همه آنچه که باید در مورد بهداشت دهان و دندان بدانیم!

18 شهریور 02 کلینیک پیشگیری 0 نظر کاربران نوشته شده توسط آرتمان درمان

مراقبت از سلامت دهان و دندان برای حفظ یک لبخند سالم و جلوگیری از مشکلات دندانی بسیار مهم است. اقدامات کافی و مناسب بهداشت دهان و دندان می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه، بوی بد دهان و سایر مشکلات رایج دندانی کمک کند. علاوه بر این، حفظ بهداشت دهان و دندان با بهبود سلامت کلی بدن مرتبط است، زیرا سلامت ضعیف این ناحیه، با بیماری‌های سیستمیک مختلفی مرتبط است. اکنون، بیایید تکنیک‌ها و عاداتی را که به شما در دستیابی به بهداشت مناسب دهان و دندان کمک می‌کند، در این مقاله بررسی کنیم.

تکنیک‌های مسواک زدن: تسلط بر هنر مسواک زدن

مسواک زدن پایه و اساس یک روال بهداشت دهان و دندان اصولی است. اینکار به حذف پلاک میکروبی، باکتری‌ها و ذرات ریز غذا از سطوح مختلف دندانی و بین دندانی شما کمک می‌کند.

مسواک زدن

اولین قدم برای تسلط بر مسواک زدن، انتخاب مسواک مناسب است. یک مسواک با موهای نرم و اندازه‌ای که به راحتی در دهان شما قرار می‌گیرد، انتخاب کنید. مسواک‌های برقی نیز می‌توانند گزینه‌ای عالی باشند.

دندان‌های خود را حداقل دو دقیقه در روز مسواک بزنید. یک تایمر تنظیم کنید یا از یک مسواک با تایمر داخلی استفاده کنید تا مطمئن شوید که در مدت زمان توصیه شده مسواک می‌زنید. مسواک زدن از نیم ساعت بعد از غذا نیز مفید است، اما اگر این امکان وجود ندارد، شستشوی دهان با آب می‌تواند به از بین بردن ذرات غذا تا زمان مسواک زدن بعدی کمک کند.

نخ دندان: قهرمان گمنام بهداشت دهان و دندان

در حالی که مسواک زدن سطوح دندان‌های شما را تمیز می‌کند، استفاده از نخ دندان به حذف پلاک‌ و باقی مانده‌ها از بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه کمک می‌کند و یک فعالیت مکمل برای مسواک زدن است که حتماً باید در روتین بهداشت دهان و دندان روزانه گنجانده شود.

نخ دندان در واقع به مناطقی دست میابد که مسواک شما نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. به همین جهت نخ دندان کشیدن از تجمع پلاک دندان جلوگیری می‌کند و خطر بیماری لثه را کاهش می‌دهد. همچنین به حذف ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌های شما کمک می‌کند و به تنفس تازه‌تر منجر می‌شود.

دهانشویه ها: کمک به افزایش هر چه بهتر بهداشت دهان و دندان

دهانشویه می‌تواند یک اقدام ارزشمند باشد که به روال بهداشت دهان شما اضافه می‌شود. دهانشویه به تازه کردن نفس، کاهش تجمع پلاک و جرم و از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند کمک می‌کند.

برای استفاده مؤثر از دهان شویه، مقدار توصیه شده را در یک فنجان کوچک بریزید و آن را به مدت 30 ثانیه درون دهان خود بچرخانید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دهانشویه و کاربرد هر کدام

تمیز کردن زبان: زبان خود را فراموش نکنید!

تمیز کردن زبان گامی است که اغلب در روتین بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته می‌شود اما این اقدام بسیار مهمی در حفظ سلامتی زبان و دهان است. زبان حاوی باکتری‌ها، سلول‌های مرده و بقایای غذا است که به تقویت بوی بد دهان و مشکلات دهان و دندان کمک می‌کند. تمیز کردن زبان به حذف این موارد ناخواسته کمک کرده و به بهبود طعم و بوی دهان کمک زیادی می‌کند.

حفظ یک رژیم غذایی سالم برای داشتن دهان و دندان سالم

یک رژیم غذایی مغذی نقش حیاتی در سلامت دهان و دندان دارد. با انتخاب‌های آگاهانه، می‌توانید از تلاش‌های بهداشت دهان و دندان خود حمایت کنید.

غذاهای شیرین و اسیدی می‌توانند به پوسیدگی دندان کمک کنند، در حالی که غذاهای سرشار از مواد مغذی باعث تقویت دندان‌ها و لثه‌ها می‌شوند. مصرف تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین خود را محدود کنید و میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی و پروتئین‌های بدون چربی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی غذاهایی مفید برای سلامتی دهان و دندان

مراقبت از لثه: لثه‌های خود را سالم نگه دارید

سلامت لثه به اندازه سلامت دندان مهم است. بی توجهی به لثه‌ها می‌تواند منجر به بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان شود.

لثه‌های سالم از دندان‌های شما حمایت می‌کنند، از استخوان فک محافظت می‌کنند و از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. بیماری لثه که به عنوان بیماری‌های پریودنتال نیز شناخته می‌شوند، در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست دادن و نیاز به کشیدن شود.

برای حفظ سلامت لثه‌ها، به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، از مسواک نرم استفاده کنید، از محصولات دخانی پرهیز کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. علاوه بر این، برای تمیز کردن و معاینات حرفه‌ای به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

معاینه دهان و دندان: کلید مراقبت‌های پیشگیرانه

معاینات منظم دندانپزشکی یکی از گام‌های مهم در روتین بهداشت دهان و دندان هستند. این معاینات برای مراقبت‌های پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام مشکلات دندان ضروری است.

معاینات روتین دندان به دندانپزشک شما اجازه می‌دهد تا سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کند، مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و درمان مناسب را به موقع و کاملاً اصولی ارائه دهد. این اقدامات نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات دندانی و حفظ بهداشت دهان و دندان دارند.

در طول معاینه دندان، دندانپزشک شما دندان‌ها، لثه‌ها و دهان شما را معاینه می‌کند و به دنبال علائم پوسیدگی، بیماری لثه یا سایر مشکلات دندانی می‌گردد. ایشان همچنین ممکن است جرمگیری دندان و پالیش انجام داده و یا در صورت لزوم برای اقدامات تشخصی بهتر از دهان و دندان شما گرافی‌هایی تهیه و ارزیابی کند.

نکات بهداشت دهان و دندان برای کودکان: ایجاد عادات سالم در افراد کم سن و سال

ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان در کودکان برای سلامت کلی دهان آنها ضروری است. با تمیز کردن ملایم لثه‌های کودک با یک پارچه نرم، مراقبت از دهان را به موقع شروع کنید.

به محض رویش اولین دندان، مسواک زدن را با یک مسواک نرم و آب شروع کنید. وقتی فرزندتان به سن دو سالگی رسید، خمیر دندان حاوی فلوراید را زیر نظر دندانپزشک کودکان و با آموزش از سوی ایشان امتحان کنید.

همینطور که کودکان رشد می‌کنند، روش‌های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به آنها آموزش دهید. بر مسواک زدن آن‌ها نظارت کنید تا زمانی که مهارت لازم را برای انجام آن به تنهایی داشته باشند. عادات غذایی سالم را در آن‌ها ایجاد کنید و تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را از دسترسی آن‌ها خارج کنید.

با استفاده از مسواک‌های رنگارنگ، نواختن موسیقی مورد علاقه آنها در حین مسواک زدن، و پاداش دادن به آنها برای اقدامات مداوم بهداشت دهان و دندان، مراقبت از دهان را برای کودکان لذت بخش کنید. برای آموزش اهمیت بهداشت دهان و دندان به آنها از منابع آموزشی مانند فیلم یا کتاب استفاده کنید.

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن چیست؟

سلامت دهان و دندان ارتباط تنگاتنگی با سلامت کلی ما دارد. بیایید ارتباط بین سلامت دهان و برخی بیماری‌های سیستمیک را بررسی کنیم:

بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری لثه ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار یک سبک زندگی سالم می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند.

بهداشت دهان و دندان و دیابت

دیابت نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد، همچنین بیماری لثه نیز ممکن است کنترل سطح قند خون را دشوارتر کند. مراقبت مناسب از دهان برای افراد مبتلا به دیابت برای حفظ سلامت کلی ضروری است.

بهداشت دهان و دندان و بارداری

هورمون‌های بارداری می‌توانند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند و زنان باردار را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان کنند. رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندانپزشکی در دوران بارداری برای سلامتی مادر و کودک بسیار مهم است.

اهمیت ثبات در بهداشت دهان

محصولات بهداشت دهان و دندان

زمانی که صحبت از حفظ بهداشت دهان و دندان به میان می‌آید، تداوم و ثبات یک نکته کلیدی است. پیروی از یک روتین کامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و تمیز کردن زبان به پیشگیری از مشکلات دندانی و ارتقای سلامت دهان کمک می‌کند. ایجاد عادات خوب و پایبندی به آنها مزایای بلند مدتی را به همراه خواهد داشت و تضمین می‌کند که دندان‌ها تا آنجا که ممکن است سالم بوده و بی نیاز از درمان دندانپزشکی باشند.

پاسخ به سوالات رایج درباره بهداشت دهان و دندان

آیا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به تنهایی برای سلامت دهان و دندان کافیست؟

اگر چه حذف مکانیکی پلاک میکروبی با استفاده از مسواک و نخ دندان در پیشگیری از پوسیدگی و مشکلات لثه ای اهمیت فراوان دارد، اما  برای کنترل پوسیدگی های دندانی کافی نیست. به این منظور نیاز به استفاده از مکمل هایی شیمیایی چون فلوراید، زایلیتول، کلسیم و فسفات است. در عین حال داشتن رژیم غذایی مناسب برای رسیدن به این منظور ضروری است.

آیا در پروسه ی پیشگیری از پوسیدگی آیا نیاز به دندانپزشک داریم؟

90% بیشگیری از ایجاد پوسیدگی دندانی و بیماری های لثه ای به دستان خود ما قابل انجام بوده و با کسب اطلاعات کامل در مورد چگونگی رعایت بهداشت دهان و همچنین تصحیح عادات تغذیه ای قابل دستیابی است. تنها چکاپ های دوره ای از طریق معاینات کلینیکی و رادیوگرافی توسط دندانپزشک انجام می شود تا از بابت موثر بودن روند درمان اطمینان خاطر حاصل شود.

 اولین قدم برای بدون پوسیدگی شدن یا caries free شدن کدام است؟

اولین قدم در درمان های پیشگیری، حذف عامل ایجاد کننده ی بیماری های دندانی است. بیش از 90% بیماری های دندانی به علت تجمع پلاک میکروبی است و ایجاد بیماری های لثه ای و پوسیدگی دندان به دلیل حضور این بیو فیلم باکتریال است. پلاک میکروبی لایه ی نازک شیری رنگ و چسبنده و در ناحیه ی طوق (گردن) دندان ها و در مجاورت خط لثه ای است.   هدف از مسواک زدن و نخ زدن، حذف پلاک میکروبی و بهداشت و سلامت دهان و بدن است.  برای رسیدن به این هدف اولین گام را باید محکم برداشت.

 آیا تعداد دفعات وزمان مسواک و نخ زدن برای همه ی افراد یکسان است؟

بسته به وجود و یا عدم وجود پوسیدگی و مشکلات لثه  ای در دهان، تعداد دندان هایی که روکش شده و یا ترمیم شده اند و همچنین وجود فاکتورهای مستعدکننده چون ارث، مصرف سیگار و … تعداد دفعات و زمان مسواک و نخ زدن در افراد مختلف متغیر است.

با انجام صحیح بهداشت دهان و برداشت کامل پلاک میکروبی ، حس خوب و خوشایندی ایجاد می شود که تجربه ی همین حس خوب می تواند مبنای ایجاد یک عادت صحیح در طولانی مدت باشد.

 روند پیشگیری طی چه پروسه ای قابل انجام است؟

یکی از اهداف اصلی در این مجموعه کمک به کلیه ی افراد تا رسیدن به مرحله ی caries free شدن و یا بدون پوسیدگی شدن و ماندن در این وضعیت است. جهت رسیدن به این منظور از سه طریق جهت کنترل پوسیدگی باید اقدام شود:

  • روش مکانیکی
  • روش شیمیایی
  • روش خوراکی

که آموزش های مربوط به هر کدام از آنها در اختیار شخص قرار می گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید