با انواع عمل پیوند لثه و استخوان بیشتر آشنا شوید

19 مهر 02 پریو خدمات آرتمان درمان 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

پیوند لثه و پیوند استخوان هر دو روش های دندانپزشکی هستند که هدف آنها بازیابی بافت های آسیب دیده و از بین رفته است تا به این دلیل سلامت و زیبایی لبخند حفظ  شود. در این مقاله، ما هرچیزی که لازم است تا مراجعان محترم درباره پیوند بافت های استخوان و لثه بدانند می پردازیم. بیایید ابتدا با جراحی گرافت لثه شروع کنیم.

پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه (Gum grafting) که به عنوان جراحی پلاستیک پریودنتال (periodontal plastic surgery) نیز شناخته می شود، یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن بافت لثه از یک ناحیه از دهان (یا یک منبع اهداکننده) و پیوند آن به ناحیه دیگری است که در آن تحلیل لثه رخ داده باشد. تحلیل رفتن لثه می تواند در اثر عواملی مانند بیماری پریودنتال، مسواک زدن تهاجمی، ناهماهنگی دندان ها یا ضربه ایجاد شود.

عکس قبل و بعد از عمل پیوند لثه

هدف از انجام پیوند بافت لثه چیست؟

پیوند لثه به طور کلی به دلایل زیر انجام می شود:

  • بازیابی بافت لثه ای که عقب نشینی کرده یا دچار تحلیل شده. در چنین وضعیتی ریشه های دندان در معرض دید قرار می گیرند و با عمل پیوند، می توان از این ریشه ها محافظت کرد.
  • جلوگیری از تحلیل رفتن بیشتر لثه و عوارض مرتبط با آن (مانند حساسیت دندان و پوسیدگی ریشه)
  • ایجاد یک خط لثه متعادل تر و زیباتر (اصلاح طرح لبخند)
  • بهبود سلامت لثه و کاهش خطر بیماری پریودنتال.

انواع عمل جراحی پیوند لثه کدامند؟

1. پیوند بافت همبند (Connective Tissue Graft)

این تکنیک برای پوشش دادن ریشه دندان‌های در معرض و جهت درمان تحلیل لثه استفاده می‌شود. پیوند بافت همبند شامل تکنیک‌های ظریف و پیچیده میکروسکوپی برای آماده کردن هر دو بخش دهنده و گیرنده بافت و یک جراحی ترمیمی است. این کار نیاز به مهارت، هنر و مراقبت دقیق دارد.

غمل جراحی پیوند لثه برای پوشاندن ریشه دندان ها

2. پیوند آزاد لثه (Free Gingival Graft)

در این تکنیک یک لایه خیلی نازک از پوست ناحیه کام یا نواحی دیگر که بافت مشابه با لثه دارند، گرفته می‌شود. لثه پیوندی از بخش “دهنده” گرفته شده و شکل داده می‌شود و سپس برای ایجاد بافت لثه جدید در بخش “گیرنده” پیوند داده می‌شود. هر دو ناحیه دهنده و گیرنده بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند.

3. پیوند پدیکل (Pedicle Graft)

در این تکنیک به جای استفاده از بافت کام، از بافت لثه مجاور ناحیه تحلیل رفته استفاده می شود. پیوند تا حدی برش داده می شود و روی ریشه در معرض دید کشیده می شود و نتیجه ای طبیعی ایجاد می کند.

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان (Bone grafting) نیز به طور مشابه یک روش دندانپزشکی است که شامل افزودن مواد مواد طبیعی و مصنوعی استخوانی، به استخوان فک جهت تقویت و حمایت از آن است. پیوند استخوان به دلایل زیر انجام می شود:

  • افزایش حجم و تراکم استخوان فک که در این صورت یک بیس پایدار برای ایمپلنت های دندانی فراهم می کند.
  • ترمیم تحلیل استخوان ناشی از بیماری پریودنتال.
  • بازیابی زیبایی و تقارن صورت با بازسازی استخوان فک در مناطقی که آتروفی رخ داده.

انواع روش های پیوند استخوان کدامند؟

به طور کلی عمل های استخوان از منابع زیر تهیه می شوند:

  • اتوگرافت: در این روش، استخوان از ناحیه دیگری از بدن شما مانند لگن یا چانه برداشت می شود و به استخوان فک پیوند می شود.
  • آلوگرافت: این تکنیک شامل استفاده از استخوان از یک منبع اهدا کننده، به طور معمول یک جسد است که برای از بین بردن خطرات احتمالی، پردازش و استریل شده است.
  • زنوگرافت: شامل استفاده از استخوان از یک منبع حیوانی مانند گاو است که برای از بین بردن هرگونه خطر احتمالی رد یا عفونت در نظر گرفته شده.
  • پیوند آلوپلاستیک: در این روش از مواد مصنوعی مانند هیدروکسی آپاتیت یا فسفات کلسیم برای جایگزینی استخوان از دست رفته استفاده می شود.

طی مرحله آماده‌سازی، خون و سلول‌های دیگر از مواد آلوگرافت و زنوگرافت حذف شده و برای از بین بردن احتمال هر گونه رد پیوند یا انتقال بیماری، این مواد به دقت استریل می‌شوند.

خطرات و عوارض پیوند لثه  و پیوند استخوان چیست؟

مانند هر روش جراحی دیگری، خطرات و عوارض مرتبطی با پیوند بافت جنجیوال و پیوند استخوان وجود دارد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت در محل جراحی
  • خونریزی یا تشکیل هماتوم
  • درد یا ناراحتی
  • تورم یا کبودی
  • واکنش های آلرژیک به مواد بیهوشی یا پیوند
  • شکست پیوند یا عوارض با بهبود

پاسخ به سوالات متداول درباره انواع پیوند لثه و پیوند استخوان

آیا پیوند لثه دردناک است؟

این جراحی تحت بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین در طول عمل نباید دردی احساس کنید. با این حال، ممکن است کمی ناراحتی و درد خفیف در طول مرحله بهبودی تجربه شود.

بهبودی پس از پیوند استخوان و لثه ها چقدر طول می کشد؟

زمان بهبودی بسته به وسعت عمل و وصعیت فردی می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، حدود 1 تا 2 هفته طول می کشد تا لثه ها یا استخوان به طور کامل بهبود یابند.

آیا می توان پیوند استخوان را همراه با کاشت ایمپلنت دندان انجام داد؟

بله، پیوند استخوان اغلب به عنوان یک مرحله مقدماتی قبل از کاشت ایمپلنت دندانی انجام می شود تا از یک بیس پایدار و یکپارچگی موفقیت آمیز ایمپلنت اطمینان حاصل شود.

آیا جایگزینی برای پیوند جهت درمان تحلیل وجود دارد؟

در برخی موارد، جایگزین هایی مانند استفاده از مشتقات ماتریکس مینا یا بازسازی بافت هدایت شده ممکن است توصیه شود. با این حال، مناسب بودن این جایگزین ها به مورد خاص بستگی دارد و باید با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید