بیلداپ و بازسازی دندان چیست و چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟

19 اسفند 02 ترمیمی و زیبایی خدمات آرتمان درمان مقالات 44 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

باور نادرستی در خصوص ترمیم دندان بعد از درمان ریشه (عصب کشی دندان) وجود دارد که متاسفانه تاکنون در خصوص آن به درست آگاهی رسانی نشده. بیشتر مراجعین و البته دندانپزشکان متاسفانه بر این باورند که در اغلب موارد، بعد از درمان ریشه، حتما باید دندان را روکش کرد. اما این باور نادرست است. روکش کردن دندان یک فرآیند تهاجمی است و برای اینکه یک روکش نصب شود بخش زیادی از دور تا دور دندانِ درمانِ ریشه شده (حتی اگر سالم باشد) باید تراشیده شود. سوال اینجاست تا زمانی که با روشی مانند بیلداپ دندان می توان بدون تراش، آن را بازسازی کرد چرا سراغ روش تهاجمی مانند روکش ها برویم؟

بیلداپ دندان چیست؟

بیلداپ دندان (buildup ) به معنای بازسازی دندان آسیب دیده یا عصب کشی شده است.  این پروسه از محافظه کارانه ترین درمان های دندانپزشکی است و بر حفظ حداکثری دندان طبیعی تمرکز دارد. زمانی که دندان به شدت آسیب دیده و به تازگی درمان ریشه شده، می توان با کمک بیلداپ و بدون نیاز به تراش دندان، آن را احیا و بازسازی کرد. تصویر زیر یک نمونه قبل و بعد از درمان است.

عکس بیلداپ دندان

طی فرآیند بیلداپ دندان، یک دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی، با کمکِ بافت اندک و باقی‌ماندهِ دندانِ آسیب دیده، نسج و بخش‌های از دست رفتهِ آن دندان را بازسازی می‌کند. هدف از بازسازی دندان، کمک به حفظ و  بقای دندان، افزایش طول عمر و بازگرداندن عملکرد آن است. زیرا همیشه بهترین دندان، دندان طبیعی خودمان است و هیچ پروتز یا ترمیمی جای آن را نمی گیرد. بنابراین ما به جای استفاده روکش و پروتزهای دندانی سعی می کنیم با حداقل آسیب به دندان واقعی، آن را به شکلی هنرمندانه با بیلداپ احیا و بازسازی کنیم.

مشاوره بیلداپ دندان

چنانچه به تازگی درمان ریشه انجام داده اید و به دنبال روشی محافظه کارانه جهت ترمیم دندان هستید، می توانید برای انجام ویزیت رایگان + مشاوره و انجام درمان تخصصی با مجموعه آرتمان درمان در ارتباط باشید.

دقیقا چه زمانی نیاز به بیلداپ دندان داریم؟

دندان‌هایی که در اثر پوسیدگی و یا شکستگی، میزان زیادی از ساختار و نسج خود را از دست می‌دهند، نیاز به درمان ریشه (روت کانال تراپی) خواهند داشت و پس از درمان ریشه، تاج آن‌ها باید بازسازی گردد. جهت بازسازی تاج این دندان‌ها (بسته به میزانِ بافتِ باقی ماندهِ دندانِ ضعیف شده) راه‌حل‌های متفاوتی از جمله موارد زیر وجود دارد :

  • درمان پروتزی (روکش کردن دندان)
  • درمان ترمیمی (بیلداپ دندان)

درمان پروتزی (روکش کردن دندان)

کراون (Dental Crown) و یا روکش دندانی یکی از روش‌های بازسازی و ترمیم دندان پس از روت کانال تراپی یا عصب کشی دندان است. روکش زمانی درمانی مناسب محسوب می‌شود که بافت دندانی به میزان زیادی از دست رفته و شرایط به گونه‌ای است که امکان بازسازی دندان با کمک مواد ترمیمی (به طور مستقیم در مطب دندانپزشک) وجود ندارد. در واقع  میزان باقی مانده دندان آسیب دیده به اندازه‌ای کم و نامناسب است که امکان اتصال و گیر مواد ترمیمی به آن وجود ندارد.

عکس قبل و بعد از روکش دندان

در چنین شرایطی باید درمان دندان و ترمیم آن به طور غیر مستقیم و به کمک لابراتوار انجام شود. به این ترتیب که پس از آماده سازی (تراش دندان)، از دندان تراش خورده قالبی تهیه شده، به لابراتوار فرستاده می‌شود تا از روی این قالب روکش مناسب دندان تهیه شده و نهایتاً به روی دندان چسبانده شود.

درمان ترمیمی ( بیلداپ دندان )

زمانی که حداقلی از بافت دندانی جهت گیرِ ماده ترمیمی وجود دارد، می توان بسته به شرایط دندان و محل قرارگیری آن، از آمالگام و یا کامپوزیت، برای بازسازی و یا بیلداپ دندان استفاده نمود.

به عبارتی، تا زمانی که بافت باقی مانده و نسبتا سالم دندان، به اندازه‌ای باشد که بتواند مواد ترمیم کننده دندانی را نگاه دارد (و یا اصطلاحاً گیر ماده رخ دهد) به جای روکش دندان از بیلداپ برای نجات دندان استفاده می‌شود.

تصویر دندانی که برای بیلداپ دندان آماده می شود

چرا بعد از درمان ریشه، دندان ها نباید به روش معمولی پر کرد و باید بیلداپ شوند؟ 

متاسفانه در بسیاری از موارد شاهدیم که بعد از درمان ریشه دندان به اشتباه با همان تکنیک و اصولی که برای ترمیم های سطحی و متوسط به کار گرفته می شود، بازسازی می شود و این مسئله منجر به شکستگی های عمیق دندانی و حتی کشیده شدن دندان می شود.

یکی از دلایلی که سبب شده باور “همه دندان های درمان ریشه شده باید روکش شوند.” بسیار رایج باشد، دقیقا همین مسئله است. 

دندان هایی که درمان ریشه شده اند شرایط زیر را دارند:

  • میزان زیادی از عاج خود را از دست داده اند.
  • برخی از دیواره های دندانی به طور کامل تخریب شده اند.
  • دیواره های باقیمانده اغلب ضخامت کمی دارند و ضعیف هستند.

بنابراین دندان هایی که تخریب وسیع دارند و نیاز به بیلداپ دارند، با روش معمولی نباید ترمیم شوند و حتما باید در مورد این دندان ها اصول بیومکانیک خاص به کار گرفته شود تا در برابر نیروها مقاومت کنند و دچار شکستگی نشوند.

مدت زمان بازسازی دندان با این روش چقدر است؟

رعایت این اصول بیومکانیک خاص و همچنین بازسازی کانتور یا انحناهای دندانی، تماس های دندانی، آناتومی و رنگ دندان مستلزم صرف زمان طولانی بوده و بسیاز بیشتر از میزانی است که حتی در مورد ترمیم های متوسط دندانی صرف می شود. بنابراین درست است که بیلداپ تنها در یک جلسه درمانی انجام می شود اما انجام آن مستلزم صرف زمان طولانی از جانب دندانپزشک و صبوری بیمار در آن جلسه خواهد بود.

چه تفاوتی بین روکش های دندانی و بیلداپ دندان وجود دارد؟

دو روشِ روکش دندان و بیلداپ، همانطور که پیش‌تر اشاره شد، تفاوت‌های فاحشی با هم دارند. این دو روش هرچند که در نهایت یک هدف را دنبال می‌کنند اما دست کم در سه مقوله زیر با هم متفاوت هستند.

تفاوت روکش با بیلداپ دندان

نحوه آماده سازی و میزان تهاجمی بودن

برخلاف روکش دندان که بافت دندانی باقیمانده به میزان بسیار زیادی (۱٫۵ تا ۲ میلیمتر دور تا دور دندان) باید تراش بخورد، در بیلداپ دندان ها تقریبا تمامی نسج باقیماندهِ دندانی حفظ می‌گردد و تراش تنها محدود به کوتاه کردن دیواره‌های ضعیف دندان است که در نهایت توسط ماده ترمیمی پوشش داده می‌شوند .

احتمال تشخیص پوسیدگی دندان

علاوه بر آن، دندان بازسازی شده بر خلاف دندانی که روکش روی آن قرار می گیرد، در صورت بروز پوسیدگی (حتی جزئی و اندک)، هم به طور کلینیکی و هم از طریق رادیوگرافی قابل تشخیص است.

این در حالی است که متاسفانه پوسیدگی ایجاد شده در زیر روکش دندان در بسیاری از اوقات نه در معاینه ی کلینیکی و نه در رادیوگرافی قابل تشخیص نیست، مگر زمانی که پوسیدگی بسیار پیشرفت کرده و عمده ساختار و نسوج دندان را از بین برده باشد .

تعداد جلسات مورد نیاز

در حالیکه درمان غیر مستقیم با روکش دندان (بسته به نوع آن) نیاز به ۲ تا ۴ جلسه زمان دارد، درمان مستقیم دندان‌‎ها با بیلداپ دندانی تنها در یک جلسه امکان پذیر است .

از چه موادی جهت بازسازی دندان ها می توان استفاده کرد ؟

جهت بیلداپ دندان ها می‌توان از مواد ترمیمی آمالگام و کامپوزیت دندان استفاده نمود . این دو ماده هر کدام در موارد خاصی تجویز می‌شوند و نمی‌توان در مورد ارجحیت هر کدام از آنها نسبت به دیگری حکم قطعی صادر کرد.

تفاوت آمالگام و کامپوزیت دندان در بیلداپ دندان ها

جهت بازسازی و ترمیم دندان، آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

اجازه دهید برای پاسخ به این سوال، این دو ماده ترمیمی را با هم از نظر استحکام، قابلیت اتصال (باند) و زیبایی مقایسه کنیم تا خودتان متوجه شوید برای بیلداپ دندان کدام ماده بهتر است.

استحکام آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت دندان؟

بیشترین سوالی که در مورد تفاوت این مواد وجود دارد، در مورد استحکام آنها و اختلاف عملکرد این دو ماده در مقاومت در برابر شکست است .

انجام آزمایش مقاومت این دو ماده در محیط خارج از دندان نشان می‌دهد که در مقایسه با کامپوزیت، آمالگام استحکام بیشتری در برابر فشار از خود نشان می‌دهد. ولی تا زمانی که این دو ماده در حفره دندانی قرار نگیرند، نمی‌توان به یقین گفت دندانی که با آمالگام بازسازی شود لزوماً مستحکم‌تر از دندانی است که با کامپوزیت ترمیم شده است.

زیرا بر خلاف آمالگام، کامپوزیت قابلیت باند (یا متصل) شدن به بافت دندانی (مینا و عاج) را دارد و بسیاری از اوقات این مجموعه یکپارجه دندان و کامپوزیت در برابر نیروهای وارده عملکرد بهتری دارند.

باندینگ کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

به دلیل اینکه کامپوزیت به راحتی به دندان باند (متصل) می‌شود، برای بازسازی دندان ها با کامپوزیت، بافت باقیمانده دندانی تقریبا بدون هیچ تراش و تغییری آماده برای بازسازی است. اما آمالگام برای قرارگیری در حفره دندان به دلیل نداشتن قابلیت باند به دندان، نیاز به گیر مکانیکی و در نتیجه تراش از بافت دندان دارد .

برای بازسازی دندان، از لحاظ زیبایی آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

امروزه تقاضا برای درمان‌های زیبایی باعث شده است که بیلداپ دندان‌ها با کامپوزیت در بسیاری موارد اولین گزینه باشد. کامپوزیت‌های نسل جدید علاوه بر تنوع رنگی زیاد که امکان بازسازی دندان را در لایه‌های مختلف و مشابه با رنگ دندان به وجود آورده‌اند، بهبود قابل توجهی نیز در استحکام فشاری و خمشی نشان داده‌اند که موجب عملکرد عالی آنها در نواحی تحت فشار شده است. به طور کلی در حال حاضر کامپوزیت‌ها انتخابی بسیار مناسب جهت بیلداپ های دندانی چه از نظر زیبایی و چه از نظر عملکرد می‌باشند.

عکس بیلداپ دندان با کامپوزیت

آیا ترمیم دندان بدون تاج با بیلداپ دندان امکانپذیر است؟

گاهی اوقات تاج دندان واقعی به صورت گسترده دچار آسیب شده و از دندان، تنها ریشه‌ها باقی مانده است. روند ترمیم دندان در این شرایط متفاوت است و درمانِ بیلداپ در این خصوص کاربردی ندارد. چرا که برای انجام بیلداپ، باید حداقل میزانی از تاج دندان طبیعی باقی مانده باشد تا بتوان کامپوزیت را به آن باند یا متصل کرد.

بنابراین ترمیم دندان بدون تاج با بیلداپ امکان‌پذیر نیست و باید طرح درمان دیگری برای ترمیم دندان‌هایی که تاج ندارند در نظر گرفت. روند ترمیم دندان بدون تاج معمولاً شامل جراحی افزایش طول تاج و پست و کور و روکش است.

از کجا متوجه شویم که برای ترمیم دندان بدون تاج، بیلداپ مناسب تر است یا جراحی افزایش طول تاج و پست و روکش؟

دندانپزشک برای اینکه درمان مناسب را انتخاب کند باید بیمار را معاینه کرده و از نزدیک موقعیت دندان را بررسی کند. همچنین لازم است تا از تصاویر رادیوگرافی دندان برای دیدن بخش های باقی مانده دندان استفاده شود. وضعیت بقایای دندان بدون تاج بسیار مهم است چرا که برای ترمیم باید ریشه ها سالم و طول مناسبی داشته باشند، در غیر این صورت طرح درمان تغییر پیدا می کند.

چنانچه حداقلی از تاج طبیعی به صورت سالم وجود داشته باشد دندانپزشک درمان بیلداپ را در نظر خواهد گرفت. اما در صورت عدم وجود تاج، درمان‌های دیگر انجام داده می‌شود.

 ماندگاری و دوام دندان بازسازی شده چقدر است؟

طول عمر بیلداپ‌ دندان به چند عامل بستگی دارد:

  • میزان بافت باقیمانده دندان
  • موقعیت دندان در قوس فکی
  • اکلوژن یا نحوه‌ی روی هم آمدن دندان‌ها که مشخص می‌کند چه میزان فشار بر روی دندان وارد می‌شود.
  • میزان رعایت بهداشت دهان و دندان
رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از بیلداپ دندان

با ملاحظه و مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان به شکل درست و منظم، بیلداپ‌ها می‌توانند طول عمری طولانی داشته باشند، با توجه به این مسئله که تمام بافت سالم دندان در بیلداپ نگهداری می‌شود.

44 پاسخ به "بیلداپ و بازسازی دندان چیست و چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟"

فاطمه
سلام خسته نباشید من دندان ۶ بالا_ چپ خیلی سیاه شده بود و یه مقدار کم شکسته بود رفتم دکتر برام عصب کشی کرد و با کامپوزیت پر کرد مثل دندان سالم شده بود ولی گفتن روکش میخواد الان دندانم برای روکش تراش داده شده میخواستم ببینم اصلا نیازی به روکش بوده و اینکه اگر روکش بذاریم و بعد دندان دچار مشکل بشه میشه دیگ روکش نزاشت و دندان را بیلداپ کرد؟؟ آیا راهی هست
    آرتمان درمان
    با سلام، یک روکش با تطابق مناسب سال ها ماندگاری دارد و نیاز به تعویض ندارد. دندانی که برای روکش تراش می خورد به این دلیل که تمام مینای آن از بین می رود دیگر قابل بیلداپ نیست و در صورت بروز مشکل باید درمان انجام و مجددا روکش شود.
امیر
خوبه که مردم دارن آروم آروم با مفهوم بیلداپ آشنا میشن. یکسال تمام وقت گذاشتم و تو فضای مجازی و اجتماعات گروهی تاکید کردم که هر دندان عصب کشی شده ای به روکش نیاز ندارد و با بیلداپ درمان بهتری صورت می‌گیرد. متاسفانه من روکش کردم یه واحد و فهمیدم چع روش ناپسندی هستش. متاسفانه کلینیک های طبیعت دوست و با انرژی مثه کلینیک شما تو سطح فضای مجازی فعال نیستند. ای کاش کلینیک شما هم در فضای مجازی فعالیت داشت تا مردم آگاه تر میشدن نسبت به تفاوت های بیلداپ و روکش. از این دست کلینیک ها کم هست تو سطح کشور. به وجودتون افتخار کنید که مبناتون حفظ نعمت خدایی هستش با کمترین آسیب در حالیکه خیلی از کلینیک ها این اصل رو زیر پا گذاشتن و مبناشون چیزای دیگه شده.
    آرتمان درمان
    آشنایی با افرادی چون شما که خواست و دغدغه مشترک با ما دارند بسیار سبب خشنودی است، دقیقا مانند این که در دیار غربت با همزبان خود برخورد کنیم. سپاس از بیان نقطه نظراتتان
عباس
با عرض سلام و احترام خدمت شما خسته نباشید میگم خدمت شما بنده از استان خوزستان، شهر اهواز پیام میدم سوالی داشتم در زمینه بیلداپ ( بازسازی ) دندان؟ یکی از دندان های جلویی بر اثر خوردن غذا که آش رشته بیرون بود در آش چندین سنگ ریز بود هنگام خوردن سنگ ها به ساختار دندان جلویی ضربه زدن و دندون جلویی من دچار شکستگی شدید و پوسیدگی شدید بود نصف ساختار دندون جلویی متأسفانه ریخت و شکست فقط تا الان تاج و ریشه دندون شکسته مونده ۴ سال پیش متوجه تخریب و شکستگی ساختار دندون شدم اما به خاطر قرمز بودن شرایط همه گیری ویروس کووید ۱۹ نتونستم به دندانپزشک متخصص ریشه مراجعه کنم می خواستم بدونم با استفاده از روش بیلداپ امکان بازسازی فوری دندان جلویی هست؟ در یک جلسه دندانپزشک متخصص ریشه می تونه تا حدودی دندون جلویی رو بازسازی فوری کنه؟ یا چند جلسه می خواد؟ من تا الان سابقه عصب کشی و درمان ریشه دندون نداشتم؟ دندون های سالمی داشتم مدام مسواک میزدم باور کنید زندگی به کامم تلخ شده نمیدونم کی روز میشه و کی شب و یکی اینکه از سوزن بی حسی ترس شدید دارم
    آرتمان درمان
    با سلام، در اکثر موارد درمان ریشه در یک جلسه قابل انجام است. اگر امکان انجام بیلداپ وجود داشته باشد، انجام آن هم در یک جلسه صورت می گیرد. در حال حاضر نیاز هست که دندان به شکل کلینیکی و در رادیوگرافی بررسی شود. به هیچ عنوان نگران تزریق ماده بیحسی نباشید، قبل از تزریق، دندانپزشک تان با قرار دادن ژل بیحسی ناحیه ورود سوزن را بیحس می کنند و شنا هیچ تجربه ناخوشایندی نخواهید داشت و انجام درمان ریشه هم کاملا بدون درد و ناراحتی خواهد بود. سلامت باشید
علی
تشکر بابت مطالب سایت دندان شش فک پایین من عصب کشی و طبق گفته دکتر بیلداپ شده. تقریبا دیواره های دندان سالم است و آمالگام بر روی سطح دندان وجود داره به دایل اینکه روکش باعث تراش مقدار زیادی از جداره های دندان‌میشه و بر اساس مطالب شما تمایلی به انجام روکش ندارم. منتهای مراتب از اطرافیان میشنوم که روکش گذاشته نشود بعد از مدتی دندان تخریب میشه که این مطلب هم عمدتا نقل قولی از همکاران شما است. اگه واقعا دندانی که بیلداپ شده استحکام لازم را دارد، چرا برخی همکارانتون اصرار به روکش گذاشتن دارند؟ آیا ممکن است دندان عصب کشی شده خلفی بدون بیلداپ ترمیم بشه؟ ممنون
    آرتمان درمان
    با سلام، متاسفانه در بسیاری موارد که دندان های درمان ریشه شده دچار شکستگی می شوند، به جای بیلداپ، ترمیم می شوند. در بیلداپ تمامی بافت های ضعیف کوتاه شده و پوشش داده می شوند و اصول و بیومکانیک آن به نحوی است که دندان دچار شکستگی نشود اما اگر به اشتباه دندان ها بدون در نظر گرفتن این اصول ترمیم شوند، در بسیاری موارد دچار شکستگی های عمیق و غیر قابل ترمیم می شوند، در نتیجه برای پیشگیری از این مسئله انجام روکش توصیه می شود. در بیلداپ اگر این اصول رعایت شود دندان به هیچ وجه دچار شکستگی نمی شود و در بدترین حالت تکه ای از کامپوزیت ممکن است بپرد که قابل تعمیر است.
مجید
سلام علیکم یه سوال از خدمت شما مطالب سایت شما رو خوندم. همچنین از تجربیات اطرافیان در مورد دندانشان شنیدم که میگن دندان عصب کشی شده خلفی در صورت عدم روکش، ازسمت دیواره ها ترک برمیداره و به نوعی خرد میشه که دیگه امکان بازسازی هم موجود نیست. چقدر این مطلب صحت دارد؟ البته نمیدونم بداشون بیلداپ شده بوده یا نه واقعا موندم که روکش بزنم یا نه. لطفا کمک‌کنید
    آرتمان درمان
    با سلام، بله در صورتی که دندان بدون در نظر گرفتن اصول و بیومکانیک صحیح مانند دندان های معمول که درمان ریشه نشده اند فقظ ترمیم شود، احتمال شکستگی های عمیق و غیر قابل جبران زیاد است. اما بیلداپ اصول و بیومکانیک خاص خود را دارد که دندان بتواند در مقابل نیروها مقاومت کند و دچار شکستگی نشود.
رضا
سلام دندانی که روت کانال و همچنین بیلداپ و با آمالگام پرشده، در صورت خالی شدن دندان از مواد آمالگام بعد چند سال،امکان پر شدن مجدد داره با توجه به اینکه بعد عصب کشی قاعدتا دندان و به خصوص دیواره هاش ضعیف میشه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، اگر خالی شدن مواد آمالگام به دلیل وجود پوسیدگی باشد ممکن است بافت باقیمانده اندک بعد از حذف کامل پوسیدگی اجازه انجام بیلداپ مجدد را ندهد. اما اگر آمالگام تنها دچار شکستگی شده باشد احتمال انجام بیلداپ مجدد وجود دارد.
فرزاد
سلام و خسته نباشید. من حدود دو ماه پیش دندان شماره شش فک پایین رو عصب کشی کردم و دکتر با مواد آمالگام اون رو پر کرد. البته دکتر به دستیارش گفت پین گذاشته و بیلد آپ کرده. بعد از صحبت اطرافیان و جستجو در اینترنت خیلی تاکید روی روکش کردن دارند. البته افرادی هم تاکید داشتند روکش در برخی موارد غیر ضروریه. الان دیواره های دندان من سالمه و فقط در مرکز دندان با آمالگام پر شده که به رنگ نقره ای هستش. حقیقت ب اساس مطالب سایتتون به نظرم حیفه که نسج سالم دندانم به خصوص دیواره ها رو تراش بدن برای روکش کردن. با توجه به این موارد ذکر شده فکر میکنید همون بیلد آپی که دکتر اشاره کرد کفایت میکنه یا روکش برای دندان خلفی که فشار روش غالبا زیاده، لازمه. واقعا نمیخوام بعد دو سه سال بعد کلی خرج دندانم خرد بشه. هر چند سعیم بر این بوده بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنم. لبخشید اگه طولانی شد.
    آرتمان درمان
    با سلام، قطعا همه تلاشمان حفظ بافت سالم دندان است اما جهت تشخیص قطعی باید دندان هم به شکل کلینیکی و هم در رادیوگرافی بررسی شود. رعایت بهداشت دهان باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و ماندگاری طولانی تر خواهد شد اما از نظر مقاومت در برابر نیروها و جلوگیری از شکستگی دندان بهتر است معاینه انجام شود.
Hm
سلام وقتتون بخیر،ببخشید من دوتا دندون جلو (پیش) از ناحیه اتصال به هم دچار پوسیدگی نسبتا متوسط شدن و مقداری شکستگی دارن که قراره دندانپزشک عمومی ترمیم کنن (فکر کنم عصب کشی نیاز نداره) بعلاوه دندون نیش بالا نیاز به عصب کشی داره، دوتا سوال از خدمتتون داشتم از اونجایی که جنوب سیستان بلوچستان هستم و دسترسی به متخصص ترمیمی ندارم میخواستم بدونم من میتونم پیش دندانپزشک عمومی دندون نیشمو عصب کشی و پر کنم و بعد از مدتی(وقتی دسترسی به متخصص ترمیمی داشتم شاید چندین ماه بعد) به متخصص مراجعه کنم و بیلداپ انجام بدن؟؟؟ مشکلی نداره؟؟ در مورد دندونای پیش چطور میشه الان ترمیم و پر بشن اما بعدا بیلداپ انجام بشه؟؟ مشکلی پیش نمیاد؟؟؟ در واقع منظورم از این سوال این هستش که فرآیند بیلداپ باید حتما همون زمان پر کردن و عصب کشی انجام بشه یا نه محدودیتی نداره و میشه دندون رو عصب کشی و پر کرد و بعد از مدت ها برای بیلداپ اقدام کرد؟؟؟ سوال دوم اینکه بیلداپ دندان واسه دندان عصب کشی شده جلو مثل پیش و نیش مناسب هست یا خیر، ممنون از پاسخگوییتون
    آرتمان درمان
    با سلام، بله این امکان هست که چند ماه بعد از درمان ریشه بیلداپ انجام دهید اما با دو پیش شرط: یکی اینکه روی پرکردگی ریشه با ماده مخصوص کاملا سیل و بسته شود که کانال ریشه دچار آلودگی نشود و مورد دوم اینکه تا زمانی که بیلداپ دندان انجام شود باید بسیار مراعات کنید که دندان دچار شکستگی نشود. بیلداپ برای تمام دندان ها قابل انجام است و بهتر است در مرحله اول بعد از درمان ریشه انجام شود.
نیازی
سلام و خسته نباشید. ببخشید بعد از عصب کشی و بیلداپ باز هم نیاز هست دندون رو رو کش کنیم ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، خیر، در واقع بیلداپ درمانی محافظه کارانه به منظور پیشگیری از تراش وسیع دندان و انجام روکش است.
M
سلام وخسته نباشید ،دندان عصب کشی وبیلداپ پر بشه بازم هم نیاز فوری به روکش داره؟
    آرتمان درمان
    با سلام، اگر بیلداپ با اصول صحبح انجام شده باشد از شکستگی دندان جلوگیری می کند و نیازی به انجام روکش نمی باشد.
رها
سلام وقت جنابعالی بخیر، دندان ۵ بالا-راست من عصب کشی شده است و حدود نصف دندان (جداره بیرونی) باقی مانده است. آیا می‌توانم در صورت رعایت کامل و منظم اصول بهداشتی و نجویدن غذاهای سفت، از درمان بیلداپ استفاده کنم و روکش نشود؟
    آرتمان درمان
    با سلام، دندان باید به شکل کلینیکی و از نظر رادیوگرافی بررسی شود تا بتوان تشخیص قطعی داد. اما به طور کلی وجود حداقلی از بافت سالم دندان انجام درمان بیلداپ را میسر می کند.
لیلا
سلام من دندونم عصب کشی شد بعد یکماه نرفتم پر کنم قسمتی ازش ریخت،دکتر الان پرش کرده که بعد روکش کنه ،ابان امکان داره که بیلداپ انجام بدم؟؟
    آرتمان درمان
    با سلام، اگر دندان برای روکش تراش نخورده باشد، احتمال اینکه بتوان آن را بیلداپ کرد بسیار بالاست.
رویا
سلام دندونی که عصب کشی شده و پین داره و با مواد پر شده رو میشه در صورتی که بافت موردنیاز برا بیلداپ رو داشته باشه، بیلداپ کامپوزیت کرد؟ در واقع میخوام بدونم چنین دندونی که پر هم شده میشه دوباره امالگامش رو درآورد و بیلداپ انجام داد یانه؟ بعد دندون بیلداپ شده رو میشه روش براکت ارتودنسی زد؟ نمیشکنه؟ ممنون
    آرتمان درمان
    با سلام، بله، دندان های ترمیم شده با آمالگام را می توان مجددا با کامپوزیت بیلداپ کرد و یکی از درمان های روتین در حیطه تخصصی دندانپزشکی ترمیمی است. نیرویی که توسط ارتودنسی به دندان بیلداپ شده وارد می شود باعث شکست آن نخواهد شد.
حمید
سلام من دندون نیشمو ۱۰ سال پیش عصب کشی و روکش کردن متاسفانه الان عفونت شدید کرده دکتر متخصص درمان ریشه گفت قابلیت ترمیم ندارد ایا با این روش میشه ترمیمش کرد
    آرتمان درمان
    با سلام، دندانی که روکش می شود به این دلیل که تمام مینای دندان تراش می خورد و برداشته می شود، این قابلیت را ندارد که درمان بیلداپ روی آن انجام شود. البته برای هر درمانی که روی تاج دندان انجام می شود اعم از روکش یا بیلداپ، ابتدا باید از درمان موفق ریشه دندان اطمینان حاصل کرد. سلامت باشید
رز
سلام من می خوام 6 واحد دندانهای جلو فک بالام رو کامپوزیت زیبایی کنم چه جنس کامپوزیت خوبه ؟ بیلداپ کامپوزیت خوبه برای این کار ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، بیلداپ کامپوزیت در مواردی استفاده می شود که دندان ها دچار تخریب زیاد هستند، به عنوان مثال پس از درمان ریشه دندان، می توان از بیلداپ کامپوزیت برای بازسازی تاج دندان استفاده کرد. درمان زیبایی با کامپوزیت، در صورتی که دندان ها سالم باشند و یا دچار آسیب اندکی باشند، با ونیرهای کامپوزیتی قابل انجام است. کامپوزیت هایی که در این دو نوع درمان (بیلداپ کامپوزیت و ونیر کامپوزیت) استفاده می شوند، از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت هستند و دندانپزشک شما با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفِ مداخله کننده، کامپوزیت مناسب جهت درمان را برایتان در نظر خواهد گرفت
رضوان الهی
سلام من چند روز قبل دندانم را عصب کشی کردم و الان با مواد پانسمان پر شده می تونم بیداپ را در مرکز شما انجام بدم در ضمن شما دندانپزشک خانم هم دارید؟
    آرتمان درمان
    با سلام، بله، لطفا به شماره واتس اپ مرکز پیام ارسال بفرمایید. بله، دندانپزشکان خانم هم همکاری دارند
زهرا
دندون آسیابمو هفته قبل عصب کشی کردم. اگه روکش نزارم و اونجوری که تو عکس هست بیلداپ بشه نمیشکنه؟
    آرتمان درمان
    بیلداپ دندان با در نظر گرفتن بیومکانیک نیروهای وارد به دندان انجام می شود، به گونه ای که دندان بتواند در برابر نیروهای جویدن مقاومت کند. مزیت بزرگ بیلداپ دندان آن است که تمام بافت باقی مانده دندانی حفظ می شود و دندان به نحوی پوشش داده شده و بازسازی می شود که می تواند نیروهای وارده را تحمل کند.
هادی
– سلام ، عمر این بیلداپ ها مثل روکشه ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، بیلداپ‌ها نسبت به روکش‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اما در صورت ملاحظه و رعایت بهداشت صحیح می‌توانند تا طولانی‌مدت دوام داشته باشند.
hanie
سلام وقت بخیر ، روکش ها جنسشون محکمتر نیست نسبت به کامپوزیت ؟ برای دندون بهتر نیستن ؟
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر، موادی که روکش‌ها از آن ساخته می‌شوند (فلز سرامیک و یا سرامیک‌های تقویت‌شده) دارای استحکام بالاتری نسبت به موادی است که بیلداپ‌ها از آن ساخته می‌شوند (کامپوزیت یا آمالگام). ولی این مسئله لزوما به معنای افزایش طول عمر دندانی که روکش روی آن قرار می‌گیرد نیست. در روکش‌ها در مواردی که دندان زیر روکش دچار مشکل می‌شود، متاسفانه در بسیاری موارد این مشکل نه بطور کلینیکی و نه در رادیوگرافی قابل تشخیص نیست. حسن بزرگ بیلداپ در این است که اگر دچار مشکلی هم بشوند چون برخلاف روکش‌ها در دید و قابل دسترسی‌اند، بلافاصله می‌توان مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کرد.
toba
سلام ، وقت شما بخیر من یکی از دندون های اسیاب فک بالام خیلی خراب شده. چند جا رفتم گفتن باید بکشم ایمپلنت کنم میشه نکشم و بیلداپش کنم؟
    admin
    وقت شما بخیر، برای بیلداپ دندان‌ها باید حداقل میزانی از بافت دندان جهت ایجاد گیر و مقاومت ماده‌‌ی ترمیمی باقی مانده باشد. اینکه این امکان برای دندان شما وجود داشته باشد با معاینه کلینیکی و بررسی رادیوگرافی مشخص می‌شود.
erfan
سلام، یه سوال داشتم، من یکی از دندونای عقبم خیلی پوسیدگی داره ولی درد نداره ، اگر عصب کشی نخواد باز هم میتونم بیلداپ انجام بدم یا فقط برای دندونای عصب کشی شده اس؟ مرسی
    admin
    با سلام، بیلداپ در مورد تمام دندان‌هایی که بافت زیادی از دست داده‌اند اما حداقلی از دیواره‌ها را جهت بازسازی دارند، قابل انجام است. ممکن است در این دندان‌ها پوسیدگی بسیار نزدیک عصب یا پالپ دندان باشد ولی عصب درگیر نشود و یا امکان دارد عصب باز شود و نیاز به درمان ریشه باشد و پس از آن بیلداپ انجام شود.
mir
وقتتون بخیر ، یه سوال داشتم. من دندون اسیاب کوچیک فک بالام رو عصب کشی کردم و نمیخام روکشش کنم . اگه بیلداپ کنم متوجه نشدم اگه امالگام کنم محکمتره؟ ولی وقتی بخندم رنگ سیاهش معلوم میشه. اگه همرنگ دندون بشه دوام داره؟
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر ، آمالگام ماده‌ای قوی‌تر از کامپوزیت (مواد همرنگ دندان) است، اما وقتی در داخل حفرات دندانی قرار می‌گیرند شرایط فرق می‌کند و هر کدام مورد تجویز خود را خواهند داشت. دندان آسیای کوچک چون در محدوده‌ی زیبایی قرار دارد و با لبخند شما دیده می‌شود، باید با کامپوزیت بیلداپ گردد. بیلداپ‌های کامپوزیتی در صورت رعایت اصول درمان و کاربرد مواد مناسب، به دلیل باند شدن کامپوزیت به بافت دندان، از طول عمر مناسبی برخوردارند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید