همه چیز درباره بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان + بررسی عوارض آن

18 بهمن 02 ترمیمی و زیبایی خدمات آرتمان درمان مقالات 35 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

مراجعه‌کنندگان با شکایت‌های مختلفی درباره تغییر رنگ دندان‌ها و تاریخچه متنوعی از علل ایجاد تغییر رنگ در دندان هایشان به دندانپزشکان و متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه می‌کنند. آن‌ها به دنبال راهکاری برای بهبود یا از بین بردن بد رنگی دندان‌ها هستند. بهترین، معمول‌ترین و ساده‌ترین روش برای برطرف کردن این مشکل، بلیچینگ دندان است که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است.

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

بلیچینگ دندان ها همانطور که ذکر شد ساده‌ترین، معمول‌ترین، محافظه‌کارانه‌ترین و به صرفه‌ترین تکنیک جهت اصلاح طرح لبخند می‌باشد. سفید کردن دندان با این روش، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان (و بر اثر مواد دارای رنگدانه مثل چای، قهوه، نوشابه های رنگی و حتی ادویه ها ایجاد می شوند) به کار می رود. به کمک بلیچینگ و ژل های سفید کننده، حتی بعضی از بد رنگی‌های ژنتیکی با سفید کردن دندان ها برطرف شده و ظاهر دندان‌ها زیباتر به نظر می‌رسند.

بلیچینگ محافظه کارانه ترین و بدون آسیب ترین درمان زیبایی است اگر…

اگر از ژل های استاندارد و با ph مناسب جهت سفید کردن دندان ها استفاده شود. ژل بلیچینگ با استاندارد طلایی به هیچ عنوان سختی یا hardness مینا را کاهش نمی دهد. چنین ژل هایی با روشن تر کردن رنگ دندان ها، بدون کمترین نگرانی از بابت تداخل و آسیب به مینای دندان، زیبایی لبخند را ارتقا می دهند.

 چه عللی باعث تغییر رنگ دندان ها می‌شوند؟

از آنجایی که برخی از تغییر رنگ‌ها نسبت به فرآیند بلیچینگ یا سفید کردن دندان واکنش بهتر و بیشتری نشان می دهند، بنابراین، قبل از هرچیزی باید علت تغییر رنگ دندان افرادی که تمایل به بلیچینگ دندان دارند مشخص شود. از این رو علل تغییر رنگ باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد تا بهتر بتوان میزان و درجه‌ای که برای بلیچینگ یا سفید کردن و بهبود رنگ دندان نیاز است را پیش بینی کرد.

عللی که باعث تغییر رنگ دندان ها می‌شوند به طور کلی به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند. (دسته اول تغییر رنگ هایی هستندکه منشاء خارج دندانی دارند و دسته دوم که منشاء داخل دندانی دارند.)

1. تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل خارج دندانی

  • از عوامل خارجی که می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند می‌توان به رنگ‌های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و رنگ های افزودنی در غذاها اشاره کرد
  • عامل دیگر، مصرف سیگار و تنباکو است که با ادامه مصرف این مواد، تغییر رنگ بیشتر و عمیق‌تر می‌شود
  • علت دیگر می‌تواند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد که باعث تجمع جرم و پلاک روی دندان می‌شود .
عکس تغییر رنگ دندان (لکه دندانی)

ذکر این نکته مهم است که عوامل خارجی در ابتدا سطحی هستند و کم رنگ. بنابراین می‌توان آن‌ها را  با روش بروساژ معمولی از بین برد. ولی با پیشرفت فرآیند، تیره‌تر و پایدارتر می‌شوند و حذف کردن آن‌ها نیازمند تکنیک‌های پیچیده‌تر است.

بلیچینگ دندان ها می‌تواند به راحتی این تغییر رنگ‌ها را بر طرف کند. به طور کلی بلیچینگ بر روی تغییر رنگ‌های خارجی اثر با ثبات‌تری دارد (مخصوصا برای برطرف کردن تغییر رنگ‌های ناشی از چای و قهوه و سیگار)

2. تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل داخلی

عوامل داخلی تغییر رنگ دندان ها مستقیماً روی ترکیب عاج و مینای دندان تاثیر می‌‎گذارد  و سخت‌تر از عوامل خارجی برطرف می‌شوند. به طور کلی تغییر رنگ داخلی دندان ممکن است در دو زمان اتفاق افتد:

  • در زمان تشکیل دندان‌ها: مانند قرارگیری در معرض فلوراید اضافی یا آنتی بیوتیک تترا سایکلین
  • زمانی که رویش دندان ها کامل شده باشد: مانند تغییر رنگ داخلی به علت پوسیدگی دندان، بعضی از انواع ترمیم‌ها، پالپ غیر زنده (مشکلات روت کانال) و ضربه به دندان .
عکس تغییر رنگ دندان خارجی

 اما اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم موارد زیر هر کدام می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان ها شود:

سایش دندان‌ها

یکی از علل شایع تغییر رنگ داخلی دندان ها افزایش سن، و ساخته شدن عاج ثانویه زردتر و از طرفی سایش دندان به مرور زمان می‌باشد که باعث زردتر شدن دندان می‌شود. تغییر رنگ ناشی از سایش دندان ها معمولا با بلیچینگ دندان از بین نمی‌رود.

خانمی که در حال دندان قروچه است

مصرف برخی داروها

تغییر رنگ ناشی از مصرف دارو، ممکن است قبل یا بعد از اینکه دندان به طور کامل تشکیل می‌شود، رخ دهد. تتراسایکلین در طول کلسیفیکاسیون دندان به دنتین یا عاج دندان وارد شده و احتمالا از طریق واکنش با کلسیم و تشکیل تتراسایکلین اورتوفسفات سبب تغییر رنگ دندان ها می شود.

یرقان

یرقان طولانی مدت در کودکی، از علل دیگر است که تعداد بیشتری از دندان‌ها را درگیر می‌کند.

ضربه و تروما

ضربه هم می‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد مثلا:

  • تغییر رنگ های صورتی : که نشان دهنده تحلیل داخلی دندان می باشد
  • یا تغییر رنگ زرد:  که نشان دهنده آهکی شدن پالپ دندان است
  • یا تغییر رنگ های سیاه:  که در اثر نکروز و از بین رفتن عصب و پالپ دندان ایجاد می شود.

برخی از ترمیم های دندانی

ترمیم‌های آمالگام نیز می‌توانند در طول زمان به علت اکسید شدن فلزات آن و نفوذ در نسج دندان باعث تغییر رنگ سیاه دندان شوند.

عکس ترمیم آمالگام

زیاده روی در استفاده از فلوراید

مصرف بیش از حد فلوراید بخصوص وجود فلوراید بیش از حد در آب آشامیدنی یعنی بیش از(۱-۲ ppm) که در بعضی از نواحی کشور خودمان نیر این میزان بالا از فلوراید در آب آشامیدنی وجود دارد. این میزان بیش از حد فلوراید باعث تغییرات متابولیکی در آملوبلاست‌ها ( سلول‌های سازنده مینا دندان) و کلسیفیکاسیون نامناسب در دندان می‌شود.

وراثت

علاوه بر این، تغییر رنگ‌های داخلی می‌تواند منشاء ارثی داشته باشند مانند مشکلاتی مثل آملوژنز ایمپرفکتا و دنتینوژنز ایمپرفکتا (که در آنها، ساختار مینا و عاج دندان معیوب بوده و دچار تغییر رنگ هستند).

بلیچینگ دندان تا چه حد به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند؟

پس از تشخیص علت تغییر رنگ دندان‌ها، فرد باید خواسته‌ها و انتظارات خود درباره میزان و درجه سفیدی دندان‌هایش را با دندانپزشک در میان بگذارد. به عبارتی ابتدا باید دید که فرد دقیقا میخواهد دندان هایش چگونه و تا چه حد سفید شوند؟

  • آیا فرد می‌خواهد که بالاترین درجه سفیدی دندان‌ها را داشته باشد؟
  • یا می‌خواهد صرفاً تغییر رنگ دندان‌ها برطرف شود و دندان‌ها به رنگ طبیعی و ذاتی خود بازگردند؟
  • یا انتظارات دیگری دارد؟
کیت سایه رنگ دندان برای ارزیابی میزان سفید شدن دندان ها

اگر خواسته فرد سفید شدن دندان ها به میزانی بیش از حداکثر سفیدی دندان ها است (که معمولا با اصطلاحاتی چون سفید هالیوودی به آن اشاره می‌شود)، پیشنهاد درمان بلیچینگ ممکن است کافی نباشد وانتظار وی را برطرف نسازد زیرا روشن‌ترین رنگی که با درمان بلیچینگ می‌توان به دست آورد (B1) است که در محدودهِ رنگ‌های طبیعی قرار دارد.

جایگزین بلیچینگ برای افرادی که سفیدی بیش از حد می‌خواهند چیست؟

در آن صورت می‌توان درمان لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر را برحسب نیاز  در نظر گرفت . اما اگر صرفا برگشت به رنگ اولیه دندان ها مد نظر است بلیچینگ می تواند گزینه درمانی مناسبی باشد.

مواد سفید کننده دندان چطور عمل می‌کنند؟

ژل‌های سفید کننده در بلیچینگ دندان حاوی هیدروژن پراکسید و یا ماده‌ای به نام کارباماید پراکسید بوده و غلظتی بین 10 تا 40 درصد دارند. هیدروژن پراکسید یک ماده اکسید کننده است که بر روی دندان پخش می‌شود و باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد ناپایدار می‌گردد.

این رادیکال‌ها به مولکول‌های رنگیِ آلی (که در فضای بین نمک‌های غیر آلی مینای دندان وجود دارند) حمله می‌کنند. این حمله اتصال بین مولکول های رنگی را نشانه می‌رود و آن‌ها را به رنگدانه‌های ضعیف و کوچک‌تر تقسیم می کند. از طرفی این مولکول‌های کوچک‌تر طیف جذبی متفاوتی دارند، و به این صورت است که سفید شدن دندان آغاز می‌شود.

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟ آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می‌زند؟

روش بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک، خودش به تنهایی بدون ضرر بوده و به دندان‌ها آسیب نمی‌رساند، چون مواد شیمیایی بکار رفته در ژل ها، هیچ تاثیری روی ساختار معدنی دندان‌های ما ندارند. این مواد تنها به مولکول‌های آلی رنگی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده‌اند حمله می‌کنند. بنابراین و همانطور که در ابتدای صفحه نیز اشاره شد اگر از ژل های استاندارد و با ph مناسب جهت سفید کردن دندان ها استفاده شود، بلیچینگ بدون آسیب خواهد بود.

تصویر بلیچینگ دندان (فک بالا)

چرا در خصوص استفاده از ژل مناسب برای فرآیند بلیچینگ تاکید زیادی می شود؟

مهمترین نکته ای که در خصوص بلیچینگ وجود دارد، انتخاب ژل سفید کننده استاندارد است. این ژل‌ها باید ph مناسبی داشته باشند. متاسفانه برخی برندها برای افزایش ماندگاری خودِ ژل، ph آن را کم می‌کنند و همین باعث بالا رفتن احتمال سایش مینای دندان حین درمان می‌شود.

سایش مینای دندان از جمله معدود عوارض بلیچینگ است که البته با انتخاب ژل‌های سفید کننده استاندارد به راحتی می‌توان از بروز آن و هر عارضه دیگر خودداری کرد. ژلی که توسط دندانپزشک استفاده می‌شود بهتر است که مطالعات زیادی روی آن صورت گرفته و مقالات معتبر و کافی برای تایید آن موجود باشد.

با این حال همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، برخی از برندها برای افزایش طول عمر عامل سفید کننده موجود در ژل‌ها، اقدام به کاهش سطح PH آن می‌کنند. این اقدام هرچند که دوام و ماندگاری ژل‌ها را بیشتر می‌کند، اما تاثیر منفی بر روی مینای دندان می‌گذارد. اعمال ژل‌هایی که سطح ph پایینی دارند، مستقیماً بر روی ضخامت و سختی مینا تاثیر گذاشته و باعث تحلیل آن می‌شود.

در چنین شرایطی احتمال ایجاد حساسیت دندانی پس از استفاده از این مواد بلیچینگ افزایش میابد. اگر درمان افراد با کمک ژل های استاندارد و با سطح PH نرمال انجام شود آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند.

منظور از ژل بلیچینگ با استاندارد طلایی چیست؟

منظور از ژل دارای استاندارد طلایی (Golden Standard) این است که آن ژل، تاریخچه علمی و کلینیکی قوی دارد و طی سالیان سال به عنوان ماده مبدا شناخته می‌شود. به این معنی که در آزمایشات و تحقیقات جهت بررسی ژل های جدید، آن ژل یکی از مواد مبدا جهت مقایسه است. استفاده از این ژل هیچ تاثیر منفی بر روی مینای دندان نمی‌گذارد.

ژل بلیجینگ دندان اکسترابوست

به عنوان مثال یکی از این ژل ها، ژل اپالسنس اکسترابوست (Extra boost) متعلق به برند اولترادنت است. استفاده از ژل سفید کننده اکسترابوست به همراه لیزر دیود می تواند ایمنی و اثربخشی درمان بلیچینگ دندان را دو چندان کند.

ممکن است این مطلب نیز برای شما مفید باشد: چرا استفاده لیزر دیود به اثربخشی بیشتر درمان بلیچینگ منجر می شود؟

آیا روش‌های خانگی بلیچینگ به مینای دندان آسیب می‌زند؟

به صورت کلی احتمال حساس شدن دندان‌ها طی فرآیند بلیچینگ در مطب به غلظت ماده و مدت زمان استفاده از آن بستگی دارد. و اگر این حساسیت ایجاد شود معمولاً فقط یک یا چند روز ادامه یافته و کاملاً قابل برگشت است.

در خصوص روش‌های خانگی نیز، هرچند که غلظت مواد سفید کننده کم است، اما تاثیر آن بر مینای دندان تحت آزمایش و بررسی قرارنگرفته و لذا توسط دندانپزشکان توصیه نمی شود. چرا که متاسفانه در روش‌های خانگی، این احتمال وجود دارد که سختی و ضخامت مینا در معرض آسیب باشد.

بلیچینگ دندان‌ها چه مدت دوام دارد؟

نتایج حاصل شده از عمل بلیچینگ دائمی نبوده و اثرات آن به مرور زمان کم می‌شود. معمولاً مدت یک تا سه سال، زمانی است که در اکثر بروشورهای مواد بلیچینگ قید می‌شود، اگرچه ماندگاری طولانی‌تر در بسیاری موارد توسط  بیماران گزارش می‌شود.

 چطور می‌توان نتیجه به دست آمده از بلیچینگ را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کرد؟

  • می‌توان با پرهیز از خوردن مواد غذایی و عاداتی که باعث تغییر رنگ در دندان‌ها می‌شوند (که در قسمت تغییر رنگ دندان‌ها به آن‌ها اشاره شد)، نتیجه حاصل شده از بلیچینگ را به مدت طولانی‌تری حفظ کرد.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها و استفاده از مسواک و نخ دندان به طور مرتب و روزانه، با حذف پلاک میکروبی و رنگدانه ها موجب ماندگاری بیشتر رنگ حاصل از بلیچینگ می‌گردد.
  • همچنین با درمان بلیچینگ دندان دوره‌ای (چه در منزل و چه در مطب) می‌توان به حفظ این نتیجه در مدت زمان طولانی‌تر کمک کرد.
مسواک زدن برای افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

  چه کسانی نمی‌‌‌‌توانند درمان بلیچینگ انجام دهند؟

  • در افرادی که تحلیل لثه دارند و ریشه‌های دندان‌ها به محیط دهان باز هستند.
  • کسانی که پوسیدگی‌های دندانی دارند.
  • در افرادی که پوسیدگی درمان نشده دارند (قبل از انجام بلیجینگ بهتر است کلیه‌ی پوسیدگی‌ها ترمیم شوند، زیرا ماده‌ی بلیچینگ به داخل پوسیدگی‌ها و سطوح داخل دندان نفوذ کرده و باعث حساسیت دندان‌ها می‌شود.)
  • در اشخاصی که مینا‌ی دندان‌ها دچار سایش شده است.
  • افرادی که ترمیم‌ها و روکش‌های متعددی بر روی دندان‌های مختلف خود دارند.( به این دلیل که بلیچینگ دندان تاثیری روی رنگ مواد کامپوزیتی و سرامیکی ندارد، بنابراین در این افراد در صورت انجام بلیچینگ، لبخندی ناهمگون و نازیبا ایجاد می‌شود).

 بلیچینگ (سفید کردن دندان ها) به چند روش قابل انجام است ؟

سه روش برای سفید کردن دندان ها وجود دارد: بلیچینگ در مطب، بلیچینگ در منزل. هر دو مورد را در ادامه بررسی کرده ایم:

1. بلیچینگ در مطب (In Office Bleaching)

این نوع بلیچینگ دندان با استفاده از مواد سفید کننده دندان با غلظت‌های بالا (۲۵-۴۰٪ هیدروژن پراکسید) انجام می‌شود. با آفیس بلیچینگ دندان، دندانپزشک کنترل کاملی در طول عمل و فرایند سفید کردن دندان ها دارد. در این روش، قبل از قرار دادن ژل هیدروژن پراکسید، لثه‌ها توسط ماده‌ای محافظ، به نام اپال‌دم، ایزوله می‌شوند.

عکس بلیچینگ دندان در مطب

پس از انجام اقدامات محافظت از لثه‌ها، ژل سفید کننده بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود و در طی زمان مربوطه در مطب دندانپزشکی، به وسیله گرما یا نور (یا بدون آنها) فعال می‌شود.

برای فعال کردن ماده سفید کننده از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌شود؟

برای فعال کردن ژل سفید کننده یا سرعت بخشیدن به فرایند اثرگذاری آن، می‌توان از دستگاه‌های لایت‌کیور یا  لیزرهای دیود (با طول موج ۸۳۰ و ۹۸۰ نانومتر) استفاده کرد.

آفیس بلیچینگ دندان می تواند پس از یک جلسه، به طور قابل توجهی دندان‌ها را سفید کند، اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب‌تر، ممکن است نیاز به تعداد جلسات درمانی بیشتری باشد.

آیا در آفیس بلیچینگ سفید کردن دندان های زرد در یک روز امکان پذیر است؟

پاسخ به این سوال که آیا سفید کردن دندان های زرد در یک روز یک جلسه امکان پذیر است به چند عامل اصلی بستگی دارد:

  • میزان تغییر رنگ دندان ها
  • علل و ماهیت تغییر رنگ
  • میزان سلامت مینای دندان (و کلا سلامت دهان و دندان)
  • روش بلیچینگ
  • انتظارات بیمار

اگر میزان تغییر رنگ جزئی باشد و دهان و دندان از سلامت مطلوبی برخوردا باشد و از همه مهمتر انتظار بیمار، سطح مناسبی از سفیدی دندان باشد، می توان در یک جلسه دندان ها را سفید کرد. با این حال هرچه میزان تغییر رنگ بیشتر و انتظارات بیمار از سفیدی بیشتر باشد ممکن است به چند جلسه ویزیت نیاز باشد.

2. بلیچینگ دندان در خانه (Home Bleaching)

در این روش از دندان‌های شخص قالب تهیه شده. به عبارتی بر اساس فرم دندان‌ها، یک قالب یا تری (Bleaching trays) تهیه می‌گردد و ژل‌های سفید کنندهِ با غلظت کم در اختیار فرد قرار داده می‌شود تا در منزل داخل تری قرار داده و استفاده کنند.

عکس کیت بلیچینگ دندان در خانه

چگونه بلیچینگ در منزل انجام دهیم؟

ژل‌های سفید کننده دندان در این روش حاوی عامل سفید کننده کارباماید پراکسید 10 تا 20 درصد است که برابر با هیدروژن پراکسید 3.5 تا 6.5 درصد است.  به طور کلی، توصیه می‌شود که ماده با ۱۰٪ کاربامید پراکسید به مدت ۸ ساعت در روز و ماده دارای ۱۵-۲۰٪ کاربامید پراکسید به مدت ۳-۴ ساعت در روز استفاده شوند. این درمان (بلیچینگ دندان خانگی) توسط خود بیمار انجام می شود، اما در طی مراجعات و بازنگری باید توسط دندانپزشک تحت نظارت قرار بگیرد.

آیا بلیچینگ در منزل بی‌خطر است؟

برخی از پزشکان برای سفید کردن دندان در مطب، غلظت ۳۵ درصد با هیدروژن پراکسید را توصیه می‌کنند و گزینه بعدی پس از آن ژل سفید کننده حاوی ۱۰٪، ۱۵٪ و یا ۲۰٪ کاربامید پراکسید است.

محققین نشان داده‌اند که سفید کننده‌های با غلظت بالاتر، می‌توانند رادیکال‌های پراکسید بیشتری برای سفید کردن تولید کنند و در نتیجه فرآیند سفید کردن سریع‌تر انجام می‌شود. با این حال، این روند سریع سفید کردن، ممکن است امکان بروز عوارض جانبی مانند حساسیت دندان، تحریک لثه، تحریک گلو و حالت تهوع را افزایش دهد. البته در صورت استفاده صحیح، هیچ یک از موارد ذکر شده به عنوان عوارض بلیچینگ دندان رخ نخواهد داد.

آیا سفید کردن دندان ها در خانه با محصولات تجاری همان بلیچینگ دندان است؟

بلیچینگ دندان یک واژه تخصصی دندانپزشکی است و زمانی استفاده می شود که از مواد سفید کننده شیمیایی مانند هیدروژن پراکساید برای سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک استفاده شود.

هرچند که به این پروسه بیشتر بلیچینگ گفته می شود اما در منابع دندانپزشکی، اصطلاح دیگری به نام Tooth whitening نیز برای آن وجود دارد. دندانپزشکان ترجیح می دهند تنها به روش های داخل مطب بلیچیبنگ گفته شود و به روش های خانگی همان اصطلاح سفید کردن دندان ها در خانه اطلاق شود.

بلیچینگ خانگی در تکست ها و رفرنس های دندانپزشکی آنچنان مورد بحث قرار نگرفته و محصولاتی که در بازار وجود دارد و مردم می توانند بدون نسخه آن ها را خریداری کنند در واقع محصولات  OTC یا به اصطلاح “روی پیشخوان” هستند. برخی از این محصولات شامل تری‌‎ها و ژل سفید کننده همراه‌شان، قلم‌های سفید کننده، نوارها و …. هستند. مشخصه تمام این روش‌ها و محصولات این است که ماندگاری بسیار پایینی دارند.

آیا سفید کردن دندان ها در خانه با محصولات تجاری روشی ایمن است؟

این محصولات علیرغم اینکه ممکن است نتایجی در پی داشته باشند اما توسط دندانپزشکان توصیه نمی شوند. زیرا اصولا درباره کارایی، تاثیر و ایمنی آن ها مطالعات زیادی انجام نشده. ما اکنون تا حدی می دانیم که این محصولات باعث سایش مینای دندان می شوند اما هنوز نمی دانیم روی ضخامت مینای دندان چه میزان تاثیر می گذارند. بنابراین دندانپزشکان این محصولات را تجویز نمی کنند زیرا ایمنی آن ها قابل تایید نیست و اصولا برعکس بلیچینگ دندان در مطب، این ها جزء روش های تهاجمی به شمار می روند.

آیا با سفید کردن دندان ها، رنگ روکش‌ها و ترمیم‌های کامپوزیتی هم روشن می‌شود؟

اگر بر روی بعضی از دندان‌ها روکش، ونیر دندانی (لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت) یا ترمیم‌های کامپوزیتی دارید، بهتر است قبل از انجام بلیچینگ دندان با دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی خود مشورت نمایید. زیرا مواد بلیچینگ بر روی ترمیم های کامپوزیتی، ونیرهای کامپوزیتی، لمینت های سرامیکی و انواع روکش ها فلز-سرامیک یا PFM  و روکش های تمام سرامیک تاثیر نمی‌گذارند.

به عنوان مثال دندان‌هایی که قسمتی از آن‌ها با مواد کامپوزیتی ترمیم شده‌اند، پس از بلیچینگ روشن‌تر شده، درحالیکه ترمیم‌های کامپوزیتی به رنگ قبلی خود باقی خواهند ماند و تفاوت رنگی ناخوشایند بر روی دندان های مورد نظر ایجاد می شود.

بلیچینگ دندان در دندانهایی که ترمیم شده اند

برای حل این مشکل:

  • ترمیم‌های کامپوزیتی باید به طور کامل و یا قسمتی از آن ها با مواد کامپوزیتی رنگ روشن‌تر که هماهنگ با رنگ جدید دندان است، جایگزین شوند.
  • و روکش‌هایی که پس از بلیچینگ نسبت به رنگ روشن دندان ها زرد و ناهماهنگ به نظر می رسند، در صورت نیاز به منظور اصلاح طرح لبخند باید تعویض گردند.

راه حل رفع زردی کامپوزیت دندان چیست؟

برخی افراد تصور می کنند رفع زردی کامپوزیت دندان با بلیچینگ امکان پذیر است. اما در واقع چنین چیزی درست نیست. برای رفع زردی کامپوزیت‌ دندان باید آن‌ را پالیش کرد. اینکار بهتر است به صورت دوره‌ای انجام شود تا از زرد شدن کامپوزیت‌ها در آینده جلوگیری شود. نکته مهم در این خصوص این است که حتی بهترین برند کامپوزیت نیز می‌بایست به صورت دوره‌ای پالیش شود.

پالیش کردن کامپوزیت، سطح صاف و صیقلی ایجاد می‌کند که باعث می شود جذب مواد رنگی در سطح کامپوزیت کمتر شده و رنگ پذیری آن کاهش پیدا کند. چناچه تغییر رنگی در سطح کاموزیت اتفاق افتاده باشد، جهت پالیش میبایست به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان پالیش شود.

نحوه پالیش کامپوزیت برای رفع زردی آن به چه شکل انجام می‌شود؟

میزان پالیش دندان کامپوزیت شده بستگی به وسعت زردی و یا تغییر رنگ دارد. اگر میزان تغییر رنگ کم باشد و یا زمان زیادی از انجام درمان نگذشته باشد، از ابزارهای خاص (مولت و دیسک های بسیار نرم) برای پالیش سطح کامپوزیت استفاده می شود. اینکار بدون دستکاری در ساختمان و آناتومی دندان کامپوزیت شده انجام می شود و قرار نیست دوباره از کامپوزیت استفاده شود.

با این حال زمانی که یک تغییر رنگ گسترده و خطی در کامپوزیت ایجاد شود یا در بخشی از کامپوزیت رنگ بشتری نفوذ کرده باشد. با روش بالا نمی توان تغییر رنگ را برگرداند. برای سفید کردن کامپوزیت دندان در این مورد، به سراغ تراش کامپوزیت می رویم و بعد از برداشتن آن مجددا اقدام به اعمال کامپوزیت در بخش تراش داده شده می کنیم.

35 پاسخ به "همه چیز درباره بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان + بررسی عوارض آن"

سلام
با سلام امیدوارم حالتون خوب باشه روش هوم تا کی باید استفاده بشه که اندازه آفیس دندونام سفید بشه
    آرتمان درمان
    با سلام، سلامت باشید. مدت زمان موثر به نوع ماده و درصد آن بستگی دارد، اما معمولا تا دو هفته‌ نتیجه دلخواه بدست می‌آید.
شکوفه آقایی
روی یکی از دندونای جلوی من فک بالا یه لکه هست که از بچگی اومده نمیدونم برای چیه ولی وقتی لبخند میزنم خیلی تو ذوق میزنه. میخواستم بپرسم که این لکه با بلیچ پاک میشه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، این لکه‌ها معمولا مربوط به هیپومینرالیزاسیون مینا (کمبود ماده معدنی در آن ناحیه) هست که به علل مختلف ایجاد می‌شوند. لکه‌های قهوه‌ای بعد از بلیچ عمدتا تغییر رنگ مشخصی دارند و روشن می‌شوند و لکه‌های سفید خودشان تغییری نمی‌کنند اما چون رنگ دندان‌ها روشن‌تر می شود کمتر به چشم می‌آیند.
منظرنژاد
درود بر شما سپاس از مطلب خوبتان، لطفاً امکان دارد بفرمایید افرادی که دندان هایشان کوتاه شده امکان بلیچینگ دارند؟ آیا آسیب نمی‌بینند بیشتر از این؟ توصیه شما چیست سپاس از توجهتان
    آرتمان درمان
    درود، سپاس از توجه شما، بلیچینگ زمانی که با مواد استاندارد انجام شود به هیچ عنوان روی هاردنس یا سختی مینا تاثیری ندارد و در نتیجه موجب افزایش روند سایش دندان ها نخواهد شد. در دندان هایی که دچار سایش اندکی شده اند اگر حساس نیستند می توان بلیچنگ انجام داد و سپس نواحی سایش یافته را کاملا محافظه کارانه بازسازی نمود. اما اگر دندان ها سایش های شدید دارند معمولا طرح درمان به نحوی خواهد بود که در پروسه بازسازی دندان ها نیاز به انجام بلیچینگ نمی باشد.
Nadia
سلام خسته نباشی من روز قبل به اسم بلچینگ به ی دکتر مراجعه کردم و اون دو مرحله ی ماده صورتی رنگ رو به دندون بالای من زد (دندان بالا من چهارتا جلو کامپوزیته ) بعد ی ربع نشستن با سوهان کمی تراشید و بعد ماده ای زد که لثه های من سوخت و تمام .می‌خوام بدونم این کار بلیچینگ بوده ؟؟ چون نوشتید رو کامپوزیت نمیشه و مهمتر اینکه دندون من تغییر رنگ ی درجه روشنتر داشته همین
    آرتمان درمان
    با سلام، مواد بلیچینگ روی کامپوزیت و سرامیک تاثیری ندارند و باعث تغییر رنگ آنها نمی شوند. در عین حال در پروسه بلیچینگ به هیچ عنوان تراش روی دندان یا مواد ترمیمی روی دندان ها انجام نمی شود.
zara
سلام من خيلي پيش دندونامووو باكامپوزيت ترميم كردم ولي الان تغيير رنگ پيداكردن وسياه شدن علت چيست؟؟چ راهي پيشنهادميكنيد
    آرتمان درمان
    با سلام، عوامل مختلفی از جمله پوسیدگی ثانویه و تغییر رنگ های توده ای کامپوزیت می تواند سبب این تغییر رنگ ها شده باشد. راه برطرف کردن تغییر رنگ ها منوط به تشخیص علت آن هاست. ابتدا باید اتیولوژی یا علت تغییر رنگ ها با بررسی کلینیکی و همچنین رادیوگرافی دندان ها مشخص گردد و سپس بر اساس طرح درمان دندان ها، راه درمانی مناسب ارائه شود. سلامت باشید
سیما
سلام من مدت دوهفتست بلیچینگ در مطب در دو مرحله یک روژ درمیان انجام دادم ولی متاسفانه رنگ‌دندونام زردشد با معاینه پزشک گفت باید هوم استفاده کنی خوب میشه ایا این برای همه همینطوره وایا با انجام هوم در منزل زردی برطرف میشه وقابل برگشت نیست؟!
    آرتمان درمان
    با سلام، یک اصل کلی در بلیچینگ وجود دارد و آن اصل این است که: هر چه در زمان کوتاهتری رنگ دندان ها سفید شوند، در زمان کوتاهتری هم این رنگ برگشت خواهد داشت. پس بر اساس این اصل، به طور کلی هوم بلیچینگ چون نیاز به زمان طولانی تری نسبت به آفیس بلیچینگ دارد تا رنگ دندان ها سفید شود، دیرترهم رنگ سفید حاصل شده بازگشت خواهد داشت
shiva
سلام خسته نباشید درصد مایع بلیچینگ هرچی کمتر باشه سفیدتر میکنه یا بیشتر باشه؟و این که من قبلا بلیچینگ در منزل انجام دادم الان رنگش داره بر میگرده برای مایع خوب از چه سایتی و چه مارکی باید بگیرم؟
    آرتمان درمان
    با سلام، ژل‌های بلیچینگ هر چقدر درصد بیشتری داشته باشند در مدت زمان کوتاهتری دندان‌ها را سفید می‌کنند و برعکس. به عنوان مثال در مورد ژل‌های هوم بلیچینگ که درصدهای پایین‌تری دارند نیاز هست که شما به مدت زمان طولانی‌تری از آن‌ها در منزل استفاده کنید تا تغییر رنگ مورد دلخواهتان را ایجاد کنند در مقایسه با ژل‌های آفیس بلیچینگ که درصدهای بالاتری دارند و در یک یا دو جلسه در مطب موجب کسب نتیجه‌ی مطلوب می‌شوند. موفق باشید
hoseinn
– سلام، وقت بخیر من دو تا دندون جلوم حدودا پنج سال قبل تو یه اتفاق شکست و با مواد همرنگ درستشون کردن. اگه دندونامو سفید کنم یعنی این مواد اصلا سفید نمیشن؟
    آرتمان درمان
    با سلام، مواد کامپوزیتی و سرامیکی مانند مینای دندان‌ها متخلخل نیستند، به همین دلیل ماده‌ی بلیچینگ نمی‌تواند درون آن‌ها نفوذ کند و باعث سفید شدن آن‌ها شود. در این موارد می‌توان پس از انجام بلیچینگ قسمتی از ترمیم قبلی را با کامپوزیت رنگ جدید، هماهنگ با رنگ سفید دندان جایگزین نمود.
هدیه
سلام میشه بهترین راه حل سفید کردن دندون رو بگید
    آرتمان درمان
    هر کدام از روش‌های درمانی سفید کردن یا بلیچینگ که بر اساس اصول به دست آمده از پژوهش‌ها و تحقیقات باشند، می‌توانند راه‌حل‌های درمانی مناسب باشند. بلیچینگ در مطب با لیزر یا بدون لیزر، بلیچینگ در منزل و یا ترکیب این دو، البته با مواد استاندارد و با دستورالعمل صحیح، درمان‌هایی تایید شده از نظر علمی و موثر هستند.
miir
سلام ، خسته نباشین، دندونای من خیلی رنگشون زرده واسه همین از خمیردندونای سفیدکننده استفاده میکنم. خیلی سریع دندونام سفید میشن ولی دوباره زود رنگشون برمیگرده. بیشتر از یک بار در روز باید استفاده کنم که اثرش بیشتر بمونه؟
    آرتمان درمان
    سلام بر شما، اکثر خمیردندان‌های سفیدکننده به علت دارا بودن مواد ساینده بیشتر و برداشتن رنگدانه‌های خارجی از سطح دندان باعث سفید شدن رنگ دندان‌ها می‌شوند. به همین دلیل بهتر است استفاده از آن‌ها کاملا محدود باشد. بهترین راه برای سفید کردن دندان‌ها روش بلیچینگ در مطب و یا در منزل و با استفاده از مواد استاندارد و با PH مناسب است.
ترانه
وقت شما بخیر ، یک سوال داشتم از خدمتتون ، چند ماه قبل از دندونها رادیوگرافی تهیه کردم و گفتند که چند تا پوسیدگی بین دندونی دارم. الان میخوام دندونامو سفید کنم ، آیا مشکلی برای دندونها ایجاد میشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر، وجود پوسیدگی در دندان‌ها یکی از موارد عدم تجویز انجام درمان بلیچینگ محسوب می‌شود و به علت نفوذ ماده بلیچینگ باعث حساسیت دندان‌ها می‌گردد. به طور اصولی ترمیم پوسیدگی‌ها قبل از بلیچینگ باید انجام شود.
hadi
سلام خسته نباشین . حدودا پنج ماه قبل دندونامو بلیچینگ مطبی کردم . الان احساس میکنم رنگشون داره برمی گرده. نگرانم نمیخوام دوباره هزینه کنم . چیکار کنم ؟ چه مراقبت هایی باید انجام بدم ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، رعایت چند مورد می‌تواند کمک‌کننده باشد: – از خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگدانه دارند را به حداقل برسانید، بخصوص نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه. – در صورت استفاده از نوشیدنی‌های رنگ‌دار بلافاصله مسواک بزنید و یا در صورت عدم امکان دهان را بشویید. – رعایت بهداشت مناسب شامل استفاده مرتب و روزانه از مسواک و نخ دندان در ماندگاری اثر بلیچینگ کاملا موثر است. – نهایتا می‌توانید با دندانپزشکتان مشورت کنید و از درمان بلیچینگ داخل منزل جهت ماندگاری طولانی‌مدت‌تر رنگ استفاده کنید.
هدی
– سلام، وقت شما بخیر باشه ممکنه لطفا بفرمایین ایا میشه تعداد کمی از دندونا رو فقط سفید کرد؟ من دو تا از دندونای فک بالام رو چند سال قبل با مواد سیاه پر کردم و رنگ دندونام تقریبا خاکستری سیاه شدن ، میشه فقط همون دو تا دندون رو سفید کنم؟ با تشکر
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر، یکی از تغییر رنگ‌هایی که متاسفانه بلیچینگ بر آن اثر ندارد، همین تغییر رنگ‌های خاکستری و سیاه مربوط به مواد آمالگام است. اما در این موارد جایگزین کردن آمالگام با مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) معمولا تا حد قابل قبولی به بهبود رنگ کمک می‌کند.
میرنظامی
سلام بلیچینگ هوم بیشتر دندان ها رو سفید میکنه یا آفیس؟
    آرتمان درمان
    با سلام، هیچ تفاوتی در میزان روشن شدن رنگ دندان ها وجود ندارد و در هر دو روش دندان ها تا رنگ B1 که سفید‌ترین رنگ در حیطه‌ی رنگ‌های طبیعی است، روشن می‌شوند.
tosan
سلام، ممکنه بگین آیا بلیچینگ هم مثل جرمگیریه؟ یعنی ممکنه به مینا آسیب بزنه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، جرمگیری برخلاف تصوری که بسیار شایع است، هیچ آسیبی به مینا‌ی دندان نمی‌زند. بلیچینگ هم اگر با مواد استاندارد و دستورالعمل صحیح درمانی انجام شود، هیچ آسیبی به مینا نخواهد زد.
ali
من قبلا بلیچینگ مطبی انجام دادم ولی دندونام خیلی درد داشتن. میخواستم بدونم بلیچینگ در منزل هم درد داره ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، در بلیچینگ در منزل چون از ژل کارباماید پراکسید با درصد پایین‌تر استفاده می‌شود، احتمال بروز درد کمتر است. اگر درد ایجاد شد، به جای ژل بلیچینگ می‌توان ژل نیترات پتاسیم که ماده‌ای ضدحساسیت است را داخل تری بلیچینگ قرار داد تا درد برطرف شود و یا چند شب از ژل بلیچینگ استفاده نشود تا حساسیت از بین برود.
    Ali
    سلام وقتتون بخیر من یه سوال داشتم میخواستم بدونم در هوم بیلیچینک نیاز با استفاده از نور هست یا خیر ایا میشه استفاده کرد
      آرتمان درمان
      با سلام، معمولا از نور در آفیس بلیچینگ استفاده می شود و هوم بلیچینگ نیاز به نور ندارد. البته بعضی از محصولات تجاری بلیچینگ که در منزل قابل استفاده هستند، حاوی تری های غیراختصاصی یا یونیورسال هستند که هنگام استفاده .ماده بلیچینگ تحت تابش نور قرار می گیرد، اما به طور کلی محصولات بلیچینگ تجاری توسط دندانپزشکان توصیه نمی شود
hana
سلام ، یه سوال داشتم ، دوستم از این قلمای سفید کننده استفاده میکرد.الان رنگ دندوناش برگشته تازه زردتر هم شده . میشه بگین چرا؟ من میخوام دندونامو سفید کنم ، میخواستم بدونم اگه رنگ برگرده از رنگی که همین الان هست هم زردتر میشه؟
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید