7 علامت اصلی عفونت ریشه دندان + روش های درمان این عفونت

25 مهر 02 اندو مقالات 76 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

عفونت ریشه دندان یکی از شکایات رایج مراجعان به مراکز دندانپزشکی است. در این نوشتار درباره علل، علائم و روش های درمان این مشکل مطالبی ذکر شده. همچنین درباره اهمیت سپردن درمان ریشه به یک اندودنتیست نیز توضیحاتی ارائه شده است که توصیه می شود حتما این بخش را نیز مطالعه بفرمایید.

منظور از عفونت ریشه دندان چیست؟

دندان ها از نظر ظاهری 3 بخش دارند. ریشه، طوق یا گردن و تاج دندان این 3 بخش هستند. ریشه دندان بخشی است که زیر خط لثه قرار دارد و نمی توانیم آن را مشاهده کنیم.

ریشه دارای کانال یا کانال هایی است که درون آن ها پالپ وجود دارد. پالپ در واقع بخش نرم دندان است که داری عروق خونی و اعصاب است. زمانی که باکتری ها به هر دلیل بعد از گذشت از لایه های پوششی دندان (مینا و عاج) وارد ریشه شوند، پالپ را آلوده می کنند. زمانی که این اتفاق بی افتد گفته می شود که عفونت ریشه ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: با آناتومی دندان و بخش های مختلف آن بیشتر آشنا شوید

عکس عفونت ریشه دندان

برای اینکه متوجه شوید دندانی که ریشه اش و در نهایت اطراف نوک ریشه دچار عفونت شده بهتر است به تصاویر زیر نگاهی بی اندازید. هر عکس عفونت ریشه دندان خاصی را نشان می دهد که به شکل های مشابهی دچار آسیب شده اند.

عکس عفونت ریشه دندان شدید مربوط به دندان آسیاب
توضیح: در این عکس، یکی از دندان های آسیاب یا پرمولر دچار عفونت از ناحیه ریشه شده
عکس عفونت ریشه دندان شدید مربوط به دندان آسیاب
توضیح: تصویر شامل 2 گرافی می شود که هر دو مربوط به عفونت دندان های پرمولر یا آسیاب کوچک است.

چه زمانی ریشه دندان عفونت می کند؟

به دنبال اتفاقات مختلفی ممکن است باکتری های و عوامل بیماری زا به پالپ دندان راه پیدا کنند. به عنوان مثال به دنبال پوسیدگی شدید یا شکستگی دندان امکان عفونت ریشه دندان بسیار زیاد خواهد بود. ولی در نظر داشته باشید که شایع ترین علت، پوسیدگی دندان است.

از کجا بدانیم ریشه دندانمان عفونت کرده است؟

علائمی وجود دارد که در صورت مشاهده و یا احساس آن ها می توانید به عفونت ریشه مشکوک شوید. به طور مثال موارد زیر شایع ترین علائم عفونت ریشه دندان هستند:

  • دندان درد شدید
  • حساسیت دندان به سرما و گرما
  • تغییر رنگ دندان
  • ایجاد ضایعاتی در اطراف ریشه دندان و لثه (مانند آبسه، ورم و …)
  • بوی بد دهان
  • احساس درد در ناحیه فک و صورت
  • درد ضربان دار
حساسیت دندان و عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه چه عوارضی دارد؟

اگر مشکل ادامه دار بوده و درمان نشود تمام علائمی که تجربه می شوند به زودی چند برابر خواهند شد. درد شدیدی در ناحیه آسیب و حتی در صورت و فک احساس می شود و غیر قابل تحمل خواهد بود. همچنین عفونت به مناطق دیگر سرایت کرده و عوارض جبران ناپذیری به بار می آورد.

درمان عفونت ریشه دندان چیست؟

درمان عفونت ها جزئی انجام روت کانال تراپی است. این درمان در اصطلاح عامیانه به اشتباه با نام عصب کشی دندان شناخته می شود، توسط یک دندانپزشک عمومی باتجربه و یا یک اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) انجام می شود.

دندانپزشک متخصص درمان ریشه، معمولا یک معاینه فیزیکی ساده انجام می دهد و برای تشخیص بهترِ مشکل پیش آمده، درخواست رادیوگرافی opg خواهد کرد. همچنین ممکن است تنها از دندانی که بیمار از علائم آن شکایت می کند رادیوگرافی پری اپیکال گرفته شود.

عصب کشی به منظور درمان عفونت ریشه دندان

اندودنتیست محل عفونت ریشه دندان و شدت آن را ارزیابی کرده و مقدمات لازم برای درمان عفونت را فراهم می کند. برای اینکار بی حسی اعمال خواهد شد و سپس مراحل درمان و دسترسی به پالپ آغاز خواهد شد.

اگر برایتان جای سوال است که درمان ریشه چطور انجام داده می شود می توانید به صفحه “همه چیز درباره درمان ریشه دندان” مراجعه کنید.

عفونت های پیچیده بهتر است توسط متخصص، درمان شوند

گاهی اوقات شخصی که با عفونت ریشه دندان روبرو است نسبت به درمان بی توجهی می کند. در چنین شرایطی امکان گسترش عفونت از کانال ریشه به فضای استخوان نگهدارنده دندان وجود دارد. عفونت می تواند در این مرحله علائم شدید تری ایجاد کند و نیازمند درمان و مداخله فوری متخصص درمان ریشه است.

عکس عفونت ریشه دندان شدید مربوط به دندان آسیاب

متخصص درمان ریشه با مهارت و تجربه ای که دارد می تواند علاوه بر درمان عفونت ریشه دندان، عفونتی که به استخوان رسیده را نیز درمان کند. بنابراین توصیه می شود اگر با درد شدید و سایر علائم مانند تورم صورت روبرو هستید جهت درمان اصولی تر به نزد یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

عکس قبل و بعد از درمان عفونت ریشه دندان
توضیح: عکس سمت چپ (عفونت در اطراف ریشه را نشان می دهد) عکس سمت راست (همان دندان بعد از درمان ریشه است)

جراحی ریشه

چنانچه عفونت گسترده باشد و نتوان با درمان ریشه معمولی و حتی تخصصی دندان نجات داد، عمل جراحی اندودنتیک انجام داده می شود. این جراحی عفونت را از نوک ریشه خارج کرده و بعد از آن ترمیم و مهر و موم می شود. خیلی کم پیش می آید که دندان با درمان ریشه احیا نشود و معمولاً در برخی شرایط نیاز به این عمل وجود دارد.

کشیدن دندان

چنانچه عفونت به قدری زیاد باشد که نتوان با درمان ریشه و حتی جراحی اندودنتیک آن را نجات داد تنها راه باقی مانده کشیدن دندان است. معمولا دندان های عقل به این صورت هستند و بعد از اینکه به طور جدی دچار عفونت شده باشند دندانپزشک اقدام به کشیدن آن ها می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کشیدن دندان

آیا امکان درمان عفونت ریشه دندان در خانه وجود دارد؟

عفونت دندان مشکلی نیست که بتوان آن را در خانه و با روش‌های خانگی برطرف کرد. بنابراین بهتر است از درمان خانگی و امتحان کردن روش‌هایی که ممکن است خطر آفرین باشند اجتناب کنیم. در عوض بهتر است به یک دندانپزشک یا ترجیحاً یک متخصص اندو یا ریشه درمانی مراجعه کنیم.

با این حال اگر فعلا دسترسی به دندانپزشک نداریم، برای برطرف کردن برخی از علائم عفونت می‌توان دستورالعمل‌های زیر را دنبال کرد:

  • تهیه داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد عفونت ریشه دندان.
  • شستشوی دهان با آب نمک ولرم (بهتر است اینکار به آرامی و بدون وارد کردن فشار اضافی به دندان و لثه انجام شود).
  • اجتناب از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد (تا آنجایی که مقدور است).
  • جویدن غذا با طرف مقابل دندانی که دچار عفونت شده است.
  • تمیز کردن دندان‌ها با مسواک‌هایی که موهای نرم دارند.

آیا دندانی که درمان ریشه شده ممکن است مجدا دچار عفونت شود؟

درصد موفقیت درمان های ریشه که توسط متخصص اندو انجام میشود بسیار بالا است. با این حال در موارد نادر ممکن است درمان ریشه به خوبی انجام داده نشده باشد و یا کیفیت درمان پایین باشد. به عنوان مثال در مواقع زیر ممکن است عفونت ریشه بعد از درمان ایجاد شود:

  • وجود یک کانال آلوده دندانی به دلیل کانال‌های غیر طبیعی در دندان که قبلا دیده نشده‌اند.
  • وجود ترک غیر قابل تشخیص در ریشه دندان.
  • فرآیند ترمیم ناقص که موجب ورود باکتری‌ها و ایجاد عفونت مجدد می‌شود.
  • شکسته شدن روکش دندان در طول زمان که موجب ورود باکتری‌ها به داخل دندان می‌شود.
  • عفونت بعد از عصب کشی اغلب با روت کانال تراپی مجدد قابل درمان است.

چطور از بروز این عفونت پیشگیری کنیم؟

در خصوص هر نوع مشکل دهان و دندان همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین باید با انجام اقداماتی مشابه موارد زیر کاری کرد که اصلا نیازی به درمان پیش نیاید (دست کم برای سایر دندان های سالم شما):

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، روزانه از نخ دندان استفاده کنید و از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. این اقدامات به حذف پلاک و باکتری کمک می کند و خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را به شدت کاهش می دهد.

معاینات منظم دندانپزشکی

برای معاینات جامع دندانپزشکی و جرمگیری دندان، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این معاینات امکان تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی و درمان سریع را برای جلوگیری از بروز هرگونه عفونت ریشه دندان فراهم می کند.

متخصص درمان ریشه

به مسائل دندانپزشکی سریعا رسیدگی کنید

اگر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، ترک خوردگی یا شکستگی دندان را تجربه کردید، در اسرع وقت به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشید. مداخله زودهنگام می تواند از پیشرفت این مسائل به عفونت جلوگیری کند.

سبک زندگی سالمی برای خود ایجاد کنید

داشتن رژیم غذایی متعادل، محدود کردن مصرف تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین، و پرهیز از محصولات دخانی می‌تواند به سلامت کلی دندان کمک کرده و خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را نیز کاهش دهد.

پاسخ به سوالات رایج

آیا درد شدید دندان عقل نشان دهنده عفونت ریشه آن است؟

برخی از مراجعان با شکایت از درد شدید دندان عقل مراجعه می کنند که بعضا ممکن است حتی علائم پوسیدگی نیز نداشته باشند. در چنین مواردی احتمالاً درد مربوط به تحت فشار قرار گرفتن لثه در اطراف تاج دندان عقل است. درد لثه ممکن است به قدری شدید باشد که با درد عفونت ریشه دندان اشتباه گرفته شود. توصیه می شود افراد در این مواقع به یک متخصص لثه یا پریودنتیست مراجعه کنند.

داروی عفونت ریشه دندان چیست؟

دندانپزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه ممکن است به عنوان یک روش درمان، برای شما آنتی بیوتیک تجویز کنند تا عفونت باکتریایی از بین برود. این به نظر متخصص شما بستگی دارد که برای شما چه نوع آنتی بیوتیکی با چه دوزی تجویز کند. اما معمولاً رایج ترین دارو آنتی بیوتیک برای عفونت ریشه دندان، آموکسی سیلین است. لطفا به این نکته توجه فرمایید که افراد میبایست حتما با دستور پزشک یا دندانپزشک اقدام به مصرف دارو برای عفونت ریشه دندان کنند.

76 پاسخ به "7 علامت اصلی عفونت ریشه دندان + روش های درمان این عفونت"

ریحانه
باسلام و وقت بخیر؛خسته نباشید بنده دندونم رو عصب کشی کردم اما متاسفانه چند ماهی میشه که مواد هاش کاملاً ریخته و فقط یک ریشه ازش باقی مونده به دکتر هم که نشون دادم(برای کشیدنش) گفت چون یکی دیگه دندون کنارش هست اون دندونم هم عصب کشی کردم ممکنه مواد هاش یا حتی خود دندون کناریش همراه این ریشه بیرون بیاد و نکشید؛لذا (ریشه دندونم) دردی نداره فقط یه کمی آبسه کرده حال سوال بنده این است که اگه این ریشه نکشم مشکلی پیش میاد یا خیر؟ و سوال دومم هم اینه که اگه بکشم ممکنه طبق نظر اون پزشک دندون کناریش( که عصب کشی شده)موقع کشیدن اون ریشه همراهش بیرون بیاد یا خیر؟ ممنون میشم جواب بدین؛خدا خیرتون بده.
    آرتمان درمان
    با سلام، دندانی که عفونت دارد در صورت امکان باید درمان شود و در غیر این صورت از دهان خارج شود. وضعیت دندان مجاور این دندان باید حتما در رادیوگرافی بررسی شود.
سعید
باسلام و احترام و تشکر از سایت خوبتون، من دندان ۶ پایینم که پنح سال پیش عصب کشی کردم الان پنج روزه عفونت و تورم شدید و درد زیادی داره، به پیشنهاد دندانپزشک عمومی ۴ پنی سیلین ۸۰۰ هرروز و هر۸ ساعت آموکسی و هنگام درد ژلوفن مصرف کردم، تغییر زیادی نداشته، امروز گفت باید بکشی یا برو متخصص عصب که اگه درست کنن بازم زود خراب میشه و بهتره بکشی، میخواستم نظر شما رو بدونم آیا الان ترمیم میکنن و بکشم بهتره یا اگه متخصص انجام داد ترمیم کنم؟
    آرتمان درمان
    با سلام و سپاس، به عنوان یک اصل، اگر برای حفظ یک دندان راه حل درمانی وجود داشته باشد، از نطر علمی، اصولی و اخلاقی دندان باید نگهداری شود. اما اگر مدت زمان ماندگاری دندان نسبت به هزینه درمان اندک باشد و این دو گزینه بسیار ناهماهنگ باشند، در آن صورت بسته به شرایط دندان تصمیم گیری می شود.
افشين
سلام خسته نباشین بنده 30 سالمه و 10 سال پیش دندون اسیابمو عصب کشی و پر کردم، طی دومرحله موادش خالی شد الان دوماهه خالی شده وقت نکردم پر کنم ولی چند روزه ریشه دندون دردی مثل درد عفونت داشت، که بعد چندروز الان یکم متورم شده و باد کرده، میخاستم بدونم وقتی عصب کشی شده چرا اینجوری شده؟
    آرتمان درمان
    با سلام، تاج دندان هایی که درمان ریشه شده اند در مدت زمان کوتاهی پس از انجام درمان باید بازسازی شوند، در غیر اینصورت احتمال آلوده شدن کانال های ریشه و بروز مجدد عفونت و آبسه وجود دارد. در این حالت باید درمان مجدد روی کانال های ریشه انجام شود.
مالی نژاد
سلام اگر عفونت دندان از روی لپ علائمش مشخص باشد (ورم و تغییر رنگ) باید دندان را کشید؟ بیمار سن بالا هستم تشکر
    آرتمان درمان
    با سلام، حتما باید به شکل کلینیکی و همچنین در رادیوگرافی بررسی کامل انجام شود تا بتوان در مورد حفظ و یا خارج کردن دندان نظر قطعی داد. سلامت باشید
زهرا
سلام وقت بخیر. چندماه پیش یک قسمت کامل از دندان آسیابم شکست ولی خب دردی نداشت و سیاه هم نشده بود ولی جوریه که بین دو دندانم اندازه دو یا سه میلی‌متر فاصله است. ولی الان نزدیک به چهار روزه درد داره دندانم و مطمئن نیستم ولی فکر میکنم بین اون حفره درد وجود داره. گاهی گوشم هم درد میگیره و اوایل بیشتر لثه‌ام درد داشت داشت. الان امروز یهو یک درد شدید ضربان دار میگیره و یه مدت که میشه اون درد شدید خوب میشه ولی یه درد متوسط مداوم دارم. خواستم بدونم مشکل چی میتونه باشه؟ و اگر برای ریشه هست و باید عصب کشی بشه درد عصب کشی ان از حالت عادی بیشتر است؟ ممنون میشم پاسخ بدید.
    آرتمان درمان
    با سلام، با توضیحات شما دندان نیاز به درمان ریشه دارد. انجام درمان ریشه حتما و قطعا با بیحسی کامل انجام می شود و شما حین انجام درمان هیج دردی را تجربه نخواهید کرد و پس از انجام درمان در صورت بروز درد با توصیه متخصص درمان ریشه از داروی مسکن استفاده می کنید. سلامت باشید
اکبر محمدی نسب
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر گرامی آیا ورم صورت در ناحیه زیر گوش نشان دهنده عفونت ریشه دندان است؟ تورم همراه با درد شدید است و دندان یکی مانده به عقل نیز پوسیده است پیشاپیش از پاسخگویی شما ممنونم
    آرتمان درمان
    با سلام، بله این امکان وجود دارد اما با معاینه کلینیکی و بررسی رادیوگرافی می توان به تشخیص قطعی رسید. سلامت باشید
نازنین
سلام خواهش میکنم تو رو به این شبای عزیز جواب بدین. چون خیلی غصه مامانمو میخورم. مامانم 64 سالشه دندون اسیاب بالاییش عفونت کرده دوبار صورتش شدید ورم کرد تا پاش چشاش بعد کپسول خورد اموکسی سیلین و مترونیدازول فک کنم. که باید دوتا رو با هم خورد. بعد هردوبار هم خوب شد ورمش. ولی بازم نگاش که میکنم یه کم سفیدی داره که عفونته حتما. دندونش هم خودش از جاش شکسته یعنی چیزی نیس فقط ریشه داره روی دندونش شکسته. بعد ولی الان درد زیادی داره به سختی چیزی میخوره. خیلی میترسه بره بکشه دندونش رو. 5 تا پنی سیلین هم بهش دادن که بعد بره بکشه مامانم پنی سیلین رو میترسد بزنه که چون سنش زیاده چیزیش بشه. تو رو خدا کمکم کنید که چیکار کنم. مامانم درد میکشه سه چهارماهی میشه اینطوریه. چه دارویی بخوره که دردش و عفونتش خوب بشه. بدون اینکه دندونش رو بکشه. مادرا رو که بعضیا رو میشناسید به سختی دکتر میرن و همراهی میکنن. شما یه انتی بیوتیک بگید که خوب بشه عفونتش به طور کامل. کپسول و قرص باشه امپول پنی سیلین نباشه. تو رو خدا من نمیتونم ببرمش دکتر دیگه حاضر نمیشه دیگه بیاد چون میگه میکشن منم نمیخوام بکشم.خدا اجرتون بده مامانم اینقد درد نکشه
    آرتمان درمان
    با سلام، امیدوارم مادر همیشه در سلامت باشند. درمان قطعی مشکلی که مادر دارند با حذف علت عفونت امکان پذیر است و نه حذف علامت. هیچ آنتی بیوتیکی با وجود کانون عفونت به طور کامل قادر به از بین بردن عفونت نخواهد بود بلکه به شکل موقت علائم را بهبود می دهد. اگر مادر از کشیدن دندان هراس دارند رادیوگرافی دندان بررسی گردد شاید بتوان با انجام روت کانال تراپی یا درمان ریشه، ریشه را حفظ کرد و روی آن روکش قرار داد. اگر این امکان وجود نداشت و به ناچار ریشه باید خارج میشد حتما با ایشان در مورد آسیبی که حضور یک منبع عفونت در دهانشان دارد صحبت شود و این اطمینان خاطر داده شود که کشیدن دندان با بیحسی کامل انجام می شود و ایشان دردی را تحمل نخواهند کرد.
راهام
با سلام من مدت یک ماهه سمت چپ گلوم زیر فک گاهی درد نقطه ای داره و حتی موقع خوردن غذا اگه خشک باشه تحریک میشه و چند روزی هست که سمت چپ گلوم زیر فک سنگینه و تا نزدیک گوش میاد. عکس از دندان ها گرفتم سمت دندانهای سمت چپ بالا و پایین عفونتی مشاهده نشد ولی دکتر گفت دندان های پایین سمت راست چند تاشون آبسه و عفونت دارن. میخواستم بدونم ممکنه درد سمت چپ زیر فک ربطی به عفونت دندانهای پایین سمت راست داشته باشه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، امکان دردهای انتقالی از سمت راست به چپ و بالعکس وجود ندارد. علل مختلفی می توانند عامل چنین دردی باشند. برای تشخیص علت اصلی درد هم باید رادیوگرافی دندان ها بررسی شود و هم به صورت کلینیکی معاینه انجام شود. سلامت باشید
پریسا
سلام اگه دندان عفونت داشته باشه دکتر کار عصب کشی و پر کردن رو انجام میده یا اول باید دارو مصرف کنیم
    آرتمان درمان
    با سلام، قانون واحدی در این مورد وجود ندارد. بسته به شرایط دندان و میزان عفونت در این مورد تصمیم گیری می شود.
محسن
سلام . من برج 11 دندون نیش راستم رو عصب کشی کردم بعد از چند وقت با سرما و گرما تیر میکشید به طوری که عفونت دندان تمام سرم رو درگیر کرد . سر درد شدیدی داشتم که فکر کردم واسه ظعیف شدن چشمامه .عینک گرفتم .بازم سردرد داشتم .که برج 2رفتم دوباره عصب کشی کردم و پنی سیلین و کپسول آموکسی مصرف کردم .الان حدودا یه ماه از عصب کشی مجدد میگذره بازم دندونم با آب سرد و گرم تیر می‌کشه.ممنونم.
    آرتمان درمان
    با سلام، دندانی که درمان ریشه بر روی آن انجام شده معمولا به سرما و گرما واکنش ندارد و احتمالا درد منشاء دیگری به جز آن دندان دارد. برای مشخص شدن علت درد نیاز به معاینه کلینیکی و انجام رادیوگرافی های دقیق هست. سلامت باشید
وحید
سلام من حدود ۴_۵سال پیش دندون اسیاب اول بالا رو عصب کشی و پر کردم حدود ۲سال پیش یه لبه کوچیک از روکش کنده شد بعد از اون شروع به سیاه شدن کرد الان هم چند روز درد شدیدی دارم و صورتم ورم کرده و درد شدیدی هم تو چشمم و گوشم و قسمت سمت دندون سرم دارم خواستم ببینم علتش عفونته،اگه هست باید چیکارش کنم و ممکنه دوباره خوب بشه؟؟؟؟
    آرتمان درمان
    با سلام، ابتدا باید تعیین گردد که آیا درد مشخصا متعلق به همان دندان است یا خیر و سپس علت درد (که یکی از این علل می تواند عفونت باشد) با انجام معاینه و با کمک رادیوگرافی مشخص گردد. سلامت باشید
علی
من چندسال پیش 2تا از دندونام کنارهم عصب کشی کردم که متاسفانه دردندون عصب کشی شده احساس درد میکنم واین درد درصورت و گوش خیلی شدید می باشداز دندونام عکس گرفتم چنددندانپزشک نظردادن که هیچ مشکلی در عصب کشی وجود ندارد به متخصص گوش وحلق وبینی و متخصص ریشه دندان هم مراجعه کردم که مشکل منو متوجه نشدن نمیدونم باید چکار کنم به کجا مراجعه کنم قابل ذکر است که این مشکل دقیقا یک سال قبل نیز برام بوجود اومده بود که بعد از حدودا یکماه برطرف شد وان زمان نیز کسی نتوست دلیل مشکلم را پیداکنه
    آرتمان درمان
    با سلام، با توجه به اینکه چند دندانپزشک عمومی و متخصص درمان ریشه، دندان را معاینه کرده اند و علت درد را دندانی تشخیص نداده اند، این مسئله احتمال وجود درد با منشاء غیردندانی را افزایش می دهد. گاها بعضی از ناراحتی های عصبی عضلانی موجب بروز چنین دردهایی روی دندان ها می شوند که با مشاوره با متخصص اعصاب می توان در مورد وجود یا عدم وجود آنها اطمینان حاصل کرد. سلامت باشید
Eqbal
من حدودی دوماه میشه کی دندونی جلویم عفونت میکونه و دندون پزشک گفت میکشم من نزدی یی دندون پزشک دیگه رفتم گفت دندونت رو بازم عصب کشی میکنم و کرد گفت دو روز بعد بیا رفتم یی چیزی به سوراخ دندونم موند و پر کرد گفت هشت روز بعد بیا در مدت هشت روز شب لثه م التهاب جمع میشه و صبح کی میبنم نیست سه شب است کی همینطور میشه حالا دلیلی این چی میتونه باشه؟؟
همایون
با سلام من دندان ۴ پایین سمت راستم را مدتها پیش پین گذاشته وپر کرده بودم وهیچ دردی هم نداشت ولی در عکس opgکه گرفتم دکتر گفتند زیر این دندانم عفونت شدید دارد وبه متخصص ریشه نراجعه کنم ومتخصص هم گفت درمان ندارد وباید کشیده شود ولی پزشک قبلی گفتند من داخل دندان را خالی میکنم وشروع به درمان میکنم ومجددا انرل پر میکنم وبعد از ۳ ماه پس از عکسبرداری اگر عفونت بهتر شده بود مجددا انزا پر کرده وروکش میکنند و کپسول انوکسی ومترو میخورم ولی از موقعی که دستکاری کردم وشروع به درمان کردم دچار درد شدید شده ام میخواستم ببینم چرا اول درد نداشت والان درد گرفته وبعد از چندروز دردش خوب میشه وایا عفونت ممکن است از بین برود ومجددا انرا پر کنم.ممنون
    آرتمان درمان
    با سلام، در پروسه ی درمان مجدد ریشه که با وسایل و موادی خاص انجام می شود، ممکن است تحریکاتی به انتهای ریشه دندان وارد شده و موجب درد گردد که این درد تا چند روز برطرف می شود. درمان مجدد ریشه اولین اقدامی است که در جهت از بین بردن عفونت دندانی که قبلا یک بار درمان ریشه شده اما درمان موفقیت آمیز نبوده، انجام می شود و احتمال از بین رفتن عفونت و بهبود علائم پس .از درمان وجود دارد
رویا
دندان من متاسفانه لق شده و درد می کنه ، دندانهام هم روی هم نمیان و بینشون فاصله افتاده استخوان زیر این دندان هم تحلیل رفته , دکتر گفت عفونت کرده و باید کشیده بشه ، راهی برای نگهداریش هست ،؟
    آرتمان درمان
    با سلام، نگهداری دندان بستگی به میزان تحلیل استخوان دارد و اینکه چه طولی از ریشه دندان دارای ساپورت استخوانی است. جهت تعیین این موارد حتما نیاز به بررسی رادیوگرافی هست. سلامت باشید
علی
باسلام وخسته نباشی ببخشید چندوقته دهانم صبح ک ازخواب بیدارمیشم بوی بدی میده والتهاب داره و یکی ازدندان های نیشمم افونت کرده لسم باید چکاربکنم،ممنون میشم کمکم بکنید
    آرتمان درمان
    با سلام، درمان قطعی عفونت، انجام درمان های مورد نظر بر روی دندان و لثه توسط دندانپزشک است که منجر به حذف کامل این عفونت از بافت می گردد. هر اقدام دیگری از جمله استفاده از دهانشویه ها و داروها تنها به شکل موقت علائم را کنترل می کند اما علت را از بین نمی برد.سلامت باشید
نیلوفر
سلام.. من چند روز بود یکی از دندونای جلوم که سه سال پیش پر کردم درد میکرد دیدم سوراخ شد بینش و بعد ورم کرد و بعد یک روزهم قسمت زیر بینیم ورم کرد و مثل یک جوش زیر پوستی بزرگ سفت شده از کپسول اموکسی سیلین و مگافن و قرص مترونیندازول استفاده کردم بعد یک روز ورمش بیشتر شده الان این نشونه بهبودیه یا بدتر شده؟ ممنونم
    آرتمان درمان
    با سلام، علت ورم عفونت دندان است. دارو روی علائم تاثیر دارد و علت را برطرف نمی کند. حتما باید به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا درمان قطعی را روی دندانتان انجام دهند. سلامت باشید
شهمیان
سلام روزتون به شادی من دندون شش پایینمو عصبکشی کردم و دندون پنج پایین کناریش ترمیم چون چند سال پیش دندون پنج عصبکشی شده بود تو این مدت که روکش های من اماده بشن من درد داشتم جوری که اگه ناگهانی غذا میخوردم به شدت درد میگرفتم عکسم گرفتن گفتن مشکل عصب نداری روکش بزنی خوب میشه روکشم زدم ولی باز نمیتونم غذا بجوم و باز درد میکنه امروز به من گفتن برو دکتر ریشه میخواستم ببینم این درد ممکنه مربوط به ریشه باشه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، با بررسی کلینیکی و رادیوگرافی دندان می توان نظر قطعی داد، اما این احتمال وجود دارد که علت درد در ارتباط با ریشه دندان باشد. سلامت باشید
بهار
سلام وقت بخیر من حدود ۴ سال پیش دندون ۶ بالا و ۱۲ سال پیش دندون ۶ پایینم رو عصب کشی کردم که دندون۶ بالام حین غذا خوردن چندماه پیش یکمی خورد شد خلاصه رفتم دکتر که درستش کنم عکس که گرفتم دکتر گفت جفت دندونات باید عصب کشی مجدد بشن التهاب یا عفونت ریشه دازن در تالیکه من هیچ دردی حس نمیکنم اما بازم گوش کردم رفتم پیش متخصص ریشه که ایشون گفتن دندون ۶ بالات طاقت عصب کشی مجدد نداره و چون درد نداری فعلا نگهش دار تا سال بعد عکس بگیر اگه بازم عفونتش زیاد شد که بکنش و نامه زد به پزشک معرف که فعلا برام شکستگی رو ترمیم کنه پایینی هم گفت فعلا دست بهش نزن اون اگه تا سال دیگه اذییتت کرد شاید بتونم مجدد عصب کشی کتم دکتر با تجربه ای هم بودن دانشیار دانشگاه هم هستن اما آنتی بیوتیک بهم ندادن به نظرتون مترونیدازول و آموکسی سیلین خودم بگیرم مصرف کنم کمکی به عفونتش میکنه که جلوشو بگیره؟
    آرتمان درمان
    با سلام، خیر آنتی بیوتیک در این موارد تاثیری ندارد و به همین دلیل هم نیاز به تچویز نبوده. همانطور که متخصص درمان ریشه فرمودند دندان ها فقط باید سالانه چکاپ شوند و اگر درمانی نیاز باشد روی خود دندان باید انجام شود. سلامت باشید
یاسمن
سلام دندان نیش بالام لثه اش قرمز و متورم و ملتهب بود با غذا خوردن و گاز زدن درد نمیگیره اما با انکشت که اون قسمت رو فشار میدم درد میگیره و خون هم میاد.عکس گرفتن همون بهمن گفتن ریشه سالمه ترمیم خوردگی داره تعویض بشه خوب نیشه اول دوهفته کلرهگزیدین دهانشویه دادان بعد متخصص ترمیم ترمیم رو عوض کردن اما خوب که نشد که نشد حابا دوباره ملتهب و قرمزه اسفتد هفته دوم ترمیم عوض شد الان فروردینم تموم شد اما خوب نشد.چندبار گفتن انتی بیوتیک لازم نیست گفتن نه.من امپول پرولیا برای پوکی استخوان میزنم و احتمال عفونت در بدنم هست به خلطر این امپول.الان دوباره کلرهگزیدین خریدم چند روزه یه جیزای سفید از کنار اون لثه میاد بیرون با فشار خون هم میاد و با فشار لثه دردمیگیره اما به غذا حساس نیست با جویدن و گاز گرفتن درو نمیکنه.خسته شدن ۵بار رفتم متخصص لثه و ترمیمی از بهمن تا هفته دوم اسفند.الانم که کرونا شدید شده دیگه میترسم از طرفی ماه بعد نوبت دوم امپولم خست باید این دندان تا اون موقع خوب شده باشه.لطفا راهنمایی کنید این عفونت و چرک و لثه عست؟؟؟؟؟؟ درمانش چیه با انتی بیوتیک خوب میشه؟؟؟؟؟؟ از کجا بفهمم به ریشه زده یا نه؟؟؟؟؟ تشکر اگر امکاتش هست انتی بیوتیک مناسب تجویز کنید ممنون میشم.
    آرتمان درمان
    با سلام، حتما با متخصص درمان ریشه مشاوره داشته باشید. احتمال اینکه عفونت علت دندانی داشته باشد وجود دارد و در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک، باید بر اساس تشخیص علت عفونت تجویز گردد. سلامت باشید
نیما
سلام من دو سال پیش دندونم عفونت داشت به طوری که از لثم خون میومد به دندانپزشک مراجعه کردم گفت مشکلی نداره عصب کشی و پر می کنم بعد دارو می نویسم عفونتش رفع میشه ولی از از ان زمان تا حالا هر از گاهی از لثم خون میومد و یکی دو روزه درد شدیدی دارم به طوری که دندونامو رو هم نمی تونم بزارم من چه کاری می تونم بکنم ایا عفونت ریشش خیلی شدیده با دارو خل نمیشه باید به متخصص ریشه مراجعه کنم
    آرتمان درمان
    با سلام، بله باید متخصص درمان ریشه شما را ویزیت و رادیگرافی دندانتان را بررسی کنند تا با تشخیص علت درد و خونریزی، درمان مورد نیاز را روی دندان انجام دهند و یا داروی مناسب را تجویز نمایند. سلامت باشید
زهرا
سلام چند سال پیش یکی از دندونای آسیایی فک بالا را عصب کشی و پر کردم، الان چند روزه که دندونم به شدت درد میکنه یعنی به حدی که دردش به گوش و سرم هم میگیره و اونا رو هم درگیر میکنه. به دندانپزشک مراجعه کردم و با رادیوگرافی گفتن که زیر ریشه دندون عفونت داره و باید دارو مصرف بشه. بعد برام سفکسیم۴۰۰ هر ۱۲ ساعت و مترونیدازول ۸ ساعت و مفنامیک تجویز کردن، اما با مصرف اونا باز هم خیلی خیلی درد دارم و با شیاف و مسکن های قوی فقط یک ساعت آروم میشه و بعد دوباره درد شروع میشه، بحدی که ساعت ۲ نیمه شب به درمانگاه مراجعه کردم و با تشخیص دکتر عمومی آمپول پنی سیلین و دگزامتازون تزریق کردم.رنگ دندونم خیلی تغییر کرده و به سیاهی نزدیک شده و نمیتونم دندونام رو روی هم فشار بدم. میشه کمکم کنید که چه راه درمانی رو پیش بگیرم؟ آیا مصرف همین آنتی بیوتیک ها را ادامه بدم یا نه؟ لطفا راهنماییم کنید. متشکر و سپاسگزارم.
    آرتمان درمان
    با سلام، با علائمی که فرمودید نیاز هست که حتما علت که همان عفونت دندان هست، تحت درمان قرار بگیرد. بهتر است به یکی از مراکزی که درمان های اورژانس ارائه می کنند، مراجعه بفرمایید تا با درمان اورژانس درد تسکین پیدا کند. مصرف آنتی بیوتیک ها را ادامه دهید. سلامت باشید
بهمن
سلام.یکی از دندان های اسیاب فک پایینم شکسته بود به دلیل مشغله کاری نتونستم به دندان پزشک مراجعه کنم.حالا حدود 70درصد دندانم ازبین رفته ودرد شدیدی هم دارم از قرص آموکسی سیلین ومترونیدازول وایبو پروفن استفاده می کنم اما تا چندساعت کاهش درد دارم ودردشدید بعد چند ساعت دوباره شروع میشه .کی میتونم دندون بکشم.وآیا پس از کشیدن دندان درد از بین میره
    آرتمان درمان
    با سلام، به منظور کنترل کامل درد و عفونت، علت اصلی آن باید رفع شود که علت در اینجا پالپ (عصب و عروق) عفونی دندان است. درمان ریشه و یا کشیدن دندان به هدف حذف این عامل عفونی و کاهش درد انجام می شود. در نتیجه بهتر است بدون معطلی به دندانپزشکتان مراجعه بفرمایید، در وهله اول با این هدف و نیت که درمان ریشه انجام شود و دندان حفظ گردد و در صورتی که دندان با هیچ راهکار و درمانی قابلیت تگهداری نداشته باشد، در مرحله بعدی و در صورت صلاحدید دندانپزشک، دندان کشیده و خارج گردد. سلامت باشید
علی
سلام وقت بخیر من دندان 6 سمت چپ پایین رو که از ناحیه ریشه عفونت داشته بود و این عفونت به استخوان رسیده بود رو توسط یه متخصص اندودنتیکس عصب کشی و پر کردم الان بعد از یه هفته از پر کردن که میگذره درد خفیفی اون ناحیه احساس میکنم باید چه کار کنم؟ دارو هم مصرف نمیکنم چون متخصص ترمیمی بعد از پر کردنش چیزی نگفت.
    آرتمان درمان
    با سلام، دندان هایی که قبل از درمان ریشه عفونت دارند، احتمال وجود درد در آن ها بعد از درمان ریشه بیشتر است و در حالیکه تنها یک هفته از درمان ریشه دندان شما می گذرد، این درد طبیعی بوده و نیاز به دارو ندارد. و با توجه به اینکه درمان شما توسط اندودنتیست و متخصص ترمیمی انجام شده، قطعا سیل ریشه ای و تاجی مناسب برقرار شده و جای نگرانی نیست. سلامت باشید
مهدی
با سلام از پیش از شیوع کرونا دندانهایش مشکل داشت، با شیوع کرونا و ترس مراجعه، وضعیت دندانهایم بسیار بد شده، هر چه صبر کردم، این بیماری کرونا پایان نیافت اکنون ترس مراجعه دازم، از طرفی هم حدود پنج تا شش دندانم پوسیده و برخی شکسته اند و یک چهارم یا نصف از آنها باقی مانده است. خوردن غذا برایم دشوار است لثه سمت راست پایین نزدیک استخوان فک و گردن، متورم شده و فکر می کنم عفونت کرده است واقعاً مستأصل هستم و ترس مراجعه دارم لطفا راهنمایی بفرمایید
    آرتمان درمان
    با سلام، در حال حاضر بسیاری از مراکز کنترل عفونت را به خوبی و درستی رعایت و اجرا می کنند. شاید در ابتدای همه گیری بسیاری ابهامات در این باره وجود داشت ولی در حال حاضر که تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده، برای پیشگیری از انتقال بیماری به مراجعه کنندگان، پرسنل مطب و همچنین دندانپزشک، پروتکل های مشخصی وجود دارد. اگر در مرکزی این پروتکل ها و راهکارها رعایت شوند (که در جلسه ی ویزیت و مشاوره می توانید از نحوه ی کنترل عفونت در آن مرکز جویا شوید) با اطمینان خاطر می توانید درمانتان را در آن مرکز شروع کنید. سلامت باشید
ترنم
سلام من مدتی دندان شش سمت راست فک پایین ام درد میکرد همراه با کمی ورم ک مشخص بود بعد دندانپزشک گفتن عصب کشی باید بشه وپوسیدگیش وسیعه جلسه اول پانسمان کردن گفتن بااین پانسمان عفونت باید کم بشه آموکسی ومترو مصرف کن دوروز دیگه بیا ببینم میشه پرکرد رفتم عفونت کم نشده بود البته درد خیلی کم داشتم حتی با بی حسی گاهی حس میکردم دکتر داره فایلها رو وارد می‌کنه ک بعد بیحسی باز زدن و گفت میتونم باز پانسمان کنم و بعد اگه باز خوب نشد معرفیت کنم ب متخصص ریشه یا نه پرکنم ک احتمال درد هست من راه اولو گفتم بعد باهمکارشون عکسهای منو دیدن ک حین کار گرفتن و عکس opGدندانمو ویهو تصمیم گرفت پرکنه چون همکارشون گفت درد اگه کمه مشکلی نیس پرکنید ،الان پرکردم چندساعته اومدم از دندانپزشکی پایین دندونم سنگینه ورم داره و دندونمو بهم فشار میدم درد میاد گفت مال عفونته چکارکنم خوب بشه ادامه مصرف مترونیدازول وآموکسی؟آیا خوب میشه این ورم ک البته بهتر شده ولی هست هنوز ،ممنونم پاسخ بدید
    آرتمان درمان
    با سلام، مصرف مترونیدازول و آموکسی سیلین را تا هفت روز ادامه دهید. اگر از دندانپزشکتان بخواهید که دندان را از اکلوژن (تماس با دندان های مقابل) خارج کنند، درد کمتر خواهد شد و به طور کلی پس از گذشت یک هفته از انجام درمان ریشه، علائم رو به بهبودی خواهد رفت. سلامت باشید
لقمان احمدی
سلام خسته نباشید. من دو سال پیش دندان نیش سمت چپم رو عصب کشی کردم بعد احساس درد و سرگیجه بهم دست داد بعد از مدتی رفتم پیش متخصص ریشه عکس گرفتم گفتن خیلی بد عصب کشی انجام شده ایشان دوباره ترمیم کردند متاسفانه هم درد دارم هم التهاب دارم طوری که زبانم به لثه هام چسبیده میشه کاملا مشخصه دردم واقعا زیاده حتی به سرم رسیده و عصبی شده ام خوخواهشا من باید چکار کنم واقعا خسته شده ام؟ تشکر
    آرتمان درمان
    با سلام، برای مشخص شدن علت درد و ناراحتی تان نیاز است رادیوگرافی دندان ها بررسی شده و معاینه کلینیکی انجام شود. تداوم درد به شکلی که به آن اشاره فرمودید، می تواند علل مختلفی داشته باشد که با معاینه و بررسی دقیق ابتدا باید اتیولوژی یا علت درد مشخص شود و سپس راه حل و طرح درمان نهایی ارائه گردد. سلامت باشید
حمزه
سلام وقتتون بخیر، بنده یکو نیم سال پیش دندان شماره ۶ بالا سمت راست را عصب کشی کردم منتها عمل عصب کشی و پر کردن همگی در یک روز انجام شد ، تا دو ماه هم دندان دردم به صورت خفیف ادامه داشت و اذیت میکرد تقریبا ده ماه بعد دردش دوباره شروع شد وبالای آن دندان هم درقسمت لثه ورم ایجاد شده بود و حتی فکم هم درد میکرد ، مراجعه کردم با آنتی بیوتیک و مسکن حل شد و دیگه نرفتم پزشک الان بعد سه ماه دوباره همان آشو همان کاسه . کامنت های بالا رو هم خوندم انگار اوضاع خطریه میخوام به دکتر دیگه ای هم مراجعه کنم . آیا احتمالش هست که درمان ریشه درست انجام نشده باشه؟
    آرتمان درمان
    با سلام، احتمال های متعددی وجود دارد که درمان ریشه نامناسب یکی از آنهاست. دندان باید هم به طور کلینیکی و هم رادیوگرافی بررسی شود تا علت به شکل دقیق مشخص گردد. سلامت باشید
الهام
سلام خسته نباشید من دندون ۶ پایین پایین رو از ریشه کشیدم و زیرش عفونت بود الان یک هفته است مترونیدازول میخورم و ۴ تا پنی سیلین زدم هنوز کمی درد میکنه چقدر زمان میبره خوب بشه؟ احتمالش هست چیزی توی دندونم مونده باشه؟ نیاز نیست عکس بگیرم؟
    آرتمان درمان
    با سلام، مترونیدازول و پنی سیلین عفونت را کنترل می کنند و معمولا پس از یک هفته از شدت درد کم شده و تا دو هفته به طور کامل بهبودی صورت می گیرد. سلامت باشید
سید مهدی طباطبایی
سلام و وقت بخیر بنده سید مهدی طباطبایی 15 روز قبل دندان عقل فک بالا را برای عصب کشی بردم که در حین کار ابزار (حفارگر)در داخل کانال دندان شکست دکتر گفت معمولا پیش میاد وبنده ناراحت شدم وگفتم که اگر از ابزار مرغوب استفاده می کردید نمی شکست در هر حال ایشان گفتند مراحل درمان تکمیل شود اگر موردی بود اطلاع دهید الان دندانم بدجوری درد میکند وبه احتمال زیاد عفونت که آموکسی کلاو 625 و میترونیدازول 500 توصیه کرده آیا درمان می شود اگر توضیح بدهید سپاسگذار میشوم تشکر
    آرتمان درمان
    با سلام، خیلی از اوقات متخصص درمان ریشه می‌تواند نوک فایل (ابزار) شکسته شده را اصطلاحا بای‌پس کند یعنی از کنار آن عبور کند و آن را خارج سازد. در این حالت مراحل پاکسازی و پر کردن ریشه دندان مانند معمول انجام می‌شود. سلامت باشید
ابولفضل
سلام وقت به خیر من دندون 6 پایین سمت چپ رو حدود 13 سال پیش عصب کشی و پر کردم اخیرا چند ماهی بود که زیر همون دندون به اندازه یک عدس ورم میکرد و بعد از چند روز خوب میشد،ضمنا درد نداشت اصلا اما وقتی زیر لثه اون قسمت رو لمس میکردم یه حالت خاص سر بودن داشت و با بقیه جاها فرق میکرد. مراجعه کردم به دندانپزشک و با دیدن عکس گفتن ریشه این دندون شکسته و یک عفونت بسیار شدید زیرش تجمع کرده و داره استخوان اطرافشو به تحلیل میبره و باید کشیده بشه. سوالم از شما اینه که بعد از کشیدن راهی جز ایمپلنت نیست؟ و اگر ایمپلنت نکنم در آینده برای دندون های کناری اون مشکل پیش میاد؟ با تشکر
    آرتمان درمان
    با سلام البته که راه‌های درمانی دیگری وجود دارد اما ایمپلنت به دلایل مختلف بهترین گزینه‌ی درمانی است در صورت انجام ندادن ایمپلنت برای دندان‌ها‌ی مجاور مشکلی ایجاد نمی‌شود، اتفاقی که می‌افتد این است که دندان‌ها به سمت ناحیه‌ی بی‌دندانی (دندان کشیده شده) حرکت می‌کنند و پس از مدتی این فضا برای گذاشتن ایمپلنت دیگر کافی نخواهد بود.
Jahan
سلام من دندونمو عصب کشی کردم عفونت داشت الان باز تیر می کشه چیکار باید کنم ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، وجود درد بعد از درمان ریشه علامتی کاملا معمول و شایع است، اما جهت بررسی کامل‌تر نیاز به بررسی رادیوگرافی است. جهت رفع درد می‌توانید از داروهای مسکنی که نیاز به نسخه پزشک ندارند مانند ژلوفن و استامینوفن استفاده کنید. سلامت باشید
حسینی
سلام،من دندونم رو عصب کشی و پر کردم بعد ۴ماه احساس درد خفیفی تو همون دندونم کردم که به پزشک مراجعه کردم و ایشان منو به یک جراح ریشه معرفی کردن و وقتی به جراح ریشه مراجعه کردم از دندونم عکس گرفتن و گفتن هیچ مشکلی نداره ولی الان بعد ۳ماه از مراجعه به جراح ریشه دندونم به شدت درد میکنه حتی صورتم ورم کرده ممنون میشم راهنماییم کنید
    آرتمان درمان
    باسلام، این احتمال وجود دارد که علت تورم، دندانی به غیر از دندان درمان ریشه شده باشد. تشخیص علت تورم، با معاینه کلینیکی و بررسی رادیوگرافی امکان پذیر است. در حال حاضر اگر تورم با تب همراه نبوده و پیش رونده نیست، می توانید از مسکن ایبوبروفن جهت کاهش تورم استفاده کنید.
سحر
سلام وقتتون بخییر من چند سال پییش دندان اسیاب فک پاین رو عصب کشی کردم حدودا دو سال بعد یک دندان پزشک دییگه با دیدن عکس فکم بهم گفت دندونی که قبلا عصب کشی کردی دچار کیست ریشه شده و باد پیش متخصص بری متاسفانه من نرفتم و تقریبا 2 سال دیگه گذشت و به علت دندون درد به پزشک مراجعه کردم و بعد از دیدن عکی گفت ریشه دندونت عفونت شدید داره طوری که استخون فکت رو داره تحلیل میبره باید انتی بیوتیک مصرف کنی و بعد بکشی خواستم بپرسم اگه تشخیصش درست باشه هیچ راهی واسه نگه داشتن دندونم وجود نداره؟ و اینه که میگن عفونت دندون خطرناکه و به قلب میزنه یا مغز درسته؟
    آرتمان درمان
    وقت شما بخیر حتما دندان باید به طور کلینیکی و در کلیشه رادیگرافی بررسی شود تا بتوان در مورد امکان حفظ دندان نظر قطعی داد. با مصرف آنتی بیوتیک و به دنبال آن انجام درمان چه در جهت حفظ دندان و چه در جهت جایگزینی آن، خطری به طور سیستمیک وجود نخواهد داشت. سلامت باشید
Jahan
سلام ، من یکی از دندونای جلوم رو چند وقت پیش عصب کشی کردم ولی دوباره عفونت کرد و دوباره برای بار دوم عصب کشی کردم. دکتر هم آموکسی سیلین و هم مترونیدازول داده. میخام بدونم این دومیه مسکنه باید اگر درد داشتم بخورم ؟ ممنون میشم زودتر جواب بدین
    آرتمان درمان
    با سلام، مترونیدازول یک داروی آنتی بیوتیک است که باید همراه با آموکسی سیلین مصرف شود. این دارو شش ساعت یک بار باید مصرف شود و دوره درمان حتی با وجود احساس بهبودی باید تکمیل گردد.
زهرا
سلام من 2هفته است که همه دندان هایم درمیکندودرلثه هایم احساس سوزش خارش ودردشدیدی دارم چه کار کنم؟؟
    آرتمان درمان
    با سلام، حذف پلاک میکروبی در کاهش درد دندان ها و لثه ها با هر علتی موثر است، زیرا علت اصلی بسیاری از دردها در محیط دهان پلاک میکروبی است. حذف پلاک میکروبی را می توانید با استفاده مرتب و روزانه از مسواک و نخ دندان و همچنین استفاده از یکی از انواع دهانشویه های آنتی باکتریال انجام دهید. جهت تشخیص علت درد بهتر است با دندانپزشک متخصص بیماری های دهان ویزیت داشته باشید. سلامت باشید
مژده
سلام.من حدود 2هفته است که در لثه هایم احساس ناراحتی شدیدی دارم وفکرمیکن لای دندان هایم تب خال زده چون درست شبیه تب خال دردمیکندومیسوزد.بااب ونمک قرقره کردم وتاصبح ازدرد نتونستم بخوابم ازدهانشویه هم استفاده کردم ودهانم راسوزاند چه کار بایدبکنم
    آرتمان درمان
    با سلام، اولین کاری که در تسکین ناراحتی شما موثر است، رعایت دقیق بهداشت دهان است. این کار را با استفاده ی منظم از مسواک و نخ دندان انجام دهید. اگر به علت درد نمی توانید به خوبی مسواک بزنید و پلاک میکروبی را حذف کنید، قبل از مسواک زدن، از شربت دیفن هیدرامین به صورت دهانشویه استفاده کنید. دیفن هیدرامین یک داروی آنتی هیستامین است ولی علاوه بر آن خاصیت بیحس کنندگی هم دارد و استفاده از آن باعث می شود بتوانید به دقت پلاک میکروبی را از روی لثه و دندان ها بردارید. همچنین از دهانشویه پرسیکا جهت کاهش علائم التهاب می توانید استفاده کنید. دهانشویه پرسیکا، دهانشویه ای گیاهی است که در تسکین التهاب لثه کاملا موثر است. اما جهت تشخیص علت و بهبود کامل درد و التهاب موجود به دندانپزشک پریودنتیست یا متخصص بیماری های لثه مراجعه بفرمایید. سلامت باشید
    Eqbal
    سلام من حدودی دوماه میشه کی دندونی جلویم را عصب کشی کردن و خیلی ریشه‌ دندونم عفونت کرد و بعدی دوماه یی ضربه به دندونم اثابت کرد و بازم عفونت کرد و نزدی دندون پزشک رفتم داکتر گفت دندونت رو میکشم حلا هیچ راهی نیست کی دندونم درمان شود؟
      آرتمان درمان
      با سلام، در عفونت های تکرار شونده می توان از درمان ریشه مجدد و یا جراحی اپیکو استفاده کرد، اما ابتدا باید دندان به طور کلینیکی و در رادیوگرافی معاینه شود تا پیش آگهی آن بررسی شده و سپس بتوان طرح درمان قطعی برای آن در نظر گرفت. سلامت باشید
فرهاد
بسیار عالی
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید