آشنایی با 6 روش بستن فاصله بین دندان ها در دندانپزشکی

23 مهر 02 ترمیمی و زیبایی خدمات آرتمان درمان 17 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

به طور معمول چینش دندان ها به گونه ای است که فاصله بسیار کمی مابین آن ها وجود دارد. این مساله باعث مساله باعث می شود که ما در طرح لبخند نرمال فاصله قابل توجهی مشاهده نمی کنیم. با این حال در برخی افراد ممکن است مابین تمامی دندان ها و یا تنها مابین دندان های جلو فاصله قابل توجهی وجود داشته باشد که غیر طبیعی است و بهتر است برطرف شود. این مقاله علل ایجاد این فاصله و به طور کلی روش های دندانپزشکی بستن فاصله بین دندان ها مورد بررسی قرار گرفته است.

منظور از فاصله بین دندان ها چیست؟

به طور کلی به فاصله بین دندان‌ها (مخصوص دندان های پیشین) که بیش از 0.5 میلی‌متر باشد،‌ دیاستم می‌گویند. دیاستم در زبان یونانی به معنای از هم جدا بودن و فاصله است. فاصله‌ای که ممکن است بین دندان ها در هر جایی از دهان به وجود بیاید، اما بیشتر در دندان‌های قدامی بالایی و پایینی اتفاق می‌افتد. درصد وقوع این فاصله در بین دندان های قدامی بالا 14.8 و در بین دندان های قدامی پایین 1.6 است.

عکس فاصله بین دندان ها

با این که عده ای از افراد به فاصله بین دندان های خود عادت می کنند و نیازی به تغییر آن نمی بینند و عده ای دیگر فاصله بین دندان های جلویی خود را نشانه خوش شانسی می دانند و حاضر نیستند تغییری در آن ایجاد کنند، اما واقعیت آن است که تعداد بسیار بیشتری از افراد خواهان آنند که با بستن این فاصله ها  و ایجاد تناسب بیشتر، زیبایی لبخند خود را ارتقاء دهند.

آیا امکان بستن فاصله بین دندان ها در خانه وجود دارد؟

خیر به هیچ عنوان با هیچ روشی امکان بستن فاصله بین دندان ها در خانه وجود ندارد لذا به صورت جدی توصیه می شود از انجام هر گونه اقدام در این خصوص اجتناب شود. تنها روش های دندانپزشکی شامل ارتودنسی، استفاده از ونیرها و سایر روش های ذکر شده در این صفحه می توانند فواصل بین دندانی را برطرف کنند. چنانچه بین دندان هایتان فاصله بیش از 0.5 میلی متر وجود دارد تنها با دندانپزشک مشورت کنید.

علل ایجاد کننده فاصله بین دندان ها کدامند؟

  • ژنتیک و تاریخچه فامیلی
  • فیزیولوژیک: دیاستم میانی و یا فاصله بین دندان های ثنایا در سن 6 سالگی به میزان 98%، در 11 سالگی 49% و در 12 تا 18 سالگی 7% مشاهده می شود.
  • بزرگ بودن زبان
  • فرنوم غیرنرمال (فرنوم محل چسبندگی عضلات لب به فک بالاست که می توان آن را از داخل لب بالا لمس کرد)
عکس فاصله بین دندان های جلویی به دلیل فرنوم لب بالا
  • عدم تناسب اندازه دندان ها و فکین (که در موارد کم بودن تعداد دندان ها به طور مادرزادی و یا میکرودنشیا که به معنای کوچک بودن اندازه دندان ها می باشد دیده می شود.)
عکس کوچک بودن دندان ها
  • ماکروگناتیا (بزرگ بودن اندازه فکین)
  • دندان های ثنایای کناری که فرمی کوچک و غیرنرمال دارند (peg-shaped lateral)
کوچک بودن دندان های ثنایای لترال
  • عاداتی مانند عادت مکیدن انگشت و یا اعمال فشار به وسیله زبان به پشت دندان های قدامی (مثلا حین قورت دادن یا در مواقع دیگر)سبب ایجاد فاصله بین دندان های ثنایا می شوند
عکس اوپن بایت
  • مشکلات پریودنتال: هنگامی که فرد مبتلا به مشکلات لثه ای و پریودنتال است، استخوان ساپورت کننده ی دندان ها دچار تحلیل می شود. در نتیجه با ایجاد موبیلیتی یا لقی، دندان ها از جای خود حرکت می کنند. به این ترتیب شاهد خواهیم بود دندان هایی که به هنگام سلامت در تماس با یکدیگر و بدون فاصله بوده اند، با مشکلات پریودنتال از یکدیگر جدا شده و فاصله می گیرند.

 چرا باید علت ایجاد کننده فاصله بین دندان ها را بدانیم؟

قبل از هر اقدام درمانی، ابتدا باید علت ایجاد کننده ی دیاستم مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که مجددا این فاصله بین دندان ها ظاهر شود.

به عنوان مثال فواصلی که در اثر بیماری پریودنتال بوجود آمده اند، ابتدا نیاز به درمان های پریودنتال توسط پریودنتیست دارند و سپس در مرحله ی بعد است که بستن فاصله ها و درمان زیبایی انجام می شود. و یا در مواردی که فرنوم های غیرنرمال و چسبنده وجود دارد، در صورتی که بدون جراحی و برداشت این فرنوم ها فاصله بین دندان ها بسته شود، امکان این که فرنوم فشار آورده و مجددا بین دندان ها فاصله ایجادشود وجود دارد.

عکس قبل و بعد از فرنکتومی

مورد دیگری که می توان به آن اشاره داشت زمانی است که عادات بوجودآورنده فاصله ها همچنان ادامه دارند. در این موارد بستن فاصله ها با هر روش درمانی اتلاف وقت و تحمیل کردن هزینه به فرد است. با تشخیص علت ایجادکننده فاصله بین دندان ها، می توان روش درمانی صحیح را انتخاب کرد. این انتخاب شامل هر تکنیک و روشی که باشد، می توان اطمینان داشت که ماندگاری درمان را در پی خواهد داشت.

جهت بستن فاصله بین دندان ها از چه روش های درمانی استفاده می شود ؟

درمان ارتودنسی دندان

از ایمن ترین و محافظه کارانه ترین درمان ها جهت بستن دیاستم های دندانی، روش ارتودنسی است. این درمان در موارد زیر تجویز می شود:

  • زمانی که فاصله بین دندان های جلو بیش از 2 میلیمتر است. در این حالت اگر از درمان های ترمیمی استفاده شود، نسبت طول به عرض دندان ها نامتناسب شده و نسبت طلایی که یکی از اصول طراحی لبخند است به هم می ریزد.
  • هنگامی که اندازه دندان ها به طور مادرزادی بزرگ است، با درمان های ترمیمی دندان ها بزرگ تر و حجیم تر شده و از تناسب خارج می شوند. در این موارد روش ارتودنسی درمان انتخابی است.
  • در افرادی که علاوه بر وجود فاصله بین دندان ها، به دلایل مختلف مانند: غیر قرینه بودن فضای بین دندان ها، دندان های بیرون زده، انحراف میدلاین (خط وسط دندان های ثنایا) نیاز به درمان ارتودنسی دارند.
عکس بستن فاصله بین دندان ها قبل  و بعد از ارتودنسی

مزایای بستن فاصله بین دندان ها با ارتودنسی

  • محافظه کارانه ترین درمان است.
  • بدون هیچ تغییری در دندان ها، تنها با حرکت دادن و هدایت صحیح آن ها، فاصله بین دندان ها بسته می شود.

معایب ارتودنسی دندان

  • نیازمند زمان طولانی است.
  • هزینه ی بالاتری نسبت به درمان های ترمیمی دارد.

درمان های ترمیمی و زیبایی

لمینت های سرامیکی

زمانی که علاوه بر وجود فواصل جنرالیزه، دندان ها از نظر رنگ و فرم نیز مشکلاتی داشته و نیازمند تصحیح باشند، لمینت دندان سرامیکی گزینه ی درمانی مناسبی محسوب می شوند. در واقع با کمک لمینت های سرامیکی می توان تمامی مواردی را که بر طرح لبخند فرد تاثیر منفی دارند را با یک درمان اصلاح نمود.

عکس بستن فاصله بین دندان ها با لمینت دندان
مزایای لمینت سرامیکی برای بستن فاصله بین دندان ها
  • شفاف و طبیعی بودن نمای دندان ها
  • عدم رنگ پذیری سرامیک موجب می شود که رنگ لمینت های سرامیکی در طول زمان ثابت باقی بماند.
  • می توان همزمان با بستن فاصله ها، اصلاح طرح لبخند را انجام داد.
معایب لمینت سرامیکی
  • به علت اضافه شدن هزینه لابراتوار، هزینه ی این درمان بالاتر از درمان کامپوزیت است.
  • در بسیاری از موارد نیاز به تراش دندان ها است، هر چند این تراش بسیار مختصر و در حد چند دهم میلیمتر است.

درمان کامپوزیت

با بهبود خصوصیات فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت ها، این روش به یکی از رایج ترین درمان ها جهت بستن فاصله بین دندان ها تبدیل شده است. خصوصا زمانی که دیاستم میانی بین دو دندان ثنایا وجود داشته باشد.

از آنجایی که نقطه قوت اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت در محافظه کارانه بودن آن است بهتر است زمانی به عنوان طرح درمان نهایی انتخاب شود که دندان ها از نظر رنگ و فرم قابل قبول و حداقل قابل پذیرش توسط خودِ فرد هستند. در این حالت کامپوزیت ها را می توان تنها بین دندان ها و به صورت پارسیل کامپوزیت ونیر قرار داد و از پوشانده شدن مینای سطح خارجی دندان با کامپوزیت پرهیز کرد.

عکس بستن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت

همچنین در مواردی که فرم و ترتیب قرار گرفتن دندان ها مناسب است، اما رنگ دلخواه وجود ندارد، می توان ابتدا سفید کردن دندان ها را به کمک یکی از روش های بلیچینگ دندان ( بلیچینگ در مطب، بلیچینگ در منزل و بلیچینگ با لیزر ) انجام داد. سپس با درمان کامپوزیت، به طورکاملا محافظه کارانه اقدام به بستن فاصله بین دندان ها نمود.

عکس قبل و بعد از بلیچینگ دندان
مزایا کامپوزیت برای بستن فاصله بین دندان ها
  • هزینه ی پایین تری نسبت به روش های درمانی دیگر دارد.
  • این امکان وجود دارد که در یک جلسه درمان انجام شود.
  • در این درمان دندان ها به هیچ وجه تراش نمی خورند.
  • درمان کامپوزیت بدون پوشانده شدن کامل مینا و کاملا محافظه کارانه قابل اجرا است.
معایب کامپوزیت دندان
  • نیاز به پالیش های دوره ای جهت ثبات رنگ دارد.
  • هنگامی که دندان ها تحت استرس و نیروی زیاد قرار دارند، درمانی مناسب محسوب نمی گردد.
  • در افرادی که براکسیزم یا دندان قروچه دارند و یا کسانی که عاداتی مانند ناخن جویدن دارند، احتمال شکست درمان کامپوزیت وجود دارد.

17 پاسخ به "آشنایی با 6 روش بستن فاصله بین دندان ها در دندانپزشکی"

یسنا
سلام ببخشید من در حدود یک سال پیش یک اشتباهی کردم و با خلال دندان های جلوم رو تمیز میکردم و لثه ام ببن دندون وسط ام ی نقطه بالا تر رفته و سنم به ۱۸ نرسیده امکان داره به مرور زمان لثه ام پایین تر بیاد و درست شه
    آرتمان درمان
    با سلام، بله این احتمال وجود دارد اما بهتر است توسط یک متخصص جراح لثه یا پریودنتست هم معاینه شوید.
دنیا
سلام من ۱۵ سالمه و دو دندون جلویی فک بالام فاصله هس با توجه ب سنم میشه اقدام کرد یا باید صبر کنم تا ۱۸ سالگی؟
شایگان
سلام وقتتون به خیر..من یه پسر هشت ساله دارم که بعد از افتادن دندان شیری ..دو دندان دائمی جلویی فک بالا با فاصله زیاد حدود 4 میلی دراومده !!خواستم ببینم برای بستن فاصله بین دندان ها الان باید اقدام بشه یا وقتی کل دندان ها رویش کرد(الان 20 تا دندان داره که تقریبا نیمی شیری و نیمی دائمی است)
    آرتمان درمان
    با سلام، در حال حاضر برای تصمیم گیری بسیار زود است. نه تنها تا زمان رویش تمامی دندان های دائمی، بلکه تا سن 18 سالگی که رشد فکین کامل می شود باید صبوری بفرمایید و تازه آن زمان است که می توان در مورد طرح درمان احتمالی البته اگر نیاز باشد نظر داد
عاطی
سلام بنده بین دندون های بالای فک جلویی فاصله ای به انداره ۲/۵هستش و مشکل دگ اینکه دندونهای جلویی اندازشون بزرگ هستش و بخاطر مخارج بالای ارتودنسی نمیتونم انجام بدم خواسم بدونم راه حل دیگه وجود داره ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، با توضیحاتی که فرمودید به نظر می رسد راه حل ها محدود به حوزه ی ارتودنسی بوده و اگر درمان آلترناتیوی هم وجود داشته باشد، باز هم باید با همفکری متخصص ارتودنسی و متخصص ترمیمی ارائه شود
Sogol
من بین همه ی دندون هام فاصله هست و به دلایلی نمیخوام ارتودنسی کنم میشه بگین چه روشی برای من بهتره ؟
    آرتمان درمان
    با سلام، جهت بررسی طرح درمان مناسب‌تر بهتر است حتما به طور کلینیکی ویزیت شوید. اما به طور کلی اگر فرم و رنگ دندان‌ها مناسبند بهتر است درمانی بسیار محافظه‌کارانه با پارسیل کامپوزیت ونیر انجام شود یعنی با کامپوزیت فقط فاصله‌ها بسته شوند و تا حد امکان مینای دندان‌هایتان دست‌نخورده باقی بمانند. اما اگر رنگ و فرم دندان‌ها هم نیاز به اصلاح دارند می‌توان برای بستن فاصله‌ها و به طور همزمان اصلاح طرح لبخند از لمینت‌های سرامیکی استفاده کرد. موفق باشید
mahsa
عادت دارم با خلال دندان ، دندونامو بعد از غذا تمیز کنم . ممکنه بی دندونام فاصله ایجاد کنه؟
    آرتمان درمان
    اول از همه باید دقت شود که خلال دندان فقط برای برداشت تکه‌های بزرگ مواد غذایی مناسب بوده و به هیچ عنوان جای نخ دندان را نمی‌گیرد. برای حذف پلاک میکروبی در نواحی بین دندانی، نخ دندان بهترین گزینه است و در مواقعی که فاصله بین دندان‌ها وجود دارد می‌توان از مسواک‌های بین دندانی استفاده کرد. استفاده مکرر از خلال دندان موجب تحلیل لثه‌ها می‌گردد. چه خلال دندان به صورت قدیمی و چوبی باشد و چه به شکل جدید که پلاستیکی هستند و با طعم‌های مختلف تعبیه می‌شوند. در واقع خلال دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها نمی‌شود بلکه به دنبال تحلیل رفتن لثه‌ها بین دندان‌ها فضایی ایجاد می‌شود که به نظر می‌رسد دندان‌ها از هم فاصله پیدا کرده‌اند.
Darya
ممنون از مطلب کاملتون منم دندونام فاصله دارن میخام راهشو پیدا کنم
    آرتمان درمان
    سلامت باشید با معاینه کلینیکی و بررسی رادیوگرافی، طرح درمان محافظه‌کارانه که زیبایی و عملکرد را تواما تامین کند، مشخص می‌شود.
حسین
– سلام، یه سوال داشتم، من فقط بین دو تا دندونای جلوی فک بالام فاصله دارم و بین بقیه دندونام هیچ فاصله ای نیست. میشه لطفا بفرمایین کدوم درمان برای من مناسب تره؟
    آرتمان درمان
    درود بر شما، زمانی که فاصله بین دندان ها وجود دارد، بر اساس فرم و رنگ دندان‌ها و میزان فاصله‌ی موجود بین دندان‌‍ها، درمان مناسب انتخاب می شود. برای ارائه طرح درمان قطعی، معاینه کلینیکی و رادیوگرافی ضروری است.
mohamad
سلام ، من بین دندونای جلوی فک بالا و پایینم فاصله هست ولی به چند دلیل نمیخوام ارتودونسی انجام بدم و البته دندونای خیلی زردی هم دارم . میخواستم بدونم کامپوزیت برای من بهتره یا لمینت؟
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید