چیزهایی که باید درباره متخصص لمینت دندان بدانید

27 فروردین 03 مقالات 2 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص متخصص لمینت دندان برای کاربران مجموعه دندانپزشکی آرتمان درمان آماده شده. اگر کنجکاو هستید که این متخصص چه کسی است و چرا گزینه مناسبی برای انجام درمان‌های لمینتی است نگاهی به این نوشتار بی اندازید.

آیا واقعاً تخصص دندانپزشکی به نام لمینت وجود دارد؟

خیر!

در واقع ما در رشته دندانپزشکی هیچ تخصصی که به صورت ویژه فقط و فقط با درمان‌های ونیری (مخصوصاً) لمینت های دندانی سروکار داشته باشد نداریم بلکه برخی متخصصان و دندانپزشکان به عنوان بخشی از اقدامات درمانی خود، لمینت دندان نیز انجام می دهند. همانطور که می دانیم بیشتر دندانپزشکان، در حوزه دندانپزشکی عمومی مشغول فعالیت و ارائه خدمات هستند و تنها درصد کمی از آن‌ها در شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی فعالیت می‌کنند.

در حال حاظر مهم‌ترین تخصص‌های دندانپزشکی عبارتند از:

  • ترمیمی و زیبایی
  • درمان ریشه
  • پروتزهای دندانی
  • درمان لثه
  • جراحی دهان و دندان
  • ارتودنسی دندان
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی فک و صورت

از میان رشته‌های فوق، ترمیمی و زیبایی و پروتزهای دندانی تخصص‌هایی هستند که به طور تخصصی و حرفه‌ای درمان‌های لمینتی را در کنار سایر درمان‌های مشابه دیگر انجام می‌دهند. در واقع منظور از متخصص لمینت دندان در وهله اول متخصص ترمیمی و زیبایی دندان سپس متخصص پروتزهای دندان و در نهایت دندانپزشکان عمومی باتجربه است. بنابراین هرجا نامی از متخصص لمینت دندان به میان آمد منظور یکی از این دندانپزشکان است.

درباره متخصص لمینت دندان کمی بیشتر بدانید

+ دندانپزشک عمومی باتجربه

در حال حاظر تعداد زیادی از دندانپزشکان تنها در بخش عمومی مشغول ارائه خدمات به مردم هستند. این دندانپزشکان معمولاً اقدامات مختلفی از آموزش به بیماران، چکاپ های دوره‌ای، مباحث پیشگیری و درمان‌های ساده تا متوسط را انجام می‌دهد اما زمانی که مساله ای پیچیده و جدی برای بیمار ایجاد شود، بیمار را به یکی از متخصصین دندانپزشکی واجد شرایط ارجاع می‌دهد.

خانمی که تحت ویزیت یک لمینت دندان قرار گرفته

به عنوان مثال، اگر بیمار یک کیس بسیار ساده درمان ریشه باشد، دندانپزشک عمومی با دانش و مهارت خود به خوبی درمان ریشه را برای بیمار انجام می‌دهد. اما اگر بیمار کیس پیچیده‌ای باشد و به عنوان مثال نیاز به جراحی ریشه دندان داشته باشد او را به یک متخصص درمان ریشه ارجاع خواهد داد.

در خصوص درمان‌های زیبایی مانند لمینت نیز همین مساله صادق است. دندانپزشکان عمومی باتجربه هرچند که می‌توانند یک متخصص لمینت دندان به شمار روند، اما اگر بیمار تمایل داشته باشد که درمانش به صورت حرفه‌ای، تخصصی و کاملاً طبیعی به نظر برسد، او را به یک متخصص ترمیمی و زیبایی متبحر ارجاع می‌دهد. و این متخصص نیز به عنوان یک متخصص لمینت دندان حرفه‌ای، با صرف حوصله و دانش خود درمان مورد انتظار بیمار را انجام می‌دهد.

+ متخصص پروتزهای دندانی

پروستودنتیست یا دندانپزشک متخصص پروتزهای دندان نیز با عنوان متخصص لمینت دندان شناخته می‌شود. این متخصصان انواع درمان‌های پروتزی از بریج، دنچر، اوردنچر، ایمپلنت و … را برای بیماران انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند درمان‌های ترمیمی و لمینت دندان را نیز انجام دهند و از این نظر به آن‌ها نیز می‌توان متخصص لمینت دندان گفت ولی مشابه با دندانپزشکان عمومی، آن‌ها نیز ممکن است بیشتر بیمارانی که مایل به انجام درمان‌های طبیعی و تخصصی لمینت هستند را به متخصصان ترمیمی و زیبایی ارجاع دهند.

+ متخصص ترمیمی و زیبایی

این متخصصان تمام انواع درمان‌های ترمیمی دندان و هرچیزی که به طرح لبخند و زیبایی دندان‌ها مرتبط باشد را انجام می‌دهند. این متخصصان کار ترمیم و زیبایی را به موازات هم انجام می‌دهند و تمرکز بسیار زیادی بر زیبایی دندان‌ها دارند. از آنجا که درمان‌های ونیری (لمینت و ونیر کامپوزیت) کاملاً در حوزه ترمیمی و زیبایی قرار دارند می‌توان به این نتیجه رسید که در واقع اصطلاح متخصص لمینت دندان بهتر است برای متخصصان ترمیمی و زیبایی بکار برده شود

.

عکس متخصصان لمینت دندان

چرا متخصصان ترمیمی و زیبایی گزینه مناسب‌تری برای انجام درمان لمینت هستند؟

مادامی که دندانپزشکی دارای تجربه، مهارت و دانش کافی، درمان لمینت را انجام دهد افراد می‌توانند ایشان را متخصص لمینت بدانند و برای انجام درمان خود به مطب ایشان مراجعه کنند. اما اگر مراجعان تمایل دارند درمان به صورت طبیعی، حرفه‌ای، سفارشی و مطابق با اصول زیبایی شناختی انجام شود احتمالاً همه دندانپزشکان دیگر متفق القول، مراجعان را به متخصصان ترمیمی و زیبایی ارجاع می‌دهند.

دلایلی وجود دارد که چرا دندانپزشکان ممکن است مردم را برای انجام درمان لمینت به یک متخصص ترمیمی و زیبایی ارجاع دهند:

+ تحصیلات تخصصی مرتبط

برخلاف یک دندانپزشک عمومی که تنها 6-7 سال رشته عمومی دندانپزشکی را پشت سر می‌گذارد، یک متخصص ترمیمی و زیبایی به بجز دوره عمومی، به مدت 3 سال دیگر تحصیلات آکادمیک را سپری می‌کند. در طول این 3 سال، این متخصص با تمام انواع ترمیم‌ها و درمان‌های زیبایی دندان آشنا شده و نحوه مدیریت تمام درمان‌های این حوزه را می‌آموزد. به طور خاص، آن‌ها درمان‌های لمینتی را به صورت تئوری و عملی می‌آموزند و در این زمینه به مهارت بالایی دست پیدا می‌کنند (شاید به همین دلیل باشد که او را یک متخصص لمینت دندان می‌دانند.)

+ انجام درمان‌های لمینتی به تعداد بالا

این متخصصان بیشتر از هر دندانپزشک دیگری، درمان‌های لمینتی انجام می‌دهند. در واقع اگر یک دندانپزشک عمومی به طور مثال در سال تعداد معدودی درمان لمینتی انجام می‌دهد، در همین بازه زمانی یک متخصص ترمیمی و زیبایی به واسطه تخصص و مهارت خود به تعداد بسیار زیادی بیمار با کیس لمینت دندان را مدیریت می‌کند.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

+ آشنایی با اصول زیبایی شناختی لبخند و چهره

لمینت دندان بیشتر از هر چیزی یک درمان زیبایی است و امروزه مراجعان تمایل دارند که درمان‌های زیبایی، از هر نظر کاملاً طبیعی به نظر بیایند و کسی متوجه تغییر خاصی در لبخندشان نشود. یک متخصص ترمیمی و زیبایی با هر هرچیزی که در ارتباط با یک لبخند طبیعی و زیبا است آشنایی کامل دارد بنابراین درمان‌هایی که این (به نوعی) متخصص لمینت انجام می‌دهد کاملاً منطبق بر اصول زیبایی شناختی است.

عسکس قبل و بعد از لمینت دندان توسط متخصص لمینت

+ صرف زمان و حوصله زیاد

هر درمان زیبایی برای اینکه به شکلی طبیعی و زیباتر به نظر برسد نیاز به صرف زمان قابل توجهی دارد. از آنجا که یک متخصص ترمیمی و زیبایی در تلاش است تا یک نتیجه طبیعی را برای بیمار به ارمغان آورد، در نتیجه زمان زیادی صرف درمانِ هر یک از بیماران خود می‌کند. اگر صبر و حوصله زیادی دارید و به دنبال درمان‌های طبیعی هستید می‌توانید به با یک متخصص ترمیمی و زیبایی به عنوان یک متخصص لمینت دندان با حوصله مشورت کنید.

+ تاکید بر محافظه کارانه بودن درمان

از دیرباز هدف غایی دندانپزشکان حفظ حداکثری بافت ونسج دندان طبیعی انسان بوده است. در واقع دندانپزشکان تلاش می‌کنند تا آنجا که ممکن است دندان واقعی را حفظ کنند. بنابراین از انجام درمان‌های تهاجمی و یا کشیدن دندان تا آنجا که بشود خودداری می‌کنند. متخصصان ترمیمی و زیبایی کاملاً بر اساس این هدف درمان‌های زیبایی را پیش می‌برند. در واقع آن‌ها حتی در خصوص درمان‌های لمینتی که نیاز به تراشیدن دندان دارند، کاملاً محافظه کارانه و محتاطانه عمل می‌کنند.

این دندانپزشکان با تراش بسیار محدود، جزئی و حساب شده، درمان‌های لمینتی را پیش می‌برند و بیمارانی که لمینت خود را نزد این متخصصان انجام می‌دهند نباید نگران تراش بیش از اندازه و تهاجمی مینای دندان خود باشند.

+ بالا بودن کیفیت درمان

متریال مورد استفاده توسط یک متخصص لمینت (متخصص ترمیمی و زیبایی) کاملاً استاندارد و مرغوب هستند. همچنین لابراتوارهایی که با این متخصصان همکاری می‌کنند کاملاً تخصصی بوده و همکاری بسیار نزدیکی بین آن‌ها وجود دارد. بیماران می‌توانند مطمئن باشند که یک متخصص ترمیمی و زیبایی با صرف زمان کافی و استفاده از متریال مرغوب و استاندارد، درمانی با کیفیت بهتر دریافت می‌کنند. بنابراین مدت زمان ماندگاری نتایج درمانی که این متخصصان انجام می‌دهند بسیار بالا و بعضاً بالای 20 سال خواهد بود.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

2 پاسخ به "چیزهایی که باید درباره متخصص لمینت دندان بدانید"

منیره نجات
سلام، شما در مطب لمینت بدون تراش انجام میدید دکتر؟
    آرتمان درمان
    با سلام، به طور کلی لمینت بدون تراش در موارد محدودی قابل انجام است. اگر کیس لمینت بدون تراش باشید بله انجام می شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید