عمل جراحی زیبایی لثه چیست؟ (آشنایی با 3 عمل رایج)

18 آبان 02 پریو خدمات آرتمان درمان 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

وقتی صحبت از دستیابی به لبخندی زیبا می شود، بیشتر افراد در درجه اول روی دندان های خود تمرکز می کنند. با این حال، لثه ها نقش مهمی در طرح لبخند و تکمیل ظاهر دندان های ما دارند. اگر خط لثه ناهموار است، یا سهم زیادی در مساحت طرح لبخند دارد و یا دچار تحلیل و عقب رفتگی شده، این مسائل می‌تواند بر زیبایی لبخند شما تأثیر منفی بگذارد. اینجاست که جراحی زیبایی لثه وارد عمل می شود. در این نوشتار هرچیزی که باید درباره انواع عمل زیبایی لثه بدانید را به زبانی ساده توضیح داده ایم.

منظور از جراحی زیبایی لثه چیست؟

جراحی زیبایی لثه، که به عنوان کانتور لثه یا تغییر شکل لثه نیز شناخته می شود، یک عمل دندانپزشکی در حوزه پریودنتولوژی است. این عمل جراحی جهت اصلاح ناهنجاری‌های لثه و مخاط آلوئول که به دلایل آناتومیک یا تروما به وجود آمده‌اند در نظر گرفته می شود و هدف نهایی آن بهبود ظاهر لثه می باشد. این جراحی شامل تغییر شکل یا تغییر موقعیت خط لثه برای دستیابی به لبخندی متعادل تر و جذاب تر است.

عکس قبل و بعد از عمل جراحی زیبایی لثه

دقیقا در چه موقعیت هایی نیاز به عمل زیبایی لثه داریم؟

این جراحی معمولاً به دلایل مختلفی انجام می شود و مهم ترین عللی که باعث می شود یک شخص جهت دستیابی به زیبایی طرح لبخند رو به این عمل عمل ها بیاورد عبارتند از:

  • وجود لبخند لثه ای: وضعیتی که در آن بافت لثه بیش از حد در هنگام لبخند زدن در معرض دید است.
  • تغییر شکل خط لثه: زمانی که خط لثه ناهموار بوده و متقارن یا هماهنگ لبخند را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • تحلیل لثه: وضعیتی که بافت لثه از دندان‌ها فاصله گرفته و ریشه‌های آن‌ها نمایان می‌شود. (در واقع زمانی که خط لثه از موقعیت نرمال خود عقب تر می رود.)
  • وجود بافت اضافه لثه: در چنین وضعیتی بافت لثه بیش از آنچه که باید دندان ها را پوشانده و باعث کوتاه دیده شدن دندان ها می شود.

با انواع عمل زیبایی لثه بیشتر آشنا شوید

در ۲۰ سال اخیر، جراحی زیبایی لثه پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته است. امروزه با بکارگیری تکنیک‌ها و ابزارهای جدید، جراحی‌ها بسیار کم تهاجمی شده‌اند و نتایج بسیار خوبی را نیز به دنبال داشته‌اند. روش‌های نوین جراحی زیبایی لثه با ایجاد کمترین ناراحتی برای بیماران و با بی‌حسی موضعی به همراه استفاده از مسکن‌های خوراکی انجام می‌شوند.

مشکلات حین و بعد از جراحی لثه مانند ناراحتی و خونریزی نیز به حداقل رسیده است. مهم ترین انواع جراحی لثه به شرح زیر هستند:

1-اصلاح لبخند لثه‌ای یا خط لثه نامتقارن

معمولاً کوتاه دیده شدن دندان‌ها هنگام لبخند زدن، به دلیل وجود بافت اضافی لثه است و نه شکل نامناسب دندان‌ها. در صورتی که دندان‌ها خیلی کوتاه به نظر بیایند یا لثه بیش از حد معمول بعضی از دندان‌ها را بپوشاند در حالی که بعضی دیگر از دندان‌ها طول طبیعی دارند، افزایش طول تاج دندان می‌تواند راه حل مناسبی برای بازگردندان زیبایی لبخند باشد.

در این روش، برای در معرض قرار گرفتن مقدار بیشتری از دندان‌ها، بافت اضافی لثه برداشته می‌شود. سپس برای داشتن لبخندی جدید و زیبا، خط لثه فرم داده می‌شود.

عمل جراحی افزایش طول تاج

2-اصلاح دندان‌های بلند یا ریشه‌های در معرض دید

گاهی تحلیل لثه موجب قرار گرفتن ریشه دندان‌ها در معرض دید می‌شود که این امر منجر به بلند به نظر رسیدن دندان‌ها و ایجاد ظاهری مسن‌تر می‌شود. تحلیل لثه می‌تواند در نتیجه عوامل مختلفی مثل بیماری‌های لثه و پریودنتال ایجاد گردد.

جراحی پیوند لثه و دیگر روش‌های پوشش‌دهی ریشه، برای پوشاندن ریشه‌های در معرض دید، کاهش میزان تحلیل لثه در آینده و حفاظت از ریشه‌های حساس در برابر پوسیدگی انجام می‌شوند.

عمل جراحی زیبایی پیوند لثه

3-اصلاح فرورفتگی (Indentation) لثه و استخوان فک

از دست دادن دندان می‌تواند موجب ایجاد فرورفتگی در لثه و استخوان فک، در جایی که قبلاً دندان وجود داشته است، شود. این عارضه به این دلیل که استخوان فک دیگر دندانی را نگه نمی‌دارد، اتفاق می‌افتد. فرورفتگی ایجاد شده نه تنها ظاهری غیر طبیعی دارد بلکه موجب بلندتر به نظر رسیدن دندان ایمپلنت شده نسبت به دندان‌های مجاور می‌شود.

تقویت ریج می‌تواند این فرورفتگی‌ها را پر کرده و ظاهری طبیعی برای لثه و فک ایجاد کند. پس از آن، ایمپلنت دندان می‌تواند با ظاهری طبیعی ساخته شود و جایگزین دندان از دست رفته گردد.

مزایای جراحی زیبایی لثه چیست؟

بهبود طرح لبخند متناسب با چهره شما

جراحی زیبایی لثه می تواند به طور قابل توجهی زیبایی لبخند شما را بهبود بخشد. با تغییر شکل خط لثه، اصلاح بی نظمی های لثه و دستیابی به تعادل بهتر بین لثه و دندان، می توانید از یک طرح لبخند جذاب و مطمئن تر لذت ببرید.

بهبود سلامت لثه

عمل جراحی زیبایی لثه علاوه بر بهبود ظاهر لثه ها می تواند به سلامت لثه نیز کمک کند. این روش می‌تواند مشکلاتی مانند تحلیل لثه را برطرف کند، که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به حساسیت دندان، پوسیدگی ریشه و سایر مشکلات سلامت دهان شود.

عکس بعد از جراحی زیبایی لثه

اصلاح بی نظمی لثه

اگر خط لثه ناهموار، نمایش بیش از حد لثه یا سایر بی نظمی ها دارید، جراحی زیبایی لثه می تواند راه حلی برای شما باشد. با تغییر شکل دقیق بافت لثه، دندانپزشک شما می‌تواند خط لثه‌ای متقارن‌تر و زیباتر ایجاد کند که مکمل دندان‌های شما باشد.

عمل های زیبایی لثه طی چه مراحلی انجام می شود؟

مشاوره و ارزیابی

در طول یک مشاوره اولیه، متخصص لثه شما سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی می کند، نگرانی ها و نتیجه مورد نظر شما را مورد بحث قرار می دهد و تعیین می کند که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی لثه هستید یا خیر.

ایشان روش جراحی خاص شما را توضیح می دهند، به هر گونه سوال یا نگرانی که ممکن است داشته باشید پاسخ می دهند و دستورالعمل های قبل از عمل را به شما ارائه می دهند.

آمادگی برای جراحی

قبل از جراحی، دندانپزشک شما دستورالعمل های خاصی را به شما ارائه می دهد که باید رعایت کنید. این ها ممکن است شامل دستورالعمل های مربوط به ناشتا بودن، قطع مصرف برخی داروها، و اقدامات بهداشت دهان و دندان باشد. پیروی از این دستورالعمل ها برای اطمینان از اینکه یک روش جراحی موفق خواهید داشت بسیار مهم است.

فرآیند جراحی

در روز جراحی، دندانپزشک شما ناجیه تحت جراحی را بی حس می کند. سپس ایشان با استفاده از ابزارهای جراحی یا فناوری لیزر، بافت لثه را با دقت تغییر شکل داده یا تغییر مکان می دهند. هدف از این روش دستیابی به خط لثه مورد نظر در عین حصول اطمینان از نتیجه طبیعی است.

متخصص لثه در حال انجام جراحی لثه

مراقبت های پس از جراحی

پس از جراحی زیبایی لثه، دندانپزشک دستورالعمل های دقیقی را در مورد نحوه مراقبت از لثه در طول دوره بهبودی به شما ارائه می دهد. این نکات ممکن است شامل دستورالعمل هایی در مورد مدیریت درد، شیوه های بهداشت دهان و دندان، محدودیت های غذایی و استفاده از داروهای تجویز شده در صورت لزوم باشد. پیروی از این دستورالعمل‌های بعد از عمل برای ارتقای بهبودی مناسب بسیار مهم است.

دوره نقاهت پس از عمل زیبایی لثه و نکات مهم آن

مدیریت ناراحتی و درد بعد از عمل جراحی زیبایی لثه

معمولاً بعد از عمل زیبایی لثه احساس ناراحتی، تورم و خونریزی لثه خفیف خواهید داشت. پریودنتیست شما ممکن است مسکن های بدون نسخه را برای کاهش و مدیریت درد به شما توصیه کند و در صورت نیاز آنتی بیوتیک ها را برای مدیریت هر گونه ناراحتی یا جلوگیری از عفونت نیز تجویز کند. استفاده از کمپرس یخ در قسمت بیرونی دهان نیز می تواند به کاهش تورم کمک کند.

رعایت بهداش دهان و دندان بعد از عمل زیبایی لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. متخصص لثه قطعا شما را راهنمایی می کند که چگونه به آرامی دندان ها و لثه های خود را بدون ایجاد آسیب یا اختلال در محل جراحی تمیز کنید. ایشان همچنین ممکن است استفاده از دهانشویه مخصوص یا یک مسواک نرم را برای اطمینان از مراقبت ملایم از دهان توصیه کنند.

ویزیت های بعدی

شرکت در ویزیت های بعدی با دندانپزشک جهت نظارت بر پیشرفت بهبودی و اطمینان از دستیابی به نتایج مطلوب بسیار مهم است. این قرار ملاقات ها به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا بهبودی شما را ارزیابی کند، هرگونه نگرانی را برطرف کند و راهنمایی های بیشتری برای حفظ سلامت طولانی مدت لثه ارائه دهد.

 خطرات و عوارض جراحی زیبایی لثه چیست؟

در حالی که جراحی زیبایی لثه به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود، اما مانند هر عمل جراحی دیگری (خواه کوچک یا بزرگ)، ممکن است خطرات و عوارض بالقوه ای را به همراه داشته باشد. برخی از عوارض جراحی زیبایی لثه که ممکن است اتفاق بی افتد یا خیر عبارتند از:

عفونت لثه

عفونت یک خطر احتمالی پس از هر عمل جراحی است. در خصوص عمل زیبایی لثه نیز، دندانپزشک شما دستورالعمل های دقیق در مورد چگونگی به حداقل رساندن خطر عفونت را توضیح خواهد داد. مثلا ممکن است آنتی بیوتیک هایی برایتان تجویز کند.

حساسیت لثه

حساسیت لثه بعد از جراحی زیبایی لثه

پس از جراحی زیبایی لثه، ممکن است به صورت موقت حساسیت لثه را تجربه کنید. این مساله طبیعی است و باید با بهبود لثه ها کم کم فروکش کند. اما چنانچه در مورد حساسیت مداوم نگران هستید، بسیار مهم است که با پریودنتیست خود مشورت کنید.

طولانی شدن روند ترمیم زخم

در برخی موارد، پس از عمل جراحی لثه، ممکن است لثه‌ها آنطور که انتظار می‌رود التیام نیابند یا به‌طور غیرطبیعی بهبود پیدا کنند. این مساله می تواند منجر به نتیجه و ظاهر نامطلوب شده که از نظر زیبایی شناختی مساله ساز است.

بنابراین دندانپزشک شما از نزدیک پیشرفت بهبودی شما را زیر نظر خواهد گرفت و اقدامات مناسب برای رفع مشکلات احتمالی پیش آمده در روند بهبود زخم را انجام خواهد داد.

پاسخ به سوالات رایج درباره عمل جراحی زیبایی لثه

آیا عمل زیبایی لثه می تواند لبخند من را بهبود بخشد؟

بله کاملا! جراحی زیبایی لثه به طور خاص برای بهبود زیبایی لبخند شما با رفع بی نظمی های لثه و دستیابی به خط لثه متعادل تر طراحی شده است.

آیا جراحی زیبایی لثه دردناک است؟

در طول عمل، بی حسی موضعی برای اطمینان از راحتی و عدم تجربه درد در نظر گرفته می شود. البته باید در نظر داشت که برخی از ناراحتی‌ها مانند تورم و خونریزی خفیف پس از عمل طبیعی هستند، اما با دارو و مراقبت مناسب قابل کنترل هستند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید