بررسی ایمپلنت های دندانی اوردنچر و میزان رضایت بیماران

24 شهریور 02 ایمپلنت دندان پروتز خدمات آرتمان درمان 4 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

زمانی که تنها یک یا چند عدد دندان از دست رفته باشد، برای جایگزین کردن آن دندان یا دندان‌های از دست رفته، می‌توان از ایمپلنت دندان، بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی استفاده کرد. اما اگر تعداد زیادی (یا تمامی دندان‌ها) از دست رفته باشد، روش‌های جایگزینی دندان کمی متفاوت از جایگزینی تک دندان خواهد بود. یکی از این روش‌ها، استفاده از ایمپلنت اوردنچر است که در ادامه به طور کامل با آن آشنا خواهید شد.

ایمپلنت اوردنچر چیست؟

پروتز کامل و پروتز پارسیل متحرک در حالت عادی روی لثه‌ها قرار داده می‌شود و با وجود تمام مزایا، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال می‌تواند از روی لثه بلغزد یا جابجا شود و خلاصه، آن استحکامی که باید داشته باشد را ندارد. برای برطرف کردن چنین مشکلاتی از اوردنچر استفاده می‌شود.

عکس قبل و بعد از اوردنچر

ایمپلنت اوردنچرها نوعی پروتز دندانی‌ متشکل از دندان مصنوعی و ایمپلنت هستند که جایگزینی پایدارتر و مطمئن‌تری به جای پروتزهای سنتی هستند. برخلاف پروتزهای معمولی که مستقیماً روی لثه قرار می‌گیرند، پروتزهای اوردنچر توسط ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی می‌شوند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند. این ایمپلنت‌ها به عنوان لنگر برای اوردنچر عمل مکرده و تضمین می‌کنند اوردنچر ثابت بوده یا حرکت و لغزشی نخواهد داشت. به برخی از نمونه های اوردنچر حتی دندان مصنوعی ثابت نیز گفته می‌شود و این نامگذاری از آن جهت است که این پروتز به واسطه ایمپلنت‌ها واقعاً ثابت می‌شود.

انواع ایمپلنت‌های دندانی اوردنچر کدامند؟

بسته به روش و تکنیک کاشت ایمپلنت دندان، به طور کلی سه نوع اصلی ایمپلنت اوردنچر وجود دارد.

 ایمپلنت نگهدارندها (Implant-Retained)  – محافظ لثه

در این حالت اوردنچر به طور مستقیم روی لثه شما قرار گرفته و به ایمپلنت‌هایی که در فک بالا یا پایین قرار دارند، متصل می‌شود. این نوع اوردنچر قابل در آوردن است و از طریق اتصالات محکم و ثابت موجود در دنچر به ایمپلنت متصل می‌شود.

عکس ایمپلنت اوردنچر محافظ لثه

 نوار نگهدارنده  (Bar-Retained) – محافظ ایمپلنت

در این حالت، اوردنچر به اتصالات روی یک نوار فلزی وصل می‌شود که این نوار فلزی طی جراحی به ایمپلنت‌های فک بالا یا پایین متصل می‌شود. این نوع پروتز، قابل در آوردن است و از طریق اتصالات ثابت موجود در دندان مصنوعی درون نوار فلزی محکم می‌شود.

عکس ایمپلنت اوردنچر با نوار نگهدارنده

 اوردنچر ثابت روی ایمپلنت

در این حالت اوردنچر، مستقیما به ایمپلنت‌های قرار داده شده در فک بالا یا پایین متصل می‌شود. این نوع، فقط توسط دندانپزشک قابل برداشتن است. این حالت بیشترین شباهت را به دندان‌ها و لثه طبیعی دارد. زمانی که صحبت از دندان مصنوعی ثابت می شود منظور مستقیما این مدل است.

عکس ایمپلنت دندان ثابت

کاندید مناسب ایمپلنت اوردنچر کیست؟

به طور کلی اگر فردی به اندازه‌ای سالم باشد که بتوان دندانش را کشید یا تراکم استخوان کافی جهت کاشت ایمپلنت دندان داشته باشد، کاندید مناسبی برای قرار دادن ایمپلنت های اوردنچر است.

کاندیدهای بالقوه این نوع پروتزها افرادی هستند که از عدم ثبات دندان‌های مصنوعی خود ناراضی‌اند، همچنین افراد بی‌دندان با شرایط دندانی خیلی پیچیده که نمی‌توانند به طور موفقیت‌آمیزی پروتزهای ثابت یا متحرک را در دهان نگه دارند.

تحقیقات نشان داده که افزایش سن یا پوکی استخوان نیز مانعی برای بهبودی یا اتصال موفقیت‌آمیز ایمپلنت نیست زیرا با روش های مختلفی می توان از موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت و داشتن اوردنچر اطمینان حاصل کرد.

مزایای ایمپلنت اوردنچر چیست؟

استفاده از ایمپلنت اوردنچر فواید زیادی دارد که به همین دلیل آن‌ها را گزینه‌ای بسیار مناسب و محبوب برای افرادی تبدیل کرده که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند. مهم‌ترین مزایای ایمپلنت اوردنچر عبارتند از:

افزایش ثبات و پایداری

پروتز دندان مصنوعی ثابت در مقایسه با پروتزهای معمولی، پایداری قابل توجه و بیشتری ارائه می‌دهد. همانطور که اشاره شد، ایمپلنت‌های دندانی در این روش مانند لنگرهای ایمن عمل می‌کنند و از جابجایی یا حرکت اوردنچر در حین صحبت کردن یا غذا خوردن جلوگیری می‌کنند.

عکس اوردنجر نهایی

بهبود توانایی جویدن

با داشتن ثبات بهتر، ایمپلنت اوردنچرها باعث بهبود قدرت و توانایی جویدن می‌شوند. این بدان معنی است که افراد می‌توانند از تنوع بیشتری از غذاها لذت ببرند و تجربه لذت بخشی از خوردن غذاهای مورد علاقه خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 12 مورد از بهترین مزایای ایمپلنت دندان که باید بدانید

کمک به حفظ سلامت استخوان

ایمپلنت اوردنچر، استخوان فک را تحریک کرده و از تحلیل آن جلوگیری می‌کند. این مساله به حفظ شکل فک و ساختار صورت کمک می‌کند و از ایجاد یک ظاهر فرورفته که می‌تواند با دندان مصنوعی سنتی ایجاد شود، جلوگیری می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

ایمپلنت اوردنچر یا پروتز دندان مصنوعی ثابت، ظاهر و احساس طبیعی‌تری به افراد می‌دهد و به افراد اعتماد به نفس قابل توجهی می‌بخشد تا بدون نگرانی از لیز خوردن یا شل شدن پروتزهای مصنوعی خود لبخند بزنند، صحبت کنند و بخندند.

مراحل دریافت ایمپلنت اوردنچر به چه شکل است؟

پروسه دریافت ایمپلنت اوردنچر معمولاً شامل چندین مرحله است:

مشاوره اولیه

اولین قدم برای دریافت پروتز دندان مصنوعی ثابت، مشورت با یک متخصص دندانپزشکی (متخصص پروتزهای دندانی، متخصص ایمپلنت و یا جراح دهان و دندان) است. در طول این مشاوره، دندانپزشک سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی می‌کند، اهداف و انتظارات‌تان را مورد بحث قرار می‌دهد و تعیین می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای اوردنچر هستید یا خیر.

متخصص همچنین همه چیز درباره این فرآیند را با جزئیات توضیح داده، به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ می‌دهد و یک برنامه درمانی جامع به شما ارائه خواهد داد.

کاشت ایمپلنت دندان

اگر شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت اوردنچر تشخیص داده شوید، قدم بعدی قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی در قوس فکی شما خواهد بود. این یک روش جراحی است که شامل قرار دادن فیکسچرهای تیتانیومی در استخوان فک است.

عکس ایمپلنت های کاشته شده قبل از نصب اوردنچر

تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز، به وضعیت هر بیمار و نوع اوردنچر انتخابی بستگی دارد. پس از کاشت ایمپلنت، یک دوره بهبودی چند ماهه لازم است تا ایمپلنت‌ها به استخوان فک جوش خورده و پایه‌ای قوی ایجاد کنند.

دوره بهبودی

در طول دوره بهبودی پس از کاشت ایمپلنت اوردنچر، پیروی از دستورالعمل‌های متخصص ایمپلنت بسیار مهم است. انجام مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان در واقع به از جوش خوردن موفقیت آمیز ایمپلنت و کاهش خطر عوارض آن کمک می‌کند. دندانپزشک شما ممکن است پروتزهای موقتی برای استفاده در طول مدت دوره نقاهت ارائه دهد.

ساخت اوردنچر

مرحله بعدی ساخت پرتز دندان مصنوعی ثابت شما است. این مرحله شامل ایجاد یک پروتز سفارشی است که روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد. دندانپزشک شما از نزدیک با یک لابراتوار دندانپزشکی کار خواهد کرد تا از تناسب دقیق و ظاهر طبیعی پروتز آماده شده شما اطمینان حاصل کند.

عکس اوردنچر

اتصالات و تنظیمات

هنگامی که پروتز دندان مصنوعی ثابت ساخته شد، یک جلسه ویزیت با دندانپزشک خود خواهید داشت. دندانپزشک اطمینان حاصل می‌کند که اوردنچر به درستی روی ایمپلنت‌ها و قوس فکی قرار می‌گیرد و هر گونه تنظیمات لازم را برای راحتی و عملکرد مطلوب ایمپلنت اوردنچرها انجام می‌دهند. دندانپزشک همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه مراقبت و نگهداری از اوردنچر ارائه می‌دهد.

پاسخ به سوالات رایج درباره ایمپلنت اوردنچرها

رضایت بیماران در این روش جایگزنی دندان به چه میزان است؟

مطالعات، افزایش رضایت بیماران و نیز بهبود کیفیت زندگی آن‌ها را هنگام استفاده از اوردنچرهای متصل به ایمپلنت نسبت به دندان‌های مصنوعی معمولی نشان می‌دهد.

تکمیل فرآیند درمان چقدر طول می‌کشد؟

مراحل درمان از آغاز تا پایان می‌تواند طی ۳ تا ۴ ماه کامل شود. قرار دادن ایمپلنت دندانی نیز بدون هیچگونه بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

4 پاسخ به "بررسی ایمپلنت های دندانی اوردنچر و میزان رضایت بیماران"

امینی
بنده ی سوال داشتم پدر من چندسالی میشه که دو سه تا دندون بیشتر نداره الان اگه بخواد اونارو بکشه دندون مصنوعی بذاره مشکلی براش ایجاد نمیشه؟
    آرتمان درمان
    تصمیم در مورد حفظ و یا کشیده شدن چند دندان باقیمانده باید با نظر تخصصی متخصص پروتز انجام شود. گاه اگر همان چند دندان ریشه و بافت نگاهدارنده مناسبی داشته باشند، حفظ می شوند و می توانند به گیر پروتز آینده کمک کنند. بهتر است رادیوگرافی تهیه بفرمایند و توسط متخصص پروتز معاینه شوند تا بر اساس طرح درمان در نظر گرفته شده، در مورد دندان ها تصمیم گیری شود. سلامت باشند
محمد
سلام ۱۷ سالمه بیشتر دندون هام شیری هست و این ژن خانوادگیمونه از شانسمون.خیلی هم تعداد کمی هستن و با فاصله بسیار زیاد و همینطور ریز حتی گاز زدن سیب هم به سختیه برام تو این سن.دندون مصنوعی بر پایه ایمپلنت میتونم انجام بدم؟ تو چه سنی‌ انجام بدم؟ و هزینش چقدره؟ ممنون میشم جوابمو بدین
    آرتمان درمان
    با سلام نیاز هست که هم به صورت کلینیکی و هم رادیوگرافی معاینه شوید و طرح درمانتان توسط مشاوره و هم فکری چند متخصص مشخص شود تا نهایتا بتوان درمانی درست و اصولی را با توجه به سن پایین شما انجام داد. سلامت باشید
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید