کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ (بررسی مزایا، معایب و مراحل درمان)

20 آبان 02 ترمیمی و زیبایی خدمات آرتمان درمان مقالات 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

بسیاری از شرایط بالینی از قبیل تغییر رنگ دندان‌ها، شکستگی‌های گسترده، دندان‌های نامرتب یا پوسیدگی دندان‌ها ممکن است باعث ایجاد اختلال در زیبایی طرح لبخند شوند. این امر معمولاً سبب ایجاد تصویری ناخوشایند از خود شده و تاثیری منفی بر کیفیت زندگی دارد. در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی این شرایط بالینی را می‌توان ترمیم یا درمان کرد و زیبایی را مجددا به لبخند بازگرداند. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که یکی از آن‌ها کامپوزیت ونیر دندان است. کامپوزیت ونیرها درمانی محافظه کارانه و رایج هستند که به شکلی اصولی و بدون آسیب به دندان ها، طرح لبخند را اصلاح می‌کنند.

ونیر دندان چیست؟

قبل از پرداختن به درمان کامپوزیت ونیر دندان، بهتر است ابتدا با مفهوم ونیر آشنا شویم. ونیر (Dental Veneer) را می‌توان به عنوان یک لایه‌ از مواد همرنگ دندان توصیف کرد. این لایه به منظور زیبایی و اصلاح طرح لبخند بر روی سطح دندان ها اعمال می‌شود. ونیرها در واقع طیف وسیعی از بدشکلی های دندانی را برطرف می کنند و یا آسیب های وارده به سطح خارجی دندان ها را به خوبی اصلاح می کنند.

این ها 2 نوع مختلف ونیر دندانی هستند ….

ونیرها به دو دسته ونیرهای سرامیکی (لمینت) و کامپوزیت ونیر تقسیم می شوند. لمینت شناخته شده ترین نوع ونیر دندانی است و ویژگی های مینای دندان خودمان را تقلید می کند. لمینت کارایی بسیار بالای دارد و به دلیل اینکه تا حد زیادی خصوصیات مینای دندان واقعی ما را تقلید می کنند بسیار مورد توجه هستند.

برای نصب لمینت نیاز است تا به میزان بسیار اندکی مینای دندان تراش بخورد و این تراش مطلقا کم بوده و تنها به اندازه ای هست که لمینت بسیار نازکِ ساخته شده در لابراتوار بدون برجستگی روی دندان نصب شود. ونیر کامپوزیت دندان نیز عنوان دیگری از ونیرها است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان درمانی بسیار محافظه کارانه، با تراشی بسیار بسیار کم و مقرون به صرفه تر از لمینت دندان است. این در واقع درمانی است که در آن ظاهر دندان های قدامی با کمک لایه های کامپوزیت رزین، بهبود میابد. تقریبا تمام مشکلات دندانی که با لمینت برطرف می شوند، با کامپوزیت ونیر نیز برطرف می شوند. برخی از مشکلاتی که به خوبی با کامپوزیت ونیر برطرف می شوند شامل تغییر رنگ داخلی دندان، فاصله بین دندان ها، تحلیل مینا، کوتاه شدن دندان ها، انواع لکه های دندانی و … می شوند.

کامپوزیت‌ ونیر ها به وسیله رزینی که خاصیت باند یا چسبندگی به بافت دندان دارد، به دندان متصل می شوند. به دلیل این خاصیت باندینگ در زمان اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر یا هرگونه ترمیم با کمک کامپوزیت‌ها، نیاز به برداشت بافت دندان به منظور ایجاد گیر نمی‌باشد. کامپوزیت‌ها به خاطر طبیعت محافظه کارانه،  باند شدن  بهتر به بافت دندان و همچنین تامین زیبایی، انقلابی در دندانپزشکی ترمیمی پدید آورده اند.

ونیر کامپوزیت به صورت فول یا پارشیل انجام می شود

این ونیرها معمولاً می توانند به دو صورت فول یا پارشیل انجام شوند:

بررسی پارسیل ونیرها

در دندانپزشکی محافظه کارانه تلاش ما این است که هر نوع درمان اعم از زیبایی یا ترمیمی را با تمرکز بر حفظ حداکثری بافت و نسج دندان انجام دهیم. این اصل در خصوص نصب ونیر کامپوزیت دندان نیز صادق است. در واقع توصیه می شود اگر دندان های قدامی به صورت جزئی آسیب دیده اند یا نواحی تغییر رنگ یافته کم است، به جای اینکه تمام دندان های قدامی کامپوزیت ونیر شوند، درمان به صورت پارشیل و جزئی انجام شود. به درمانی با این وسعت کم که محافظه کارانه و توصیه شده تر است، اصطلاحاً پارشیل کامپوزیت ونیر گفته می شود.

فول ونیر ها

از طرفی فول‌ کامپوزیت ونیر دندان برای ترمیم آسیب‌های گسترده یا نواحی تغییر رنگ داخلی که بیشترِ سطوح دندان را در بر گرفته کاربرد دارند. به عبارت ساده‌تر در ونیر پارسیل هایی مانند کامپوزیت ونیر، تنها قسمتی از دندان با کامپوزیت پوشیده می‌شود اما در فول ونیر یا ونیر کامل تمام سطح دندان با کامپوزیت پوشیده خواهد شد. در واقع در فول ونیرها، ما تمام دندان های حاظر در طرح لبخند را به منظور ترمیم و زیبایی حداکثری تحت پوشش قرار می دهیم.

زمانی و مهارتی که برای نصب فول کامپوزیت ونیرها صرف می شود قابل توجه است

هنگام در نظر گرفتن فول ونیر به عنوان طرح درمان چندین فاکتور مهم مانند سن بیمار، اکلوژن یا نحوه روی هم قرارگیری دندان‌ها، سلامتی بافت‌ها، موقعیت دندان‌ها، همچنین بهداشت دهان و دندان باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

در صورت استفاده از فول ونیرها، فراهم آوردن انحناهای فیزیولوژیک مناسب به ویژه در نواحی که ونیرها در تماس با لثه قرار می‌گیرند، جهت اطمینان از سلامت لثه بسیار اهمیت دارد.

فول ونیرها می توانند درمانی مستقیم یا غیر مستقیم باشند

فول ونیرها می‌توانند هم با تکنیک مستقیم و هم غیر مستقیم انجام شوند. در تکنیک مستقیم دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت‌های زیبایی، ونیرها را بر روی سطح خارجی دندان‌ها شکل می‌دهد، که البته درمانی است زمان بر که به کار زیادی نیاز دارد. در تکنیک غیر مستقیم، از دندان ها قالبگیری شده و کامپوزیت ونیر به صورت غیرمستقیم در لابراتوار ساخته شده و بر روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. در افراد با سنین پایین و یا زمانی که تک دندان تغییر رنگ یافته داریم، تکنیک مستقیم انتخاب ارزشمندی می‌باشد.

چه زمانی استفاده از ونیرهای کامپوزیتی بهترین روش درمانی است؟

از آنجا که کامپوزیت‌ها باند مناسبی به مینا و عاج دندان دارند، زمانی که دندان‌ها به دلایل مختلف مینای خوبی ندارند، گزینه مناسبی جهت درمان‌های زیبایی می‌باشند. و به طور کلی در شرایط زیر اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها کاملاً مناسب‌ترین درمان است:

  • زمانی که سطح خارجی دندان به دلایل مادرزادی، بیماری ها، سایش ها، عادات ناصحیح و ترمیم های قبلی مینای مناسبی برای باند ندارد
  • ترمیم های کامپوزیتی قبلی نامناسب
  • تغییر رنگ ترمیم های قبلی
  • تغییر رنگ دندانی

همچنین در مواقعی که مینای دندان کاملا سالم بوده و فرد از رنگ دندان خود رضایت دارد، نیاز به پوشانده شدن کامل دندان نیست. در این موارد می توان برای اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر پارسیل، درمانی محافظه کارانه انجام داد.

تصویر یک لبخند قبل و بعد از دمان ونیر کامپوزیت

حتی هنگامی که رنگ دندان ها دلخواه شخص نیست، می توان پس از بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها، کامپوزیت ونیر پارسیل را بر روی دندان ها قرار داد.

  • فاصله بین دندانی

زمانی که  فرد دارای دیاستم یا فاصله بین دندان ها است نیز می توان با کمک اتصال مستقیم کامپوزیت دندان این فاصله را بست و ظاهر طرح لبخند فرد را بهتر جلوه داد.

  • شکستگی‌های وسیع دندانی

دندان‌هایی که دچار شکستگی های وسیع تاج دندان هستند را می‌توان توسط کامپوزیت‌ها ترمیم و ونیر نمود. امروزه با وجود کامپوزیت هایی که از نظر استحکام و زیبایی در حد کاملا قابل قبولی قرار دارند، نیاز به تراش وسیع این دندان ها جهت انجام روکش دندان نبوده و می‌توان آن‌ها را به شکلی کاملا محافظه کارانه و مشابه با فرم و رنگ دندان مشابه بازسازی نمود.

تصویر قبل و بعد دندانی که دچار شکستگی وسیع شده ولی با درمان ونیر کامپوزیت بهبود یافته

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر چه مزیتی نسبت به لمینت دندان دارد؟

ونیر‌های مستقیم کامپوزیتی مزیت‌هایی نسبت به ونیر‌های سرامیکی یا همان لمینت‌های دندانی دارند. به عنوان مثال:

  • با اصلاح طرح لبخند به کمک ونیر کامپوزیت‌های مستقیم، می‌توان در یک جلسه ترمیم دندان را کامل کرد (بدون اینکه نیاز به کارهای لابراتواری و هزینه‌های بیشتر آن باشد).
  • با وجود این که زمان بیشتری برای قرار دادن ونیرهای کامپوزیتی مستقیم نیاز هست، اما هزینه کامپوزیت ونیر به طور کلی کمتر از هزینه لمینت دندان است.
  • از مزیت های دیگر ونیر های کامپوزیت این است که بر خلاف لمینت‌های سرامیکی، هم به عاج دندان و هم ترمیم‌های کامپوزیتی قدیمی باند مناسبی برقرار می‌کنند.

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر: نحوه اتصال ونیرهای کامپوزیتی بر سطح دندان چگونه است؟)

ونیرهای از جنس کامپوزیت را می توان به دو طریق بر روی دندان ها شکل داد:

مونوکروماتیک و با استفاده از کامپوزیت یونیورسال

این نوع از کامپوزیت‌ها میزانی از شفافیت را دارا هستند که هم جهت بازسازی لایه‌های عاجی (دنتین یا لایه زیرین مینای دندان) و هم لایه‌های مینایی دندان (سطحی‌ترین لایه) به کار می‌روند. در واقع در صورت استفاده از این نوع کامپوزیت‌ها، لایه‌های مختلف عاجی و مینایی تنها با استفاده از یک رنگ شکل داده می‌شوند.

پلی کروماتیک و با استفاده از کامپوزیت‌های با رنگ‌های مختلف

گاه برای دستیابی به زیبایی بهینه، ونیرهای کامپوزیت مستقیم باید به صورت لایه لایه و با کمک کامپوزیت هایی با رنگ ها و شفافیت های مختلف بر روی دندان ها قرار داده شوند تا ونیرهای پلی کروماتیک مناسب حاصل شود.

 رنگ ونیر های کامپوزیتی را چگونه تعیین می کنند؟

انتخاب رنگ و شفافیت ونیر کامپوزیت‌ها بایستی قبل از شروع درمان انجام پذیرفته و در آن نظر و سلیقه فرد لحاظ گردد. به این منظور، انتخاب، زمانی انجام می‌گیرد که دندان مرطوب بوده و هنوز مراحل درمان آغاز نگردیده است. زیرا خشک کردن دندان باعث روشن تر شدن رنگ دندان شده و  باعث بروز خطا در تعیین رنگ میشود.

سایه رنگ های رایج برای تعیین رنگ کامپوزیت ونیرها

بروساژ دندان‌ها می‌تواند جهت تمیز کردن سطح دندان و از بین بردن لکه‌های رنگی که موجب مزاحمت در انتخاب رنگ صحیح می‌گردند، مفید باشد.

 چرا اتصال کامپوزیت ونیرها به دندان ها با کمترین عوارض همراه است؟

حداقل به سه دلیل زیر فرآیند اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها، برای دندان‌های ما عوارضی ندارد:

1. حفظ ساختار دندان به حداکثر میزان

اصلاح طرح لبخند با ونیر کامپوزیت ها یک اقدام دندانپزشکی یا درمان محافظه کارانه است. به جز در موارد محدود، برای نصب آن‌ها نیازی به تراش دادن دندان‌ها نیست و تنها در صورت نیاز ممکن است میزان بسیار جزئی و اندکی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود. (به عنوان مثال زمانی که یک دندان یا قسمتی از آن در خارج از قوس دندانی باشد مقدار جزئی از دندان تراش می‌خورد.)

بنابراین درمان با ونیرهایی از این دست، می‌تواند درمانی کاملا محافظه‌کارانه باشد که به هیچ وجه موجب حساسیت دندان‌ها نمی‌گردد.

2. حفاظت از لثه‌ها و عدم تداخل با فضای لثه‌ای

به طور کلی در هر درمانی که بر روی تاج دندان انجام می‌شود، اعم از ترمیم‌ها، روکش‌ ها و ونیر‌های مختلف، نباید تداخلی با فضای لثه‌ای داشته باشند. تهاجم به فضایی که مختص لثه‌هاست، به مرور زمان موجب تورم، التهاب، تغییر رنگ و تحلیل لثه‌ها شده و در دراز مدت سبب تحلیل استخوان می‌گردد.

نحوه محافظت از لثه ها طی فرآیند اتصال ونیر کامپوزیت ها

ونیر کامپوزیت ها باید با روش صحیح و با کمک گرفتن از محصولاتی خاص، در ناحیه‌ی تماس با بافت لثه‌ای قرار بگیرند. این محصولات شامل نخ‌های زیر‌ لثه‌ای و ماتریس‌های (نوارهای) مخصوص هستند که کمک می‌کنند تا کامپوزیت‌ها حین قرارگیری بر روی دندان وارد فضای لثه‌ای نشوند و موجب التهاب نگردند.

3. انجام پالیش دقیق پس از انجام کار و انجام پالیش‌های دوره‌ای منظم

عامل دیگری که سبب می‌گردد کامپوزیت ونیر ها بدون عارضه و با دوام بیشتر در دهان باقی بمانند، انجام پالیش‌ نهایی و دقیق و همراه با صرف زمان مناسب است. در این حالت سطحی صیقلی در تمام نواحی ونیرهای کامپوزیتی اعم از سطح خارجی، بین دندانی و در تماس با لثه‌ها ایجاد می‌شود. به این ترتیب تجمع پلاک میکروبی بر روی ونیر‌ها به حداقل رسیده و ونیرها عوارضی مانند التهاب لثه‌ها که عامل اصلی آن پلاک میکروبی است را ایجاد نمی‌کنند.

همچنین با انجام پالیش‌ها به طور دوره‌ای و منظم، ثبات رنگ مناسبی به دست خواهد آمد و عارضه‌ی تغییر رنگ کامپوزیت ونیرها به حداقل میزان کاهش پیدا خواهد کرد.

 پالیش نهایی کامپوزیت ونیرها به چه شکل انجام می‌شود؟

پالیش نهایی ونیر کامپوزیت ها بسیار حائز اهمیت بوده و بر ثبات رنگ ونیرها در طول زمان و همچنین سلامتی لثه‌ها تاثیر مستقیم دارد. پالیش کامپوزیت ونیرها با استفاده از ابزارهای مختلفی صورت می‌پذیرد:

  • دیسک‌های قابل انعطاف: معمولا در سری چهارتایی و با ترتیب زبری و نرمی که با کدهای رنگی مشخص شده‌اند برای پرداخت سطح ترمیم کاربرد دارند.
تصویر دیسک های قابل انعطاف برای پالیش دندان پس از ونیر کامپوزیت کردن دندان
  • رابر کپ‌ها یا لاستیک‌های مخروطی شکل: با زبری ها و کدهای رنگی مختلف  از دیگر ابزارهای پرداخت سطوح کامپوزیت ونیرها هستند
تصویر رابر کپ برای پالیش دندان پس از ونیر کامپوزیت کردن دندان
  • و  در نهایت نوار های پرداخت یا (فینیشینگ استریپ): برای شکل دهی انحناها و همچنین پرداخت نواحی بین دندانی استفاده می‌شوند.
تصویر نحوه کشیدن نوار پرداخت بین دندان ها برای پالیش دندان پس از ونیر کامپوزیت کردن دندان

 مزایای کامپوزیت ونیر ها چیست؟

مهمترین مزایای اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها عبارتند از:

  • قابلیت انجام درمان در یک جلسه
  • مفید برای بیماران با سن پایین
  • قابل استفاده در نواحی آسیب دیده کوچک
  • هزینه پایین‌تر
  • برداشتن کمتر نسج دندانی
  • عدم نیاز به بیحسی

 نکات منفی و معایب ونیر کامپوزیت کدامند؟

  • کار کلینیکی طولانی، و نیاز به زمان بیشتر در جلسه ترمیم دارند
  • احتمال  پریدگی لبه‌های ترمیم  به هنگام مصرف خوراکی‌های سخت وجود دارد
  • ثبات رنگ کمتری نسبت به ونیرهای سرامیکی دارند

چگونه باید از ونیر کامپوزیت ها مراقبت کنیم؟

  • کامپوزیت ونیر ها همانند دندان طبیعی خاصیت رنگ پذیری دارند بنابراین باید مانند دندان ها واقعی تمیز شوند و از مصرف خوراکی های رنگدانه دار با آن‌ها خودداری شود یا مصرفشان کاهش یابد
  • به دلیل ادامه یافتن فرآیند پلیمریزاسیون کامپوزیت، تا دست کم 1 روز پس از ترک مطب (بویژه در 48 ساعت اول) باید از مصرف خوراکی ها بخصوص مایعات رنگدانه دار مانند نوشابه ها، چای و قهوه و…. اجتناب کرد.
  • قطع یا کاهش مصرف دخانیات توصیه می‌شود.
  • خوردن و جویدن معمولی پس از ترمیم ونیر مشکلی ندارد. اما باید از گاز زدن و جویدن مواد بسیار سفت مانند یخ ، آجیل و دانه‌های بسیار سفت خودداری شود. زیرا ممکن است باعث ساییدگی و حتی شکستگی لبه‌های ترمیم شود.
  • در افراد با دندان قروچه، استفاده از نایت گارد هنگام خواب توصیه می‌شود.
  • رعایت بهداشت دندان‌ها با مسواک و نخ دندان، همچنین معاینات منظم دندانپزشکی (حداقل یک بار در سال) برای حفظ سلامت ونیرها و دندان‌ها ضروری می‌باشد.

کامپوزیت ونیر دندان بهتر است یا درمان روکش (crown)؟

برخلاف روکش‌های دندانی که برای استفاده از آن‌ها باید حجم زیادی از بافت طبیعی دندان (مینای دندان) تراشیده شود، کامپوزیت‌ها برای استفاده به عنوان یک درمان ترمیمی-زیبایی نیازی به تراش زیاد مینای دندان ندارند و با توجه به همین موضوع ( تراش بسیار کم مینا در حد چند دهم میلی‌متر) به شکل یک لایه نازک روی دندان آسیب‌دیده قرار می‌گیرند و محل تلاقی آن‌ها با خطوط لثه قابل رویت نیست و همین امر سبب می‌شود که این درمان زیبایی اصلاً ساختگی به نظر نرسد .

با توجه به طیف وسیع رنگ‌های ونیر کامپوزیت‌های پوشاننده سطح دندان‌ها، می‌توان این انتظار را داشت که این درمان‌های ترمیمی-زیبایی بیشترین هماهنگی را با سایر دندان‌های فرد بیمار داشته باشند.

ضمنا این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر دندانی که زیر روکش قرار دارد پوسیده شود، در مراحل اولیه زیر ضخامت زیاد روکش از دید پنهان می‌شود و نه در معاینات کلینیکی و نه در تصاویر رادیوگرافی قابل تشخیص نخواهد بود که با استفاده از ونیر کامپوزیت‌های دندانی به جای روکش دندان این مشکل تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها معمولا در یک جلسه نسبتاً طولانی انجام می‌شود با این حال، این نوع از درمان، هزینه کمتری نسبت به سایر درمان‌های دیگر دارد و همانطور که ذکر شد با توجه به عدم نیاز به تراش زیاد بافت مینای دندان، به عنوان یک درمان محافظه‌کارانه نسبت به روکش دندان شناخته می‌شود.

ضمناً زمانی که پرکردگی‌های متعدد زیبایی دندان‌های جلویی فرد بیمار را دستخوش تغییر کرده باشد، در صورتی که ساختار باقی‌مانده از دندان مورد قبول دندانپزشک متخصص زیبایی باشد، می‌توان از ونیز کامپوزیت‌‌ها به جای روکش استفاده کرد و زیبایی طبیعی به دندان بخشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید