندان‌های قدامی (جلویی) وجود دارد میتوان ونیر های بدون تراش را بکار برد، اما معمولا ونیر های بدون تراش با مشکل همراهند:

  • اولا این که لمینت های بدون تراش ذاتاً نازک‌تر ساخته می شوند و به همین دلیل شکننده تر هستند بویژه در جلسه امتحان لمینت.
  • دوما دسترسی به نواحی بین دندانی برای انجام یک پالیش و فینیش مناسب در لمینت های بدون تراش مشکل است.
  • و سوم، همانطور که قبلاً اشاره شد در صورتی که دندان مناسب انتخاب نشود و دندان در محل نرمال خود قرار داشته باشد لمینت ساخته شده برجسته و حجیم به نظر خواهد آمد. اینگونه ونیرها نه تنها زیبا نیستند بلکه باعث تغییر رنگ بافت لثه نیز می‌شوند.

بنابراین لمینت بدون تراش دندان همیشه توصیه نمی‌شود و در اکثر موارد تراش محافظه‌کارانه محدود به مینا در حد چند دهم میلیمتر برای تعبیه ی لمینت های سرامیکی توصیه می‌شود.

 آیا امکان لمینت کردن تنها یک دندان وجود دارد؟

بله این امکان وجود دار اما با چالش‌هایی همراه است. گاه تنها یک دندان به دلیل مشکل فرم یا رنگ نیاز به درمان لمینت دارد. دستیابی به تطابق کامل رنگ در یک لمینت دندان پیشین در صورتی که در مجاورت دندانی با رنگ طبیعی قرار گرفته بسیار مشکل است.

به دلیل ضخامت اندک لمینت های سرامیکی، رنگ سمان چسباننده بر روی رنگ نهایی لمینت ها اثرگذار است. بنابراین دندان پزشک می‌تواند با تغییر رنگ سمان چسباننده لمینت، رنگ آن را تا حدی کنترل کند.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

 چرا نصب لمینت‌های چندتایی با نتایج زیبا و ایده‌آل‌تر همراه است؟

وقتی دندان پزشک این انتخاب را دارد که چندین دندان قدامی یا پیشین را با هم لمینت کند، مشکل تطابق رنگ به حداقل می‌رسد. به همین دلیل دستیابی به نتایج زیبایی ایده آل وقتی که ۲ یا ۴ یا ۶ یا ۸ لمینت روی دندان ها قرار داده می شوند، امکان پذیرتر است.

  • موردی که معمولاً انتخاب می شود قرار دادن شش لمینت از دندان نیش تا نیش فک بالا می باشد.
  • اما زمانی که ونیرها برای پوشش چهار دندان ثنایای پیشین در نظر گرفته می‌شوند هیچ نیاز زیبایی یا کاربردی برای لمینت دندان های نیش وجود ندارد، در صورتی که دندان های نیش لمینت نشوند نتایج زیبایی بهتری حاصل خواهد شد.
عکس قبل و بعد از لمینت دندان

و در صورتی که به هنگام لبخند، خط لبخند دندان های خلفی یا عقبی را نیز شامل می شود،  لمینت کردن یک و یا دو عدد از دندان های خلفی علاوه بر لمینت دندان های نیش را نیز میتوان مد نظر قرار داد.

 طول عمر لمینت ها معمولا چند سال است؟

طول عمر لمینت‌های سرامیکی به روش‌ها و میزان مراقبت از آن ها بستگی دارد. دندان‌هایی که بر روی آن‌ها لمینت قرار گرفته‌اند مانند دیگر دندان‌ها در صورت وجود پلاک میکروبی دندان مستعدِ دچار شدن به پوسیدگی و بیماری‌های لثه و پریودنتال هستند. در نتیجه رعایت بهداشت دهان مناسب نقش تعیین کننده‌ای در ماندگاری طولانی مدت لمینت‌ها دارد.

 خارج کردن لمینت

درآوردن پرسلن های سرامیکی زمان بر و مشکل بوده و عملی حساس به تکنیک به شمار می رود. مخصوصاً اگر دندان زیر لمینت رنگ روشنی داشته و تشخیص رنگ آن از لمینت مشکل باشد، برش و خارج کردن آن بدون آسیب به ساختار دندان مهارت بالایی طلب می کند.

مراقبت از لمینت سرامیکی: چگونه از ونیرهای سرامیکی مراقبت کنیم؟

مانند دندان‌های واقعی خودمان، لمینت‌های سرامیکی نیز نیازمند مراقبت هستند. به جز رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، توجه به نکات زیر نیز، می‌تواند به شما در روند مراقبت از لمینت دندان کمک زیادی کند.

 پرهیز از وارد کردن نیروی سنگین بر دندان‌ها

به منظور ماندگاری طولانی‌تر لمینت‌ها باید از اعمال نیروهای سنگین و مستقیم بر آن‌ها خودداری کرد. به این معنا که عاداتی نامناسبی مانند موارد زیر باید کنار گذاشته شوند:

  • جویدن ناخن
  • بین دندان قرار دادن اجسام سخت مانند گیره سر
  • خوردن یخ
  • عدم گاز زدن میوه‌ها، خوراکی و مواد غذایی سفت و سخت مانند هویج خام و از این دست موارد

 کنترل سایش شدید دندان‌ها بر هم

دندان قروچه یا براکسیزم نیرویی بسیار بالاتر از نیروی معمول جویدن بر دندان‌ها وارد می‌کند و در نتیجه لمینت‌ها را در خطر شکستگی قرار می‌دهد. در تحقیقی که در سال 2012  انجام شد، این ریسک شکستگی تا هشت برابر بیشتر ارزیابی شده است.

بعضی از افراد شاید قادر باشند که براکسیزم خود را به نحو موفقیت آمیزی در طول روز کنترل کنند، اما در حین خواب این عمل غیرممکن است. در نتیجه چنین افرادی نیاز به استفاده از نایت گارد در طول شب دارند تا فشار و استرس وارده به لمینت ها به حداقل میزان رسیده و ماندگاری آن ها طولانی تر گردد.

استفاده از محافظ دهان برای لمینت ها

 محدود کردن مصرف مواد دارای رنگدانه

مورد دیگری که بر کیفیت زیبایی لمینت‌ها اثرگذار است، نوعی از رنگ پذیری به نام رنگ پذیری لبه‌ای است. با اینکه لمینت‌ها از سرامیک ساخته می‌شوند و در مقابل رنگ پذیری کاملا مقاوم هستند، اما آن‌ها با سمانی (ماده متصل کننده لمینت به سطح جلویی دندان) که رزینی بوده و قابلیت تغییر رنگ را دارد، به دندان‌ها چسبیده می‌شوند. در نتیجه اگر سمان حد واسط بین دندان و لمینت دچار تغییر رنگ شود، در لبه‌های ونیر ها این تغییر رنگ قابل مشاهده خواهد بود.

دو راه حل برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد:

  •  بهداشت دهان مناسب و حذف کامل پلاک میکروبی
  • به حداقل رساندن مصرف موادی که تغییر رنگ خارجی بر روی دندان ها ایجاد می کنند مانند مصرف سیگار و مایعاتی چون چای، قهوه و نوشابه های رنگی

 به حداقل رساندن مصرف مواد با حرارت‌های بسیار بالا و پایین

قرار گرفتن ونیر سرامیکی بر روی دندان، ساندویچی از سه ماده مختلف ایجاد می کند: مینای سطح دندان، سمان چسباننده و ونیر سرامیکی.

هر کدام از این مواد در حرارت‌های مختلف به میزان متفاوتی منبسط و منقبض می‌شوند. در نتیجه بهتر است مصرف مواد بسیار گرم و یا بسیار سرد را محدود کرد تا با گذشت زمان ونیرهای سرامیکی به نقطه‌ای نرسند که دچار ترک و یا شکستگی شوند.

کنترل عادات مخربی که موجب تحلیل لثه دندان‌های لمینت شده می‌شوند

تحلیل لثه عاملی است که بر طول عمر لمینت‌ سرامیکی اثر دارد . در هنگام ساخت لمینت‌ها، لبه آن‌ها در حد لثه و یا به میزان بسیار کمی زیر لثه قرار می‌گیرند. اگر لثه ها دچار تحلیل شوند، هر چند عملکرد خود لمینت هیچ مشکلی نداشته باشد اما ظاهر ناخوشایند آن باعث می‌شود که نیاز به تعویض آن بوجود آید.

عکس تحلیل لثه

تحلیل لثه می تواند به علل مختلفی مانند مسواک زدن با روش نادرست، مسواک زدن با فشار زیاد و یا حتی عاداتی مانند فشار دادن و یا سابیدن دندان ها بر هم ایجاد شود. دقت در رعایت اصول صحیح مسواک زدن و استفاده از نایت گارد عواملی موثر در پیشگیری از تحلیل لثه ها هستند.

گزینه های جایگزین لمینت دندان چه درمان هایی هستن؟

اگر به هر دلیلی (از جمله هزینه لمینت دندان) مراجع تمایلی به انجام درمان لمینت دندان نداشته باشد می تواند به گزینه های جایگزین این درمان فکر کند. رایج ترین درمان هایی که می توانند جایگزین لمینت های سرامیکی شوند عبارتند از:

کامپوزیت ونیر ها

کامپوزیت ونیر ها که به عنوان ونیر مستقیم نیز شناخته می شوند، جایگزینی برای ونیرهای پرسلین یا سرامیکی هستند. آنها از مواد رزین همرنگ دندان ساخته شده اند و می توانند به طور مستقیم در یک بار ویزیت توسط یک متخصص کامپوزیت دندان روی دندان های شما اعمال شوند. در حالی که ممکن است به اندازه لمینت دندان بادوام یا مقاوم در برابر لکه نباشند، اما ونیرهای کامپوزیت هنوز هم می توانند با هزینه کمتر و مدت زمان کوتاه تر درمان، بهبود قابل توجهی در ظاهر لبخند شما ایجاد کنند.

بیلداپ دندان

اگر تعداد معدودی از دندان ها دچار آسیب گسترده شده باشند و امکان لمینت یا کامپوزیت ونیر کردن دندان وجود نداشته باشد، این امکان وجود دارد که دندان را با کامپوزیت بازسازی یا بیلداپ کرد و شکلی کامل طبیعی و هماهنگ با سایر دندان های دیگر برای دندان آسیب دیده ایجاد کرد. بیلداپ یک درمان کاملا محافظه کارانه و اصولی است.

بلیچینگ دندان

اگر نگرانی اصلی شما تغییر رنگ و لکه شدن دندان است، بلیچینگدندان حرفه ای ممکن است گزینه مناسبی برای برطرف کردن تغییر رنگ دندان های شما باشد. درمان بلیچینگ دندان می تواند به طور موثر لکه های سطحی روی مینا را از بین ببرد و به لبخند شما ظاهری درخشان تر و سفید تر بدهد. با این حال، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید درمان‌های بلیچینگ، سایر عیوب دندانی مانند شکستگی، لب پر شدگی، فاصل بین دندانی، و … را نمی توانند اصلاح ‌کنند.

روکش دندان

روکش دندان گزینه دیگری برای اصلاح طرح لبخند شماست. برخلاف لمینت دندان که فقط سطح جلوی دندان‌های شما را می‌پوشاند، روکش‌ها کل دندان را می‌پوشانند. آنها معمولاً به عنوان آخرین گزینه درمانی برای احیای دندان های آسیب دیده یا بسیار پوسیده تر توصیه می شوند. روکش ها می توانند زیبایی و عملکرد دندان های شما را بازیابی کنند و راه حلی طولانی مدت ارائه دهند. اما از آنجایی که محافظه کارانه نیستند، از آن ها به عنوان آخرین راه کار درمانی استفاده می شود.

پاسخ به سوالات رایج درباره لمینت سرامیکی دندان

آیا لمینت های سرامیکی درمانی برگشت پذیر هستند؟

خیر، فرآیند آماده سازی دندان ها برای لمینت های سرامیکی شامل برداشتن میزان کمی از مینای دندان است که این کار غیرقابل برگشت است. با این حال، در صورت واجد شرایط بودن انجام این درمان، مزایای ونیرهای سرامیکی اغلب بیشتر از، تراش اندک مینای دندان است.

اگر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه داشته باشم می توانم دندانم را لمینت کنم؟

قبل از نصب لمینت سرامیکی، ضروری است که به مشکلات دندانی موجود، مانند پوسیدگی یا بیماری لثه رسیدگی کنید. دندانپزشک شما یک معاینه کامل برای اطمینان از سلامت دهان و دندان شما قبل از اقدام به درمان انجام می دهد و اگر مشکلی وجود داشته باشد در صورت تمایل ابتدا مشکل را برطرف خواهند کرد.

آیا درمان لمینت دندان دردناک است؟

فرآیند قرار دادن لمینت سرامیکی به طور کلی بدون درد است. دندانپزشک شما ممکن است از بی حسی موضعی در مرحله آماده سازی دندان استفاده کند بنابراین در طور فرآیند آماده سازی شما دردی تجربه نخواهید کرد. پس از اتمام درمان نیز، ممکن است کمی حساسیت خفیف را تجربه کنید، اما باید ظرف چند روز فروکش کند.

آیا می توان دندان های لمینت شده را سفید کرد؟

ونیرهای پرسلن در برابر لکه مقاوم هستند. بنابراین، آنها به درمان های سنتی سفید کردن دندان و یا بلیچینگ دندان پاسخ نمی دهند. اگر می خواهید لبخندی سفیدتر داشته باشید، بهتر است در این خصوص با متخصص ترمیمی و زیبایی خود صحبت کنید.

18 پاسخ به "لمینت دندان و هر چیزی که باید درباره آن بدانید (مهم ترین توضیحات)"

پگاه
سلام منم میخام لمینت کنم میشه قیمت رو بگید و این که چقدر زمان میبره
مهدی
– لمینت ایمکس خوبه؟
    آرتمان درمان
    ایمکس نام تجاری یکی از انواع سرامیک‌های دندانی از گروه سرامیک های لیتیوم دی سیلیکات است. سرامیک های مختلف هر کدام مورد تجویز خاص خود را دارند. سرامیک ایمکس یکی از رایج‌ترین سرامیک‌هایی است که لمینت‌ها از آن ساخته می‌شوند و از استحکام و زیبایی مناسبی برخوردارند.
حسین
مدتیه دندون قروچه دارم ، گفتن بهتره لمینت نکنم چون ممکنه بشکنه درسته؟
    آرتمان درمان
    دندان قروچه یا براکسیزم احتمال وقوع شکستگی بر روی لمینت را تا 8 برابر و احتمال دِباند شدن و یا جدا شدن لمینت از سطح دندان را تا 3 برابر افزایش می دهد. برای پیشگیری از شکستگی لمینت ها دو راه حل وجود دارد: 1- استفاده از سرامیک های با استحکام بالاتر 2- استفاده از نایت گارد پس امکان استفاده از لمینت را دارید، اما نیاز به ملاحظه و مراقبت بیشتری هست.
hoaa
چند ساله سیگار می کشم و رنگ دندونام زرده . از این خمیر دندون سفیدکننده ها میزنم ولی دوباره زودی زرد میشه. میخوام لمینت یا کامپوزیت کنم کدومش برای من بهتره ؟
    آرتمان درمان
    لمینت ها به طور معمول از جنس سرامیک هستند و انواع سرامیک پخته و گلیز شده داخل کوره مقاومت بالایی در برابر رنگ پذیری دارند. اما کامپوزیت ها که موادی پلیمری هستند، مقاومت پایین تری در برابر تغییر رنگ داشته و نیاز به پالیش های دوره ای منظم جهت جلوگیری از رنگ پذیری سطحی دارند. به طور کلی لمینت ها مقاومت بیشتری در برابر رنگ پذیری نسبت به کامپوزیت ها دارند، اما هر کدام از این درمان ها موارد تجویز خاص خود را دارند. نهایتا با معاینه کلینیکی درمان مناسب برای شما تعیین می شود.
mahdie
سلام ، ببخشید می خواستم بدونم کامپوزیت یا لمینت کدوم درخشنده ترن و در کدومشون این درخشندگی باقی می مونه؟
    آرتمان درمان
    لمینت‌ها اگر از جنس سرامیک باشند، جلا و درخشندگی بیشتر و طبیعی‌تری دارند نسبت به کامپوزیت که ماده‌ای پلیمری است. اگر این پیش فرض را در نظر بگیریم که بهداشت دهان به طور صحیح و منظم رعایت شود، لمینت‌ها به مرور زمان این درخشندگی را حفظ می‌کنند، اما کامپوزیت‌ها نیاز به پالیش‌های دوره‌ای جهت حفظ جلای سطحی خود دارند.
مهسا
وقتتون بخیر ، ببخشید لمینت مثل ناخن مصنوعیه که با چسب به دندون میچسبه؟ اگر آنقدر نازکه نمیشکنه؟ کامپوزیت دوامش بیشتر نیست؟
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر، بله، لمینت یک پوسته‌ی سرامیکی است که با چسب یا سمان مخصوص به دندان متصل می شود. لمینت‌ها قبل از اتصال به دندان بسیار شکننده هستند، اما بعد از باند شدن به دندان، از استحکام قابل قبولی برخوردارند. هم لمینت و هم کامپوزیت ونیر نیاز به ملاحظه دارند و از گاز زدن مواد سفت که باعث وارد کردن نیروهای زیاد به آن‌ها می‌گردد باید پرهیز کرد.
mehdi
سلام آیا لمینت باعث حساسیت دندان ها میشه؟
    آرتمان درمان
    خیر، تراش لمینت‌ها محدود به مینا و در حد چند دهم میلیمتر است و هیچگونه حساسیت دندانی را موجب نمی‌گردد.
tasiire
وقتون بخیر برای مرتب کردن دندانها که ردیف کنار هم باشند ارتودنسی مدت زمان طولانی میماند یا با لمینت یا کامپوزیت؟چون من فکر میکنم که ارتودنسی از ریشه دندان را درست میکنه ولی کامپوزیت یا لمینت ظاهری هست
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر، بله همانطور است که فکر می‌کنید، در ارتودنسی ثابت (و نه متحرک) دندان‌ها در کل بدنه‌ی خود یعنی هم در تاج و هم ریشه با هم حرکت داده می‌‌شوند و به این ترتیب نحوه‌ی قرارگیری دندان‌ها در قوس فکی تصحیح می‌شود. اما در لمینت و یا کامپوزیت ونیر، درمان‌ها فقط بر روی تاج دندان انجام می‌گردد و زمانی کاربرد دارند که دندان‌ها از لحاظ فرم و رنگ دچار مشکل باشند.
Jahan
سلام ، من همیشه این برام سوال بوده که دندونای زیر لمینت که مسواک نمیخورن خراب نمیشن ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، لمینت‌‍ها با سطح خارجی دندان‌ها باند می‌شوند. زمانی که باندی قوی بین سطح خارجی دندان و سطح داخلی لمینت برقرار می‌شود، این یکپارچگی مانع نفوذ باکتری‌ها و ایجاد پوسیدگی می‌گردد. در واقع سطح خارجی لمینت‌ها همان سطح خارجی دندان را تشکیل می‌دهند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید